Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri funkar inte bra sedan uppdatering till iOS 13

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Är det fler än jag som märkt att Siri inte funkar som det ska på klockan sedan iOS 13 och Watch OS 6? Helt plötsligt så går det inte att göra enkla saker som att ställa in timern. Ett kommando som "Sätt timern på 8 minuter" resulterar i "Det är något som inte fungerar... Återkom om en stund" och så har det varit i flera dagar.

Någon som har något förslag på lösning?

Hälsningar,

Anders

Senast redigerat 2019-10-12 21:17
Ursprungligen av Anders Wilhelmsson:

Hej på er!

Är det fler än jag som märkt att Siri inte funkar som det ska på klockan sedan iOS 13 och Watch OS 6? Helt plötsligt så går det inte att göra enkla saker som att ställa in timern. Ett kommando som "Sätt timern på 8 minuter" resulterar i "Det är något som inte fungerar... Återkom om en stund" och så har det varit i flera dagar.

Någon som har något förslag på lösning?

Hälsningar,

Anders

Inte just nu men det händer. Jag blir aldrig klok på vad som sker på Siri servarna och vad som sker på telefonen. Jag tror att de mesta problemen ligger på serversidan och inte är så hårt kopplat till själva uppdateringen av iOS på vårs telefoner

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-10 13:56
Ursprungligen av Anders Wilhelmsson:

Hej på er!

Är det fler än jag som märkt att Siri inte funkar som det ska på klockan sedan iOS 13 och Watch OS 6? Helt plötsligt så går det inte att göra enkla saker som att ställa in timern. Ett kommando som "Sätt timern på 8 minuter" resulterar i "Det är något som inte fungerar... Återkom om en stund" och så har det varit i flera dagar.

Någon som har något förslag på lösning?

Hälsningar,

Anders

Jag har faktiskt inte testat själv men när jag läser din beskrivning så låter det faktiskt som väldigt troligt. Detta då problem med uppläsning av texter i Genvägar, som i sin tur ger problem för hela den aktuella genvägen, har kommit med iOS 13. Det verkar vara så att vissa engelskspråkiga röst fungerar (inte alla) så man får testa sig fram om det är så pass viktigt för en.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-10 15:02

Skulle testa att spela låtar med spotify häromdagen, hon lyssnade ungefär till halva låt-titeln sen försökte hon hitta något baserat på det på apple music (eftersom jag inte hann säga på spotify).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-10 16:30

Jag har samma problem. Jag använder inte Siri till mycket, men just till timer och Alarm använder jag henne till regelbundet. Sedan iOS 13 strular det. Ibland fungerar det inte alls, som att hon inte hör "Hej Siri", ibland startar hon timern utan att det framgått på skärmen och ibland bara avbryts hennes aktivitet. Det har också hänt att jag först satt på en timer, sedan ger jag kommando om timer igen och då har det verkat som processen fungerat, men hon har inte ändrat till den nya tiden. Jag har dock aldrig fått ett felmeddelande. Inte vad jag kommer ihåg i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-12 13:56

Någon som har tips om Siri på Apple Watch, för mig har det alltid fungerat perfekt men efter att ha kopplat klockan till ny telefon så svarar Siri inte alls på klockan, varken med ”Hej Siri” eller när triggar genom kronan på sidan. På telefonen fungerar Siri om jag triggar den själv med Home/Sleep men ”Hej Siri” fungerar inte där heller.

Ursprungligen av zinned:

Någon som har tips om Siri på Apple Watch, för mig har det alltid fungerat perfekt men efter att ha kopplat klockan till ny telefon så svarar Siri inte alls på klockan, varken med ”Hej Siri” eller när triggar genom kronan på sidan. På telefonen fungerar Siri om jag triggar den själv med Home/Sleep men ”Hej Siri” fungerar inte där heller.

