Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adapter för anslutning av gammal Mac_display till Mac Mini 2007?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-23 00:41

Har "blivit" med en gammal 2007 Mac mini men lyckas inte koppla in någon av de gamla mac-display skärmar jag har (se bifogade bild på kontakterna). Det är tråkigt att inte kunna använda mina gamla skärmar bara för att Apple har egna lösningar på anslutningarna. Är det någon som vet ifall det finns någon typ av adapter för att ansluta " nya" datorn?

Tacksam för (positivt) svar.

Senast redigerat 2019-10-21 21:22
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 04:44
Ursprungligen av Fierro:

Har "blivit" med en gammal 2007 Mac mini men lyckas inte koppla in någon av de gamla mac-display skärmar jag har (se bifogade bild på kontakterna). Det är tråkigt att inte kunna använda mina gamla skärmar bara för att Apple har egna lösningar på anslutningarna. Är det någon som vet ifall det finns någon typ av adapter för att ansluta " nya" datorn?

Tacksam för (positivt) svar.

Det är en Apple Display Connector (ADC) som användes på Apple-skärmar mellan 2000-2004. I kontakten går både ström, bildsignal (DVI) och USB. Uttagen fanns bara på grafikkorten till PowerMac G4 Cube, de sista PowerMac G4 och första PowerMac G5 och användes inte på bärbara PowerBooks.

Problemet är att kontakten är skärmens strömförsörjning, så för att kunna använda skärmen med DVI-kontakten på Mac Mini behövs en adapter som även är en strömadapter man kopplar in i vägguttaget. När den såldes hette den Apple DVI to ADC adapter och hade modellnummer M8661LL/B. Den kostade nog ca 1500 kr för 15 år sedan, nu är det begagnatmarknad som gäller, troligen svår att få tag på. Lägg in en efterlysning i köpes/säljes.

I din förra tråd på ämnet tipsade jag om en DIY-lösning om du inte kunde hitta en "riktig": https://www.99mac.se/forum/p/2339931
Fortfarande ett alternativ om du inte hittar begagnat ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 10:42

En slagning på M8661LL på eBay.de gav många träffar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-23 17:22
Ursprungligen av IngoX:

Det är en Apple Display Connector (ADC) som användes på Apple-skärmar mellan 2000-2004. I kontakten går både ström, bildsignal (DVI) och USB. Uttagen fanns bara på grafikkorten till PowerMac G4 Cube, de sista PowerMac G4 och första PowerMac G5 och användes inte på bärbara PowerBooks.

Problemet är att kontakten är skärmens strömförsörjning, så för att kunna använda skärmen med DVI-kontakten på Mac Mini behövs en adapter som även är en strömadapter man kopplar in i vägguttaget. När den såldes hette den Apple DVI to ADC adapter och hade modellnummer M8661LL/B. Den kostade nog ca 1500 kr för 15 år sedan, nu är det begagnatmarknad som gäller, troligen svår att få tag på. Lägg in en efterlysning i köpes/säljes.

Så var det naturligtvis även denna gång, hade glömt mitt förra inlägg. Intressant information !!
Har spanat lite i ebay.de eller uk, det finns ju en del men man kommer inte undan under 700-800 SEK vad jag förstår. Fråga om det är värt det. Vad skulle en vanlig bildskärm (begagnad) gå på? Den behöver väl också en srömförsörjning. Är kontakt med DVI likvärdig med ADC eller blir det sämre bild?

Jag tror inte jag ger mig på att fixa en DIY-lösning, och att hålla på med ström i en plåtdosa som han gjorde verkar inte så säkert.

Typiskt att prylar åldras så snabbt trots att de inte är slut...

Tack för all fin info!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 18:46

Lägg en bevakning på auktioner. Billigaste klubbslag jag kunde finna nu:
Winning bid: US $18.21
https://www.ebay.com/itm/323853806738

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-23 19:10
Ursprungligen av Fierro:

Har spanat lite i ebay.de eller uk, det finns ju en del men man kommer inte undan under 700-800 SEK vad jag förstår. Fråga om det är värt det.

