Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny router

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänker byta internetleverantör och då behöver jag köpa en ny router och det var nog tio år sedan jag gjorde det senaste. Idag har jag en Technicolor TG389 med stöd för 802.11n och ip-telefoni. Jag har En Imac, tre iphones, en iPad, två laptops, en stationär telefon, en Apple-TV och en TV-box från Comhem inkopplade. Alla enheterna är aldrig uppkopplade samtidigt, men vi tittar på varsin TV/dator ganska ofta och i extremfallet laddar något på datorn samtidigt. Apple-TV behöver kabel för att inte lagga, men annars fungerar det OK. Ja inte ip-telefonin, den är helt värdelös – men det är kanske inte routerns fel. Hur som helst ska vi inte har IP-telefoni mer, det räcker med mobilerna. Internet anslutningen är 100/10 och jag får väl ut 60/10 som mest. Ofta betydligt mindre än så. Lägenheten vi bor i är ca 80 kvadratmeter.

Vad behöver jag för router tycker ni? Motivera gärna. Jag måste ha några portar för ethernet-kablar eftersom jag har en nätverksskrivare att koppla in. Eller finns det möjligen en Ethernet-till-Wifi adapter istället?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 21:40

Jag skulle köpa en Ubiquiti Amplifi HD Router https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/...

Med den så kan man sen bygga ut ett mesh nätverk för bättre täckning.

  • Medlem
  • 2019-08-16 21:45

Har du fiber eller ADSL?
De flesta operatörer skickar ju med något bråte till router när man binder upp sig.
Vad har vi för budget att leka med?
.

Ursprungligen av Innis:

Jag skulle köpa en Ubiquiti Amplifi HD Router https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/...

Med den så kan man sen bygga ut ett mesh nätverk för bättre täckning.

Jag har googlat hela kvällen och fått uppfattningen att Mesh är overkill för 80 kvadratmeter lägenhet. Tycker du jag har fel?

Ursprungligen av Dalle:

Har du fiber eller ADSL?
De flesta operatörer skickar ju med något bråte till router när man binder upp sig.
Vad har vi för budget att leka med?.

Jag har fiber och funderar på att byta till Bahnhof. De låter en köpa vilken router man vill. Eller så säljer de en Huawei DG8245W2 för 995 kr som antagligen är operatörslåst. Jag noterar att 2,4 GHz bara har 802.11n, men vet inte om det har någon betydelse när 5 GHz har 802.11ac. Ingen aning om hur lång räckvidd den har heller eller om två personer kan streama tv och knappa på mobilerna samtidigt.

Tänkte köpa den billigaste routern som klarar av att serva nätverket jag beskrev i första inlägget. Glad om det inte går över 2000 kr. Ser ganska många billiga routrar för 500 spänn. Duger de, eller blir jag besviken?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 22:31
Ursprungligen av Theodor:

Jag har googlat hela kvällen och fått uppfattningen att Mesh är overkill för 80 kvadratmeter lägenhet. Tycker du jag har fel?

Beror helt på lägenheten utformning/material i väggarna.Man kan aldrig få för bra täckning så ja jag tycker det är fel.
Min är på 94 kvadrat och jag har tre accesspunkter för att täcka upp så jag får bästa möjliga signalstyrka i hela lägenheten.
Men det där är ett val du själv vet bäst om du behöver göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 22:39
Ursprungligen av Theodor:

Jag har googlat hela kvällen och fått uppfattningen att Mesh är overkill för 80 kvadratmeter lägenhet. Tycker du jag har fel?

Jag har fiber och funderar på att byta till Bahnhof. De låter en köpa vilken router man vill. Eller så säljer de en Huawei DG8245W2 för 995 kr som antagligen är operatörslåst. Jag noterar att 2,4 GHz bara har 802.11n, men vet inte om det har någon betydelse när 5 GHz har 802.11ac. Ingen aning om hur lång räckvidd den har heller eller om två personer kan streama tv och knappa på mobilerna samtidigt.

Tänkte köpa den billigaste routern som klarar av att serva nätverket jag beskrev i första inlägget. Glad om det inte går över 2000 kr. Ser ganska många billiga routrar för 500 spänn. Duger de, eller blir jag besviken?

Observera att (den trendiga termen) mesh inte är samma sak som handoff. Oftast är det bra handoff/överlämning mellan APs som folk vill ha, inte mesh.
Om du har äkta fiber in i bostaden så har du en fiberkonverter. Efter den sätter du din router (oftast). Jag hade köpt Unifis grejer, ev. bytt routern mot pfSense.

