Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV+ är äntligen här

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är premiärdagen för Apples stora satsning i form av en helt egen streamingtjänst som kommer att konkurrera med Netflix, HBO, Disney och många fler.

Läs hela artikeln här

The Morning Show passar mig som är en junkie på nyhetsserier.

Äntligen något som kan ta över från the Newsroom

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-01 16:26

Svärfar har i dagarna köpt en ny iPhone 11 Pro och han är inte intresserad av att ta del av Apples erbjudande om ett år gratis AppleTV+ utan vill ge det till oss istället.

Jag testade att logga ur honom från TV-appen på hans nya telefon och logga in med mitt konto men det gav mig inte möjligheten att aktivera ett gratis år.

Det kan vara så att man måste logga ut hans iCloud-konto från hela telefonen och logga in med mitt och då kommer nästa fråga, vad medför detta egentligen? Kommer det bli struligt på våra telefoner med iMessage/FaceTime/Kontakter etc etc och man gör så?

Finns det andra tillvägagångssätt?

Ursprungligen av zinned:

Svärfar har i dagarna köpt en ny iPhone 11 Pro och han är inte intresserad av att ta del av Apples erbjudande om ett år gratis AppleTV+ utan vill ge det till oss istället.

Jag testade att logga ur honom från TV-appen på hans nya telefon och logga in med mitt konto men det gav mig inte möjligheten att aktivera ett gratis år.

Det kan vara så att man måste logga ut hans iCloud-konto från hela telefonen och logga in med mitt och då kommer nästa fråga, vad medför detta egentligen? Kommer det bli struligt på våra telefoner med iMessage/FaceTime/Kontakter etc etc och man gör så?

Finns det andra tillvägagångssätt?

Kanske smidigare och slanta upp 700:-?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-01 17:21
Ursprungligen av RolexJocke:

Kanske smidigare och slanta upp 700:-?

Det var för det första inte frågan och för det andra en onödig utgift om hans nyköpta telefon ger tillgång till ATV+ kostnadsfritt under ett år.

Kan du svara på frågan ovan så gör gärna det

Ursprungligen av zinned:

Det var för det första inte frågan och för det andra en onödig utgift om hans nyköpta telefon ger tillgång till ATV+ kostnadsfritt under ett år.

Kan du svara på frågan ovan så gör gärna det

Tyvärr inget svar till dig, det var bara jag som tänkte högt. ?

Ursprungligen av zinned:

Svärfar har i dagarna köpt en ny iPhone 11 Pro och han är inte intresserad av att ta del av Apples erbjudande om ett år gratis AppleTV+ utan vill ge det till oss istället.

Jag testade att logga ur honom från TV-appen på hans nya telefon och logga in med mitt konto men det gav mig inte möjligheten att aktivera ett gratis år.

Det kan vara så att man måste logga ut hans iCloud-konto från hela telefonen och logga in med mitt och då kommer nästa fråga, vad medför detta egentligen? Kommer det bli struligt på våra telefoner med iMessage/FaceTime/Kontakter etc etc och man gör så?

Finns det andra tillvägagångssätt?

Det som jag gjorde var att gå in i TV appen på telefonen
Klicka på erbjudandet om gratismånad
Då kom det upp ett erbjudande om gratisår som jag inte tog en skärmdump på
Sedan så kom detta

Valde avbryt. Svor en stund och funderade på om det berodde på att jag köpt telefonen i usa
Och fick sen ett mejl om att det var aktiverat. Sedan så rullar allt på med två olika Apple Tv

Allt är kopplat till mitt appstore konto. Inte till Apple TV kontot. Och inte kopplat till icloudkontot

I Värsta fall kan säkert ni skapa ett separat konto med hans konto på er Apple TV och växla till det där ni vill se där?

Vet inte om det hjälper er men det kanske ger någon ledtråd åt en lösnlng

Här finns en guide vid problem. Jag har inte läst den själv ännu. https://www.imore.com/how-register-your-free-1-year-tv-service

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-01 18:04
Ursprungligen av zinned:

Det kan vara så att man måste logga ut hans iCloud-konto från hela telefonen och logga in med mitt och då kommer nästa fråga, vad medför detta egentligen? Kommer det bli struligt på våra telefoner med iMessage/FaceTime/Kontakter etc etc och man gör så?

Loggar du in i iCloud-funktioner med ditt Apple-ID blir det naturligtvis din synkade information som syns i iCloud-appar på hans telefon.

Det skiljer sig från att logga in med sitt Apple-ID till tjänster där man köper något, t.ex App-store, Apple Music, iBook Store osv. Och troligen Apple TV+ också.

Och där kan det vara på plats med en varning! Apple har en spärr för att förhindra att man inte regelmässigt delar meidainköp via samma enhet. Samma enhet kan bara "byta ägare" var 90:e dag. Man kan ha 10 enheter kopplade till sitt Apple-ID (det blir sällan ett problem) men efter att en enhet bytt ägare kan den inte kopplas till ännu ett nytt Apple-ID förrän efter 90 dagar.

https://support.apple.com/sv-se/HT204074#abou...

