Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tokseg 27" IMac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en 27" IMac från 2010 av en kompis, den var extremt seg (ca 40 min för uppstart). Jag trodde bara att det var något problem med installationen eller möjligen hårddisken, men enligt skivkontrollen så var hdd ok.
Nu har jag raderat hdd för en nyinstallation, installationen går bra genom alla steg men det finns inget på hdd.
Jag har även testat att starta datorn med olika kommandon typ Command-r men ingen respons den startar som vanligt och vill starta installationen (USB med installation).
Nu är frågan är det bara hdd som är kass eller är moderkortet också kass? Är det någon idé att satsa på den eller är det återvinningen som gäller?
Tacksam för råd eller hjälp.
Johnny

Stoppa in en SSD för guds skull!

  1. Den gamla hårddisken kanske inte är riktigt frisk.

  2. En SSD är ändå ett måste.

Om det skulle visa sig vara något annat som är kass går ju SSDn att använda till annat.

Helt rätt, jag har fått pris på 500:- för arbetet, låter väl rätt ok? så jag får väl se om det funkar.

Nu har jag satt in en ssd disk och det gick smärtfritt, men installera El Capitan verkar omöjligt, Allt löper på fint identifierar hdd och jag får logga in med Apple Id, får en säkerhetskod på min andra dator och installationen startar det laddar hem och startar om sedan går det någon minut och då är det stopp, finns inga tillgängliga paket..
Finns det någon som har lite kunskap vad jag gör för fel...

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2019-11-12 17:30

USB sticka med systemet

Hade liknande problem med en Macbook Air 2011. Fick det att funka genom att göra en boot-bar usb sticka. https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Senast redigerat 2019-11-12 20:05
Ursprungligen av notte:

Hade liknande problem med en Macbook Air 2011. Fick det att funka genom att göra en boot-bar usb sticka. https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Nu har jag testat det och även provat "youtube hjälp" med att skapa en start usb sticka utan framgång, inte ens Apple support kunde hjälp mig så jag får väl lämna in datorn för installation eller plocka ut den nya disken och slänga datorn.

Det räckte tydligen att hota med soptippen.. Nu funkar allt High Sierra installerat och klart, så jäkla nöjd.
Tack för all hjälp och tips.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-16 14:36

Och vad gjorde du för att få det att funka?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2019-11-17 05:13
Ursprungligen av kenjon:

Och vad gjorde du för att få det att funka?

Ursprungligen av kenjon:

Och vad gjorde du för att få det att funka?

Ledsen att jag inte svarat tidigare, men jag vet inte vad som hände, jag formaterade om disken igen och fick samma problem att den startade om innan den var klar men denna gång stängde den av helt och startade med en starkt signal, jag trodde den hade pajat helt men sen startade den om igen och då började installationen på riktigt och nu funkar den klockrent.

Det var nära......

1
Bevaka tråden