Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har iPhone spelat ut sin roll?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här efter lanseringen och funderar.

Varför kliar det inte i fingrarna, varför säljer jag inte av allt jag äger och har för att få värsting modellen som tidigare?

Jag blir orolig, jag stormtrivs med iOS och OSX samt tvOS men hårdvaran imponerar inte längre. Jag kom på mig själv med att dregla lite över Sonys nya lur med 21:9. Men otrohet eller skilsmässa med Apple känns tungt. Bara investeringarna i filmbiblioteket gör en flytt omständig. Men jag saknar spänningen och innovationen.

Jag saknar ”One more thing”!

Så ny sitter jag här med journummer till äktenskapsrådgivningen och funderar på om jag skall gå vidare till en ny relation nästa år. För spänningen finns inte där längre.

Jag och Apple har blivit som ett gammalt gift par där alla investeringar och bekvämligheten gör att man stannar kvar. Kanske är det inget fel med det. Men stundvis saknar jag innovationen och spänningen. Jag saknar känslan av att vara på toppen av en alp topp och stirra ner på de andra märkena.

För mig var det nog bättre förr...

Jag kände likadant för några år sedan och bröt mitt band med Apple tyvärr. För mig var det mest datorer som blivit tråkiga dock :/

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag sitter här efter lanseringen och funderar.

Varför kliar det inte i fingrarna, varför säljer jag inte av allt jag äger och har för att få värsting modellen som tidigare?

Jag blir orolig, jag stormtrivs med iOS och OSX samt tvOS men hårdvaran imponerar inte längre. Jag kom på mig själv med att dregla lite över Sonys nya lur med 21:9. Men otrohet eller skilsmässa med Apple känns tungt. Bara investeringarna i filmbiblioteket gör en flytt omständig. Men jag saknar spänningen och innovationen.

Jag saknar ”One more thing”!

Så ny sitter jag här med journummer till äktenskapsrådgivningen och funderar på om jag skall gå vidare till en ny relation nästa år. För spänningen finns inte där längre.

Jag och Apple har blivit som ett gammalt gift par där alla investeringar och bekvämligheten gör att man stannar kvar. Kanske är det inget fel med det. Men stundvis saknar jag innovationen och spänningen. Jag saknar känslan av att vara på toppen av en alp topp och stirra ner på de andra märkena.

För mig var det nog bättre förr...https://images.app.goo.gl/uP5p9wmn3FhFvwty6

Nej på rubrikfrågan, men tycker det fortfarande är rätt spännande även om jag inte uppdatera varje år... i år är det nog första gången jag uppdaterar Watch / iPhone efter knappt ett år efter förra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-14 21:08

Du sammanfattar verkligen bra vad som är fel med samhället och inställningen hos människor generellt sett. Spelar ingen roll hur mycket ett företag innoverar kommer känslan av att byta upp sig aldrig försvinna. Jag är nöjd i Apples bekväma och pålitliga ekosystem. Ska du få samma upplevelse på andra sidan kommer du få arbeta för att hitta ersättare och enligt min uppfattning kommer dom inte leva upp till samma standard. Hårdvarumässigt finns det ingen annan tillverkare som kan få mig att byta ekosystem. Inte en chans

Ja det är just det.

Ekosystemet är och förblir den vinnande faktorn i ekvationen.

Det är dock tråkigt att betala 50-100% extra bara för det men det kanske är så det ska vara om företag skall vilja jobba så som Apple gör.

Men men.....

Det betyder inte att jag saknar att få vara först med nya funktioner eller design för det. EKG i min series 4 var ett härligt inslag i vardagen.

Jag gillar nya funktioner och banbrytande design. Det är nog den delen av Apple jag saknar. Risktagande med produkter

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-14 21:23

Apple är i sanningens namn inte direkt först med funktioner utan dom först med fungerande funktioner som håller Apples standard.
Som exempel Face-ID (ansiktsupplåsning). Apple var inte först med det utan om jag inte missminner mig så var huawei först. Men inte alls samma standard som Apples Face-ID. Jag vill inte byta till en tillverkare som är först med något men som i praktiken släpper obrukbara funktioner bara för att vara första. Det som är så bekvämt med Apples ekosystem. Dom tävlar inte med andra tillverkare som använder samma OS som android användare lider av.

Känner lite samma sak, men i år är det 3 år sedan jag uppdaterade min telefon och känner nu i efterhand att det nästan är ett år för tidigt. Kör även en Macbook Pro från 2011 och har en iPad Air (1) och en ännu äldre iPad som kidsen spelar på. Telefonen är egentligen den enheten jag kan motivera då man använder den så pass mycket till allt möjligt.