Att skaffa en ADC till DVI-adapter är bara värt det om ditt främsta syfte är att hålla igång ett stycke apple-historia av estetiska eller nostalgiska skäl, som en installation. Men då skulle det vara ännu snyggare med skärmen bredvid t.ex en PowerMac G4 Cube,

Att lägga mycket pengar på en Mac Mini 2007 Core2Duo för t.ex vardagssurf är inte heller så klokt. Den kan inte uppgraderas till högre än Mac OS X 10.7 Lion. (10.6.8 om bara är core duo, och det blir allt fler funktioner på internet som helt enkelt inte funkar med så gamla webläsare.

Ursprungligen av Fierro:

Vad skulle en vanlig bildskärm (begagnad) gå på? Den behöver väl också en srömförsörjning. Är kontakt med DVI likvärdig med ADC eller blir det sämre bild?

Kollade på blocket i Sthlm-området, och du kan t.ex hitta dessa 22" HP-skärmar för 250 kr styck. Mac Mini 2007 kan klarar en skärm upp till 1920x1200, så du ska inte använda skärm med högre upplösning än så. Om skärmen inte har DVI utan bara HDMI vilket var ganska vanligt så kan du använda en enkel HDMI till DVI-adapter

ADC använde DVI som bildöverföringsteknik. Det visade ju sig snart att ADC var ett feltänk, och lades ner till förmån för vanlig DVI, sedan Display Port. DVI i sig var bakåtkompatibel och kunde bära analog signal till VGA-skärmar. Om du har en gammal tjock-skärm du vill sparka igång kan du nog använda Mac Minin till det med en enkel DVI - VGA adapter.

Ursprungligen av Fierro:

Typiskt att prylar åldras så snabbt trots att de inte är slut...

Ja, det är tråkigt när man inte kan använda fina gamla saker. Men betänk att det är en skärm som är 15-19 år gammal. Om du år 2000 när ADC-kontakten var ny hade försökt sparka igång lika gammal teknik hade du hamnat på något tillverkat åren 1981-1985. Det var innan VGA-kontakten (och Apples motsvarande DA15F) som kom 1987. Då kopplade man hemdatorer till TVn med SCART och på kontoren kopplades skärmar med olika D-sub föregångare till VGA som inte var kompatibla med varandra. Gamla tekniker som vi minns lite nostalsgiskt var faktiskt inte så långlivade som vi ibland vill minnas. Inte ens det långlivade kasettbandet, som hade sin storhetstid 1975-1995. Det är nog faktiskt bättre nu för tiden med standarder som förhoppningsvis håller lite längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-24 00:16
Ursprungligen av IngoX:

Att skaffa en ADC till DVI-adapter är bara värt det om ditt främsta syfte är att hålla igång ett stycke apple-historia av estetiska eller nostalgiska skäl, som en installation. Men då skulle det vara ännu snyggare med skärmen bredvid t.ex en PowerMac G4 Cube,

Nja, jag tänkte använda den hos min sambo och fick den i stort sett gratis. Jag har svårt för att bemästra Windows som i hennes dator och föredrar MacOS.

Att lägga mycket pengar på en Mac Mini 2007 Core2Duo för t.ex vardagssurf är inte heller så klokt. Den kan inte uppgraderas till högre än Mac OS X 10.7 Lion. (10.6.8 om bara är core duo, och det blir allt fler funktioner på internet som helt enkelt inte funkar med så gamla webläsare.

Mycket riktigt, den har Lion som OS. Jag har en modernare iMac hemma, så surfandet mm får ske hos mig.