Siri finns även i Hjälpmedel-Allmänt-Siri, har du kollat där ( på telefon).
Jag bytte nyligen från fyran till femman, och det fungerar överallt med "Hej Siri"

Ursprungligen av zinned:

Någon som har tips om Siri på Apple Watch, för mig har det alltid fungerat perfekt men efter att ha kopplat klockan till ny telefon så svarar Siri inte alls på klockan, varken med ”Hej Siri” eller när triggar genom kronan på sidan. På telefonen fungerar Siri om jag triggar den själv med Home/Sleep men ”Hej Siri” fungerar inte där heller.

Skumt, fungerade på mina gamla nu sålda enheter dvs XS Max och Watch 4.

Även testat precis nu på mina nya och funkar med Hej Siri, sen att hon vägrar att förstå vad jag frågar efter är en annan sak.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-10-12 20:36

Jag lyckades trigga så jag kunde ställa in Siri igen, dvs få läsa upp de texter hon ber om när man ställer in, och efter det verkar det fungera som det ska.

Tack för hjälpen

Siri under iOS 13/watchOS 6 har onekligen blivit mycket mer opålitlig.

Jag antar att jag inte är den enda här som har en inköpslista i telefonen/klockan? Min är döpt till ”Inköpslistan”.

Jag brukar lägga till grejer i den vartefter jag märker att något är på väg att ta slut. Oftast använder jag Apple Watch eftersom den alltid är med mig.

Finns det bara fyra ägg kvar i kylen så säger jag helt enkelt till Siri ”Lägg till ägg i inköpslistan”. Innan iOS 13 funkade detta nästan alltid. Jag ändrade ett tag min fras till ”Lägg till ägg till inköpslistan” eftersom Siri kunde ha svårt med dom dubbla i-ljuden.

Efter iOS 13 är detta en fullständig hit or miss.

Ibland funkar det precis som tidigare, men lika ofta så lägger Siri istället till äggen i min standardlista (som jag kallar ”to do”). Hon lägger då till ”Ägg till inköp” i den listan.

Det märkliga är att detta beteende skiljer trots att Siri korrekt uppfattar exakt samma kommando dom olika gångerna. Hon hör alltså ”Lägg till ägg till inköpslistan” båda gångerna, men hennes utförande är helt olika.

Jag testade ett tag att döpa om min lista till ”Inköp” (istället för ”Inköpslistan”) för att se om problemet låg i själva ordet ”listan” vilket verkar vara en sorts trigger för Siri. Det blev ingen skillnad. Fortfarande hit or miss om jag sa ”Lägg till ägg till inköpslistan” och fail varje gång om jag istället sa ”Lägg till ägg till inköp”. Siri svarade då att det inte fanns ”någon app för det”, hon startade en timer, hon la till något (en bok!?) i min ”samling”. Har ingen aning om vad det är.

Så till min fråga;

Hur gör ni andra när ni vill lägga till saker till er inköpslista, eller till en annan specifik lista. Vad har ni döpt er lista till? Vilken frasering använder ni? Får ni det att funka konsekvent?

Jag saknar iOS 12...

Edit: Sitter och laborerar och märker att om jag först säger ”Lägg till ägg till listan inköpslistan” så gör Siri rätt, och efteråt räcker det med att jag säger ”Lägg till xxx till inköpslistan” så fungerar det igen. Det är som att Siri tappar ”Inköpslistan” ur någon form av index över listor i Påminnelser tills jag aktivt talar om för henne att den finns. Blir intressant att se hur länge detta håller nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 13:18

@Sperious Testa denna -> https://www.icloud.com/shortcuts/ecdb48325071...

En shortcut jag har skapat för att lägga in varor jag dikterar till en inköpslista. I mitt fall heter den ”Handla” men du kan bara editera den, längst ner, till namnet på din lista.

Senast redigerat 2019-11-05 13:59

Tack, ska kollas in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 13:58
Ursprungligen av Sperious:

Tack, ska kollas in.

Den tar emot allt du säger och delar upp det i olika poster med separatorn "och", när du är klar med dikteringen trycker du bara på den röda knappen. Så säger du "äpplen och mjölk två paket och päron" så blir det tre poster (Äpplen, Mjölk två paket, Päron).

