Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Folder i Library ej sökbar, varför?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en folder i mitt user Library (som man t.ex. når med menyn [alt] Gå i Finder som inte är sökbar. Jag får inget felmeddelande men 0 sökträffar vad jag än söker på. Andra foldrar i Library som jag testat är sökbara.

Detta oavsett om jag använder Finders sök eller Spotlight.
Vad kan detta bero på?

Foldern är f.ö. för musikprogrammet Logic och mycket stor (12GB).
Nästan helt säker på att den gick att söka i förr.

Med Terminalkommandot find hittar jag saker, men det är ju inte lika praktiskt och generellt.

LÖSNINGAR:
https://www.99mac.se/forum/p/2378093
https://www.99mac.se/forum/p/2378092

Senast redigerat 2019-10-14 13:54
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-14 11:38
Ursprungligen av torsig1967:

Jag har en folder i mitt user Library (som man t.ex. når med menyn [alt] Gå i Finder som inte är sökbar. Jag får inget felmeddelande men 0 sökträffar vad jag än söker på. Andra foldrar i Library som jag testat är sökbara.

Detta oavsett om jag använder Finders sök eller Spotlight.
Vad kan detta bero på?

Foldern är f.ö. för musikprogrammet Logic och mycket stor (12GB).
Nästan helt säker på att den gick att söka i förr.

Med Terminalkommandot find hittar jag saker, men det är ju inte lika praktiskt och generellt.

Nej den går inte att söka i och har varit så vad jag kan se tidigare också (förutom terminal)
Det är ett ställe som gemene man inte ska vara och pilla i därför som den är gömd.

Ursprungligen av Innis:

Nej den går inte att söka i och har varit så vad jag kan se tidigare också (förutom terminal)
Det är ett ställe som gemene man inte ska vara och pilla i därför som den är gömd.

Alla andra foldrar i Library (som också är gömda) är sökbara, så det borde ju finnas en parameter som slår av och på detta.

Dessutom är det inte korrekt att man inte skall "pilla där" för Logic lägger samplingsfiler till EXS24 där och den som jobbat lite med de sakerna vet att det blir kaos om man inte manuellt ordnar de där filerna när man har många egna samplebibliotek. Finns ingen väg in i det systemet via mjukvara som är acceptabel för den som vill ha ordning. Man kommer en bit med viss gammal tredjepartsmjukvara möjligen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-14 12:01
Ursprungligen av torsig1967:

Alla andra foldrar i Library (som också är gömda) är sökbara, så det borde ju finnas en parameter som slår av och på detta.

Dessutom är det inte korrekt att man inte skall "pilla där" för Logic lägger samplingsfiler till EXS24 där och den som jobbat lite med de sakerna vet att det blir kaos om man inte manuellt ordnar de där filerna när man har många egna samplebibliotek. Finns ingen väg in i det systemet via mjukvara som är acceptabel för den som vill ha ordning. Man kommer en bit med viss gammal tredjepartsmjukvara möjligen.

Finns en anledning till att Bibliotek är gömt.

Jag gjorde Terminal: ls -l
och Logic-foldern har '@' efter sina filrättigheter: "drwxr-xr-x@"
Det är lite ovanligt men jag hittar andra foldrar som har exakt samma rättigheter som Logic-foldern som är sökbara så det kan inte vara förklaringen.

Ursprungligen av Innis:

Finns en anledning till att Bibliotek är gömt.

Du inser att du inte svarar på frågan utan bara håller på med meningslöst besserwisseri?
Om du inte vet orsaken och vad man kan göra åt det så kanske du har något viktigare att syssla med?
Visa vad du kan eller gå vidare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-14 12:19
Ursprungligen av torsig1967:

Du inser att du inte svarar på frågan utan bara håller på med meningslöst besserwisseri?
Om du inte vet orsaken och vad man kan göra åt det så kanske du har något viktigare att syssla med?
Visa vad du kan eller gå vidare.

