Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICA-kortet går nu att lägga till i Wallet

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi är så nära att kunna lämna plånboken och ha det mesta i mobilen och ICA låter oss nu lägga ICA-kortet på hyllan.

Läs hela artikeln här

Jag blev otroligt nöjd över detta till en början. Men när jag insåg att man inte kan få fram ”ica kortet” med att dubbeltrycka på klockans sidoknapp blev jag smått irriterad. Eller är det jag som gör fel? ?

Ursprungligen av Mrkhaglund:

Jag blev otroligt nöjd över detta till en början. Men när jag insåg att man inte kan få fram ”ica kortet” med att dubbeltrycka på klockans sidoknapp blev jag smått irriterad. Eller är det jag som gör fel? ?

Jag sitter i settings till klockan nu och försöker "producera" kortet där med men verkar inte gå. Riktigt trist.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-07 13:42

Jag var tvungen att radera och installera om appen på en iPhone 7 med iOS 13.2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-07 13:43
Ursprungligen av Redaktionen:

Vi är så nära att kunna lämna plånboken och ha det mesta i mobilen och ICA låter oss nu lägga ICA-kortet på hyllan.

Läs hela artikeln här

Tyvärr långt ifrån alla butiker. T ex så går det inte i den stora Ica Maxi butiken som jag oftast handlar i :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-07 13:44
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag sitter i settings till klockan nu och försöker "producera" kortet där med men verkar inte gå. Riktigt trist.

Nu missförstår jag säkert det hela men vaddå "producera" kortet till klockan? Det är väl bara att öppna Wallet och du har det där?

Ursprungligen av zinned:

Nu missförstår jag säkert det hela men vaddå "producera" kortet till klockan? Det är väl bara att öppna Wallet och du har det där?

Det ligger i wallet på mobilen men inte på klockan, så gick in Apple Watch-appen för att knappa in det manuellt men gick bet.

Okej en omstart gjorde att ICA-kortet dyker upp i Wallet på klockan men att trycka två gånger på den avlånga fysiska knappen får inte upp kortet vilket gör att funktionen iaf för mig aldrig kommer användas på klockan. För omständigt att leta upp wallet varje gång, trist.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-07 13:55
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Okej en omstart gjorde att ICA-kortet dyker upp i Wallet på klockan men att trycka två gånger på den avlånga fysiska knappen får inte upp kortet vilket gör att funktionen iaf för mig aldrig kommer användas på klockan. För omständigt att leta upp wallet varje gång, trist.

Att den inte skulle dyka upp vid dubbeltryck på knappen visste vi ju alla, den är sedan dag ett dedikerad till Apple Pay. Det visste du också, Marcus...väl?

Personligen tycker inte jag det är ett problem. Jag gör på detta sättet sedan flera år hos Ikea t ex, tar fram Ikea Family-kortet i Wallet på klockan medan jag står och väntar i kön. För övrigt, när väl Ica Banken introducerar Apple Pay så borde de väl likt andra butiker (i USA t ex) kunna automatiskt dra eventuella bonusar mot detta Ica-kontot när man betalar.

Ursprungligen av zinned:

Att den inte skulle dyka upp vid dubbeltryck på knappen visste vi ju alla, den är sedan dag ett dedikerad till Apple Pay. Det visste du också, Marcus...väl?

Personligen tycker inte jag det är ett problem. Jag gör på detta sättet sedan flera år hos Ikea t ex, tar fram Ikea Family-kortet i Wallet på klockan medan jag står och väntar i kön.

Jag har bara haft betalkort kopplade till Wallet förutom IKEA-kortet som jag har fått in i Wallet på mobilen via en tredjepartstjänst och jag trodde faktiskt i min enfald att det fungerade likadant på iPhone och Apple Watch. Trycker jag två ggr på on/off-knappen på iPhone får jag upp ICA-kortet, borde rent logiskt vara exakt samma sak på AW. Får hoppas Apple ändrar detta.