Apple-TV ska inte lagga om WiFi har AC-hastighet. Gamla N är en flaskhals.

Senast redigerat 2019-08-16 22:51
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 22:45

Med Unifi menar jag följande:
Accesspunkt: UniFi AC Lite, UniFi AC PRO eller UniFi NanoHD
Switch: UniFi Switch 8-60W
Router: UniFi Security Gateway eller pfSense på hårdvara från ex PC Engines

Kanske lite overkill. Men jag gillar friheten och att det är modulärt.

Senast redigerat 2019-08-16 23:04
Ursprungligen av Innis:

Beror helt på lägenheten utformning/material i väggarna.Man kan aldrig få för bra täckning så ja jag tycker det är fel.
Min är på 94 kvadrat och jag har tre accesspunkter för att täcka upp så jag får bästa möjliga signalstyrka i hela lägenheten.
Men det där är ett val du själv vet bäst om du behöver göra.

Det rör sig om ett trähus och det går ganska bra att placera routern ungefär i mitten av lägenheten. Min tanke var att klara mig med antenner som går att rikta om, men i värsta fall får jag väl köpa en förstärkare i vardagsrummet.

Men om jag ändå ger mig på Mesh. Skulle denna duga? Linksys Velop VLP0103

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-16 22:50
Ursprungligen av Theodor:

Det rör sig om ett trähus och det går ganska bra att placera routern ungefär i mitten av lägenheten. Min tanke var att klara mig med antenner som går att rikta om, men i värsta fall får jag väl köpa en förstärkare i vardagsrummet.

Men om jag ändå ger mig på Mest. Skulle denna duga? Linksys Velop VLP0103

Då skulle jag nöja mig med en router i mitten av lägenheten och utvärdera

Ursprungligen av iSweden:

Observera att (den trendiga termen) mesh inte är samma sak som handoff. Oftast är det bra handoff/överlämning mellan APs som folk vill ha, inte mesh.
Om du har äkta fiber in i bostaden så har du en fiberkonverter. Efter den sätter du din router (oftast). Jag hade köpt Unifis grejer, ev. bytt routern mot pfSense.

Apple-TV ska inte lagga om WiFi har AC-hastighet. Gamla N är en flaskhals.

Ja det sitter en Raycore direkt vid uttaget. Mediaomvandlare tror jag de kallar den. AC är ett måste, men jag tror Appel-TV laggar mest när jag streamar från datorn. Från internet går det bättre.

Ursprungligen av iSweden:

Med Unifi menar jag följande:
Accesspunkt: UniFi AP AC Lite, UniFi AP AC PRO eller UniFI AP NanoHD
Switch: UniFi Switch 8-60W
Router: UniFi Security Gateway eller pfSense på hårdvara från ex PC Engines

Kanske lite overkill. Men jag gillar friheten och vill kunna köpa var del för sig och även kunna byta delarna individuellt.

Det känns som det blir lite mycket pengar. Vad behöver jag en Switch till? Jag hade tänkt mig bara en router i första hand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-16 23:29
Ursprungligen av Theodor:

Ja det sitter en Raycore direkt vid uttaget. Mediaomvandlare tror jag de kallar den. AC är ett måste, men jag tror Appel-TV laggar mest när jag streamar från datorn. Från internet går det bättre.

Det känns som det blir lite mycket pengar. Vad behöver jag en Switch till? Jag hade tänkt mig bara en router i första hand.

Fiberkonverter = Fibermediekonverterare = Mediaomvandlare

Switch är ett "grunuttag". Nödvändig om du behöver fler nätverkskontakter än vad WiFi-routern har.
Om du vill en allt i ett WiFi-router så hade jag valt Netgear.
En vanliga WiFi-router, är en kombinationsprodukt med: router, accesspunkt och switch i samma låda.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-17 07:42
Ursprungligen av iSweden:

Med Unifi menar jag följande:
Accesspunkt: UniFi AC Lite, UniFi AC PRO eller UniFi NanoHD
Switch: UniFi Switch 8-60W
Router: UniFi Security Gateway eller pfSense på hårdvara från ex PC Engines

Ursprungligen av Theodor:

Det känns som det blir lite mycket pengar. Vad behöver jag en Switch till? Jag hade tänkt mig bara en router i första hand.