Ursprungligen av zinned:

Den tar emot allt du säger och delar upp det i olika poster med separatorn "och", när du är klar med dikteringen trycker du bara på den röda knappen. Så säger du "äpplen och mjölk två paket och päron" så blir det tre poster (Äpplen, Mjölk två paket, Päron).

Coolt! Trodde inte man kunde ge röstvariabler via Siri ännu. Eller är den uppdelad i två delar? Först aktivera genvägen med rösten och sedan bli tillfrågad om variablerna? Det tycker jag nämligen är lite omständigt. Gillar snabbheten i att lägga till något i en lista (när det fungerar), det går bokstavligen på ett par sekunder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 15:58
Ursprungligen av Sperious:

Coolt! Trodde inte man kunde ge röstvariabler via Siri ännu. Eller är den uppdelad i två delar? Först aktivera genvägen med rösten och sedan bli tillfrågad om variablerna? Det tycker jag nämligen är lite omständigt. Gillar snabbheten i att lägga till något i en lista (när det fungerar), det går bokstavligen på ett par sekunder.

Nej, den är inte uppdelad på något sätt.

Den separerar orden du säger till olika poster (vilket du så klart vill) och för att göra det krävs en separator, där jag då har valt ordet "och". Så allt du säger landar på en och samma post tills den hör ett "och" och efterföljande landar på en ny post tills den hör nästa och eller att du avslutar dikteringen.

Utan separation
1) Äpple och päron och mjölk och bananer och toapapper

Med separation
1) Äpple
2) Päron
3) Mjölk
4) Bananer
5) Toapapper

Allt sköts med automatik.

Utöver detta har jag, som vän av ordning, lagt in så att den sätter stor bokstav på första bokstaven i varje ord och filtrerar bort onödiga white spaces.

Låter sjukt häftigt! Jag har inte utforskat Genvägar så mycket just eftersom det (innan iOS 13?) just inte gick att skicka med variabler med rösten i det initiala kommandot, som jag förstått det. Men om du skapat denna så som du beskriver så är den ju helt awesome. Ska testa och om det funkar så ska jag f-n swisha dig en slant! ?

Ursprungligen av zinned:

@Sperious Testa denna -> https://www.icloud.com/shortcuts/ecdb48325071...

En shortcut jag har skapat för att lägga in varor jag dikterar till en inköpslista. I mitt fall heter den ”Handla” men du kan bara editera den, längst ner, till namnet på din lista.

Jag måste vara helt bakom flötet, men hur kopplar jag genvägen till ett Siri-kommando? Är det själva namnet på genvägen som är tänkt att trigga Siri?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-08 15:41

Helt seriöst, vad är det frågan om? Upplever ni också detta när ni ber Siri höja volymen?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-11-08 16:56
Ursprungligen av zinned:

Helt seriöst, vad är det frågan om? Upplever ni också detta när ni ber Siri höja volymen?

https://i.imgur.com/heBzDVy.png

https://i.imgur.com/4IlaTJJ.png

Nej, jag får svaret ’Okej, medier kommer att spelas med högre volym’

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-08 18:45
Ursprungligen av mattiL:

Nej, jag får svaret ’Okej, medier kommer att spelas med högre volym’

Inte jag men jag borde få det. Någon aning om varför?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-11-08 18:53

Någon ljudbegränsning på i luren?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-09 22:33
Ursprungligen av mattiL:

Någon ljudbegränsning på i luren?

Nej nej. Det är bara Siri som vägrar, manuellt kan jag höja som jag vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-14 23:38

Är det inte så att Siri ska kunna exekvera Genvägar som man har skapat? Så har jag förstått det.
Jag lyckas dock inte, varken från klockan eller direkt på telefonen.

Några idéer?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-15 10:51
Ursprungligen av Sperious:

Jag måste vara helt bakom flötet, men hur kopplar jag genvägen till ett Siri-kommando? Är det själva namnet på genvägen som är tänkt att trigga Siri?