Ursprungligen av zinned:

https://i.imgur.com/UFlRb05.png

Tyvärr långt ifrån alla butiker. T ex så går det inte i den stora Ica Maxi butiken som jag oftast handlar i :/

Sjukt, trodde det var fixat i alla butiker sedan länge. Fick funktionen tidigt i våras till vår butik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-07 14:05
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Sjukt, trodde det var fixat i alla butiker sedan länge. Fick funktionen tidigt i våras till vår butik.

Nope. Jättestor Ica-butik i Malmö, har även stött på det i andra butiker.

Ursprungligen av zinned:

Nope. Jättestor Ica-butik i Malmö, har även stött på det i andra butiker.

Fasen va trist =(

Jag hade hoppas på att den stannat kvar överst. Den drunknar ju i alla andra saker jag har och som kommer in i min Wallet. :/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2019-11-07 17:04

Vill bara förtydliga lite. Om man inte har ett betalkort inlagt i Wallet så fungerar inte dubbelklicken på iPhones heller. ICA-kortet klassas som en kupong och därför kommer inte Wallet upp när man dubbelklickar. Lite osmidigt så kortet kommer få ligga kvar i plånboken ett tag till. https://discussions.apple.com/thread/7242540

Ursprungligen av Spooky:

Vill bara förtydliga lite. Om man inte har ett betalkort inlagt i Wallet så fungerar inte dubbelklicken på iPhones heller. ICA-kortet klassas som en kupong och därför kommer inte Wallet upp när man dubbelklickar. Lite osmidigt så kortet kommer få ligga kvar i plånboken ett tag till. https://discussions.apple.com/thread/7242540

Detta behöver förtydligas mer.

Om jag har både Klarna-kortet och ica-kortet i Wallet så får jag fram båda korten när jag dubbeltrycker på mobilen. Men jag får inte fram Ica-kortet om jag inte har Klarna-kortet inlagt i Wallet? ?

Ursprungligen av Spooky:

Vill bara förtydliga lite. Om man inte har ett betalkort inlagt i Wallet så fungerar inte dubbelklicken på iPhones heller. ICA-kortet klassas som en kupong och därför kommer inte Wallet upp när man dubbelklickar. Lite osmidigt så kortet kommer få ligga kvar i plånboken ett tag till. https://discussions.apple.com/thread/7242540

Dubbelklick fungerar på iPhone, men inte AW. Finns ju inte så mycket logik 7 det beslutet från Apples sida.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2019-11-07 17:47
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Detta behöver förtydligas mer.

Om jag har både Klarna-kortet och ica-kortet i Wallet så får jag fram båda korten när jag dubbeltrycker på mobilen. Men jag får inte fram Ica-kortet om jag inte har Klarna-kortet inlagt i Wallet? ?

Exakt. Jag har inget betalkort inlagt då jag tyvärr har valt Swedbank till min bank. När jag dubbeltrycker händer således inte ett smack på telefonen... och ja. Inställningen är korrekt. Dubbelklicka på sidoknappen är på

Ett strålande steg på vägen! Då återstår bara för mitt ica att uppdatera apparaten vid incheckningen och inte bara utgången. Vore ju bra om det gick att få fram det i AW också men det kanske kommer en vacker dag. Imorgon kommer det snö, det är ju fint, kanske då?

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Okej en omstart gjorde att ICA-kortet dyker upp i Wallet på klockan men att trycka två gånger på den avlånga fysiska knappen får inte upp kortet vilket gör att funktionen iaf för mig aldrig kommer användas på klockan. För omständigt att leta upp wallet varje gång, trist.

Jag har lagt Apple Wallet som en av de 10 favoritappar man kan ha på Apple Watch. Dessa får man ju fram vid ETT tryck på avlånga knappen. För mig tar det ungefär lika lång tid att bläddra i Wallet som att bläddra bland alla Apple Pay-kort vid TVÅ tryck, men kan naturligtvis vara olika beroende på antal kuponger/kort hos er andra.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-11-08 11:36

Bra att även Ica kommer med på den digitala banan men det gör ju tyvärr inte att man kan lämna kvar plånboken hemma då man fortfarande måste ha med sig körkortet. När fan kommer ett digital körkort?!?

