Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så gör du CarPlay trådlöst i bilen

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äntligen går det att göra CarPlay trådlöst i bilen och det kostar inte skjortan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-11-11 23:00

Märkligt att det krävs navigationspaket, vem sjutton köper till det nuförtiden?

Jag blev positivt överraskad att CarPlay fungerade trådlöst från början i min Audi A6. Säljaren verkade inte veta något om det utan instruerade att jag skulle använda sladd när jag hämtade bilen. Andra gången jag stoppade i sladden såg jag att telefonen frågade om jag ville aktivera trådlöst CarPlay. Jag svarade Ja... ?

Ursprungligen av Json_81:

Märkligt att det krävs navigationspaket, vem sjutton köper till det nuförtiden?

Håller med. Det känns mer som en marknadsteknisk begränsning än något annat. Bilföretagen passar på för de ser en möjlighet att lägga in något med hög marginal till en målgrupp som är beredd att betala.
I en Audi A6 är navigationssystemet numera standardutrustning, men baspriset på bilen har ju å andra sidan ökat...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-11-12 09:26
Ursprungligen av Json_81:

Märkligt att det krävs navigationspaket, vem sjutton köper till det nuförtiden?

Ja där gillar jag Volvo som har det som en del av grundpaketet i Sverige (Det går att köpa bilen utan men då måste du hitta en marknad som säljer en så lågspecad variant)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-12 10:06

Synd att det är för mycket pengar sett till vad man får.

Ursprungligen av Json_81:

Märkligt att det krävs navigationspaket, vem sjutton köper till det nuförtiden?

Och ännu färre köper det om de kan köra CarPlay eller Android Auto (eller vad den varianten nu heter:)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-11-12 11:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Och ännu färre köper det om de kan köra CarPlay eller Android Auto (eller vad den varianten nu heter:)

Fast det kan ju de här bilarna redan, adaptern lägger ju bara till trådlöst.

Kan inte tänka mig att det finns någon som väljer till navigation för att kunna köpa en adapter så de kan ha trådlös carplay istället för att bara köra med sladden

Det är inte tvåtusen kronors jobbigt att koppla in sladden. En 500 lapp så, kanske.

Fast nu har jag ju inte navigations paketet ändå i min vw som verkade vara kravet för att kunna använda bryggan.

Ser ju även fördelen med sladd att det laddar luren.

Senast redigerat 2019-11-14 10:59
  • Medlem
  • Boston
  • 2019-11-14 11:53
Ursprungligen av N_Micke:

Det är inte tvåtusen kronors jobbigt att koppla in sladden. En 500 lapp så, kanske.

Fast nu har jag ju inte navigations paketet ändå i min vw som verkade vara kravet för att kunna använda bryggan.

Ser ju även fördelen med sladd att det laddar luren.

Nja, prisvärdhet handlar ju om use case tycker jag.

Själv kör jag mest korta sträckor och betalar lätt gladeligen tvåtusen för att slippa plugga in och ur telefonen varje gång. Tyvärr finns inte dongeln till min Mazda 6 än.

Ursprungligen av Gurra:

Nja, prisvärdhet handlar ju om use case tycker jag.

Själv kör jag mest korta sträckor och betalar lätt gladeligen tvåtusen för att slippa plugga in och ur telefonen varje gång. Tyvärr finns inte dongeln till min Mazda 6 än.

Eller min MX5:a

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-11-15 10:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller min MX5:a

Jag mejlade eftermontering.se och frågade om det fanns planer att implementera stöd för Mazda. Tänker att det är bra att ställa frågan även om det kanske är tekniskt knepigt.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-11-15 11:27
Ursprungligen av Gurra:

Jag mejlade eftermontering.se och frågade om det fanns planer att implementera stöd för Mazda. Tänker att det är bra att ställa frågan även om det kanske är tekniskt knepigt.

Fick svar från dom att dom hoppas kunna inkludera fler modeller med mjukvaru-uppdateringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-15 12:00

Vad är det för skillnad mellan vanlig BT och CarPlay för att spela musik trådlöst i bilen?
Jag har sedan länge använt Volvos inbyggda BT med iPhone och inte upplevt några problem över huvud taget.

Ursprungligen av iSweden:

Vad är det för skillnad mellan vanlig BT och CarPlay för att spela musik trådlöst i bilen?
Jag har sedan länge använt Volvos inbyggda BT med iPhone och inte upplevt några problem över huvud taget.

