Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-C hane - Thunderbolt 2 hane-kabel, finns det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken frågar, och/eller hur får man till det annars?

Senast redigerat 2019-08-26 06:35

Nej, finns inte, så vitt jag vet.

Kanske via någon Thunderbolt-2-docka plus USB-3-till-USB-C-kabel?
https://www.omnicoreagency.com/best-thunderbo...

Men för att få tips på "hur man får till det annars", så är det nog bra om du berättar lite mer om vad du vill uppnå - vad det är som ska kopplas in, och var det ska kopplas in.

Senast redigerat 2019-08-26 09:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, finns inte, så vitt jag vet.

Kanske via någon Thunderbolt-2-docka plus USB-3-till-USB-C-kabel?
https://www.omnicoreagency.com/best-thunderbo...

Men för att få tips på "hur man får till det annars", så är det nog bra om du berättar lite mer om vad du vill uppnå - vad det är som ska kopplas in, och var det ska kopplas in.

Helt rätt Jesper, va lite trött i kolan i morse när jag skulle knoppa in men skrev detta först.

En lagringsenhet med USB-C och Mac Pro (soptunnan) med Thunderbolt 2.
Så, det blir alltså tre grejer man behöver... dator-sladd - docka -sladd lagringsenhet
Skulle vara bättre med bara två sladdar, men men, man vill ju inte tappa allt för mycket i överföringshastighet.

Kör direkt USB-3-till-USB-C. I det läget vinner du ingen hastighet på att köra via en docka. Det blir ju USB-3-hastighet ändå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kör direkt USB-3-till-USB-C. I det läget vinner du ingen hastighet på att köra via en docka. Det blir ju USB-3-hastighet ändå.

Jo, lite ont om USB uttag bara men det får nog bli så... Tackar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-26 11:36

Apples USB-C till TB2 adapter ska vara tvåvägs. Dvs endast en TB2 hane-hane behövs adderas. Fast en dockningsstation är alltid smidigast.

https://www.apple.com/se/shop/product/MMEL2ZM...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-26 19:20

Jag testade just Apples Thunderbolt 3 (USB-C) till Thunderbolt 2-adapter kopplad "baklänges" och det fungerade inte. Kopplade så här:
MBP 2015 TB2 > TB2 kabel hane-hane > Adapter > USB-C chassi till extern SSD.

Enheten förefaller inte få någon ström. Kanske går det om enheten kan matas med separat ström.

Vänta lite nu. Den externa SSDn har inte Thunderbolt-gränssnitt, den har USB 3.1. Det är nog det som är problemet. Adaptern fungerar endast för enheter med Thunderbolt.

Senast redigerat 2019-08-26 22:57
Ursprungligen av iSweden:

Jag testade just Apples Thunderbolt 3 (USB-C) till Thunderbolt 2-adapter kopplad "baklänges" och det fungerade inte. Kopplade så här:
MBP 2015 TB2 > TB2 kabel hane-hane > Adapter > USB-C chassi till extern SSD.

Enheten förefaller inte få någon ström. Kanske går det om enheten kan matas med separat ström.

Vänta lite nu. Den externa SSDn har inte Thunderbolt-gränssnitt utan USB 3.1. Det är nog det som är problemet. Adaptern fungerar endast för enheter med Thunderbolt.

Precis, fast den ha USB-3.2

1
Bevaka tråden