Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IoT och smarta hem, diskussionstråd

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi är två studenter på sista året på IT, medier och design-programmet på Södertörns Högskola och skriver nu vår C-uppsats i Medieteknik. Kärnan i vår C-uppsats är en studie som vi vill genomföra för att undersöka fenomenet Internet of Things (IoT) och hur användare ställer sig till tekniken.

Vi skulle vilja följa en diskussion där ni jämför varandras upplevelser där ni exempelvis kan utgå från följande frågor:

Vilka enheter använder du i vardagen (på arbetsplatsen eller privat) och hur påverkar de din vardag (positivt/negativt) ?

Om du äger IoT-enheter, hur ställer du dig inför den data som samlas in om dig?

Finns det enheter du inte vill köpa/skaffa och varför?

Vad innebär IoT för dig, hur skulle du förklara begreppet?

Vad är din allmänna syn på fenomenet IoT?

Vår datainsamling sker via olika forum och vi garanterar att ni i uppsatsen kommer förbli anonyma.

Med IoT-enhet menas en enhet som har en inbyggd sensor som kan samla in, hantera och dela data med andra enheter via något slags nätverk (oftast internet, kan också vara bluetooth). Datahanteringen och den ständiga uppkopplingen till nätverket innebär att enheter:
kan fjärrstyras: exempelvis en termostat som sätts på via en applikation i mobilen.
kan utföra en uppgift självmant: smarta lampor som känner av att det är mörkt och tänds.
blir smartare ju mer data som hanteras: självstyrande bilars programvara blir bättre ju mer data dess sensorer hanterar och de blir därmed bättre på att köra.
Många IoT-enheter styrs via smarttelefoner, men smarttelefonen i sig anses idag vara mer en dator än en IoT-enhet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-15 23:19

Jag kan orera i timmar om iot, men whats in it for me?

  • Medlem
  • 2019-11-16 00:18

"Vad är din allmänna syn på fenomenet IoT?"

Miljoner eller miljarder med uppkopplade prylar där säkerhetstänket är nära noll. Lätt övertagna av onda krafter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-18 15:55

Har en massa smarta-hem-prylar som kontrolleras av Apple HomeKit, och via HomeKit-hubben kan allt kontrolleras säkert, utan otillbörlig datainsamling via internet. Dessa prylar har ingen egen access till internet, och det är därför jag har köpt dem. Kommer troligen inte att vilja köpa något "smart" som kräver access till mitt nätverk. Det kommer prylarna inte att få.

Om framtida prylar har egen nätaccess (5G?) kommer jag att vara tveksam och se till att lämna in så mycket falsk data som möjligt, inte registrera mig, etc.

Mercedes gav mig nyligen en "gratis" manick som skulle kopplas in i bilen och samla data och senare "phone home" på det via en app i min telefon. Denna slängde jag.

Är lite orolig över om man kan köpa bil i framtiden som har integritet. Asiatiska bilar går nog fett bort om de måste vara uppkopplade.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-20 08:32

Har hittills inte sett något "smart" med det som finns i dag, bekvämt, praktiskt och roligt men inte smart.
Smart för mig innebär att prylarna fungerar utan interaktion från användaren. Att ha en app för att styra lampor är bara en annan typ av strömbrytare.

Så, när kommer det smarta?

Etiskt dilemma

Ursprungligen av reboot81:

Jag kan orera i timmar om iot, men whats in it for me?

Ursprungligen av Ljung:

"Vad är din allmänna syn på fenomenet IoT?"

Miljoner eller miljarder med uppkopplade prylar där säkerhetstänket är nära noll. Lätt övertagna av onda krafter.

Ursprungligen av pesc:

Har en massa smarta-hem-prylar som kontrolleras av Apple HomeKit, och via HomeKit-hubben kan allt kontrolleras säkert, utan otillbörlig datainsamling via internet. Dessa prylar har ingen egen access till internet, och det är därför jag har köpt dem. Kommer troligen inte att vilja köpa något "smart" som kräver access till mitt nätverk. Det kommer prylarna inte att få.

Om framtida prylar har egen nätaccess (5G?) kommer jag att vara tveksam och se till att lämna in så mycket falsk data som möjligt, inte registrera mig, etc.

Mercedes gav mig nyligen en "gratis" manick som skulle kopplas in i bilen och samla data och senare "phone home" på det via en app i min telefon. Denna slängde jag.