Carplay är mycket mer än musik. Den tar över hela infotainmentsystemet från bilen och kör apples ekosystem med appar och annat. Navigering, meddelandehantering, röststyrning och jag vet inte vad

Musiken är den minsta komponenten enligt mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-15 17:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Carplay är mycket mer än musik. Den tar över hela infotainmentsystemet från bilen och kör apples ekosystem med appar och annat. Navigering, meddelandehantering, röststyrning och jag vet inte vad

Musiken är den minsta komponenten enligt mig

Bra!

Bland de du radar upp fungerar vissa redan över vanlig BT, ex. telefon och meddelanden. Och Siri funkar såklart som vanligt mot mobilen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-11-15 17:26

Jag tycker att vikten av CarPlay är klart beroende på hur bra och väldesignat bilens egna entertainmentsystem är, samt vilka delar av telefonen man vill använda i bilen. Det mesta som finns i CarPlay (som jag använder) finns ju i bilens egna system (i kombo med mobilen), nav, telefon, meddelanden etc. Men i min Mazda är entertainmentsystemet både fult, långsamt och svårnavigerat så för mig är CarPlay givet.

Sen är det såklart en del specifika tjänster som man i princip bara kan få via CarPlay som att köra Waze som kartor.

Ursprungligen av Gurra:

Jag tycker att vikten av CarPlay är klart beroende på hur bra och väldesignat bilens egna entertainmentsystem är, samt vilka delar av telefonen man vill använda i bilen. Det mesta som finns i CarPlay (som jag använder) finns ju i bilens egna system (i kombo med mobilen), nav, telefon, meddelanden etc. Men i min Mazda är entertainmentsystemet både fult, långsamt och svårnavigerat så för mig är CarPlay givet.

Sen är det såklart en del specifika tjänster som man i princip bara kan få via CarPlay som att köra Waze som kartor.

Synd bara att Mazda slår av Touchfunktionen vid körning (i alla fall i min bil).

Carplay och navigatorn har varit räddningen under två usa semestrar. Det är ett måstekrav till nästa bil.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-11-18 09:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Synd bara att Mazda slår av Touchfunktionen vid körning (i alla fall i min bil).

Carplay och navigatorn har varit räddningen under två usa semestrar. Det är ett måstekrav till nästa bil.

Tyckte det var superstörigt att Mazda slår av touch första månaderna, men nu gillar jag faktiskt HMI Commandern. Den enda gången det stör mig är när någon i passagerarsätet vill leta musik.

Nåja, en aning off-topic. I vilket fall som helst skulle jag gärna har trådlöst CarPlay och hoppas att Efftermontera.se löser det.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-11-23 22:57
Ursprungligen av iSweden:

Bra!

Bland de du radar upp fungerar vissa redan över vanlig BT, ex. telefon och meddelanden. Och Siri funkar såklart som vanligt mot mobilen.

Du får alternativa kartappar så som Waze, även appar för podcast, ljudböcker och Spotify. Vissa bilar har visa appar men sällan särskilt snabba eller användarvänliga.

Men det är inte helt självklart att använda - se gärna vår recension:

<edit> Har lagt till info om saknad musikinfo i instrumentklustret.

Jag har faktiskt slagit till på en adapter och är i stort väldigt nöjd. Det finns en del saker som inte fungerar alls eller fungerar "hyfsat", men jag är inte säker på vad som är orsakat av en dåligt implementerad adapter eller brister i Apples hantering av trådlös CarPlay. Det jag vet är att saker som funkar klockrent när man är kopplad via kabel inte fungerar alls eller är buggigt när jag kör via adaptern.

En fråga till er som idag kör trådlös CarPlay i en bil som supportar det från fabriken:
Upplever ni att det fungerar fläckfritt?

Alla mina kommentarer gäller i min Volvo:
Installationen var långt från intuitiv, Siri hoppade igång direkt men i ärlighetens namn så vet jag inte vad jag gjorde för att lyckas få upp även bilden till slut. Efter första hickandet så har det fungerat varje gång jag kliver in i bilen sedan dess.

Information om spelad musik (låttitel, artist, omslag etc) visas inte i instrumentklustret när jag kör trådlöst. Fungerar perfekt via kabel.

Ljudkvaliteten vid telefonsamtal är markant sämre än både Bluetooth och trådad CarPlay. Jag på min sida märker ingenting, men de jag pratar med har ett sämre ljud. Har testat flera gången med att hoppa fram och tillbaka mellan trådat/trådlöst och varje gång är det samma beteende. Det har alltså inget med en "dålig telefonlina" att göra.
Det är fortfarande bättre än i del del tidigare bilar jag haft (där fabriksmonterad handsfree i praktiken var oanvändbart), men ändå värt att vara medveten om så man pratar extra högt och tydligt.