Ursprungligen av zinned:

Finns det andra tillvägagångssätt?

Varför inte ta med svärfar i en familjdedelningsgrupp så borde ni alla få tillgång till Apple TV+ även om det blir aktiverat på hans Apple-ID.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-01 18:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Det som jag gjorde var att gå in i TV appen på telefonen
Klicka på erbjudandet om gratismånad
Då kom det upp ett erbjudande om gratisår som jag inte tog en skärmdump på
Sedan så kom detta

Valde avbryt. Svor en stund och funderade på om det berodde på att jag köpt telefonen i usa
Och fick sen ett mejl om att det var aktiverat. Sedan så rullar allt på med två olika Apple Tv

Allt är kopplat till mitt appstore konto. Inte till Apple TV kontot. Och inte kopplat till icloudkontot

I Värsta fall kan säkert ni skapa ett separat konto med hans konto på er Apple TV och växla till det där ni vill se där?

Vet inte om det hjälper er men det kanske ger någon ledtråd åt en lösnlng

Ursprungligen av BlackSmp:

Här finns en guide vid problem. Jag har inte läst den själv ännu. https://www.imore.com/how-register-your-free-1-year-tv-service

Tack så mycket för info och för hjälpen!

Jag gjorde dock som det stod i beskrivningen i länken, en av sakerna att testa iaf, och det hjälpte som sagt inte. Det var ju att bara ligga ut honom från TV-appen och logga in med mitt konto, dock stod det fortfarande bara att man fick testa gratis en vecka.

Nu när jag läste dina inlägg och från länken du postade så testade jag att öppna TV-appen på min egen telefon, en XS som inte är köpt inom perioden och se på fasen - då fanns det plötsligt en knapp med ”Prova på gratis ett år”. Tryckte på den och genomförde ”köpet”, vipps var det klart.

Tack igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-01 18:06
Ursprungligen av IngoX:

Varför inte ta med svärfar i en familjdedelningsgrupp så borde ni alla få tillgång till Apple TV+ även om det blir aktiverat på hans Apple-ID.

Har länge varit på G med att köra igång familjedelning hemma men inte blivit färdig med det så det hade ändå inte gått just nu.

Nu fick jag igång det ändå men tack för tipsen.

Får bli gratis ett år. Har aktiverat prenumererationen. Köpte iPhone 11 slutet september. Liten bonus i alla fall

Släng in ett ATV+ på AirPods Pro så jag får köpa ett par med gott samvete

Ot men hade verkligen hoppats på en ny Apple TV i samband med lanseringen. Men det verkar ju inte komma.

Visst är det bra att få ett år gratis vid ett köp av en Apple produkt. Trenden har ju varit att kapa kabeln till linjär TV och köra streamat. Fast nu blir det så många alternativ och varje streamingtjänst skyddar sitt innehåll. Så för att se det man är intresserad kanske det krävs abonnemang på flera tjänster.

Så rent kostnadsmässigt så kanske det traditionella sättet att se TV får ett uppsving igen?
Jag tror hybridlösningar som den nya Tivo Edge kanske är mest intressant i det nya TV landskapet.
Tyvärr verkar ComHem inte intresserade utan fortsättter med gammal Tivo hårdvara.
Samt en hemsnickrad Android box.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-11-02 13:38

Är det bara jag som inte förstår Apple TV+. Jag lyckades få till ett år gratis Apple TV+. Men alla filmer kostar ju pengar. Har jag missförstått det?

Ursprungligen av wemme:

Är det bara jag som inte förstår Apple TV+. Jag lyckades få till ett år gratis Apple TV+. Men alla filmer kostar ju pengar. Har jag missförstått det?

Ja
Det är bara apples originals tv-serier och filmer som är gratis och ingår. De som ligger under Apple TV+

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-11-04 06:32
Ursprungligen av Cappachino:

Ja
Det är bara apples originals tv-serier och filmer som är gratis och ingår. De som ligger under Apple TV+

Ja det var ju inte mycket at hänga i julgranen då. Tur att man fick det gratis.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-11-04 16:45
Ursprungligen av wemme:

Ja det var ju inte mycket at hänga i julgranen då. Tur att man fick det gratis.

Vad hade du väntat dig för något som är gratis under 12 månader och helt nystartat? Netflix/HBO utbud?

Ursprungligen av MatsOlov:

Vad hade du väntat dig för något som är gratis under 12 månader och helt nystartat? Netflix/HBO utbud?

Jag har funderat kring det där och min personliga uppfattning är att om jag får ut 2-3 serier som jag vill följa så är det ett bra resultat. TMS och FAM är de två. See fastande jag inte för och Inte heller Dickinson.

Men 2-3 är bra. Det är vad HBO och Netflix klarar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 09:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har funderat kring det där och min personliga uppfattning är att om jag får ut 2-3 serier som jag vill följa så är det ett bra resultat. TMS och FAM är de två. See fastande jag inte för och Inte heller Dickinson.