Vad är det du saknar? Behöver du känna ett "villhöver" varje år? Varför inte nöjda dig med att tycka det är kul med ny teknik? Du behöver inte införskaffa allt nytt bara för att du har ett intresse.

Det är nog att smartphone marknaden rent generellt har blivit en så pass mogen marknad som har varit med så länge. En naturligt process. Ungefär som med PC vs Mac för ett antal år sedan. Det släpps fortfarande datorer men det kanske inte känns så spännande längre.

Så nu är det mobilernas tur att bli en vardagspryl som finns där, men kanske inte generar samma intresse som runt ”peaken” kring 2015/2016 ungefär.
Men oavsett tror jag Apple som sådant är rustat för det. Kommer nya tjänster med spel och film m.m..

Ursprungligen av SethCohen:

Känner lite samma sak, men i år är det 3 år sedan jag uppdaterade min telefon och känner nu i efterhand att det nästan är ett år för tidigt. Kör även en Macbook Pro från 2011 och har en iPad Air (1) och en ännu äldre iPad som kidsen spelar på. Telefonen är egentligen den enheten jag kan motivera då man använder den så pass mycket till allt möjligt.

Vad är det du saknar? Behöver du känna ett "villhöver" varje år? Varför inte nöjda dig med att tycka det är kul med ny teknik? Du behöver inte införskaffa allt nytt bara för att du har ett intresse.

Helt sant.

För mig som varken brukar alkohol, köper sportbilar eller godis så har detta varit min guldkant i vardagen.

Det har blivit ett varmt välkommet inslag i vardagen en gång om året vare sig det behövdes eller inte.

Med det sagt så ligger det såklart något under du säger. Min Mammas cirka 7år gamla iPad mini är fortfarande helt ok. Så visst kan tekniken få hänga med lite längre.

Min iPad Pro från 2017 fungerar perfekt till allt från video till kreativa projekt.

Min iMac från 2015 (inköpt 2017) behöver dock en ssd tror jag för musikprogrammen börjar gå lite väl långsamt når de läser och skriver.

Trots allt detta så saknar jag mitt teknikberoende lite grann. Vissa laster vill jag nog behålla uppenbarligen.

Ursprungligen av Innis:

Apple är i sanningens namn inte direkt först med funktioner utan dom först med fungerande funktioner som håller Apples standard.
Som exempel Face-ID (ansiktsupplåsning). Apple var inte först med det utan om jag inte missminner mig så var huawei först. Men inte alls samma standard som Apples Face-ID. Jag vill inte byta till en tillverkare som är först med något men som i praktiken släpper obrukbara funktioner bara för att vara första. Det som är så bekvämt med Apples ekosystem. Dom tävlar inte med andra tillverkare som använder samma OS som android användare lider av.

Apropå Face ID så har dagens Borås Tidning en artikel om två tvillingar som kan låsa upp en och samma iPhone X. Citat:

”Androidanvändaren Rodan Hamo har ett ess att dra fram ur rockärmen om han skulle vilja reta brodern för dennes val av en Iphone X. Rodan lyckas nämligen alltid ta sig in i broderns Iphone X med en gång tack vare ansiktsigenkänning. Men när Rojan ska ge igen genom att försöka ta sig in i Rodans Samsung S8+, går det som oftast att lura ansiktsigenkänningen var tionde gång.”

http://www.bt.se/boras/tvillingarna-fran-sjuh...

Det har hänt förut:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2171Xl/l...

Men nu har tydligen Face ID blivit snabbare. Förhoppningsvis också säkrare då.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-16 18:07
Ursprungligen av Zeugma:

Apropå Face ID så har dagens Borås Tidning en artikel om två tvillingar som kan låsa upp en och samma iPhone X. Citat:

”Androidanvändaren Rodan Hamo har ett ess att dra fram ur rockärmen om han skulle vilja reta brodern för dennes val av en Iphone X. Rodan lyckas nämligen alltid ta sig in i broderns Iphone X med en gång tack vare ansiktsigenkänning. Men när Rojan ska ge igen genom att försöka ta sig in i Rodans Samsung S8+, går det som oftast att lura ansiktsigenkänningen var tionde gång.”

http://www.bt.se/boras/tvillingarna-fran-sjuh...

Det har hänt förut:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2171Xl/l...

Men nu har tydligen Face ID blivit snabbare. Förhoppningsvis också säkrare då.

