Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU inleder granskning av Apple Pay

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Pay har gjort livet lättare för många Apple-användare och att hala upp plånboken behövs allt mer sällan.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-10-18 08:53

Förutsätter att de även utreder tex Garmin Pay i så fall? För det kan väl aldrig vara så att de bara utreder Apple för att konkurrenterna vill ha en bit av kakan och gnäller?

Länsförsäkringar har inte Apple Pay men de har Google Pay, och det skulle sitta fint om den senare kunde fungera på min Iphone.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-18 09:10
Ursprungligen av jonasn:

Förutsätter att de även utreder tex Garmin Pay i så fall? För det kan väl aldrig vara så att de bara utreder Apple för att konkurrenterna vill ha en bit av kakan och gnäller?

"Små" bolag kan komma undan med sånt.

Ursprungligen av Json_81:

"Små" bolag kan komma undan med sånt.

Ja, det förutsätts handla om missbruk av dominerande ställning.

Är detta varför SL inte kan lägga busskortet i NFC-chippet på ens iphone ännu? Känns så stenålders att ha plastkort eller hålla upp QR-kod.

Då kommer kanske Apple Pay att finnas även på Android Är de rädda att Apple säljer fler telefoner eller om att iPhone användare är duktigare på mobila betalningar? Hur som helst så tror jag inte att så många kommer kasta sig över Samsung eller Google Pay när dem har redan tillgång till Apple Pay. Det måste handla mer om att göra livet surt för Apple

Ursprungligen av Teddis:

Är detta varför SL inte kan lägga busskortet i NFC-chippet på ens iphone ännu? Känns så stenålders att ha plastkort eller hålla upp QR-kod.

Finns SL kortet tillgängligt genom NFC på Android telefoner?

Om det kan öppna en väg för SL för NFC på iPhone telefoner så gärna för mig men det är inte så säkert att SL hänger med.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-10-18 17:00
Ursprungligen av jonasn:

Förutsätter att de även utreder tex Garmin Pay i så fall? För det kan väl aldrig vara så att de bara utreder Apple för att konkurrenterna vill ha en bit av kakan och gnäller?

Ursprungligen av Json_81:

"Små" bolag kan komma undan med sånt.

Ursprungligen av Zeugma:

Ja, det förutsätts handla om missbruk av dominerande ställning.

Så det är okej att låsa ute konkurrenter, förutom om ens tjänst blir framgångsrik.. Det är smått absurt, antingen ska alla tvingas tillåta alla konkurrenter på sin hårdvara eller så är det okej att låsa ens egen hårdvara till sina egna tjänster. Samma regler för alla.

iZettle verkar ha total dominans bland food trucks och andra mobila verksamheter. Bäst att tvinga dem att låta alla andra betalningsleverantörer jacka in sig på deras hårdvara som de utvecklat. Rimligt?

Jag gillar egentligen inte den typen av marknadsdominans som Apple har, men när EU tex försöker tvinga Apple att öppna App Store så känner jag att det skulle underminera och i förlängningen helt förstöra fördelarna med plattformen.

Ursprungligen av Teddis:

Är detta varför SL inte kan lägga busskortet i NFC-chippet på ens iphone ännu? Känns så stenålders att ha plastkort eller hålla upp QR-kod.

Nej, det är väl inte samma sak. Däremot så testas denna funktion, det finns möjlighet att lägga till kort för resor i iPhone men jag tror att det bara fungerar på ett fåtal platser ännu. Minns inte exakt, man får googla.

Ursprungligen av jonasn:

Så det är okej att låsa ute konkurrenter, förutom om ens tjänst blir framgångsrik.. Det är smått absurt, antingen ska alla tvingas tillåta alla konkurrenter på sin hårdvara eller så är det okej att låsa ens egen hårdvara till sina egna tjänster. Samma regler för alla. ...

”Framgångsrik” är inte ekvivalent med att ha en ”dominerande ställning”. Eller med andra ord, Apple är mycket mer än ett framgångsrikt företag. Jag tycker att det är bra att man prövar om en dominerande ställning missbrukas.
Men varje fall ska givetvis prövas individuellt. Det är inte särskilt ofta som det görs.
Jag misstänker också att i ett Appleforum så är toleransen ganska låg vad gäller krav på just Apple. Ibland så till den milda grad att man har större förståelse för producentens intressen än konsumentens.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-18 18:00

Haha, låter som om den gamla historien med Windows och Internet Explorer.
Men det handlar nog mest om att dra in så mycket pengar det går till EU. Och till det syftet förefaller alla medel vara tillåtna.

Ursprungligen av Zeugma:

Länsförsäkringar har inte Apple Pay men de har Google Pay, och det skulle sitta fint om den senare kunde fungera på min Iphone.

Länsförsäkringar är ju kundägt (även jag är kund). Så det är väl helt enkelt som så att inte tillräckligt många kunder i banken efterfrågar det.

Citat:

Som kundägd bank är vi extra bra på att lyssna på vad våra kunder vill ha och behöver.

Från https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-...

1
Bevaka tråden