Kollade på blocket i Sthlm-området, och du kan t.ex hitta dessa 22" HP-skärmar för 250 kr styck. Mac Mini 2007 kan klarar en skärm upp till 1920x1200, så du ska inte använda skärm med högre upplösning än så. Om skärmen inte har DVI utan bara HDMI vilket var ganska vanligt så kan du använda en enkel HDMI till DVI-adapter.

Intressant, när jag fick den förevisad hos säljaren var den kopplad till en enorm (ca 55") TV. Har den inte högre upplösning?
Kan jag koppla till min TV som har både USB2, scart och HDMI ARC. Vilken kontakt är bäst att använda?

ADC använde DVI som bildöverföringsteknik. Det visade ju sig snart att ADC var ett feltänk, och lades ner till förmån för vanlig DVI, sedan Display Port. DVI i sig var bakåtkompatibel och kunde bära analog signal till VGA-skärmar. Om du har en gammal tjock-skärm du vill sparka igång kan du nog använda Mac Minin till det med en enkel DVI - VGA adapter.

Ja, det är tråkigt när man inte kan använda fina gamla saker. Men betänk att det är en skärm som är 15-19 år gammal. Om du år 2000 när ADC-kontakten var ny hade försökt sparka igång lika gammal teknik hade du hamnat på något tillverkat åren 1981-1985. Det var innan VGA-kontakten (och Apples motsvarande DA15F) som kom 1987. Då kopplade man hemdatorer till TVn med SCART och på kontoren kopplades skärmar med olika D-sub föregångare till VGA som inte var kompatibla med varandra. Gamla tekniker som vi minns lite nostalsgiskt var faktiskt inte så långlivade som vi ibland vill minnas. Inte ens det långlivade kasettbandet, som hade sin storhetstid 1975-1995. Det är nog faktiskt bättre nu för tiden med standarder som förhoppningsvis håller lite längre.

Tack för överväldigande engagemang (och kunskap). Få se om jag får tag på någon annan skärm med hyggligt lågt pris ...

Ursprungligen av IngoX:

[...]. Då kopplade man hemdatorer till TVn med SCART och på kontoren kopplades skärmar med olika D-sub föregångare till VGA som inte var kompatibla med varandra.[...]

Scart (detta djävulens påfund näst efter DIN)? Pffft... Sådana moderniteter fanns inte när man skulle koppla C64:till en 14" Panasonic. RF-modulator och vidare in i antenningången på tv:n var det som gällde!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-07 18:49
Ursprungligen av IngoX:

Att skaffa en ADC till DVI-adapter är bara värt det om ditt främsta syfte är att hålla igång ett stycke apple-historia av estetiska eller nostalgiska skäl, som en installation. Men då skulle det vara ännu snyggare med skärmen bredvid t.ex en PowerMac G4 Cube,

Att lägga mycket pengar på en Mac Mini 2007 Core2Duo för t.ex vardagssurf är inte heller så klokt. Den kan inte uppgraderas till högre än Mac OS X 10.7 Lion. (10.6.8 om bara är core duo, och det blir allt fler funktioner på internet som helt enkelt inte funkar med så gamla webläsare.

Kollade på blocket i Sthlm-området, och du kan t.ex hitta dessa 22" HP-skärmar för 250 kr styck. Mac Mini 2007 kan klarar en skärm upp till 1920x1200, så du ska inte använda skärm med högre upplösning än så. Om skärmen inte har DVI utan bara HDMI vilket var ganska vanligt så kan du använda en enkel HDMI till DVI-adapter

ADC använde DVI som bildöverföringsteknik. Det visade ju sig snart att ADC var ett feltänk, och lades ner till förmån för vanlig DVI, sedan Display Port. DVI i sig var bakåtkompatibel och kunde bära analog signal till VGA-skärmar. Om du har en gammal tjock-skärm du vill sparka igång kan du nog använda Mac Minin till det med en enkel DVI - VGA adapter.