Jaha och? Ingen som sagt att Face-ID är 100% säkert men bra mycket säkrare än konkurrenterna. Att du lyckas hitta en tidningsartikel betyder ingenting. Dessutom är Samsucks teknik erkänt undermålig. Något Samsuck själv erkänner. Går lura med ett platt foto.

Ursprungligen av Innis:

Jaha och? Ingen som sagt att Face-ID är 100% säkert men bra mycket säkrare än konkurrenterna. Att du lyckas hitta en tidningsartikel betyder ingenting. Dessutom är Samsucks teknik erkänt undermålig. Något Samsuck själv erkänner. Går lura med ett platt foto.

Spelar det någon roll att det är säkrare (än konkurrenterna) om det ändå inte är säkert? Varför skulle det ingenting betyda att man hittar exempel på att tekniken inte är helt säker? Mycket märkligt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-09-16 18:23
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag sitter här efter lanseringen och funderar.

Varför kliar det inte i fingrarna, varför säljer jag inte av allt jag äger och har för att få värsting modellen som tidigare?

Jag blir orolig, jag stormtrivs med iOS och OSX samt tvOS men hårdvaran imponerar inte längre. Jag kom på mig själv med att dregla lite över Sonys nya lur med 21:9. Men otrohet eller skilsmässa med Apple känns tungt. Bara investeringarna i filmbiblioteket gör en flytt omständig. Men jag saknar spänningen och innovationen.

Jag saknar ”One more thing”!

Så ny sitter jag här med journummer till äktenskapsrådgivningen och funderar på om jag skall gå vidare till en ny relation nästa år. För spänningen finns inte där längre.

Jag och Apple har blivit som ett gammalt gift par där alla investeringar och bekvämligheten gör att man stannar kvar. Kanske är det inget fel med det. Men stundvis saknar jag innovationen och spänningen. Jag saknar känslan av att vara på toppen av en alp topp och stirra ner på de andra märkena.

För mig var det nog bättre förr...https://images.app.goo.gl/uP5p9wmn3FhFvwty6

Det var bound to happen - all teknikutveckling, och relationer, når en plattå. Då får man se sig om efter något annat!

Med kärlek
/P

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-16 18:25
Ursprungligen av Zeugma:

Spelar det någon roll att det är säkrare (än konkurrenterna) om det ändå inte är säkert? Varför skulle det ingenting betyda att man hittar exempel på att tekniken inte är helt säker? Mycket märkligt.

För det finns ingen teknik som är 100% säker. Så det betyder att i din värld att man inte ska använda den alls? Det är du som resonerar märkligt. Face-ID är säkrare än Touch-ID men enligt dig så ska man inte använda något eftersom det inte är 100% säkert. https://www.howtogeek.com/350676/how-secure-a...

  • Medlem
  • 2019-09-16 18:31
Ursprungligen av Zeugma:

Spelar det någon roll att det är säkrare (än konkurrenterna) om det ändå inte är säkert? Varför skulle det ingenting betyda att man hittar exempel på att tekniken inte är helt säker? Mycket märkligt.

Det är kul för Rodan och Rojan att de fått sina "five minutes of fame". Nu kan vi vända blad och gå vidare från detta icke-problem.

Ursprungligen av Innis:

För det finns ingen teknik som är 100% säker. Så det betyder att i din värld att man inte ska använda den alls? Det är du som resonerar märkligt. Face-ID är säkrare än Touch-ID men enligt dig så ska man inte använda något eftersom det inte är 100% säkert. https://www.howtogeek.com/350676/how-secure-a...

Du ställer en ”fråga” som har svaret inbyggt och som du sedan tycker är ett märkligt resonemang. Problemet är bara att jag inte tycker så. Biometrisk säkerhet är och kommer alltid att vara mindre säker än exempelvis komplicerade lösenkoder. Men de är säkra nog för vardagligt bruk.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-16 18:37
Ursprungligen av Zeugma:

Du ställer en ”fråga” som har svaret inbyggt och som du sedan tycker är ett märkligt resonemang. Problemet är bara att jag inte tycker så. Biometrisk säkerhet är och kommer alltid att vara mindre säker än exempelvis komplicerade lösenkoder. Men de är säkra nog för vardagligt bruk.

Så sluta använde det då. Problem löst och sluta trolla nu.

Ursprungligen av Innis:

Så sluta använde det då. Problem löst och sluta trolla nu.

