Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Min Late 2012 - fel minne eller fel på minne?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 14:05

Behöver hjälp med minne som inte fungerar på en MacMini Late 2012* (ligger till viss del bakom köpet så jag vill gärna hjälpa köparen)

Efter div efterforskning köptes det in CMSA16GX3M2A1600C11
https://www.webhallen.com/se/product/191060-C...

När de sätts in i datorn så kommer det ökända 3 pipen. Det har öppnats och installerat om dem, använt endast 1 och testat både i fack 1 o 2 men alltid samma sak: 3 pip. När minnet den kom med* sätts in så går det bra - oavsett vilket av facken som används

Minnet den kom med begagnad visar sig vara ett 1333 MHz! Googlat runt o det verkar som om den kan klara både 1333 o 1600 men att det senare ska vara de som har suttit i när den var ny

Min undan är om vi trots allt har fått fel minne - att dessa inte passar?
Efterforskningen var bl a en video hos Corsair som heter "Late 2012 Mac Mini Memory Upgrade
https://www.corsair.com/ww/it/blog/late-2012-...
Där man kan se att det minne man använt har detta produktnummer (fast man hörde ju aldrig att de kunde starta den :/ )

Skickar med bilder:
Att det är en late 2012
Minne i systemrapporten
Skärmdump Corsairs video
Det minne som satt i

Corsair hade ju dåligt rykte bland mac-användare för några år sedan, men _egentligen_ skall ju det fungera... Att köra snabbare minnen än maskinens specar skall ju också vara helt ok.

Till familjens Mac Mini 2012 server (quad i7 med dubbla diskplatser) införskaffades för ett par år sedan 2x8GB Crucial 1600 MHz. Då var det inga problem whatsover. Går som en klocka fortfarande.

Så: det är nog enklast att returnera och prova med ett annat märke.

(Ser att NetOnNet inte längre säljer paket med dubbla ram-stickor. Det blir att köpa ett och ett nuförtiden: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 16:43
Ursprungligen av johan_tanying:

Corsair hade ju dåligt rykte bland mac-användare för några år sedan, men _egentligen_ skall ju det fungera... Att köra snabbare minnen än maskinens specar skall ju också vara helt ok.

Till familjens Mac Mini 2012 server (quad i7 med dubbla diskplatser) införskaffades för ett par år sedan 2x8GB Crucial 1600 MHz. Då var det inga problem whatsoever. Går som en klocka fortfarande.

Så: det är nog enklast att returnera och prova med ett annat märke.

(Ser att NetOnNet inte längre säljer paket med dubbla ram-stickor. Det blir att köpa ett och ett nuförtiden: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/... )

Tack för svar!

Enligt specen från Apple ska det vara 1600 MHz

Jag har svårt att se (begripa) om de på Netonet är samma som webhallen fortfarande säljer i par?
https://www.webhallen.com/se/product/295508-C...
Kan ju underlätta att lämna tillbaka en (fint) bruten förpackning om man köper nytt

Kan det kanske vara så att problemet med de som köptes vara att de var DDR3L men att macen behöver DDR3 dvs 1.35 / 1.5 V

Ursprungligen av Katinka:

Tack för svar!

Enligt specen från Apple ska det vara 1600 MHz

Jag har svårt att se (begripa) om de på Netonet är samma som webhallen fortfarande säljer i par?
https://www.webhallen.com/se/product/295508-C...
Kan ju underlätta att lämna tillbaka en (fint) bruten förpackning om man köper nytt

Kan det kanske vara så att problemet med de som köptes vara att de var DDR3L men att macen behöver DDR3 dvs 1.35 / 1.5 V

De från Webhallen ska funka! Jag har haft såna i min mini Late 2012 sedan 2013.
Att det står DDR3L på Netonnet är nog bara ett korrekturfel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 17:34
Ursprungligen av Zeugma:

De från Webhallen ska funka! Jag har haft såna i min mini Late 2012 sedan 2013.
Att det står DDR3L på Netonnet är nog bara ett korrekturfel.

De som köptes var DDR3L (länk i första inlägget)

De på Netonnet och de som jag länkade till på Webbhallen i mitt andra inlägg är DDR3

Är det de som är DDR3 på webhallen som du har?
https://www.webhallen.com/se/product/295508-C...

Ursprungligen av Katinka:

De som köptes var DDR3L (länk i första inlägget)

De på Netonnet och de som jag länkade till på Webbhallen i mitt andra inlägg är DDR3

Är det de som är DDR3 på webhallen som du har?
https://www.webhallen.com/se/product/295508-C...

Svar, ja!
Corsair undviker jag sedan jag fick problem med sådana trots att de skulle vara mactestade.
Se dump också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 17:53
Ursprungligen av Zeugma:

Svar, ja!
Corsair undviker jag sedan jag fick problem med sådana trots att de skulle vara mactestade.
Se dump också.

Tack för svar!
Tror vi ska försöka byta till dem

Okey, jag utgick från de johan_tanying skrev att han hade men som inte längre såldes

De som inte längre säljs i par skall vara samma som de som numera säljs ett och ett (länk 2 i min post). Mig veterligt, that is. Att det blev just NetOnNet beror på att deras fysiska lagershop ligger bra till så att jag slipper porto och väntetid.

