Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dina erfarenheter efter uppgradering, från Sierra till High Sierra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 20:06

Sedan ett bra tag så har jag tröttnat på barnsjukdomar och använder därför äldre version av macOS. Antingen uppgraderar jag till nästa version när Apple släpper näst nästa eller när Apple slutar att stödja versionen eller när tillräckligt många program kräver nyare OS.

I oktober 2019 slutade Apple att stödja Sierra, "Extended support ended in October 2019", därmed blev det dags för mig att uppgradera till High Sierra. Vilket kändes lite nervöst efter Apples allt striktare hållning. Men efter en kloning av systemet tog jag klivet. Uppgraderingen gick ovanligt smärtfritt. Inget program visas med en överstreckad ikon likt parkeringsförbud, dvs. alla mina gamla program från Sierra fungerar i High Sierra. Betydligt värre var det vid uppgraderingen från El Capitan till Sierra. Då var det många program som slutade att fungera och fick överstreckad ikon.
Apple sa att High Sierra är en finputsad version av Sierra och det verkar stämma.

Men några program var "false positives", alltså de gick att exekvera men kraschade.
Ex: Path Finder 7.5 - ingen stor grej, lika bra att köpa nya version 9.
Och vissa andra utils kraschade av varningsrutan att de inte hade stöd för 64-bitar, men vid nästa försök efter omstart så väcktes även dessa program till liv. Och ett program startade inte alls, i det fallet var det nog relaterat till en gammal version av Java.

Däremot är det en del program som gör så att omstart och avstängning avbryts. Fast detta problem är inte nytt. Det har även uppstått efter tidigare uppgraderingar. Jag har till och med en gammal util för det "OS X Shutdown Fix.app".

Senast redigerat 2019-11-10 20:40

Jag uppgraderade från Sierra till High Sierra när det kom, och har sedan dess stannat kvar, av olika skäl (inte minst för att det är sista Mac OS X med subpixelantialiasering). Jag minns inte bytet som besvärligt, annat än att det skrämdes en del om 32-bitarsprogram. Jag tänker stanna med HS så länge det går och byter väl till Mojave sedan. Catalina blir det inte, jag har 32-bitarsprogram som jag vill kunna använda och är komplett ointresserad av workarounds. Men den dagen, den sorgen. Det blir väl något virtuellt gentemot internet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 22:03

Eftersom att uppgraderingen till HS gick smärtfritt så blev jag nästan sugen på att gå vidare till Mojave (nu när Catalina är släppt och många buggar i Mojave rätats ut). Är HS sista OS med "subpixel antialiasing"? Klart intressant detalj. Förväntar sig Apple att alla användare nu har skärmar med Retina-densitet eller 4K-skärmar? Med riktigt hög upplösning behövs inte antialias. De flesta vanliga användare sitter dock inte med 4K och även många proffsskärmar är fortfarande inte 4K.

Min plan är också att vänta länge tills att jag byter till strikt 64-bit-miljö.

Senast redigerat 2019-11-10 22:48
Ursprungligen av iSweden:

... Är HS sista OS med "subpixel antialiasing"? Klart intressant detalj. Förväntar sig Apple att alla användare nu har skärmar med Retina-densitet eller 4K-skärmar? Med riktigt hög upplösning behövs inte antialias. De flesta vanliga användare sitter dock inte med 4K och även många proffsskärmar är fortfarande inte 4K. ...

Ja, sista. Jag har en Benq 24" 1920x1080 (≈92 ppi) som är långt ifrån retina och jag märkte stor skillnad när jag hade installerat Mojave. (Jag klonar alltid så jag hade uppgraderat men klonade sedan tillbaka HS.) Gillar man mörkt läge så kanske det kompenserar en del, men jag vill inte ha det (mest för att det anstränger ögonen).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 22:39

Bra sammanfattning här:
https://arstechnica.com/features/2018/09/maco...

Aktivering av subpixel antialiasing på macOS 10.14 och 10.15:
https://apple.stackexchange.com/questions/337...
Men aktiveringen verkar inte ha någon effekt:
https://apple.stackexchange.com/questions/347...

HN
https://news.ycombinator.com/item?id=17476873
"My pet theory is that macOS is going to pull in a bunch of iOS code and iOS has never had subpixel AA."

Senast redigerat 2019-11-10 23:21

Jo, sådana tips poppade upp, det minns jag nu, exempelvis en artikel här, och jag testade dem, men de åstadkommer egentligen ingenting nytt. Stödet är oåterkalleligen borta. Citat ur artikeln:

”(As some eagle-eyed readers have noticed, the below trick doesn’t technically enable subpixel antialiasing. However, this does increase font weight, which makes fonts look less jagged and all-around better on the MacBook Air and other low-resolution displays.)”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 23:04

Trist. Varför kunde inte Apple ha kvar detta som ett val? En stor del av Apples krävande kunder arbetar med grafik, så varför skjuta sig i foten?

Apple har gjort många konstiga val under sista åren. De skyndar numer väldigt snabbt framåt och tvingar alla att följa dem (köpa nytt).

Jag kan bara hålla med. Sanningen är väl affärsmässig. Apple har länge tjänat mest på Iphone och nu vill man in på tjänstemarknaden (vilken räddade Microsoft). Datorer är inte längre grejen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 23:18

Jo, tyvärr vet alla som följer Apple noga att det är dit alla tecken pekar. Men jag gillar macOS och vill inte tillbaka till Windows och Linux desktop är inte moget ännu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-10 23:38

Pixelstorlek

24” 1920 x 1080 >> 0,27 mm
24” 2560 x 1440 >> 0,21 mm
24” 3840 x 2160 >> 0,12 mm

27” 1920 x 1080 >> 0,31 mm
27” 2560 x 1440 >> 0,23 mm
27” 3840 x 2160 >> 0,16 mm
27” 5120 x 2880 >> 0,12 mm

iPhone 11 Pro (Max): pixeldensitet 458 ppi = 18,031 ppmm >> pixelstorlek 1/18,031 = 0,055 mm.
iPhone 11 Pro har alltså mindre än hälften så stor pixelstorlek än en 27” 5K skärm. Eller uttryckt med andra ord: det skulle krävas mer än 10K för en 27” skärm att nå samma pixelstorlek.
Fascinerande och lite skrämmande.

Exemplet ovan ger en antydan om varför Apple väljer bort subpixel antialiasing. Men då framtiden inte riktigt är här, är det snålt av dem att inte ha det kvar som ett val.

Senast redigerat 2019-11-11 00:35
1
Bevaka tråden