Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wi-Fi 6. Är det dags?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter hemma med ett äldre Aiport-nätverk med två äldre Extreme och en Time Capsule och de fungerar helt enkelt inte bra längre. Tappar anslutningen flera gånger varje dag och jag ger helt enkelt upp.

Så frågan lyder: Nu när Wi-Fi 6 börjar etablera sig och de nya telefonerna som dyker upp stödjer detta, är det någon som har erfarenhet av en router som stödjer det?

Sneglar på den här. Är ute efter en framtidssäkrad router som man kan lita på och koppla på hushållens alla enheter, trådat som trådlöst.

Lägger hellre en extra slant på något bra än köper hårdvara som har några år på nacken.

Är du ute efter bra wi-fi så gå på en bra AP stället. Mycket bättre än routrar som ska försöka vara både AP, switch + router på det.

Intressant. Har även sneglat på den här också men inser nu att jag är på tok för dåligt insatt i dagens teknik för att bedöma vad som är bra nog.

Jag har kikat på dendär också. Jag har dock inte haft någon så vet inte om den är bra. Ubiquiti APs har jag lite erfarenhet av. Dom är okay!

Ursprungligen av SethCohen:

Sitter hemma med ett äldre Aiport-nätverk med två äldre Extreme och en Time Capsule och de fungerar helt enkelt inte bra längre. Tappar anslutningen flera gånger varje dag och jag ger helt enkelt upp.

Så frågan lyder: Nu när Wi-Fi 6 börjar etablera sig och de nya telefonerna som dyker upp stödjer detta, är det någon som har erfarenhet av en router som stödjer det?

Sneglar på den här. Är ute efter en framtidssäkrad router som man kan lita på och koppla på hushållens alla enheter, trådat som trådlöst.

Lägger hellre en extra slant på något bra än köper hårdvara som har några år på nacken.

Har du kollat att ingen switch. kablar eller annat felar, kan dra ner hela nätet. En switch som delvis pajade men funkade, sega ner allt och gjorde att man tappa all kontakt med allt titt som tätt för mig.

Ursprungligen av CekariYH:

Har du kollat att ingen switch. kablar eller annat felar, kan dra ner hela nätet. En switch som delvis pajade men funkade, sega ner allt och gjorde att man tappa all kontakt med allt titt som tätt för mig.

Har kört uteslutningsmetoden och kopplat bort en och en men problemet kvarstår. Trots jag bryggat mellan alla enheter med AirPort-verktyget så stannar den kvar på ”fel” enhet trots man är mycket närmre en annan vilket ger onödigt långsamt nätverk. Finns säkert någon lösning men är trött på att nollställa nätverket för att felsöka. Frun börjar tröttna på mig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-14 21:57
Ursprungligen av SethCohen:

Har kört uteslutningsmetoden och kopplat bort en och en men problemet kvarstår. Trots jag bryggat mellan alla enheter med AirPort-verktyget så stannar den kvar på ”fel” enhet trots man är mycket närmre en annan vilket ger onödigt långsamt nätverk. Finns säkert någon lösning men är trött på att nollställa nätverket för att felsöka. Frun börjar tröttna på mig.

Du ska välja "utöka nätverk"

Kikade lite på detta för ett tag sedan:

Ingen aning vad det är dock. Gick live 01 på natten så var trött när jag såg det. Nått nytt inom wi-fi i alla fall!

Ursprungligen av SethCohen:

Har kört uteslutningsmetoden och kopplat bort en och en men problemet kvarstår. Trots jag bryggat mellan alla enheter med AirPort-verktyget så stannar den kvar på ”fel” enhet trots man är mycket närmre en annan vilket ger onödigt långsamt nätverk. Finns säkert någon lösning men är trött på att nollställa nätverket för att felsöka. Frun börjar tröttna på mig.

Ok, var bara info vad som hände mig, men surt om det leder till inköp av nya prylar man redan har sas.

Ursprungligen av SethCohen:

Sitter hemma med ett äldre Aiport-nätverk med två äldre Extreme och en Time Capsule och de fungerar helt enkelt inte bra längre. Tappar anslutningen flera gånger varje dag och jag ger helt enkelt upp.