Och Crucial kan man köpa från många svenska handlare (butik och web) samt direkt från Crucial. EU-butiken exvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 20:57

Märkligt
Vi bytte till ovan på Webhallen
Båda funkar var för sig både i fack 1 och 2 men tillsammans blir det 3 pip

Bara att ge upp och säga att de får nöja sig med 8 GB?
Testa med att ha 8 + 4?
Byta märke, i så fall vilket?

Ursprungligen av Katinka:

Märkligt
Vi bytte till ovan på Webhallen
Båda funkar var för sig både i fack 1 och 2 men tillsammans blir det 3 pip

Bara att ge upp och säga att de får nöja sig med 8 GB?
Testa med att ha 8 + 4?
Byta märke, i så fall vilket?

Testa att uppgradera datorns operativsystem, den kan ha fått nyare firmware efter Mavericks, som medger att ert RAM fungerar. Ursprungligen godtog den bara 8 GB men ska fungera med 16 GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-16 22:36
Ursprungligen av Zeugma:

Testa att uppgradera datorns operativsystem, den kan ha fått nyare firmware efter Mavericks, som medger att ert RAM fungerar. Ursprungligen godtog den bara 8 GB men ska fungera med 16 GB.

Installerade High Sierra efter att bilderna togs men innan jag installerade de senaste minnena

Senast redigerat 2019-09-16 22:49

Du bytte alltså till Crucial? Byt en gång till. Crucial igen (eller möjligtvis Kingston som jag personligen sällan haft problem med). Kan ju vara ett eller båda minnena som har någon liten svajighet som är känsligt för just din Mini.

Och du har provat att byta plats på minnena sinsemellan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-17 20:18

Tack johan_tanying!
Jo, bytt platser mellan dem hade jag gjort
men utan din uppmaning att gå till baka och byta till likadana skulle jag nog inte gjort det
Det var lösningen!
Den accepterade glatt det nya paret och rullar på

Men det blev dyrt
Den är ju riktigt trevlig och nog behöver jag en ny dator (okay leksak)
så imorgon hämtar jag hem en (i7 och redan 16 GB minne) jag hittade på Blocket

Slutligen, stort tack till er båda, Zeugma och johan_tanying,
för att ni delade mer er av er kunskap och hängde kvar i tråden

Dyrt och dyrt... Bara det är prisvärt!

Sedan är det ju så att äldre typer av minne faktiskt aldrig blir billigare och billigare. Detta pga att tillverkningsvolymerna går ner då efterfrågan sjunker. Till slut blir det löjeväckande dyrt med nypris om det går att uppbringa öht. (Skulle jag idag vilja köpa minne i butik till min iBook G4 från 2004 (PC2100 eller PC2700) skulle jag antagligen få punga ut med tusen spänn för en 1GB-sticka. Och då är den nog inte ens nytillverkad utan "refurb"... Lika mycket som det kostade när datorn var ny med andra ord.

i7 quad 2012 är riktigt trevlig. Skaffade som sagt en server-version (med två diskplatser) till sonen. Bytte ut ena disken till en 128 GB SSD (billig Kingston från Netonnet) och skapade min egen Fusion-drive. Här är en länk jag sparat.

Det är ett litet meck att byta diskar, men ok om man följer iFixit och OWC. FÖRUTOM DEN DÄR JÄMRANS IR-KONTAKTEN på moderkortet. Där åkte hela kontakten loss från moderkortet. Så ingen IR på den burken... Så se till att bända med spudgern på rätt ställe i IR-kontakten så att inte lödningen skadas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-09-18 15:53
Ursprungligen av johan_tanying:

Dyrt och dyrt... Bara det är prisvärt!

Sedan är det ju så att äldre typer av minne faktiskt aldrig blir billigare och billigare. Detta pga att tillverkningsvolymerna går ner då efterfrågan sjunker. Till slut blir det löjeväckande dyrt med nypris om det går att uppbringa öht. (Skulle jag idag vilja köpa minne i butik till min iBook G4 från 2004 (PC2100 eller PC2700) skulle jag antagligen få punga ut med tusen spänn för en 1GB-sticka. Och då är den nog inte ens nytillverkad utan "refurb"... Lika mycket som det kostade när datorn var ny med andra ord.

"Dyrt" anspelade på att jag ju bara skulle hjälpa till men att det slutade med att jag gick och köpte en

Annars tycker jag inte att 1 000 för 16 GB minne är så mycket att orda om - Minnen har blivit mycket billigare, minns när jag satt mer minne i min Lombard G3 och då talade vi om MB

Japp. "Maxa minnet" har kostat ca en tusenlapp i ett par decennier nu! Som sagt: 64 MB för 20 år sedan, 1GB för 15 år sedan och 16 GB idag för nästan exakt samma peng.

Om man nu inte lät/låter Apple göra det förstås. Och för de nyare modellerna har man ju inte längre något val.

1
Bevaka tråden