Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe CC har ändrat språk

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en vecka sedan ändrade hela Adobe CS programsvit spåk på 15 av 18 macar på jobbet. Från svenska till engelska. Datorn i övrigt är inställd på svenska och alla andra program är som vanligt. Programvaran har installerats innan sommaren (sen sommarlov) och nu när vi skall använda maskinerna har flera av dem ändrat språk. Min arbetsdator ändrade någon dag förra veckan. Vet alltså med säkerhet att alla datorer haft svensk installation. De har dessutom samma installationsfil.

Detta är stressande då det är trassligt att de är olika språk för eleverna och ganska mycket jobb med installationen då vi inte får hjälp av skolans tekniker eftersom vi ha valt att använda mac. Sammanlagt är det nog ett 50 tal macar som kanske berörs har inte kunnat kontrollera alla än.

Nå Någon som varit med om samma sak? Vet om man kan ändra språk på cs utan att behöva installera om allt samt kan ge en förklaring hur detta har inträffat. (jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt) Kan ju meddela er som inte hanterar storköp av adobe CS att det är mycket mycket trassel generellt.

(ps. jag har postat denna fråga tidigare under dagen men under fel rubrik (som jag tagit bort) så det blir fel igen så kanske admin kan flytta den till rätt ställe.ds)

Senast redigerat 2019-08-29 19:46
Ursprungligen av lellesamor:

För en vecka sedan ändrade hela Adobe CS programsvit spåk på 15 av 18 macar på jobbet. Från svenska till engelska. Datorn i övrigt är inställd på svenska och alla andra program är som vanligt. Programvaran har installerats innan sommaren (sen sommarlov) och nu när vi skall använda maskinerna har flera av dem ändrat språk. Min arbetsdator ändrade någon dag förra veckan. Vet alltså med säkerhet att alla datorer haft svensk installation. De har dessutom samma installationsfil.

Detta är stressande då det är trassligt att de är olika språk för eleverna och ganska mycket jobb med installationen då vi inte får hjälp av skolans tekniker eftersom vi ha valt att använda mac. Sammanlagt är det nog ett 50 tal macar som kanske berörs har inte kunnat kontrollera alla än.

Nå Någon som varit med om samma sak? Vet om man kan ändra språk på cs utan att behöva installera om allt samt kan ge en förklaring hur detta har inträffat. (jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt) Kan ju meddela er som inte hanterar storköp av adobe CS att det är mycket mycket trassel generellt.

(ps. jag har postat denna fråga tidigare under dagen men under fel rubrik (som jag tagit bort) så det blir fel igen så kanske admin kan flytta den till rätt ställe.ds)

Programmenyn-Preferences/Interface och ungefär mitt i till vänster finns en dropdown. Iaf på Photoshop och Bridge.

Ah, sorry, det är på CC på CS är dropdownen längre ner.

Ursprungligen av CekariYH:

Programmenyn-Preferences/Interface och ungefär mitt i till vänster finns en dropdown. Iaf på Photoshop och Bridge.

Ah, sorry, det är på CC på CS är dropdownen längre ner.

Tyvärr finns bara engelska att välja på det stället. Mystiskt.

fler förslag eller förklaringar någon?

Ursprungligen av lellesamor:

Tyvärr finns bara engelska att välja på det stället. Mystiskt.

fler förslag eller förklaringar någon?

Aha, det löste jag på ett sätt som jag hittade på deras forum, men det har jag glömt om hur man gjorde men det innebar att man manipulerad en fil nånstans djup ner i mapparna. Jag har för mig att man kopiera filen med nytt namn som backup, och sedan gav originalfilens namn ett z början på filnamnet så funka det att få upp även svenska, men som sagt, kommer inte ihåg allt.
Sök på deras forum eller ring supporten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-27 16:47
Ursprungligen av lellesamor:

Kan ju meddela er som inte hanterar storköp av adobe CS att det är mycket mycket trassel generellt.

För att undvika missförstånd: Menar du CS (Creative Suite, ej uppdaterats sedan 2013) eller CC (Creative Cloud)?

Och om du menar gamla CS6, var det engångslicens eller prenumerationslicens?

Ursprungligen av IngoX:

För att undvika missförstånd: Menar du CS (Creative Suite, ej uppdaterats sedan 2013) eller CC (Creative Cloud)?

Och om du menar gamla CS6, var det engångslicens eller prenumerationslicens?

Sorry oklarheter. Det är CC splitternytt. flerlicensavtal 250 licenser / skollicenser. Man gör iordning sitt paket (på svenska) och laddar ner och installerar. Som det är nu har vi fått göra om filen. Laddat ner en ny och avinstallerat och installera om. Stört och irriterande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-29 10:26
Ursprungligen av lellesamor:

Sorry oklarheter. Det är CC splitternytt. flerlicensavtal 250 licenser / skollicenser. Man gör iordning sitt paket (på svenska) och laddar ner och installerar. Som det är nu har vi fått göra om filen. Laddat ner en ny och avinstallerat och installera om. Stört och irriterande.

