Därför kommer Apple Arcade förändra spelbranschen i grunden

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-27 12:39

Nästa stora Apple-innovation, revolution, paradigmskifte eller vad vi nu väljer att kalla den tror jag är Apple Arcade och i en krönika på Teknikveckan utvecklar jag tankarna.

Skriver även den här och älskar om ni vill ge input så väl som medhåll som mothugg.

Alla som suktar efter Apples nästa stora innovation missar att den redan är här

Få bolag har så stora krav från allmänhet, marknad och analytiker att innovera, eller kanske till och med revolutionera, så som Apple. Med iPhone och iPad i rask takt efter sattes ribban högt, kanske orimligt högt för ett bolag som även det består av helt vanliga människor med allt vad det innebär med olika viljor och kompromisser.

Men kanske skriks det så högt att vi missar att vi precis fått se nästa revolution, eller som jag hellre kallar det, nästa paradigmskifte. Jag pratar om Apple Arcade.

Jämfört med iPhone är det här dock en betydligt lugnare branchkupp. Citaten från när iPhone lanserades är många och flera har åldrats osedvanligt dåligt. Vi minns väl alla dåvarande Microsoft-VDn Steve Ballmers tankar om Apples mobil?

Innerst inne måste man förstått, det sägs att bolag efter bolag i panik lade ner pågående projekt och startade nya i samma ögonblick som de fick en iPhone i sin hand. De starka uttalandena var sannolikt medvetna och omedvetna försvarsmekanismer.

Nu hörs det inga förklaringar om varför Apple brutalt kommer misslyckas med sin spelsatsning från branschen. Antagligen syns det endast som en svag prick på radarn.

Men de borde vara oroliga. Spelbranschen är mitt uppe i en pågående kris, både ekonomiskt, kreativt och förtroendemässigt som likt ett moment 22 spinner dem allt snabbare ur händerna.

Det hela härhör från ett specifikt datum, 10 juli 2008. Då lanserades Apples App Store till iPhone och iPod Touch och med det en hel del innovativa spel som tog vara på exempelvis gyron i telefonen och det faktum att det inte behövde vara så himla avancerad grafik för att leverera en upplevelse.

Men framförallt en distributionsplattform som saknade motstycke på den tiden. För den traditionella PC-spelaren hade Steam funnits i många år och konsoltillverkarna hade delvis börjat sälja digitalt via egna affärer men nu handlade det om en helt ny målgrupp, den stora massan. Flera år senare är Quizkampen, Candy Crush Saga och Pokémon GO goda exempel på det.

Det började så bra, priserna var rimliga och App Store fylldes upp med innovativa spel från indie-tillverkare där många av dessa blev mångmiljonärer på kuppen. Apple deklarerade att en app som var gratis för alltid skulle vara gratis och därför gällde det att ta betalt direkt.

Men sedan hände något, Android Market (Nuvarande Google Play Store) lanserades bara månader efteråt och allt eftersom utvecklarna lärde sig att man kunde nå monetär framgång genom att ge bort reklamfinansierade spel, sälja uppgraderingar för att ta bort reklamen samt andra tillägg ökade intäkterna ännu mer. Apple kände sig nödsakade att införa samma affärsmodell och ganska omgående förändrades affärsmodellen från att ta betalt för spelet till att ta betalt för innehåll och uppgraderingar. Våren 2011 var ”Smurfbär” på allas läppar, och inte på ett smakfullt vis.

Därefter gick det bara utför och de traditionella PC-spelstillverkarna gjorde dels intåg i den mobila världen med spel som var byggda runt så kallade mikrotransaktioner men de började också ta fenomenet in i spelens finrum, datorn och de traditionella konsolerna.

Spolar vi fram till nutid har vi alltså en förtroendekris där så kallade lootboxes har tappat både spelarnas förtroende men också börjat granskats flera länders spelmyndigheter Den typen av myndigheter som håller koll på spel för pengar. Spel efter spel som lanseras med flashiga trailers och gripande berättelser faller platt och spelarna flyr. Destiny, Fallout 76 och nu senast Anthem är fullt av buggar och haltande berättelser. Inte utan att lösningarna kommer i uppgraderingar som spelarna måste betala för.

