Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers - Lägga till rad med samma Formel som föregående

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-09-05 20:57

Hej! Novis inom allt som har med Excel och Numbers att göra, förhoppningsvis finner jag mitt svar här!

Jag gör en offert-mall där jag vill kunna trycka på enter för att få en ny rad, i den nya raden vill jag få samma formler som jag har i föregående. Så jag vill att min "Tabell 2::B3" alltid ska stanna kvar men multipliceras med en ny siffra på annan rad.

Det verkar inte som den vill flytta med formeln eftersom att värdet den ska multiplicera med ligger i en annan tabell. Värden flyttar med om jag har den i samma rad. t.ex.:
Rad 1: D25xE25

Så här vill jag att de ska fungera:

Rad 1: D25×Tabell 2::B3
(Enter)
Rad 2: D26xTabell 2::B3

Alternativt om någon har ett annat bättre förslag på hur jag ska kunna ändra mitt "timpris" och multiplicera det med antalet "timmar" på den raden, utan att behöva skriva in mitt timpris på varje rad enskilt.

Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-05 22:10

Låter som om du vill att alla rader nedåt ska ha samma formel som första cellen. Jag har lämnat Numbers för Google Sheets. Där löses detta med ArrayFormula. Googla det, borde finnas motsv. för Numbers.

Om den alltid ska läsa samma cell i en annan tabell, måste man väl låsa Rad:Kolumn och kanske också Tabell (osäker där)
Låser en cell så den alltid pekar på samma cell om man tex flyttar eller kopierar en rad med formeln i en annan tabell.

$B$5 som ett exempel, dvs att de med "$" förändras aldrig alltsås pekar alltid mot samma cell. man kan tex bara låsa kolumn $B5 eller bara raden B$5. Kan var så att man måste låsa TabellX också typ $Tablellx.

Blir mycket enklare att förstå senare i livet om du sätter vettiga och förklarande namn på Tabeller och Celler, så blir det enklare att följa formeln. Tex
Tabell 1 = Konstanter
Tabell 2 = Variabler etc.
Och likadant med celler
Cell B5 = Timpris
Cell E7 = Påslag etc.

Så, cell B5 i tabell 1 kommer då att heta något som Konstanter.Timpris (tror att det var en punkt)

Ursprungligen av CekariYH:

Om den alltid ska läsa samma cell i en annan tabell, måste man väl låsa Rad:Kolumn och kanske också Tabell (osäker där)
Låser en cell så den alltid pekar på samma cell om man tex flyttar eller kopierar en rad med formeln i en annan tabell.

$B$5 som ett exempel, dvs att de med "$" förändras aldrig alltsås pekar alltid mot samma cell. man kan tex bara låsa kolumn $B5 eller bara raden B$5. Kan var så att man måste låsa TabellX också typ $Tablellx.

Blir mycket enklare att förstå senare i livet om du sätter vettiga och förklarande namn på Tabeller och Celler, så blir det enklare att följa formeln. Tex
Tabell 1 = Konstanter
Tabell 2 = Variabler etc.
Och likadant med celler
Cell B5 = Timpris
Cell E7 = Påslag etc.

Så, cell B5 i tabell 1 kommer då att heta något som Konstanter.Timpris (tror att det var en punkt)

Så där skulle jag göra, namnge cellerna med vettiga namn och använda namnen. Bra förslag!

  • Medlem
  • 2019-09-06 16:19
Ursprungligen av CekariYH:

Om den alltid ska läsa samma cell i en annan tabell, måste man väl låsa Rad:Kolumn och kanske också Tabell (osäker där)
Låser en cell så den alltid pekar på samma cell om man tex flyttar eller kopierar en rad med formeln i en annan tabell.

$B$5 som ett exempel, dvs att de med "$" förändras aldrig alltsås pekar alltid mot samma cell. man kan tex bara låsa kolumn $B5 eller bara raden B$5. Kan var så att man måste låsa TabellX också typ $Tablellx.

Blir mycket enklare att förstå senare i livet om du sätter vettiga och förklarande namn på Tabeller och Celler, så blir det enklare att följa formeln. Tex
Tabell 1 = Konstanter
Tabell 2 = Variabler etc.
Och likadant med celler
Cell B5 = Timpris
Cell E7 = Påslag etc.

Så, cell B5 i tabell 1 kommer då att heta något som Konstanter.Timpris (tror att det var en punkt)

Hej! Tack för hjälpen!

Bra tips, men att låsa Tabeller med $ är inte ett kommando Numbers vill ta. Försökte googla lite på föregående talare om Array Formula men förstod inte för mycket.

Detta förblir ett mysterium.

Ursprungligen av Vili:

Hej! Tack för hjälpen!

Bra tips, men att låsa Tabeller med $ är inte ett kommando Numbers vill ta. Försökte googla lite på föregående talare om Array Formula men förstod inte för mycket.

Detta förblir ett mysterium.

Då gör du fel eller något, Numbers har inga problem med $-tecken, läs hjälpen.

Ah, du skrev låsa tabeller... så klart tabellen är ju unik i sig och behöver inte låsas... klantigt av mig att föreslå det, sorry

Senast redigerat 2019-09-06 17:39

Ah, du skrev låsa tabeller... så klart, tabellen är ju unik i sig och behöver inte låsas... klantigt av mig att föreslå det, sorry

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-06 18:36
Ursprungligen av Vili:

Hej! Tack för hjälpen!

Bra tips, men att låsa Tabeller med $ är inte ett kommando Numbers vill ta. Försökte googla lite på föregående talare om Array Formula men förstod inte för mycket.

Detta förblir ett mysterium.

Avancera med ArrayForumla när du blivit lite mer bekväm. AF finns i Excel och Sheets så det borde finnas någon motsv. i Numbers, men jag är inte helt hundra.

Det löser sig nog.

Ursprungligen av iSweden:

Avancera med ArrayForumla när du blivit lite mer bekväm. AF finns i Excel och Sheets så det borde finnas någon motsv. i Numbers, men jag är inte helt hundra.

Det löser sig nog.

Om han/hon är ny på detta så kanske en liten förklaring kunde vara på sin plats?

1
Bevaka tråden