Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det för fel på Windows?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Anna Maria:

Windows ska jag inte surfa på då uppstår en massa problem... Windows ska man bara ha på en dator som inte är kopplad till nätverk eller internet.

Skitsnack! Sluta trolla nu!

Ursprungligen av Zeugma:

Jag tror på dig när du skriver att det uppstår en massa problem när du surfar på Windows. Det påverkar dock inte min syn på Windows.

Bra att någon tror mej... Om man inte har så många program installerade och bara surfar på den ibland så får man inte så mycket virus... Jag har en bärbar dator som jag använder som texttelefon . Den har Windows 10 och med den datorn har jag inte fått ett enda virus Men jag har inte heller installerat så mycket program på den och jag surfar sällan på den.

Datorn som jag har Windows 7 på fick jag jättemycket virus på när jag surfade på den. Jag fick ännu mera virus när jag läste mina gamla DVD-R och Blu-ray.... Windows datorerna som jag inte surfar på har jag inte hittat något virus på... För övrigt så kan man bara hämta antivirusprogram på nätet numera om det ska vara uppdaterat.... Jag har antivirusprogram på CD-R och DVD-R men de är inte uppdaterade,,,
Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Bra att någon tror mej... Om man inte har så många program installerade och bara surfar på den ibland så får man inte så mycket virus... Jag har en bärbar dator som jag använder som texttelefon . Den har Windows 10 och med den datorn har jag inte fått ett enda virus Men jag har inte heller installerat så mycket program på den och jag surfar sällan på den.

Datorn som jag har Windows 7 på fick jag jättemycket virus på när jag surfade på den. Jag fick ännu mera virus när jag läste mina gamla DVD-R och Blu-ray.... Windows datorerna som jag inte surfar på har jag inte hittat något virus på... För övrigt så kan man bara hämta antivirusprogram på nätet numera om det ska vara uppdaterat.... Jag har antivirusprogram på CD-R och DVD-R men de är inte uppdaterade,,,
Anna Maria

Windows 10 har ett bra inbyggt antivirusskydd. För äldre versioner var man antingen tvungen att installera separat (MSE) eller använda sig av tredjepartsprogram (det finns och fanns en uppsjö att välja mellan). Windows har fortfarande problem i grunden eftersom systemet inte är uppbyggt kring en skyddad kärna som i Mac OS X eller Linux. Men problemen är ändå färre nu. Det gäller dock att se till att Windows Update är i gång kontinuerligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-02 11:21

Riktiga virus är idag sällsynta.
Det viktiga är att man har sunt förnuft, inte klickar på allt som rör sej, håller sej ifrån "suspekta" sidor, inte klickar/öppnar bifogade filer från okända avsändare....

Hur vet man vilka sidor som är säkra om man nu inte är nätverkstekniker, datatekniker eller något annat inom högre datavetenskap? Jag är varken det ena eller det andra...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Hur vet man vilka sidor som är säkra om man nu inte är nätverkstekniker, datatekniker eller något annat inom högre datavetenskap? Jag är varken det ena eller det andra...
/Anna Maria

Vi kallar det för det otydliga begreppet 'sunt förnuft'. De flesta sidor är de facto säkra så länge du inte öppnar något som körs igång på din egen maskin. Att titta på en bild på en kinesisk porrsida är i regel inte säkerhetshot. Om du däremot får hem en videofil som laddas ner till din maskin så skulle jag säga att du ska vara mer skeptisk.

Bevaka tråden