Ja, det är tråkigt när man inte kan använda fina gamla saker. Men betänk att det är en skärm som är 15-19 år gammal. Om du år 2000 när ADC-kontakten var ny hade försökt sparka igång lika gammal teknik hade du hamnat på något tillverkat åren 1981-1985. Det var innan VGA-kontakten (och Apples motsvarande DA15F) som kom 1987. Då kopplade man hemdatorer till TVn med SCART och på kontoren kopplades skärmar med olika D-sub föregångare till VGA som inte var kompatibla med varandra. Gamla tekniker som vi minns lite nostalsgiskt var faktiskt inte så långlivade som vi ibland vill minnas. Inte ens det långlivade kasettbandet, som hade sin storhetstid 1975-1995. Det är nog faktiskt bättre nu för tiden med standarder som förhoppningsvis håller lite längre.

Ja, då har jag fått tag i en skärm, BenQ Datorskärm, G900WA LCD Monitor, den är väl OK för min Mac mini? Behövs något speciellt program för skärmen för att använda grejorna ihop? Har inte fått den än och hittar inte någon info om just den skärmen på nätet...

Något program behövs inte, men du behöver kanske gå in i Systeminställningar -> Bildskärm och ställa in 1280x1024 manuell. Och skaffa en DVI-kabel då skärmen tydligen inte har någon annan anslutning än en sådan. https://www.cnet.com/products/benq-g900-lcd-m...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 13:53
Ursprungligen av johan_tanying:

Något program behövs inte, men du behöver kanske gå in i Systeminställningar -> Bildskärm och ställa in 1280x1024 manuell. Och skaffa en DVI-kabel då skärmen tydligen inte har någon annan anslutning än en sådan. https://www.cnet.com/products/benq-g900-lcd-m...

Wow, tackar mjukast!
Jag kommer väl att ha en liten pysselstund på måndag då jag räknar med att få skärmen.

Den har tydligen helt vanlig VGA-ingång också. Så om du har en sådan kabel men ingen DVI/DVI kan du köra med det först.

Kablar som dessa brukar ligga i drivor på diverse loppisar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-10-08 15:59

Det ger dock betydligt sämre bild, men det kanske han redan vet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-08 17:41
Ursprungligen av kenjon:

Det ger dock betydligt sämre bild, men det kanske han redan vet

Jaha, men nu vet han det... Bra upplysning!!! Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-17 14:16
Ursprungligen av Fierro:

Jaha, men nu vet han det... Bra upplysning!!! Tack!

Nu har jag fått skärmen och installerat den med Mac minin. Det finns ingen DVI-kontakt, men resultatet är bra. Ska nu leta reda på mina CD-skivor med äldre program som jag hoppas passar för denna lilla dator (otroligt tyst, inte ett knysst).

Finns det någonstans jag kan få tag på äldre program för nedladdning som skulle passa MacOS X 10.7.5?
Chrome och Safari finns med, men Firefox som jag mest använt passar inte. Den vill hela tiden att jag ska uppgradera OS för säkerheten... Hur gör man för att föra över kontaktlistan till den datorn med annan webbläsare?

Tack för all hjälp!

En snikvariant, på min ära! Den modellen skulle ju ha en DVI-ingång... Nåja, med den modesta upplösningen snäppet under full-HD så funkar det nog hyfsat med VGA ändå.

Lista med kompatibla webläsare för olika operativsystem: https://crossbrowsertesting.com/browsers
Sista Firefox för Lion finns här: https://support.mozilla.org/en-US/questions/1...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-17 19:29
Citat:

Latest release operating system: Mac OS X 10.7 Lion if 2 GB RAM installed

Källa : https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini

I så fall skulle jag rekommendera Waterfox.
https://www.waterfox.net/releases/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-21 13:54
Ursprungligen av iSweden:

Källa : https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini

I så fall skulle jag rekommendera Waterfox.
https://www.waterfox.net/releases/

Berätta, varför är Waterfox bättre? Jag har laddat ner det, men jag ser att det skapats av folk från Mozzilla och kan inte utläsa varför den browsern är bättre. Beror möjligen på att min engelska inte är uppdaterad... Senast jag pluggade engelska i skolan var i gymnasiet 1952 !!