Som sur grädde på moset har en rad försök till att hindra piratkopiering bara slutat med att de som betalar för sina spel får minskad prestanda och ökat krångel medan de som spelat de hackade versionerna utan att betala inte drabbas.

Nu står spelindustrin och vacklar fram och tillbaka utan en tydlig riktning, trippel-A-spelen blir mer avancerade och slukat en allt större budget, pengar som anses har funnits i mikrotransaktioner och/eller försäljning av dyra säsongspass. Spel som dessutom kräver tung hårdvaruinvestering för att spelarna skall få ut så mycket de kan från dem.

2017 lanserade Nintendo det skinande undantaget i form av Nintendo Switch – en hybridkonsol som kan anslutas både till teven men också spela handhållet. En relativt lågt specificerad maskin där spelens grafik måste tas ner några nivåer för att ens starta på den. Men den gav vad många önskade, enklare grafik, lättsammare spel, utan mikrotransaktioner att tala om och inte heller särskilt många säsongspass. Nintendo drog undan skynket för en ny typ av gaming.

Nu kommer Apple och tar över scenen.

Apple Arcade löser genomsnittsspelarens alla problem. Borta är mikrotransaktioner, borta är reklamen, borta är säsongspassen, borta är oron att köpa grisen i säcken och borta är alla möjliga och omöjliga skydd för piratkopiering. Du behöver inte ens vara uppkopplad mot internet för att spela när du väl laddat hem dem.

Detta genom det enkla tilltaget att ta endast 5 dollar per månad, eller 59 svenska kronor inklusive moms per månad och detta är inte per person utan för hela familjen. Spelen är roliga, grafiken är annorlunda och de flesta lanseringsspelen andas nytänk och nyfikenhet och bara under hösten kommer det komma upp i över 100 stycken. När Playstation 4 lanserades var det runt 30 spel som kunde köpas till de första månaderna med ungefär samma siffra för Xbox One.

Och där Nintendo Switch bjuder på två alternativ, kopplad till teven eller bärbar handenhet bjuder Apple på en myriad olika alternativ, det fungerar med iPod touch, det fungerar med alla moderna iPhones, det fungerar med iPad i storlekarna 7,9 tum upp 12.9 tum. Det kommer fungerar på 12 tums MacBook via iMac 27″ upp till vilken skärmstorlek du nu kopplat in till din Mac och det fungerar på din TV via Apple TV.

Handkontrollerna då? Där har vi kanske det starkaste trojanska hästen, gillar du Playstation 4-kontrollen? Koppla in den! Xbox One-kontrollen? Bara att ansluta oavsett vilken enhet du använder för stunden.

Elaka tungor kan hävda att Apple Arcade kräver dyr hårdvara, en ny iPhone kostar runt 10 000 kronor, största iPad Pron kostar från 12 000 kronor. Men i praktiken så kommer Apple Arcade spelas på de enheter som redan finns i hemmet. Annars kostar en Apple TV 4K från 2 000 kronor och gör den effektivt till den mest prisvärda spelkonsolen i historien.

Samtidigt, i en annan del av spelindustrin får Nintendo massiv kritik för det nyligen släppta Mario Kart till mobilen, det innehåller både mikrotransaktioner och en månadskostnad som till och med är högre än Apple Arcade för att kunna utnyttja spelet fullt ut.

Har jag rätt i att ett paradigmskifte är i intåg så betyder det också ett nytt sätt att utveckla spel, stora produktioner med hundratals inblandade personer kommer självfallet finnas kvar i framtiden men för att ”Det svenska spelundret” skall bestå krävs också många små team där varje enskilds individs kunnande och kreativitet blir en allt viktigare valuta på arbetsmarknaden.

Kommer det alltid vara runt 100 spel eller kommer det byggas på? Försvinner vissa spel då eller linns dom alltid kvar som Arcade?

1
Bevaka tråden