Ursprungligen av Jedih:

Bra att även Ica kommer med på den digitala banan men det gör ju tyvärr inte att man kan lämna kvar plånboken hemma då man fortfarande måste ha med sig körkortet. När fan kommer ett digital körkort?!?

Ja det får fasiken ta och komma nu! Norge fick ju det för ett tag sedan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-08 12:10
Ursprungligen av Jedih:

Bra att även Ica kommer med på den digitala banan men det gör ju tyvärr inte att man kan lämna kvar plånboken hemma då man fortfarande måste ha med sig körkortet. När fan kommer ett digital körkort?!?

Ett kort mindre är ett steg på vägen iaf

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-11-08 12:21

Jobbar på en Kvantum och vi fick det nya system i veckan, så det var passande med denna uppdatering nu. Testade på lunchen nu, gick smidigt att släppa dosan, men sen för att hämta mitt köp så måste man ta scannern (den som hänger vid betalningsskärmen) och skjuta av min QR-kod, sen var jag tvungen att ändå blippa mitt kort/blippa telefonen. Så mitt bonuskort som jag har pengar på måste jag dra manuellt för att betala med. Så betalningen var inte så smidig än...

Dom jobbar hårt med att byta utrusning i fler butiker nu, så borde gå i dom flesta snart.

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-11-08 12:22

Felpost! Radera

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-08 13:10
Ursprungligen av Zitram:

Jobbar på en Kvantum och vi fick det nya system i veckan, så det var passande med denna uppdatering nu. Testade på lunchen nu, gick smidigt att släppa dosan, men sen för att hämta mitt köp så måste man ta scannern (den som hänger vid betalningsskärmen) och skjuta av min QR-kod, sen var jag tvungen att ändå blippa mitt kort/blippa telefonen. Så mitt bonuskort som jag har pengar på måste jag dra manuellt för att betala med. Så betalningen var inte så smidig än...

Dom jobbar hårt med att byta utrusning i fler butiker nu, så borde gå i dom flesta snart.

Projektet med att byta utrustning, är det något som gäller hela Ica-koncernen eller är det inom var det för sig? Tänker Kvantum, Maxi, olika franchise-ägare.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2019-11-08 14:07
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Dubbelklick fungerar på iPhone, men inte AW. Finns ju inte så mycket logik 7 det beslutet från Apples sida.

Nej, dubbelklick fungerar INTE på iPhone så länge du INTE har lagt till något betalkort i Wallet-appen. ICA-kortet klassas inte som ett betalkort av Wallet-appen och således fungerar inte dubbelklicket i iPhonen heller. Detta gäller alltså alla oss som inte har något betalkort inlagt i Wallet-appen utan bara ICA-kortet. https://discussions.apple.com/thread/7242540

Ursprungligen av Spooky:

Nej, dubbelklick fungerar INTE på iPhone så länge du INTE har lagt till något betalkort i Wallet-appen. ICA-kortet klassas inte som ett betalkort av Wallet-appen och således fungerar inte dubbelklicket i iPhonen heller. Detta gäller alltså alla oss som inte har något betalkort inlagt i Wallet-appen utan bara ICA-kortet. https://discussions.apple.com/thread/7242540

Exakt, och jag har betalkort inlagt på klocka och mobil så rent logiskt borde Apple lösa så man får samma upplevelse på både klocka och telefon.

Förstår jag rätt, hela artikeln handlar om att man kan använda telefon eller klocka för att hämta ut en självskanningsgrej? Hur har man hämtat ut den innan? Dom två ICA butikerna nära mig har inga självskanningsgrejer, så jag skulle uppskatta om någon kunde förklara!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-08 16:16
Ursprungligen av Johannnn:

Förstår jag rätt, hela artikeln handlar om att man kan använda telefon eller klocka för att hämta ut en självskanningsgrej? Hur har man hämtat ut den innan? Dom två ICA butikerna nära mig har inga självskanningsgrejer, så jag skulle uppskatta om någon kunde förklara!

Man har alltid tidigare varit tvungen att ha med sig sitt Ica-kort och dra i läsaren för att lösgöra en skanner.

Bevaka tråden