Lämnar det mindre spår efter sig? Eller anpassar det sig till den gamla Mac minin bättre?

Lite nyfiken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-21 15:32
Ursprungligen av Fierro:

...
Lämnar det mindre spår efter sig? Eller anpassar det sig till den gamla Mac minin bättre?
...

Waterfox är en avknoppning från Firefox. Waterfox har fortsatt stöd för äldre tillägg och stödjer fortfarande OS X Lion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-09 17:32
Ursprungligen av iSweden:

Waterfox är en avknoppning från Firefox. Waterfox har fortsatt stöd för äldre tillägg och stödjer fortfarande OS X Lion.

Har allt rullande med Firefox 45.9.0esr. Det fungerar än så länge men förvarnar ofta att efter sommaren fungerar inte den versionen för ett stort antal program. Är någon av de andra bättre än Firefox för denna gamla maskin? Chrome, Opera eller Safari6?

Jag har försökt att installera Waterfox, men så fort jag försöker öppna den får jag ett svar att den stängts och undrar om jag ska öppna igen (förgäves). Hur ska jag få den att "stanna kvar"?

(Det är också svårt att få till BankID med Firefoxen, snart slut där med.)

Någon som vet? Tacksam för klarläggande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-09 22:11
Ursprungligen av Fierro:

Har allt rullande med Firefox 45.9.0esr. Det fungerar än så länge men förvarnar ofta att efter sommaren fungerar inte den versionen för ett stort antal program. Är någon av de andra bättre än Firefox för denna gamla maskin? Chrome, Opera eller Safari6?

Jag har försökt att installera Waterfox, men så fort jag försöker öppna den får jag ett svar att den stängts och undrar om jag ska öppna igen (förgäves). Hur ska jag få den att "stanna kvar"?

(Det är också svårt att få till BankID med Firefoxen, snart slut där med.)

Någon som vet? Tacksam för klarläggande.

Testa att starta i Safe Mode med Alt + programikon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-10 15:38
Ursprungligen av iSweden:

Testa att starta i Safe Mode med Alt + programikon

Jag är inte säker på vad du avser med Safe mode, men jag höll ner Alt-knappen och tryckte på Waterfox' ikon i programmappen. Fick då bifogade resultat, dvs ingen skillnad (moment 22).

Avsåg du att jag skulle stänga av datorn och starta om med Alt-knappen intryckt så får jag försöka igen...

Någon aning om vilken browser som kan vara bättre?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-04-10 16:26
Ursprungligen av Fierro:

Jag är inte säker på vad du avser med Safe mode, men jag höll ner Alt-knappen och tryckte på Waterfox' ikon i programmappen. Fick då bifogade resultat, dvs ingen skillnad (moment 22).

Avsåg du att jag skulle stänga av datorn och starta om med Alt-knappen intryckt så får jag försöka igen...

Någon aning om vilken browser som kan vara bättre?

Du gjorde rätt, jag avsåg att starta Waterfox i Safe Mode.
Troligen dags att uppgradera systemet och hårdvaran.

Eller så får du hålla dig till gammal mjukvara, men det är inte något att rekommendera för internet.

Senast redigerat 2020-04-10 20:37

Oberoende av vad man hittar för browser lär det inte vara ett långsiktigt hållbart alternativ att ha en så här gammal burk som huvudsaklig maskin för dagligt bruk. Snarare för entusiast-bruk eller speciellt ändamål (musikserver, "dum" skrivmaskin eller vad det nu kan vara) som inte kräver uppdateringar.

