Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multiboot USB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-06 00:00

Finnes: 64GB USB3 minne
Sökes: färdig lösning eller info hur man får in N antal OS på ovan nämnda USB, som sedan kan användas av godtycklig PC

Alltså, jag vill få in Win10 installer, UBCD, Ubuntu, Testdisk & younameit.iso på USB.

Känner till unetbootin/balenaEtcher, men den fixar endast ett OS åt gången. Behöver nåt som skapar en bootmeny, i stil med YUMI, men som körs på macOS.

I EFI via alt-knappen kommer allt bootbart upp, räcker inte det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-07 00:30
Ursprungligen av Zeugma:

I EFI via alt-knappen kommer allt bootbart upp, räcker inte det?

Och hur ska jag förbereda USB-minnet?

Ursprungligen av reboot81:

Och hur ska jag förbereda USB-minnet?

Ja, det var en bra fråga. Jag har aldrig gjort det och skulle få pröva mig fram. Man måste välja filtabell och där är väl GUID idag i praktiken allenarådande. Sedan skulle jag partionera minnet via Gparted. Antagligen får man installera stöd för vissa filsystem via Synaptic. Sedan försöka pilla in respektive OS på respektive partition. Alla datorer måste förstås stödja EFI/UEFI, annars går det inte.

Edit: Som rekommendation i allmänhet skulle jag anbefalla att man använder ett USB-minne per OS, eftersom detta är den gängse gången. Det tar tid att installera OS och det finns alltid risk för fel, och man bör minimera riskerna. Men som kul grej för att se om det funkar är en annan sak. Jag känner mig hågad att testa (jag har dock inte så stora USB-minnen).

Senast redigerat 2019-10-07 09:24
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, det var en bra fråga. Jag har aldrig gjort det och skulle få pröva mig fram. Man måste välja filtabell och där är väl GUID idag i praktiken allenarådande. Sedan skulle jag partionera minnet via Gparted. Antagligen får man installera stöd för vissa filsystem via Synaptic. Sedan försöka pilla in respektive OS på respektive partition. Alla datorer måste förstås stödja EFI/UEFI, annars går det inte.

Edit: Som rekommendation i allmänhet skulle jag anbefalla att man använder ett USB-minne per OS, eftersom detta är den gängse gången. Det tar tid att installera OS och det finns alltid risk för fel, och man bör minimera riskerna. Men som kul grej för att se om det funkar är en annan sak. Jag känner mig hågad att testa (jag har dock inte så stora USB-minnen).

Jag noterar att jag inte ska lägga ned någon möda på vissa medlemmars ”frågor” i fortsättningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-09 22:12
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, det var en bra fråga. Jag har aldrig gjort det och skulle få pröva mig fram. Man måste välja filtabell och där är väl GUID idag i praktiken allenarådande. Sedan skulle jag partionera minnet via Gparted. Antagligen får man installera stöd för vissa filsystem via Synaptic. Sedan försöka pilla in respektive OS på respektive partition. Alla datorer måste förstås stödja EFI/UEFI, annars går det inte.

Edit: Som rekommendation i allmänhet skulle jag anbefalla att man använder ett USB-minne per OS, eftersom detta är den gängse gången. Det tar tid att installera OS och det finns alltid risk för fel, och man bör minimera riskerna. Men som kul grej för att se om det funkar är en annan sak. Jag känner mig hågad att testa (jag har dock inte så stora USB-minnen).

Har en hel drös med minnesstickor, där flertalet är sådana som är "bra att ha" (testdisk, clonezilla osv). Vore smidigt att få in flera av dessa små på ett minne. Blir till att gräva fram en PC för detta ändamål.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-09 22:15
Ursprungligen av Zeugma:

Jag noterar att jag inte ska lägga ned någon möda på vissa medlemmars ”frågor” i fortsättningen.

Var detta svaret riktat till mig?

Oavsett vilket, du har gett ett svar vilket är trevligt även om jag hade önskat att få höra "ja, med appen X fixar du allt detta".

Ursprungligen av reboot81:

Finnes: 64GB USB3 minne
Sökes: färdig lösning eller info hur man får in N antal OS på ovan nämnda USB, som sedan kan användas av godtycklig PC

Alltså, jag vill få in Win10 installer, UBCD, Ubuntu, Testdisk & younameit.iso på USB.

Känner till unetbootin/balenaEtcher, men den fixar endast ett OS åt gången. Behöver nåt som skapar en bootmeny, i stil med YUMI, men som körs på macOS.

här kanske du kan hitta ngt: https://alternativeto.net/software/multibootisos/

1
Bevaka tråden