Mycket irriterande. Men all info på Adobes supportsidor och forum säger att enda sättet att ändra språk är avinstallera och installera om.

Så det är mycket märkligt att språket ändrats av sig själv

Kan felkällan vara att man tidigare avinstallerat en engelsk version felaktigt, t.ex bara dragit programfilen till papperskorgen? Alltså viktigt att avinstallera via Creative Cloud desktop-appen, sedan installera om svensk version.

Ursprungligen av IngoX:

Mycket irriterande. Men all info på Adobes supportsidor och forum säger att enda sättet att ändra språk är avinstallera och installera om.

Så det är mycket märkligt att språket ändrats av sig själv

Kan felkällan vara att man tidigare avinstallerat en engelsk version felaktigt, t.ex bara dragit programfilen till papperskorgen? Alltså viktigt att avinstallera via Creative Cloud desktop-appen, sedan installera om svensk version.

Nej, det behöver man inte, det finns ett annat sätt, men jag hittar inte infot just nu.

Har du provat att ändra språk i Adobe Creative Cloud appen som ligger i Menybaren (ser ut som en kringla)?
Högst upp till höger finns tre vertikala punkter, tryck på dom, välj inställningar (settings eller preferences) -> Välj fliken Creative Cloud, där finns då en rubrik som heter App Language och under en dropdown där man väljer språk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-29 17:53
Ursprungligen av CekariYH:

Nej, det behöver man inte, det finns ett annat sätt, men jag hittar inte infot just nu.
...
Har du provat att ändra språk i Adobe Creative Cloud appen
...
Kolla här: https://helpx.adobe.com/creative-cloud/help/c...

Hmm... Först håller du inte med mig. Sedan ger du samma råd och länk som jag gav i inlägg #7. Hur ska du ha det?

Men vid närmare eftertanke och när jag läser om första inlägget så inser jag att vi nog båda är lika fel ute när vi hänvisar till Creative Cloud-appen.

@ellesamor skrev: "jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt)"

Jag antar alltså att @lellesamors skola har enhetslicenser och har skapat installationspaket via Creative Cloud Packager. Då kan man välja att inte aktivera Creative Cloud-appen på de distribuerade installationerna (det rekommenderas inte vid enhetslicenser), och om man ändå gör det begränsa möjligheten för slutanvändaren att uppdatera lokalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-29 18:04

@lellesamor om du ger mer info om er installation, och kanske framför allt förtydligar trådrubriken, så kanske någon annan med erfarenhet av stora installationer av Adobes CC hittar tråden.

Jag kan inget om detta, men hittade den här tråden om att göra installationspaket för flera språk (ej supportat), kanske kan det ge kunskap/ledtrådar till vad som gått fel?

Framför allt, med 250 licenser kan ni väl kontakta Adobes Enterprise-support?

Ursprungligen av lellesamor:

... och ganska mycket jobb med installationen då vi inte får hjälp av skolans tekniker eftersom vi ha valt att använda mac. Sammanlagt är det nog ett 50 tal macar som kanske berörs har inte kunnat kontrollera alla än.

Jag fick dock en - eller två - tankar angående det du skrev att ni inte får hjälp av skolans tekniker eftersom ni använder mac.

För det första blir jag arg! Det är en helt hjärndöd undanflykt av IT-avdelningen. Att hantera stora installationer av Adobes program är exakt IT-avdelningens kompetensområde, oavsett vilket OS det är installerat på. Det är inte en lärares kompetensområde, även om ni nu får lägga er dyrbara tid på det. Er skola har valt att investera i dyr hård- och mjukvara. De har ännu dyrare pedagogiska resurser som skall användas på rätt sätt. Och slutligen en IT-avdelning som också är dyr men antingen är förstockad eller helt saknar yrkesstolthet?

Nåväl, min andra tanke: Kan det ha uppstått en situation där ni är flera kockar? Kan en administratör (annan lärare eller IT-avdelning) ha gjort en distribution av en uppdatering som inte andra handen vet om? En liten kryssruta fel så kan ju språkversionen ha ändrats i misstag. Bara som en alternativ förklaring till hur språket plötsligt kan ha ändrats, om det nu inte är en Adobe-bug

Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Först håller du inte med mig. Sedan ger du samma råd och länk som jag gav i inlägg #7. Hur ska du ha det?

Men vid närmare eftertanke och när jag läser om första inlägget så inser jag att vi nog båda är lika fel ute när vi hänvisar till Creative Cloud-appen.

@ellesamor skrev: "jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt)"

Jag antar alltså att @lellesamors skola har enhetslicenser och har skapat installationspaket via Creative Cloud Packager. Då kan man välja att inte aktivera Creative Cloud-appen på de distribuerade installationerna (det rekommenderas inte vid enhetslicenser), och om man ändå gör det begränsa möjligheten för slutanvändaren att uppdatera lokalt.

Haha, ibland blir det bara konstigt/fel

Jag blir tokig, jag vet att jag har info om hur man gör när språkinställningarna blir fel. men kan fanken inte hitta den

Står svenska på det stället och är inte ändringsbart.