Du frågade varför Biblioteksmappen inte är sökbar och jag gav min åsikt. Tydligen har du ingen eftersom du ställer frågan.
Det är tydligt att Apple inte vill att man ska vara och pilla i den. Anledningen vet bara Apple men med största säkerhet för att gemene man inte vet vad dom håller på med. Då är det bättre att dölja den så inte systemet blir korrupt.
https://apple.stackexchange.com/questions/326...

Ursprungligen av Innis:

Du frågade varför Biblioteksmappen inte är sökbar och jag gav min åsikt. Tydligen har du ingen eftersom du ställer frågan.
Det är tydligt att Apple inte vill att man ska vara och pilla i den. Anledningen vet bara Apple men med största säkerhet för att gemene man inte vet vad dom håller på med. Då är det bättre att dölja den så inte systemet blir korrupt.
https://apple.stackexchange.com/questions/326...

Jag frågade om varför den inte var sökbar, det är korrekt.
Jag var inte intresserad av åsikter om varför biblioteksfoldern är dold.
Biblioteksfoldern är sökbar i andra subfoldrar så du har blandat ihop sakerna.
Varför Apple dolt biblioteksfoldern är säkert en jätteintressant tråd som du kan starta om du vill.

Frågan var alltså vad som kan vara orsaken till att en folder i Library ej är sökbar medan andra är det och hur man kan stänga av denna begränsning.
Om någon har specifikt kunskaper om fallet Logic, så är det ännu intressantare.
Du Innis behöver inte svara för det är rätt uppenbart att just du inte har den blekaste aning.

Men om det är någon som vet hur detta fungerar så...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-14 12:27
Ursprungligen av torsig1967:

Jag frågade om varför den inte var sökbar, det är korrekt.
Jag var inte intresserad av åsikter om varför biblioteksfoldern är dold.
Biblioteksfoldern är sökbar i andra subfoldrar så du har blandat ihop sakerna.
Varför Apple dolt biblioteksfoldern är säkert en jätteintressant tråd som du kan starta om du vill.

Frågan var alltså vad som kan vara orsaken till att en folder i Library ej är sökbar medan andra är det och hur man kan stänga av denna begränsning.
Om någon har specifikt kunskaper om fallet Logic, så är det ännu intressantare.
Du Innis behöver inte svara för det är rätt uppenbart att just du inte har den blekaste aning.

Men om det är någon som vet hur detta fungerar så...

Finns ingen permanet inställning men länken jag postade visar hur man gör när man söker.

Ursprungligen av Innis:

Finns ingen permanet inställning men länken jag postade visar hur man gör när man söker.

Nej, det fungerar inte. Och som jag sade, andra foldrar i Library är sökbara.

Naturligtvis är detta inställt någonstans men det kan vara svårt att reda ut eftersom Logic är Apples eget program så de kan ha lagt det i princip var som helst.

Däremot var det en användare i tråden du länkade som tipsade om ett tredjepartsprogram EasyFind som kan söka och det fungerade i Logics folder så tillslut kom du ändå med något av substans. Hade gärna sluppit allt besserwissrande innan.

Det är inte som så att den mappen ligger som ett undantag i Spotlightinställningarna (System Preferences > Spotlight > Privacy)? Mig veterligen använder alltid Finder Spotlight för att söka efter filer/kataloger.

Man kan (kunde?) också lägga på ett .noindex om man inte ville ha spotlight söka/indexera en mapp eller fil. Vet inte om den filändelsen visas som standard, du kanske får kolla i terminalen, men det är ju ett tänkbart alternativ som de kan ha implementerat.

Ursprungligen av torsig1967:

Jag frågade om varför den inte var sökbar, det är korrekt.
Jag var inte intresserad av åsikter om varför biblioteksfoldern är dold.
Biblioteksfoldern är sökbar i andra subfoldrar så du har blandat ihop sakerna.
Varför Apple dolt biblioteksfoldern är säkert en jätteintressant tråd som du kan starta om du vill.