Har helt missat din fråga här, såg den först nu. Ja, numera är det namnet som du ger genvägen som också blir triggern för Siri. Tidigare kunde man manuellt definiera dessa fraser, även ge flera till samma genväg, men det är borttaget. Numera är det genvägens namn som gäller.

Ursprungligen av zinned:

Har helt missat din fråga här, såg den först nu. Ja, numera är det namnet som du ger genvägen som också blir triggern för Siri. Tidigare kunde man manuellt definiera dessa fraser, även ge flera till samma genväg, men det är borttaget. Numera är det genvägens namn som gäller.

Jag får det tyvärr inte att fungera. I alla fall inte så som jag hade hoppats.

Jag kan döpa din genväg till exempelvis ”Handla”. Jag kan då säga ”Handla” till Siri så vaknar hon upp och ställer följdfrågan ”Vilken text?” Jag kan då ange äpplen och päron och bananer så hamnar det i min inköpslista.

Vad jag dock hade hoppats på var att kunna säga till Siri ”Handla äpplen och päron och bananer” initialt. Jag hade alltså hoppats på att Siri skulle fånga upp triggern ”Handla” och sedan ta emot variabeln ”äpplen och päron och bananer” i ett och samma svep.

Jag tycker att det tar för lång tid att invänta Siris ”Vilken text?” och sedan ge henne variabeln. Det går nästan snabbare då att bara öppna Påminnelser och skriva in det jag vill handla.

För övrigt är Siri fortfarande helt opålitlig numera. Hon tar plötsligt helt kända kommandon (Tänd Skrivbordet) och svarar ”Jag kan inte hitta någon app för det”, för att minuten senare tolka kommandot rätt igen. Helt kasst.

Senast redigerat 2019-11-15 11:19
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-15 11:19

@Sperious

Att köra detta via Siri direkt från låsskärmen blir problem då Siri inte väntar tills man är klar om det tar för lång tid. Det löste jag nu enkelt åt dig genom att genvägen öppnas i Genvägar när du triggar den genom Siri. Ladda ner denna uppdaterade genväg och använd den istället : https://www.icloud.com/shortcuts/ffed5d0b1c3b...

Det tar ca en sekund från att Siri har triggat genvägen (uppfatta triggern via Siri, låsa upp telefonen och starta genvägen i appen Genvägar) tills att du kan börja diktera din inköpslista, det kan inte jag tycka är lång tid och är enligt mig i stort sett samma förfarande som du önskar. Enda skillnaden är att du får vänta på att Siri uppfattar "Handla" och låser upp, startar appen och sedan genvägen där detta totalt tar ca en sekund.

Väntan på "Vilken text?" slipper du när du har laddat ner denna uppdaterade versionen av genvägen ovan.

Ursprungligen av zinned:

@Sperious

Att köra detta via Siri direkt från låsskärmen blir problem då Siri inte väntar tills man är klar om det tar för lång tid. Det löste jag nu enkelt åt dig genom att genvägen öppnas i Genvägar när du triggar den genom Siri. Ladda ner denna uppdaterade genväg och använd den istället : https://www.icloud.com/shortcuts/ffed5d0b1c3b...

Det tar ca en sekund från att Siri har triggat genvägen (uppfatta triggern via Siri, låsa upp telefonen och starta genvägen i appen Genvägar) tills att du kan börja diktera din inköpslista, det kan inte jag tycka är lång tid och är enligt mig i stort sett samma förfarande som du önskar. Enda skillnaden är att du får vänta på att Siri uppfattar "Handla" och låser upp, startar appen och sedan genvägen där detta totalt tar ca en sekund.

Väntan på "Vilken text?" slipper du när du har laddat ner denna uppdaterade versionen av genvägen ovan.

Vilken jäkla service, zinned! Tack! Ska testas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-19 11:43
Ursprungligen av Sperious:

Vilken jäkla service, zinned! Tack! Ska testas.

Inga problem

Har du testat det nu? Fungerade det som du önskade?

Ursprungligen av zinned:

Inga problem

Har du testat det nu? Fungerade det som du önskade?

Inte hunnit ännu! Återkommer.

1
Bevaka tråden