Så frågan lyder: Nu när Wi-Fi 6 börjar etablera sig och de nya telefonerna som dyker upp stödjer detta, är det någon som har erfarenhet av en router som stödjer det?

Sneglar på den här. Är ute efter en framtidssäkrad router som man kan lita på och koppla på hushållens alla enheter, trådat som trådlöst.

Lägger hellre en extra slant på något bra än köper hårdvara som har några år på nacken.

Jag skulle avvakta till nästa år. Anledningen till detta är att standarden för Wi-Fi 6 ännu inte är spikad.
Du kan läsa mer här: https://www.techradar.com/news/wi-fi-6-release-date-news-and-rumors

Ursprungligen av SethCohen:

Intressant. Har även sneglat på den här också men inser nu att jag är på tok för dåligt insatt i dagens teknik för att bedöma vad som är bra nog.

Jag har en Amplifi HD, skaffades efter jul..

Absolut den bästa routern jag haft hemma hittills!
Jag har dock inga Mesh-points ännu, men planerar att skaffa för att byta ut min gamla Ubiquiti AP som har väldigt många år på nacken.

Enkel att konfigurera, och enkelt gränssnitt i appen!
Som en liten nackdel kan man väl nämna att det inte går att konfigurera den via webbläsaren, som man annars brukar göra!

/Christopher

  • Superhjälte
  • 2019-09-16 11:21
Ursprungligen av rosen888:

Jag har en Som en liten nackdel kan man väl nämna att det inte går att konfigurera den via webbläsaren, som man annars brukar göra!

Den har faktiskt vissa inställningar som bara går att konfigurera via webbgränssnitt, som t.ex. om man vill ha betauppdateringar.

Ursprungligen av Zop:

Den har faktiskt vissa inställningar som bara går att konfigurera via webbgränssnitt, som t.ex. om man vill ha betauppdateringar.

Finns det webbgränssnitt på Amplifi? Mycket därför jag inte varit så intresserad av den. Trodde den bara hade en app. Inte för jag ska köpa nytt, men kan vara bra att veta!

  • Superhjälte
  • 2019-09-16 13:13
Ursprungligen av SweSG:

Finns det webbgränssnitt på Amplifi? Mycket därför jag inte varit så intresserad av den. Trodde den bara hade en app. Inte för jag ska köpa nytt, men kan vara bra att veta!

Webbgränssnittet är inställningarna ovan och inget mer, tyvärr.

Ursprungligen av Zop:

Webbgränssnittet är inställningarna ovan och inget mer, tyvärr.

Var lite synd!

När det kommer till nätverk så rekommenderar jag fortfarande en ganska billig lösning. Tror den duger för dom flesta vanliga hemmen! ER-X + AP och en switch.

Runt 2 papp eller liknande!

Nu är standarden klar och produkter kan bli certifierade.
https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wi-fi-certified-6-delivers-new-wi-fi-era

Ursprungligen av nyllet83:

Nu är standarden klar och produkter kan bli certifierade.
https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wi-fi-certified-6-delivers-new-wi-fi-era

Vi som inte håller så bra koll på Wi-Fi vad är det för fördelar med 6 istället för AC?

Ursprungligen av SweSG:

Vi som inte håller så bra koll på Wi-Fi vad är det för fördelar med 6 istället för AC?

Jag är ingen expert men som jag förstått det är det viktigaste att Wi-Fi 6 (802.11ax) skall fungera betydligt bättre med fler anslutna enheter i samma nätverk. Enheten du ansluter till (hemrouter med Wi-Fi, accesspunkt etc) skall kunna kommunicera med flera enheter samtidigt. Anslutningen skall även bli bättre om ditt trådlösa nätverk befinner sig i en miljö där det finns många andra trådlösa nätverk eller signaler som stör tex i hus med många lägenheter. Hastigheten kommer även bli lite bättre.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-09-17 20:41
Ursprungligen av SweSG:

Vi som inte håller så bra koll på Wi-Fi vad är det för fördelar med 6 istället för AC?