Är lite orolig över om man kan köpa bil i framtiden som har integritet. Asiatiska bilar går nog fett bort om de måste vara uppkopplade.

Ursprungligen av MatsOlov:

Har hittills inte sett något "smart" med det som finns i dag, bekvämt, praktiskt och roligt men inte smart.
Smart för mig innebär att prylarna fungerar utan interaktion från användaren. Att ha en app för att styra lampor är bara en annan typ av strömbrytare.

Så, när kommer det smarta?

Joseph Valacich och Christoph Schneider tar i sin bok Information system today (2018) upp ett spännande etiskt dilemma kring IoT. Läs gärna om ni har tid och kommentera dina tankar kring detta

“In 1949, English author George Orwell wrote the novel “1984,” which described a futuristic tyrannical society with omnipresent government surveillance by an entity known as “Big Brother.” Big Brother was not a helpful and nurturing sib- ling but an entity that seeks power for its own sake and not for the good of others. Since his writing, Orwellian is an adjective reflecting actions that could be destructive to the welfare of a free and open society. Privacy advocates are concerned that many types of gadgets and home automation devices, falling under the Internet of Things (IoT) megatrend, when paired with advanced analytics capabilities, have the potential to haveOrwellian impacts on society.

There are a wide range of IoT devices that are designed to scoop up massive amounts of data to aid humans and other sys- tems in our modern society. But as more and more data are col- lected and analyzed, many privacy advocates fear we are losing more and more of our anonymity and individual freedom. For example, when considering IoT devices, privacy advocates are concerned with a variety of questions. What data are IoT devices collecting? Who has access to these data? How can these data be used? And, as news reports demonstrate, IoT data can be used in unexpected, interesting, and legally significant ways.

Imagine all of the things that could be equipped with a sen- sor and have data collected about their use. For example, thingslike your toaster, refrigerator, thermostat, lighting, and even the front door lock on your apartment. All of those seem kind of cool, right? What about your toilet? That doesn’t sound too cool. If you have any concerns about a government reading your e-mail, how would you feel about a database collecting information on every time your toilet flushes? Imagine what a medical research group could do with such data. In sum, the data collected for every thing could end up in the hands of law enforcement, the government, marketing companies, and even malicious hackers. And this is not science fiction.
In 2016, the U.S. government admitted it was using IoT devices for spying and snooping on possible terrorists and crim- inals. The U.S. director of national intelligence, James Clapper, made it clear that IoT sensors and devices are providing ample opportunities for intelligence agencies to spy on targets. “In the future, intelligence services might use the [Internet of Things] for identification, surveillance, monitoring, location tracking,
and targeting for recruitment, or to gain access to networks or user credentials,” Clapper told a Senate panel as part of his annual “assessment of threats” against the United States.
In combination with advanced analytics, the IoT will allow companies to provide unprecedented services to customers. Reminders, automatic ordering, activity tracking, and a pleth- ora of other conveniences will become a normal part of our lives. However, with all of these conveniences, we will also be providing an abundance of data about our daily lives that can at a minimum be a privacy invasion or be misused by malicious hackers or even our own government. While such Orwellian concerns were not possible in 1984, in today’s digital world, Big Brother has arrived.” (Källa: Valacich och Schneider, 2018, s.275).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-22 11:55
Ursprungligen av MatsOlov:

Har hittills inte sett något "smart" med det som finns i dag, bekvämt, praktiskt och roligt men inte smart.
Smart för mig innebär att prylarna fungerar utan interaktion från användaren. Att ha en app för att styra lampor är bara en annan typ av strömbrytare.

Så, när kommer det smarta?

Då har du missat poängen.

Det heter ju "Home Automation" för att det möjliggör just det du efterfrågar, automation. Att man sedan manuellt kan styra enheter också är en parentes enligt mig, automationen är det väsentliga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-22 11:59

Fast automation har funnits länge. Jag har tex automatisk värmereglering i mitt hus, beroende på yttertemperatur, som suttit där sedan 60-talet.
Men en smart automation är, enligt mig, något annat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-22 13:48
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast automation har funnits länge. Jag har tex automatisk värmereglering i mitt hus, beroende på yttertemperatur, som suttit där sedan 60-talet.
Men en smart automation är, enligt mig, något annat.

Ja, men man har normalt sett inte kunnat bygga kedjor av beroenden i automation av saker i hemmet tidigare. Inte på något enkelt, smidigt och relativt billigt sätt i alla fall.

1
Bevaka tråden