Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa egen ringsignal från en låt i musikbiblioteket?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är året 2019, och man behöver fortfarande extra program för att skapa en ringsignal av en låt. Ska det verkligen behöva vara så!?!?

Eller har jag missat något?

Exempel:
Jag har en låt i mitt musikbibliotek. Jag vill ha den som ringsignal. As simple as that.

Senast redigerat 2019-10-12 19:47

Byter man ens ringsignal 2019?

Du kan göra det i iTunes tex:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-12051

Om det inte passar dig av någon anledning så kan du googla på hur du gör. Guider på området är inte en bristvara.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-12 14:44

Jag köper mina ringsignaler om jag överhuvudtaget tänkt mig att byta

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-12 14:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan göra det i iTunes tex:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-12051

iTunes säger du, var det inte iTunes som försvann nyss med MacOS Catalina. Nu har vi Musik som inte ens kan importera ringsignalsfiler.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-12 16:53

Spara en max 40 sekunder ljudfil i AAC-format.
Ge den sedan ny filändelse .m4r

För över den den via iTunes i äldre MacOS eller Finder i Catalina

Ursprungligen av Gäddnos:

iTunes säger du, var det inte iTunes som försvann nyss med MacOS Catalina. Nu har vi Musik som inte ens kan importera ringsignalsfiler.

Då skapar man låtarna via en annan app, eller så gör man som iller skrev.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-12 19:30
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då skapar man låtarna via en annan app, eller så gör man som iller skrev.

Som iller förklarar gick i betan, inte i den skarpa, vad jag känner till. Vilken annan app rekommenderar du, som du verkligen provat?

Ursprungligen av iller:

Spara en max 40 sekunder ljudfil i AAC-format.
Ge den sedan ny filändelse .m4r

För över den den via iTunes i äldre MacOS eller Finder i Catalina

Jag må vara korkad men har alltid använt en iOS app för att skapa ringsignaler som automatiskt sen ha hamnat rätt i iTunes, men tror inte den skulle funka idag dock.

Så hur skapar man en 40/30 sekunders ljudfil nu för tiden, dvs just få till längden?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-12 19:44

Garageband fungerar ju fortfarande för att skapa ljudfilen, glöm inte att trycka på loop-knappen innan du sparar, så att telefonen vet att den ska spela filen flera gånger när det ringer. Problemet är att få den till telefonen på något enkelt sätt.

Senast redigerat 2019-10-12 20:00
Ursprungligen av Gäddnos:

Garageband fungerar ju fortfarande för att skapa ljudfilen, glöm inte att trycka på loop-knappen innan du sparar, så att telefonen vet att den ska spela filen flera gånger när det ringer. Problemet är att få den till telefonen på något enkelt sätt.

Använde det tidigare, men dom senare åren trots att jag har en sparad version som har tio iTunes låtar på som jag byter ut vartefter, så så när jag ska spara låtarna en och en så klagas det på längden vare sig den är på 40 eller 5s och allt däremellan så slutade använda Garageband men kanske skulle funka nu, men klart krångligt att först få över en låt från "iTunes", ta bort alla jädra default inställningar etc för att ens kunna börja med själva musikfilen och sen spara den till fil osv... Iofs är jag ingen hejare på Garage Band så kan kanske skyllas på min okunskap där.

Kommer att fortsätta använda en iPhone app när jag hittar en som funkar lika lätt som min tidigare, eller om den uppdateras (mindre troligt då den är ganska gammal).

Alltså behöver man fortfarande extraprogram. Man kan inte markera en låt i Musik-appen och klicka "Använd som ringsignal" – Som hade varit ett logiskt och smidigt sätt att göra det på.

@Cekari; Vilken app använde du?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-12 21:59
Ursprungligen av carlsson:

Alltså behöver man fortfarande extraprogram. Man kan inte markera en låt i Musik-appen och klicka "Använd som ringsignal" – Som hade varit ett logiskt och smidigt sätt att göra det på.

@Cekari; Vilken app använde du?

Inte speciellt logisk när man tänker på att det troligtvis har med rättigheter att göra. Om det är en låt från Apple musik hur ska Apple kunna hålla koll på att skaparen får rätt ersättning för att den används? Om det är din egen musik som du köpt och importerat och vill göra en ringsignal. Hur ska Musik-appen hålla koll på skillnaden vilken musik det är som du vill använda?
Smidigt ja men inte logiskt ur rättighetssynpunkt.

Ursprungligen av Innis:

Inte speciellt logisk när man tänker på att det troligtvis har med rättigheter att göra. Om det är en låt från Apple musik hur ska Apple kunna hålla koll på att skaparen får rätt ersättning för att den används? Om det är din egen musik som du köpt och importerat och vill göra en ringsignal. Hur ska Musik-appen hålla koll på skillnaden vilken musik det är som du vill använda?
Smidigt ja men inte logiskt ur rättighetssynpunkt.

Det har funkat med både köpta och egenrippade låtar på iTunes. Men låtar från Apple Music funkar inte vilket helt klart står i länken som hänvisas till i början av tråden.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-12 22:46
Ursprungligen av CekariYH:

Det har funkat med både köpta och egenrippade låtar på iTunes. Men låtar från Apple Music funkar inte vilket helt klart står i länken som hänvisas till i början av tråden.

Ja jag vet men det var inte det jag svarade på. Utan TS önskan om att kunna göra det direkt i Musik-appen.

Ursprungligen av carlsson:

Alltså behöver man fortfarande extraprogram. Man kan inte markera en låt i Musik-appen och klicka "Använd som ringsignal" – Som hade varit ett logiskt och smidigt sätt att göra det på.

@Cekari; Vilken app använde du?

Oj, va ett tag sen jag använde den så tog ett tag att hitta eftersom jag inte hade den kvar på min iPhone tydligen, men hittade den i "Inte på iPhone" till slut och den heter Ringtone designer Pro 2.0. men om den fortfarande funkar normalt vet jag inte efter iOS 13.xx, men den är iaf nedladdningsbar fortfarande.

När jag börja tänka efter så var det nog att den ska synkas med iTunes vilket nu heter Musik istället som gjorde att jag inte använt den längre.

Ursprungligen av Innis:

Ja jag vet men det var inte det jag svarade på. Utan TS önskan om att kunna göra det direkt i Musik-appen.

Ah, ok

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-13 08:41

Garageband finns till iOS, du kan fixa ringsignal med det. Men måste vara köpt/egen musik, inte Apple Music.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-10-13 18:17

Jag hade tråkigt, så gjorde en video hur man skapar sin musik från sitt bibliotek i iTunes/Music.

Glöm för allt i världen inte att återställa start- och stopp-tid efter ni följt guiden så att hela låten spelas när ni lyssnar!

1
Bevaka tråden