Frågan var alltså vad som kan vara orsaken till att en folder i Library ej är sökbar medan andra är det och hur man kan stänga av denna begränsning.
Om någon har specifikt kunskaper om fallet Logic, så är det ännu intressantare.
Du Innis behöver inte svara för det är rätt uppenbart att just du inte har den blekaste aning.

Men om det är någon som vet hur detta fungerar så...

Jag använder Find Any File för att söka. Det programmet är oberoende av säkerhetsinställningar och letar överallt. Finns i sprillans ny 64-bitarsversion för Catalina:

http://apps.tempel.org/FindAnyFile/index.php

Ursprungligen av suddgummi:

Det är inte som så att den mappen ligger som ett undantag i Spotlightinställningarna (System Preferences > Spotlight > Privacy)? Mig veterligen använder alltid Finder Spotlight för att söka efter filer/kataloger.

Man kan (kunde?) också lägga på ett .noindex om man inte ville ha spotlight söka/indexera en mapp eller fil. Vet inte om den filändelsen visas som standard, du kanske får kolla i terminalen, men det är ju ett tänkbart alternativ som de kan ha implementerat.

Nej, jag har nog en gång i tiden lagt till Systemfiler (om det nu räknas som det) i Spotlightresultaten och inget annat som kan vara relevant här verkarheller bortbockat.

.noindex var ju ett intressant tips men jag hittar inga sådan filer i Logicfoldern.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder Find Any File för att söka. Det programmet är oberoende av säkerhetsinställningar och letar överallt. Finns i sprillans ny 64-bitarsversion för Catalina:

http://apps.tempel.org/FindAnyFile/index.php

Då har vi två programtips som löser problemet även om grundorsaken förblir okänd.
EasyFind funkade också för mig:
https://apps.apple.com/se/app/easyfind/id4116....

För min del är problemet löst i praktiskt hänseende. jag måste inte gå till botten med hur Apple gjort detta. Noterar för övrigt att inte heller i TimeMachine är foldern sökbar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-14 13:27

Åsyftar du att söka filer i /Users/[username]/Library/? Det var väl länge sedan Apple blockade detta?

Ibland hakar Spotlight upp sig, du kan addera objekt manuellt:
http://www.macosxtips.co.uk/index_files/termi...

Kanske kan Onyx även vara till nytta:
https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Om du vill göra /Users/[username]/Library/synlig i Finder:

chflags nohidden ~/Library/
Ursprungligen av iSweden:

Åsyftar du att söka filer i /Users/[username]/Library/? Det var väl länge sedan Apple blockade detta?

Ibland hakar Spotlight upp sig, du kan addera objekt manuellt:
http://www.macosxtips.co.uk/index_files/termi...

Kanske kan Onyx även vara till nytta:
https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Om du vill göra /Users/[username]/Library/synlig i Finder:

chflags nohidden ~/Library/

Tack, men det är inte det dolda som är problemet utan som sagt att en specifik folder i Application Support (i min egen library) inte är sökbar. Andra är det med de inställningar jag använder.

Kan vara värt att nämna att det alltså inte ligger något systemkritiskt i ~/Application Support/Logic/, utan snarare enorma mängder presets, samplingar och annat som kan behöva viss grad av renhållning för den som vill hitta i sina ljud och preset-bibliotek. Det går alltså inte att "förstöra" någon grundläggande funktionalitet.

Tack för Onyxtipset (nostalgi) men jag hittade ett bra sökprogram som löste problemet även om jag inte vet vad det beror på.

EDIT: Spotlighttipset med mdimport funkade!
Så slutsatsen måste vara att denna folder i något skede trillat ur eller uteslutits ur indexet. Jag testade på två gamla datorer där jag haft Logic och där fungerade sök direkt.

1
Bevaka tråden