Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS Catalina är här - därför skall du uppgradera

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag lanserade Apple macOS Catalina och det bjuder på en rad nya funktioner samt en hel del förbättringar, nedan har vi listat dem du måste ha koll på.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-10-07 19:30

Det får nog dröja ett tag. Finns ingen anledning att jäkta. Bättre att låta andra göra misstagen

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-07 19:36

Jag uppdaterar direkt. Det värsta som kan hända är väl att Handelsbankens dosa med sladd slutar fungera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-07 20:01
Ursprungligen av Gäddnos:

Jag uppdaterar direkt. Det värsta som kan hända är väl att Handelsbankens dosa med sladd slutar fungera.

Haha, var precis på väg att söka upp den gamla mastodont-tråden om Handelsbanken...

  • Medlem
  • 2019-10-07 20:38

Äntligen!
Första MacOS-uppdateringen som jag har sett fram emot på riktigt länge.

Ursprungligen av Ljung:

Det får nog dröja ett tag. Finns ingen anledning att jäkta. Bättre att låta andra göra misstagen

Tur alla inte tänker så

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-07 21:40

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Kommer väl en ny uppdatering om några dagar.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Låter spännande, vad handla det om då som du inte kunde godkänna?
Bara nyfiken då jag väntar ett litet tag med att uppgradera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-07 21:45
Ursprungligen av frazze:

Haha, var precis på väg att söka upp den gamla mastodont-tråden om Handelsbanken...

Ser ut att bli problem. Dosan fungerar inte direkt efter uppdateringen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-07 21:47

har jobbdator så jag kör

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-07 21:49
Ursprungligen av CekariYH:

Låter spännande, vad handla det om då som du inte kunde godkänna?
Bara nyfiken då jag väntar ett litet tag med att uppgradera.

Precis som jag skrev. Dom nya användarvillkoren. På sista bilden trycker jag fortsätt och sen tillbaka direkt till bild 1.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-07 21:50
Ursprungligen av frazze:

Ser ut att bli problem. Dosan fungerar inte direkt efter uppdateringen...

Har du senaste BankID 7.8.1 installerat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-07 21:53
Ursprungligen av Gäddnos:

Har du senaste BankID 7.8.1 installerat?

Ja, och vill jag installera om det så...

  • Medlem
  • 2019-10-07 21:57

Är det bara för mig som nedladdningen går sinnessjukt segt? Med ”sinnessjukt” menar jag >60 minuter på en 100/100-lina.

(Jo, det är troligtvis fler som laddar ner samtidigt)

Ursprungligen av Gäddnos:

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Kommer väl en ny uppdatering om några dagar.

Radera första svaret som blev helt fel...

Ah, nu fattar jag, det går inte att godkänna alltså utan blir bara rundgång... bra början början för nya macOS

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-07 22:08
Ursprungligen av Dalle:

Är det bara för mig som nedladdningen går sinnessjukt segt? Med ”sinnessjukt” menar jag >60 minuter på en 100/100-lina.

(Jo, det är troligtvis fler som laddar ner samtidigt)

Något strul, för jag hade 14 minuter som start och sedan räknade det ned...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-07 22:10
Ursprungligen av frazze:

Ser ut att bli problem. Dosan fungerar inte direkt efter uppdateringen...

Jag svarar mig själv och informerar om att det är drivrutinen som (igen!) har slutat att fungera. Man får bara 2 av 3 svarta rektanglar på dosan vid uppstart. Som alla andra åren Apple har uppdaterat MacOS vad jag kan minnas...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-07 22:26
Ursprungligen av frazze:

Jag svarar mig själv och informerar om att det är drivrutinen som (igen!) har slutat att fungera. Man får bara 2 av 3 svarta rektanglar på dosan vid uppstart. Som alla andra åren Apple har uppdaterat MacOS vad jag kan minnas...

Senaste gångerna har det räckt att installera om drivrutinen och starta om MacOS. Har ingen kortläsare att prova med idag, men drivrutinen ser ut att vara inläst som den ska.

En sak som kan vara värt att tänka på som vi glömde nämna är att 32-bitars program inte längre fungerar. Så alla utvecklare som inte går över till 64 med sina program går inte att använda på Catalina (uTorrent bla)

  • Medlem
  • lund
  • 2019-10-08 05:53

Den har hängt sig på installationsskärmen med ”en minut kvar”...
Vad gör man då? Vågar man hålla ner strömknappen så den stänger av eller då sabbar man allt?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2019-10-08 06:53

Aperture skall tydligen inte fungera längre. Någon som testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 07:41

Tog lång tid att ladda ned. Jag har också något strul med Apple-ID. Först skulle jag logga in igen. När det var klart såg det bra ut ett tag. Nu är det något mer den vill att jag ska göra. Men efter att ha klickat på Apple-ID står den bara och snurrar och säger "läser in Apple-ID. Måste till jobbet ännu, får se om den är klar ikväll.

Min Air har fastnat i läget ställer in din Mac ? stått å snurrat så en timme snart , tips någon ?

Blev förbannad efter två timmars väntan och starta om datorn . Så nu är jag igång igen ?

Senast redigerat 2019-10-08 10:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 07:59

Spännande, precis uppdaterat 1 dator MacBook Pro, Informerades att Playmemories Sony kameraprogram inte kommer att fungera. Sony har redan meddelat att det inte kommer att uppdateras Och det finns nyare program.

På andra datorn Mac Min kommer Encore inte att fungera, jobbigare.
Encore fixade så att man kunde ha två Dropbox-konton aktiva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 08:18

Samma problem som många. "Ställer in din Mac" stod och tuggade. Hård omstart.
Nu funkar det fint.
Apple-ID inga problem.

Mest nyfiken på Sidecar och redigera bilder i Capture One.

Ursprungligen av onnyt:

Aperture skall tydligen inte fungera längre. Någon som testat?

Nej, det ska det inte göra, eftersom det är ett 32-bitars program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 08:29

Snabbb genomgång av program, inga konstiga program som slutat fungera utom.

Gamla hedeliga FTP programmet Fetch hur många handknackade HTML-sidor, sajter har inte laddats upp med.
Hämtat filer med udda program från konstiga servrear (innan pirat tiden) då det fortfarande var "tillåtet" att använda program för privat bruk.

  • Medlem
  • lund
  • 2019-10-08 08:44
Ursprungligen av micjoh:

Den har hängt sig på installationsskärmen med ”en minut kvar”...
Vad gör man då? Vågar man hålla ner strömknappen så den stänger av eller då sabbar man allt?

Jag chansade. Stängde av och startade om då gick det igenom

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-08 08:46
Ursprungligen av micjoh:

Den har hängt sig på installationsskärmen med ”en minut kvar”...
Vad gör man då? Vågar man hålla ner strömknappen så den stänger av eller då sabbar man allt?

Det var en oväntat lång installation denna gång. Tom på en MacBook Pro 2018 så tog det längre tid än vanligt med långa perioder av svart skärm utan text.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-10-08 09:29

Har kört catalina beta, sedan den släpptes, på min Macbook Air 2014 och inte råkat ut för några missöden.

Förutom Apples program har jag använt: Adobe CC, Microsoft Office, Cura, SketchUp, Chrome samt en hel del andra småappar.

Bevaka tråden