Ha den till gamla spel som nämndes ovan, men överlåt surfandet till modernare burkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-04-19 17:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Oberoende av vad man hittar för browser lär det inte vara ett långsiktigt hållbart alternativ att ha en så här gammal burk som huvudsaklig maskin för dagligt bruk. Snarare för entusiast-bruk eller speciellt ändamål (musikserver, "dum" skrivmaskin eller vad det nu kan vara) som inte kräver uppdateringar.

Ha den till gamla spel som nämndes ovan, men överlåt surfandet till modernare burkar.

Jag kan hålla med, men nu är det speciella förhållanden då jag inte kan komma till min ordinarie arbetsdator eftersom man inte ska åka kommunalt i Stockholm och jag hamnat i "karantän" i en annan del av stan. Det är för långt att gå, och jag har inte tillgång till bil, så vad göra...? Allt är ju upp- och nedvänt så att säga.

Tack i alla fall. Hoppas den här mardrömmen går över snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-16 16:12
Ursprungligen av Fierro:

Jag kan hålla med, men nu är det speciella förhållanden då jag inte kan komma till min ordinarie arbetsdator eftersom man inte ska åka kommunalt i Stockholm och jag hamnat i "karantän" i en annan del av stan. Det är för långt att gå, och jag har inte tillgång till bil, så vad göra...? Allt är ju upp- och nedvänt så att säga.

Tack i alla fall. Hoppas den här mardrömmen går över snart...

__________________________________

Nu undrar jag om jag ska fortsätta i denna tråd eller starta en ny?

Har tagit till mig rådet och skaffat en modernare Mac mini i5 med 512 gb hårddisk (Mid 2011). Då uppkommer naturligtvis nya problem genom att jag är fjärran från rätta kunskaperna. Jag tänkte använda den gamla skärmen som dock har endast VGA-kontakt alternativt, med adapter, DVI. Ljudet fixade jag förut med ett par gamla "reliker" Apple Power Speakers 2 till hörlursuttaget. Har fungerat tillräckligt bra.

Nu funderar jag på att skaffa någon adapter HDMI-VGA och har funnit bifogade pryl på Tradera. Min fråga är om den är OK för min Mac mini i5 eller om prylen bara fungerar i en riktning eller vad... ?

Intressant är att säljaren håller till i södra Polen och säljer mest bilreparationsutrustningar mm. Översättningen till svenska med robot har gett lustigt resultat i rubriken. Tänker använda den även om jag inte är kvinna...

Finns någon som kan hjälpa mig med rätta råd?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-07-16 16:24

Är det denna adapter som du tänker på? Den verkar vara lika som den här hos Netonet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-16 17:46

Bra att du bytte upp dig. Nu blir det enkelt att koppla in skärmen.

Du kan även koppla via Thunderbolt-/mini DisplayPort-kontakten. Ex.:
https://www.apple.com/se/shop/product/MB572Z/...

Info:
https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/s...
https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Mini#3rd_ge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-07-18 16:46
Ursprungligen av frazze:

Är det denna adapter som du tänker på? Den verkar vara lika som den här hos Netonet.

Hej Frazze!
Ja visst var det den annonsen. Men jag lär mig hela tiden i mina kontakter med er i Forumet så jag googlade på objektet och fick en massa träffar. Jag tycker det är minst lika bra att anlita en e-handlare så man får en ny vara utan att det blir mycket dyrare. Så om några dagar hoppas att jag kan få fart på min Mac mini och koppla den till skärmen.

Hej iSweden!
Ja, det blev lite jobbigt när så många på nätet fordrade nyare OS, fr.a. bankerna.
Det som är lite synd är att HDn inte är en SSD, som på den gamla. Har tittat lite på anvisningar i iFixit, och det ser ganska så pyssligt ut att sätta i en sån i min "nya". Minns inte, men var det 36 olika steg i ena riktiningen och lika många tillbaka. HMMM! Tack för många fina länkar till uppgifter på Mac minin.

Så småningom har jag lärt mig alla olika kontakter som behövs i datorvärlden, inklusive vänliga människor i Forumet... !!

Bevaka tråden