Om jag pratar i telefon tappar ofta Spotify bort sig, har fortfarande inte lyckats lura ut om det är någon skillnad i fel om man svarar på samtal, ringer upp via Siri eller ringer upp via Telefon-appen. Felet yttrar sig antingen genom att inte starta musiken igen efter samtalet (då räcker det att trycka Play för att spela vidare) eller i andra fall genom att den valda spellistan tappas bort och man måste välja musik från början igen. Ibland fungerar det däremot som förväntat, dvs det är ett intermittent fel.

Oftast när man hoppar in&ut ur bilen upprepade gånger utan att stänga av och starta om motorn emellan så fungerar det fantastiskt bra med återuppkoppling så fort man är tillbaka. Om man jämför med Bluetooth som inte klarar av att hantera detta alls så är det en enorm förbättring. Vid ett enstaka tillfälle så lyckades jag däremot inte få tillbaka bilden när jag klev in i bilen igen, bara ljudet.

Supporten från Eftermontering är helt obefintlig, har fortfarande inte fått något svar på min fråga som jag ställde för flera veckor sedan. Iofs har jag varken påmint eller försökt ringa, men det är ändå sämre än vad jag förväntar mig.

Totalt sett är jag fortfarande riktigt nöjd och det är lätt värt 2000:- i mina ögon. CarPlay integrerar telefonen i bilen så otroligt mycket bättre än vad anslutning via Bluetooth gör, åtminstone i min Volvo.

/Jonas

Jag slog faktiskt också till på en reSTREAM adapter för att få trådlös CarPlay i min Volkswagen 2015. Märkte också att ljudkvalité vid samtal inte var helt 100% när jag fick enheten, kontaktade eftermontering om det och fick support med att uppdatera enheten och jag tycker faktiskt det fungerar betydligt bättre nu.

Kvalitén på ljudet är numera samma som vanliga bluetooth samtal, viss fördröjning finns dock, men den är så pass liten att jag faktiskt inte alls saknar den gamla vanliga bluetooth anslutningen längre. Kör uteslutande på trådlös CarPlay sedan dess.

Testa att uppdatera din enhet, det hjälpte för mig

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Ljudkvaliteten vid telefonsamtal är markant sämre än både Bluetooth och trådad CarPlay. Jag på min sida märker ingenting, men de jag pratar med har ett sämre ljud. Har testat flera gången med att hoppa fram och tillbaka mellan trådat/trådlöst och varje gång är det samma beteende.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-11 16:16

Nu verkar dom uppdaterat med stöd för Mazda (https://re-stream.se/product/wireless-carplay...) så nu kanske jag måste slå till också. Och det det känns positivt att dom verkar kontinuerligt uppdatera mjukvaran.

Det är ju lite kul att det är svenska utvecklare (Karlstad).

Pratade med leverantören i veckan och tydligen ska det släppas ny mjukvara även för min Volvo i närtid vilket förhoppningsvis löser mina problem med ljudkvalitet.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-12 13:50

Jag slog till på ett köp idag. Tyvärr var den restnoterad så det kan ta ett par veckor innan adaptern dyker upp. Men kommer såklart lämna ett omdöme när jag fått den.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-20 09:55

Fast den var restnoterad när jag beställde kom den snabbt och jag hämtade den igår. Snygg förpackning utan ett enda ord på och inte tillstymmelsen till manual eller getting-started-guide.

Igår kväll när jag pluggade i den hände ingenting, jag kunde inte hitta enheten på bluetooth ens och jag tänkte att det här verkar ju inte funka. Nu på morgonen när jag slog igång bilen hoppade det bara igång, inget blåtandsparande egentligen utan bara en fråga om jag ville använda enheten med wireless CarPlay på bilens display. Efter att jag sa ja startade bilens system om (eller möjligen kraschade), sen funkade det kanon. Kändes kanske en liten, liten aning laggigare än med kabel, men absolut inget att bråka om.

Nu återstår att se om allt re-connectar när jag sätter mig i bilen i eftermiddag...återkommer...

Jag har nu kört en dryg vecka med uppdaterad mjukvara och flera av mina tidigare synpunkter är numera lösta:

  • Ljudkvaliteten i samband med telefonsamtal (för min motpart) är markant bättre jämfört med min ursprungliga version från november

  • Musikinformationen visas nu i förarklustret (dvs bredvid hastighetsmätaren)

Generellt så märker jag ingen större skillnad på stabilitet i övrigt, precis som tidigare så varierar uppstartstiden från mer eller mindre direkt till i enstaka fall 2-3 minuter.