USG och AC AP Lite skulle jag föreslå ihop med en vanlig billig switch (5 eller 8 portar beroende på behov). Onödigt att lägga pengar på Unifi om man inte behöver VLAN och PoE.
Med USG som router behöver man en extra switch eftersom den saknar hårdvara för det.

USG och AC AP Lite + Switch skulle väl kosta 2500 kr. Ubiquiti Networks AmpliFi HD som föreslogs inledningsvis kostar 1100 kr och en Netgear R6220 drygt 600 kr. Vad får man för mellanskillnaden?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-17 11:25
Ursprungligen av Theodor:

USG och AC AP Lite + Switch skulle väl kosta 2500 kr. Ubiquiti Networks AmpliFi HD som föreslogs inledningsvis kostar 1100 kr och en Netgear R6220 drygt 600 kr. Vad får man för mellanskillnaden?

Kvalitet,hållbarhet,stabilitet,bättre hastighet.
Ja det vanliga

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-17 11:36

Du betalar för routingkapacitet. Med det avses hur mycket trafik/paket routern klarar av att bearbeta per sekund. Förväxla inte detta med länkkapacitet. Routingkapacitet avgör om du kan använda all den hastighet som din internetleverantör säljer till dig.
Om du vill googla lite mer så är gamla Tom’s hardware och dess översikt och test av routrar en bra startpunkt. Vissa produkter (bla edgemax) kunde dom inte testa maxprestanda på i sitt labb. Då blev testrapporterna mycket roande läsning... ? Eller SmallNetBuilder har också bra tester.

Senast redigerat 2019-08-17 19:03
  • Medlem
  • 2019-08-17 12:27

Jag instämmer i skaran som förespråkar Ubiquiti. jag föreslår en Edgerouter Lite och en AC AP Lite. (accesspunkt) Detta kompletterar du med en enkel switch. Totalpris: Strax över 2000 svenska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 14:13
Ursprungligen av Theodor:

... Det känns som det blir lite mycket pengar. ...

Initialt blir det mer pengar att gå från en vanlig WiFi-router till ett modulärt system. Men därefter faller priset i takt med att du adderar eller byter ut enheter.

Det verkar klart att Ubiquiti har bra grejor, frågan är om jag betalar för onödig överkapacitet. Vi använder nog aldrig mer än 50 Mbit/s (troligen inte ens det) samtidigt och ska jag ha lite marginal på det räcker 100 Mbit/s gott och väl.

Vad är skillnaderna i kapacitet mellan Amplifi HD Router, Edgerouter och Security Gateway. Den första verkar ha allt i ett vilket drar ner kostnaden. Alla har överföringshastigheter lång över det jag behöver, men hur vet man räckvidd?

  • Medlem
  • 2019-08-17 14:53
Ursprungligen av Theodor:

Vad är skillnaderna i kapacitet mellan Amplifi HD Router, Edgerouter och Security Gateway. Den första verkar ha allt i ett vilket drar ner kostnaden. Alla har överföringshastigheter lång över det jag behöver, men hur vet man räckvidd?

Amplifi HD har jag ingen koll på. Men Edgerouter Lite och Security Gateway (USG) har samma hårdvara, det är bara gränssnittet som skiljer. Har du en USG och en AC AP Lite så kan du konfigurera allt från telefonen. Har du en Edgerouter måste du gå via en dator.
Prismässigt skiljer det ett par hundralappar till Edgerouterns fördel.
Pratar vi räckvidd på Amplifi HD Router så har jag ingen aning. Men en AC AP Lite/LR/Pro borde räcka mer än väl för dina behov.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-17 15:32
Ursprungligen av Theodor:

Det verkar klart att Ubiquiti har bra grejor, frågan är om jag betalar för onödig överkapacitet. Vi använder nog aldrig mer än 50 Mbit/s (troligen inte ens det) samtidigt och ska jag ha lite marginal på det räcker 100 Mbit/s gott och väl.

Vad är skillnaderna i kapacitet mellan Amplifi HD Router, Edgerouter och Security Gateway. Den första verkar ha allt i ett vilket drar ner kostnaden. Alla har överföringshastigheter lång över det jag behöver, men hur vet man räckvidd?

Jag tror att Ubiquiti Networks på sikt kommer att fasa ut EdgeMax-serien (där Edgerouter ingår) och helt gå över till den nyare Unifi-serien.