Mer säkerhet i form av WPA3, det är ett krav för Wi-Fi 6 (AX) certifierade enheter. Finns ett fåtal Wi-Fi 5 (AC) som har det.

Ursprungligen av Zop:

Den har faktiskt vissa inställningar som bara går att konfigurera via webbgränssnitt, som t.ex. om man vill ha betauppdateringar.

Ja det stämmer.. men är man inte intresserad/har möjlighet av att använda app så går ju tyvärr Amplifi bort, då det bara är vissa (sällan justerade) inställningar som finns där..

Personligen har jag inga problem med appen..!

Här finns en hel del info på svenska sammanställd för den intresserade.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.724098/wi-fi-6-foretag

Har börjat komma lite alternativ nu med Wi-Fi 6 routrar:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test...

Nu med mesh system, smarta routrar och Wifi 6 så önskar man onekligen att Apple hade varit kvar på området med sina egna alternativ.

Ursprungligen av SethCohen:

Intressant. Har även sneglat på den här också men inser nu att jag är på tok för dåligt insatt i dagens teknik för att bedöma vad som är bra nog.

AmpliFi launched its first Wi-Fi 6 router last month but was only sold as single units. Now AmpliFi is offering an Alien bundle that includes the primary router with touchscreen and a meshpoint. The new option saves users $60 getting set up with two Aliens.

Ursprungligen av johnh3:

Har börjat komma lite alternativ nu med Wi-Fi 6 routrar:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634893/test...

Nu med mesh system, smarta routrar och Wifi 6 så önskar man onekligen att Apple hade varit kvar på området med sina egna alternativ.

Apple ska nog fortsätta fokusera på befintligt produktutbud tills att de har fått grepp om att återigen leverera kvalitet över hela kärnan av produktlinjen. Andra tillverkare har redan extremt bra hårdvara för trådlösa nätverk så Apple har inte så mycket att komma med där längre.

Ursprungligen av sextontio:

Apple ska nog fortsätta fokusera på befintligt produktutbud tills att de har fått grepp om att återigen leverera kvalitet över hela kärnan av produktlinjen. Andra tillverkare har redan extremt bra hårdvara för trådlösa nätverk så Apple har inte så mycket att komma med där längre.

Jag tänkte mer på att Apple hade tillverkning/ingenjörer på plats redan för routrar. Nokia har inte gjort Wifi routrar för hemmabruk tidigare. Men de har gett sig in i det:
https://www.nokia.com/wifi/

Nu med uppkopplade hem, Ai etc..så tror jag Apple hade haft en plats där med sitt säkerhetstänk och sånt.
Istället satsade de resurser på trådlösa laddare och sånt som det inte blev något med.

Nåja tåget har väl gått. Men en bortspilld potential känns det som.

Ursprungligen av johnh3:

Jag tänkte mer på att Apple hade tillverkning/ingenjörer på plats redan för routrar. Nokia har inte gjort Wifi routrar för hemmabruk tidigare. Men de har gett sig in i det:
https://www.nokia.com/wifi/

Nu med uppkopplade hem, Ai etc..så tror jag Apple hade haft en plats där med sitt säkerhetstänk och sånt.
Istället satsade de resurser på trådlösa laddare och sånt som det inte blev något med.

Nåja tåget har väl gått. Men en bortspilld potential känns det som.

Jag tror inte att Apples säkerhetstänk är särskilt annorlunda än Nokia och Netgear m.fl. De tar nog allihopa rätt så seriöst på den frågan. Trådlösa routers är i regel heller inte en integritetsfråga (utom möjligtvis då man använder routers från Google och Amazon). Jag tror däremot att Apple ska fortsätta satsa på homekit och få allt fler andra producenter att implementera det i sin hårdvara. Det fungerar bra för uppkopplade smarta enheter.

D-Link har nu visat upp nya routrar med Wifi 6:
https://www.androidcentral.com/d-links-new-me...

1
Bevaka tråden