En helt ny bugg har jag däremot hittat:
Om jag har mitt Bluetooth headset uppkopplat mot telefonen när jag kliver in i bilen så kommer samtal som kopplas upp under resan att spelas upp i headset istället för i bilen. Om jag däremot har ett pågående samtal i headset när jag sätter mig i bilen så kommer ljudet att flyttas över till bilen så snart som uppkopplingen mot CarPlay är genomförd.
Har inte lyckats lura ut vad som händer med nästkommande samtal, men spontant så skulle jag säga att det antagligen fungerar som det ska om man väl har lyckats få ut ljudet i bilen.

Spontan workaround fungerar som förväntat, dvs stäng av BT headset och gör om samtalet så kommer ljudet på rätt ställe.

Det fina med den nya generationens mjukvara är att det är enkelt att både uppdatera over-the-air och lika enkelt att skicka loggfiler till utvecklarna over-the-air. Just denna bugg är redan rapporterad och jag är i kontakt med utvecklarteamet.

Fortfarande fantastiskt nöjd med prylen och använder den mer eller mindre dagligen!

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-20 13:31
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag har nu kört en dryg vecka med uppdaterad mjukvara och flera av mina tidigare synpunkter är numera lösta:

  • Ljudkvaliteten i samband med telefonsamtal (för min motpart) är markant bättre jämfört med min ursprungliga version från november

  • Musikinformationen visas nu i förarklustret (dvs bredvid hastighetsmätaren)

Generellt så märker jag ingen större skillnad på stabilitet i övrigt, precis som tidigare så varierar uppstartstiden från mer eller mindre direkt till i enstaka fall 2-3 minuter.

En helt ny bugg har jag däremot hittat:
Om jag har mitt Bluetooth headset uppkopplat mot telefonen när jag kliver in i bilen så kommer samtal som kopplas upp under resan att spelas upp i headset istället för i bilen. Om jag däremot har ett pågående samtal i headset när jag sätter mig i bilen så kommer ljudet att flyttas över till bilen så snart som uppkopplingen mot CarPlay är genomförd.
Har inte lyckats lura ut vad som händer med nästkommande samtal, men spontant så skulle jag säga att det antagligen fungerar som det ska om man väl har lyckats få ut ljudet i bilen.

Spontan workaround fungerar som förväntat, dvs stäng av BT headset och gör om samtalet så kommer ljudet på rätt ställe.

Det fina med den nya generationens mjukvara är att det är enkelt att både uppdatera over-the-air och lika enkelt att skicka loggfiler till utvecklarna over-the-air. Just denna bugg är redan rapporterad och jag är i kontakt med utvecklarteamet.

Fortfarande fantastiskt nöjd med prylen och använder den mer eller mindre dagligen!

Känns väldigt bra att dom är aktiva med att uppdatera mjukvaran. Snabb fråga: hur och var ser du att det finns uppdaterad mjukvara?

Ursprungligen av Gurra:

Känns väldigt bra att dom är aktiva med att uppdatera mjukvaran. Snabb fråga: hur och var ser du att det finns uppdaterad mjukvara?

Jag tror inte att man kan se nya tillgängliga versioner direkt i centerdisplayen, möjligen om man sätter sig i bilen och inte har sin telefon med sig men det är inget jag har testat och dessutom så har det inte släppts något nytt vad jag vet sedan jag uppdaterade förra veckan. Istället måste man själv söka efter uppdateringar genom att när telefonen är kopplad till det WiFi som enheten skapar koppla upp sig med browser mot 192.168.50.2. På samma sätt kan man skicka loggar från enheten till utvecklarna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-20 13:51
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag tror inte att man kan se nya tillgängliga versioner direkt i centerdisplayen, möjligen om man sätter sig i bilen och inte har sin telefon med sig men det är inget jag har testat och dessutom så har det inte släppts något nytt vad jag vet sedan jag uppdaterade förra veckan. Istället måste man själv söka efter uppdateringar genom att när telefonen är kopplad till det WiFi som enheten skapar koppla upp sig med browser mot 192.168.50.2. På samma sätt kan man skicka loggar från enheten till utvecklarna.

Alright, tack! Var mest nyfiken. Än så länge har jag ju väldigt lite känsla för vad som funkar bra och mindre bra i min Mazda.

Bevaka tråden