Det handlar inte bara om hastighet, utan till stor del om inställningsmöjligheter.

Du kan faktiskt skissa på täckningen utan att köpa något. Ladda hem och installera Unifi Network Controller. I den kan du ladda upp en karta över din bostad, rita ut väggar och placera AP:ar. Då får du en ungefärlig bild av hur teckningen blir och hur många AP du behöver.

Senast redigerat 2019-08-17 15:50

Har denna D-Link och den har funkat klockrent, kampanj på Inet:
https://www.inet.se/produkt/5409565/d-link-ex...
(Bra app till iOS att styra den med)

Det går köpa till en wifi förlängare också vid behov:
https://www.inet.se/produkt/5400039/d-link-da...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-17 18:00
Ursprungligen av Dalle:

Men Edgerouter Lite och Security Gateway (USG) har samma hårdvara

Det stämmer inte. Tror inte skillnaderna spelar någon roll för TS däremot, minns inte exakt vad det var, men det var oviktigt för mig så valde USG för att ha allt i samma interface som AP’na.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-17 18:57
Ursprungligen av Innis:

Jag skulle köpa en Ubiquiti Amplifi HD Router https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/...

Med den så kan man sen bygga ut ett mesh nätverk för bättre täckning.

https://www.tomsguide.com/us/amplifi-hd-route...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-17 19:05
Ursprungligen av Dalle:

Jag instämmer i skaran som förespråkar Ubiquiti. jag föreslår en Edgerouter Lite och en AC AP Lite. (accesspunkt) Detta kompletterar du med en enkel switch. Totalpris: Strax över 2000 svenska.

https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 13:21

Själv rekommenderar jag denna https://www.dustinhome.se/product/5010901375/... använder den själv

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-17 18:04

För de som kör Technicolor, Sagemcom, Netgear och COMPAL -modem. Starta om modemet, och läs: https://cablehaunt.com/

Skulle jag köpa router idag skulle jag nog gå på någon med Wi-Fi 6 standarden:
https://www.inet.se/kampanj/5533/wi-fi-6

Ursprungligen av Theodor:

Tänker byta internetleverantör och då behöver jag köpa en ny router och det var nog tio år sedan jag gjorde det senaste. Idag har jag en Technicolor TG389 med stöd för 802.11n och ip-telefoni. Jag har En Imac, tre iphones, en iPad, två laptops, en stationär telefon, en Apple-TV och en TV-box från Comhem inkopplade. Alla enheterna är aldrig uppkopplade samtidigt, men vi tittar på varsin TV/dator ganska ofta och i extremfallet laddar något på datorn samtidigt. Apple-TV behöver kabel för att inte lagga, men annars fungerar det OK. Ja inte ip-telefonin, den är helt värdelös – men det är kanske inte routerns fel. Hur som helst ska vi inte har IP-telefoni mer, det räcker med mobilerna. Internet anslutningen är 100/10 och jag får väl ut 60/10 som mest. Ofta betydligt mindre än så. Lägenheten vi bor i är ca 80 kvadratmeter.

Vad behöver jag för router tycker ni? Motivera gärna. Jag måste ha några portar för ethernet-kablar eftersom jag har en nätverksskrivare att koppla in. Eller finns det möjligen en Ethernet-till-Wifi adapter istället?

Jag hade tittat på:
UniFi Dream Machine - Dual Band 802.11ac / 4x4 Wave 2 AP

Visserligen dyrare än vad du förväntar dig men en ny spännande produkt!

  • Medlem
  • 2020-05-12 14:37

Min Edgerouter Lite mår inte bra. Den tappar internet med ojämna mellanrum. Reset löser inte problemen.
Både Edgerouter Lite och USG är pensionärer idag. Så vad bör man välja? Kravet är att det är inom Ubiquiti-familjen då jag har allt annat. Av samma anledning är Dream Machine inget alternativ.

Senast redigerat 2020-05-12 15:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 14:44
Ursprungligen av Dalle:

Min Edgerouter Lite mår inte bra. Den tappar internet med ojämna mellanrum. Reset löser inte problemen.
Både Edgerouter Lite och USG är pensionärer idag. Så vad bör man välja? Kravet är att det är inom Ubiquiti-familjen då jag har allt annat. Av samma anledning är Dream Machnow inget alternativ.

Tappar nätverket uppkopplingen via 5GHz Wifi? Kolla så att du inte har problem med DFS.

Bevaka tråden