Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macOS Catalina på äldre Mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-18 00:50

Har precis installerat macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro Unibody från 2008. Var först tveksam till hur det skulle fungera men det flyter på bra. Följde den här guiden.

  • Medlem
  • 2019-10-19 16:07

Låter grymt. Med detta skulle min mor kunna fortsätta använda sin late 2009 iMac ett par år till istället för att köpa nytt.
Men vågar man tanka ner programmet som krävs för att göra installationen? Vem vet vad detta program gör mer med datorn?

Ursprungligen av P1200VB:

Har precis installerat macOS Catalina på min 11 år gamla MacBook Pro Unibody från 2008. Var först tveksam till hur det skulle fungera men det flyter på bra. Följde den här guiden.

Det måste väl vara en rekord ? Trodde inte ens att en 11 år gammal mac-dator kan fortfarande fungera. Är den inte slö? Att du vågade göra det när det rekommenderas för max 2012 äldsta modeller.......Man hade kanske kunna backa till Mojave om det skulle blivit problem?

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-10-19 18:13

Dessa brukar fungera bra. Kan vara lite känsligt vilket grafikkort man har. Sen ska man vara beredd på uppdateringarna kan strula. Men har man en gammal mac och lite vana vid datorer - kör ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-19 18:39
Ursprungligen av calinou:

Det måste väl vara en rekord ? Trodde inte ens att en 11 år gammal mac-dator kan fortfarande fungera. Är den inte slö? Att du vågade göra det när det rekommenderas för max 2012 äldsta modeller.......Man hade kanske kunna backa till Mojave om det skulle blivit problem?

Fungerar faktiskt förvånansvärt bra rent prestandamässigt. Med mekanisk hårddisk som datorn levererades med är den nästan oanvändbar idag så vida man inte har bra tålamod men en SSD gav den nya krafter. Mejla, surfa, Skype och YouTube fungerar hur bra som helst. Använder den ett par timmar dagligen till detta. Har inte blivit av att jag köpt en ny dator än då denna gör sitt jobb. 2,8 GHz Core 2 Duo och 4 GB var det värsta man kunde köpa då jag beställde den hösten 2008.

Dock så har jag upptäckt några buggar. Datorn gillar inte att gå ner i viloläge, då vill den gärna starta om efter. Vilket är nog så störande även om jag har sett att det en del andra med nyare Mac som också har detta problem. Och ska man skifta mellan grafikkorten GeForce 9400M och 9600M GT så räcker det inte att logga ut utan man måste starta om datorn. I övrigt verkar det fungera utan större bekymmer.

Ursprungligen av Dalle:

... Men vågar man tanka ner programmet som krävs för att göra installationen? Vem vet vad detta program gör mer med datorn?

Nej, det vågar du inte om du vill vara helt säker. Exempelvis måste man avaktivera SIP, om inte annat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-19 21:11
Ursprungligen av calinou:

Det måste väl vara en rekord ? Trodde inte ens att en 11 år gammal mac-dator kan fortfarande fungera. Är den inte slö? Att du vågade göra det när det rekommenderas för max 2012 äldsta modeller.......Man hade kanske kunna backa till Mojave om det skulle blivit problem?

Om datorn klarar av Mojave klarar den Catalina också.

Ursprungligen av Innis:

Om datorn klarar av Mojave klarar den Catalina också.

Har du provat?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-20 12:18
Ursprungligen av calinou:

Har du provat?

Behöver inte.

Ursprungligen av Innis:

Behöver inte.

Hans dator är inte med på listan så det är inga garantier.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-20 12:45
Ursprungligen av calinou:

Hans dator är inte med på listan så det är inga garantier.

För att kunna installera till Catalina krävs ett program som gör den kompatibel. Samma sak med Mojave så det är inte bara att backa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-10-20 14:58
Ursprungligen av calinou:

Hans dator är inte med på listan så det är inga garantier.

Har du läst tråden eller tittat på videon i första inlägget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-20 15:21

Processen var ganska enkel. Ladda ner programmet som finns på den här sidan.

http://dosdude1.com/catalina/

Programmet i sig laddar ner senaste versionen av macOS Catalina och sen kan man skapa en bootbar USB-sticka (10 GB eller större). Sen är det bara att installera som vanligt men tänk på att skapa en APFS volym.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-29 16:27

Inte så förbaskat långt ifrån en MacBook 12" 2015.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-29 18:40
Ursprungligen av P1200VB:

Inte så förbaskat långt ifrån en MacBook 12" 2015.

Största skillnaden är väl vikten då.

Stridsvagnen MBP 15” late 2008 = 2,5 kg
Syskonet MB 13” Al Unibody från 2008 (det som blev MBP 13”) = 2 kg

vs

Lättviktaren MB 12” 2015 = 0,9 kg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-30 12:27

Ganska många år som skiljer också. Kul ändå att det flyter på så bra som det gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-30 13:02
Ursprungligen av P1200VB:

Ganska många år som skiljer också. Kul ändå att det flyter på så bra som det gör.

Kolla att den uppdaterats med ”rätt” firmware så kan du bjuda den gamla damen på 8 GB RAM också

“Secret” Firmware lets Late ’08 MacBooks use 8GB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-11 16:21

Den har Boot ROM-version: MBP51.007E.B06 så med andra ord borde den klara av 8 GB minne. Installerat macOS 10.15.1 nu och det fungerar bra. Dock så har jag fortfarande lite kompatibilitetsproblem gällande min SSD men det har jag haft hela tiden sedan jag skaffade den för runt 7 år sedan.

1
Bevaka tråden