Jag använder det varje dag. Jag tror inte att du förstår vad jag skriver. Det är skillnad på principer och praktiskt användande.
Vad menar du med ”sluta trolla nu”?

Ursprungligen av Zeugma:

... Men nu har tydligen Face ID blivit snabbare. Förhoppningsvis också säkrare då.

Ursprungligen av Ljung:

Det är kul för Rodan och Rojan att de fått sina "five minutes of fame". Nu kan vi vända blad och gå vidare från detta icke-problem.

Ska jag tolka det som att den första versionen av Face ID är tillfyllest för all framtid?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-17 16:25

Det vi inte vet är om de har läst in båda ansiktena i FaceID.... så gjorde en del med TouchID för att få sina five minutes....

Ursprungligen av kenjon:

Det vi inte vet är om de har läst in båda ansiktena i FaceID.... så gjorde en del med TouchID för att få sina five minutes....

Går det med Face ID? Vet att det funka med Touch Id.

  • Medlem
  • 2019-09-17 16:43
Ursprungligen av CekariYH:

Går det med Face ID? Vet att det funka med Touch Id.

Javisst. "Ställ in ett alternativt utseende" heter det i "Inställningar -> Face ID och lösenkod".

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-09-17 17:29

iOS 12.4.1 uppdaterade jag nyss på min IPhone X och tycker telefonen har blivet märkbart segare. FaceID läser inte lika snabbt, växla mellan appar tar mer tid, och har fryst klockan från låstskärm till hemskärmen med appar flera gånger, har dumpar men inte laddat upp dom än. Medvetet tro?

Hade misstankar om detta redan vid iPad 2, hade en helt ny som blev liggandes väldigt länge, sen hittades och användes en lång kväll och uppdaterade efter det och man märke stor skillnad att den blev slö och sämre bildkvalité...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-17 17:50
Ursprungligen av Zitram:

iOS 12.4.1 uppdaterade jag nyss på min IPhone X och tycker telefonen har blivet märkbart segare. FaceID läser inte lika snabbt, växla mellan appar tar mer tid, och har fryst klockan från låstskärm till hemskärmen med appar flera gånger, har dumpar men inte laddat upp dom än. Medvetet tro?

Hade misstankar om detta redan vid iPad 2, hade en helt ny som blev liggandes väldigt länge, sen hittades och användes en lång kväll och uppdaterade efter det och man märke stor skillnad att den blev slö och sämre bildkvalité...

Ok...och detta har i denna tråd att göra för att?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-09-17 18:02

Jag tycker inte min iPhoneX är segare med 12.4.1....

Jag förstår vad du menar, var själv där för ett par år sedan. Rekommenderar dig starkt att "vara otrogen". Det ger perspektiv, faktiskt mer än vad man tror. Jag klarade 2 veckor, sen klev jag tillbaka till Apple och har aldrig tittat tillbaka efter det. Konstaterat att man lätt blir lite för van hur bra produkterna fungerar (för det mesta) och efter att ha fått Samsungs senaste tablet i jobbet ser det inte ut som om man missat för mycket heller...

Inte min iPhone XS Max heller, puttrar på med samma hastighet som innan...

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-09-17 18:18
Ursprungligen av Innis:

Ok...och detta har i denna tråd att göra för att?

Kan ha råkat klicka in på fel tråd, sorry

Ursprungligen av kafferast:

Jag förstår vad du menar, var själv där för ett par år sedan. Rekommenderar dig starkt att "vara otrogen". Det ger perspektiv, faktiskt mer än vad man tror. Jag klarade 2 veckor, sen klev jag tillbaka till Apple och har aldrig tittat tillbaka efter det. Konstaterat att man lätt blir lite för van hur bra produkterna fungerar (för det mesta) och efter att ha fått Samsungs senaste tablet i jobbet ser det inte ut som om man missat för mycket heller...

Ja nu använder vi Huawei på jobbet så helt obekant med den mörka sidan är jag inte.

Jag saknar Apples ekosystems positiva aspekter så som iCloud och alla produktivitetsappar. Men friheten när det gäller utseende och anpassning är ljusår före Apple. USB-C och usb-minnen till det är heller inte helt fel. Att sedan kunna välja vad olika knapptryck gör är också positivt. Bygg kvalitén är också över förväntan. Google assistant verkar också på svenska betydligt smartare än Siri även om det fortfarande finns utvecklingsområden.

Så visst finns det fördelar.

Det som gör att jag inte byter är alla appar jag får gratis som GarageBand och Pages osv. De lever jag mitt liv i idag.

1
Bevaka tråden