Ursprungligen av IngoX:

Hmm... Först håller du inte med mig. Sedan ger du samma råd och länk som jag gav i inlägg #7. Hur ska du ha det?

Men vid närmare eftertanke och när jag läser om första inlägget så inser jag att vi nog båda är lika fel ute när vi hänvisar till Creative Cloud-appen.

@ellesamor skrev: "jag antar att det ev har uppdaterats automatiskt på fel språk, men vi har gjort installationsfilerna så att de INTE skall uppdateras automatiskt)"

Jag antar alltså att @lellesamors skola har enhetslicenser och har skapat installationspaket via Creative Cloud Packager. Då kan man välja att inte aktivera Creative Cloud-appen på de distribuerade installationerna (det rekommenderas inte vid enhetslicenser), och om man ändå gör det begränsa möjligheten för slutanvändaren att uppdatera lokalt.

Det stämmer. Vi hade stora problem förra året både på mac och pc då programmen uppdaterades automatiskt och då fick olika versioner av programen och delar av paketet blev demoversioner trots stora investeringar och fulla licenser. Lösning då var: att installera om och inte göra automatiska uppdateringar. Nu detta problem några månader senare. Jag måste säga att jag har adm.macdatorer i undervisningen sedan slutet av 1900talet och har aldrig haft så mycket trassel som med adobes program de senaste året. I år måste alla elever som kanske kommer använda programmen dessutom skall ha ett korrekt fysiskt konto (som man loggar in på varje gång på adobe) för att kunna använda programmen. i vårt fall kan det vara 2700 elever. Nu kommer inte alla elever ha det behovet. (Detta för förövrigt it-teknikerna sköta). Adobes servrar håller koll på alla installationen (räknar dem) så det handlar inte om överinstallationer eller fulinstallation.

Ursprungligen av IngoX:

@lellesamor om du ger mer info om er installation, och kanske framför allt förtydligar trådrubriken, så kanske någon annan med erfarenhet av stora installationer av Adobes CC hittar tråden.

Jag kan inget om detta, men hittade den här tråden om att göra installationspaket för flera språk (ej supportat), kanske kan det ge kunskap/ledtrådar till vad som gått fel?

Framför allt, med 250 licenser kan ni väl kontakta Adobes Enterprise-support?
Jag fick dock en - eller två - tankar angående det du skrev att ni inte får hjälp av skolans tekniker eftersom ni använder mac.

För det första blir jag arg! Det är en helt hjärndöd undanflykt av IT-avdelningen. Att hantera stora installationer av Adobes program är exakt IT-avdelningens kompetensområde, oavsett vilket OS det är installerat på. Det är inte en lärares kompetensområde, även om ni nu får lägga er dyrbara tid på det. Er skola har valt att investera i dyr hård- och mjukvara. De har ännu dyrare pedagogiska resurser som skall användas på rätt sätt. Och slutligen en IT-avdelning som också är dyr men antingen är förstockad eller helt saknar yrkesstolthet?

Nåväl, min andra tanke: Kan det ha uppstått en situation där ni är flera kockar? Kan en administratör (annan lärare eller IT-avdelning) ha gjort en distribution av en uppdatering som inte andra handen vet om? En liten kryssruta fel så kan ju språkversionen ha ändrats i misstag. Bara som en alternativ förklaring till hur språket plötsligt kan ha ändrats, om det nu inte är en Adobe-bug

tror inte det. Vi har laddat ner en programsvit (installationsfil) som vi sendan nyttjat på alla datorer. Vi hjälps åt men det borde inte kunnat bli så.

Angående IT - frustration så har jag förstått att det är ett vanligt förekommande irritationsmoment på skolor. Om pedagoger skall välja verktyg för att det är bättre / lättare för dem och elever. Eller om It-teknikerna skall välja verktyg åt läraren för att det skall vare enklare för it-teknikern. Jag är av den uppfattningen att administrations personal skall underlättar för pedagoger och inte tvärtom.
Men om vi ville ha mac. så skulle de inte röra dem. Dåligt ledarskap kallar jag det. Skicka dem på fortbildning om de inte kan.
Men det är en annan diskussion som vi kan ta i ett annan tråd.

Senast redigerat 2019-09-02 08:58
Ursprungligen av lellesamor:

Står svenska på det stället och är inte ändringsbart.

Så det står svenska och programmen är på engelska???

Ursprungligen av CekariYH:

Så det står svenska och programmen är på engelska???

stämmer

Mycket märkligt! Har du kontaktat Adobe, eller frågat på deras forum?

Ursprungligen av CekariYH:

Mycket märkligt! Har du kontaktat Adobe, eller frågat på deras forum?

Vi har strax installerat om allt.

Ursprungligen av lellesamor:

Vi har strax installerat om allt.

Ok, en jäkla massa jobb när man inte lyckas få hjälp och vi inte lyckas ge hjälp :-/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-10 21:03

Upptäckte det här, kan det vara till nytta?

1
Bevaka tråden