Men 2-3 är bra. Det är vad HBO och Netflix klarar.

Jag håller med, även gällande dessa två serier du nämner.

Det blev faktiskt extra påtagligt förra veckan då jag ville hitta något kul att se på någon av streamingtjänsterna vi har tillgång till. Det är då på C More, Viaplay och Netflix.

Summa summarum, jag hittade ingenting som jag ville se som jag inte redan hade sett och då är det ändå hos tre leverantörer som var och en slår sig för bröstet om sitt digra utbud.

Parentes: Jag blev igår uppringd av Telenor som ville sälja på mig deras streamingtjänst. Ingen testperiod utan "endast" 199 kr/mån istället för 399 kr/mån under en viss tid. Skröt om 8000 filmtitlar och 58 HD-kanaler. Enkelt svar - glöm det.

Fick bli att testa en månad men sa upp det nu, inget i utbudet som lockar mig direkt än mer än See som jag gillade. Servant var väl ok men tröttnade lite. Återkommer säkert till ATV+ när de fyllt på utbudet lite, Just nu kändes det inte aktuellt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-29 09:43

Någon som har sett ifall det finns någon uppdelning mellan regioner av material?

Och vad kommer EU att säga? Enligt dem måste väl minst 30% vara producerat inom EU. Personligen tycker jag den regeln är skit. Bland annat därför som ESPN försvann och att vi i Sverige har så dåligt utbud i iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 14:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Någon som har sett ifall det finns någon uppdelning mellan regioner av material?

Jag gissar att Apple TV+ har samma (ganska begränsade) katalog i alla länder de lanserats i. Apple TV+ har ju bara eget originalmaterial och styrs inte av andra licenser och avtal som vanligtvis begränsar utbud geografiskt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Och vad kommer EU att säga? Enligt dem måste väl minst 30% vara producerat inom EU.

När det gäller 30%-regeln för europeiskt material på Video On Demand-tjänster inom EU så börjar inte den gälla skarpt förrän senare i år. De största ute i europa, Amazon och Netflix, är redan på god väg att klara det genom köp av rättigheter till europeiskt material. Apple förbereder sig genom att samarbeta med europeiska producenter.

Apple TV+ seeking European-produced TV shows and movies to help meet EU streaming service quotas

Ursprungligen av MatsOlov:

Personligen tycker jag den regeln är skit. Bland annat därför som ESPN försvann och att vi i Sverige har så dåligt utbud i iTunes.

Är det sämre utbud på iTunes i Sverige? Beror inte det i så fall på andra orsaker, vilka avtal Apple slutit med rättighetsinnehavaren?

ESPN-player ska fungera i hela europa
https://www.espnplayer.com/espnplayer/help.js...

Ursprungligen av MatsOlov:

Någon som har sett ifall det finns någon uppdelning mellan regioner av material?

Och vad kommer EU att säga? Enligt dem måste väl minst 30% vara producerat inom EU. Personligen tycker jag den regeln är skit. Bland annat därför som ESPN försvann och att vi i Sverige har så dåligt utbud i iTunes.

Apple ser ut att ha en lösning på gång för att undvika att hamna i konflikt med EUs regelverk. Rent principiellt så är den där regeln totalt omdömeslös. Om det fanns en efterfrågan bland konsumenterna att få del av mer europeiskt producerat material så hade det löst sig självt. Nu försöker europeiska politiker att konstruera en efterfrågan för att skydda den egna marknaden. Här skulle nog amerikanska politiker behöva kliva in och skydda företag som Netflix och Apple om de vill trotsa europeiska lagstiftare och erbjuda sina tjänster till europeiska konsumenter i strid mot denna klåfingrighet. EU kan ju ändå inte stänga av tjänsterna på ett globalt internet. Hänvisar i övrigt, likt en annan forumdeltagare, till https://9to5mac.com/2019/09/27/apple-tv-plus-... och https://variety.com/2019/tv/news/apple-tv-plu....

Jag har nu fått & hoppat på en provperiod på Apple TV+ vilket ju i sin tur lett till att vi har börjat använda Apple TV appen på ATV. I den får vi rekommendationer på serier att titta på vilket i sig är trevligt, men finns det något sätt att filtrera bort de kanaler/leverantörer som man inte har tillgång till? Känns inte helt relevant med förslag på serier som visas på CMore & Amazon om jag ändå inte har ett abonnemang där...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-31 09:44
Ursprungligen av HåkanE:

Jag har nu fått & hoppat på en provperiod på Apple TV+ vilket ju i sin tur lett till att vi har börjat använda Apple TV appen på ATV. I den får vi rekommendationer på serier att titta på vilket i sig är trevligt, men finns det något sätt att filtrera bort de kanaler/leverantörer som man inte har tillgång till? Känns inte helt relevant med förslag på serier som visas på CMore & Amazon om jag ändå inte har ett abonnemang där...

Nej

1
Bevaka tråden