Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung tar bort hånfulla reklamfilmer och sitt hörlursuttag

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Minns ni när Apple tog bort hörlursuttaget på iPhone 7? Samsung var då snabba med att släppa en rad med hånfulla reklamfilmer och dessa videos är nu nedtagna.

Läs hela artikeln här

Ja... detta säger väl allt om samsung.

Hur f*n man kan stödja ett sånt här företag är ledsamt. Trump och Samsung leker i samma sandlåda, helt klart.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 17:08

Undrar hur @PaO skulle försvara detta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-08 21:06

Försvarstalet kom och inga överraskningar. När Apple gjorde det=dåligt, Samsung=bra ?

Negativ anti-reklam mot andra företag funkar sällan. Särskilt inte när det är så stora företag som Samsung som gör dem. Bättre prata om sin egen produkt i reklamkampanjer. Påminner lite om Microsofts kampanjer mot Google Chromebooks för några år sedan, kontraproduktivt och snarare eldade på Chromebooks försäljningen.

Jag hoppas det blir en läxa för Samsung så de inte låter sina reklammakare vara för kreativa/roliga utan tyglar. Kan slå tillbaka till dem själva som nu när de tog bort hörlursuttaget.

Senast redigerat 2019-08-09 05:14
  • Medlem
  • 2019-08-09 07:23

Är lite förvånad att det sker först nu. Samsungs kopieringsmaskin brukar vara snabbare än så.

Är det inte småaktigt att göra sådana hånfulla jämförelser? (inte bara samsung). Hoppas Apple kan bättre än så och inte deltar i denna sandlåda.

Det absolut snyggaste Samsung hade kunnat göra, hade varit att i samband med lanseringen säga "Ibland så inser man inte själv det som konkurrenterna har insett. Nu har även vi valt att ta bort hörlursuttaget. Framtiden är här!". Typ.

Dvs; Erkänna din konkurrens, berömma den och inte försöka vara "bättre". DET ger cred!

Tyvärr ligger det i tiden att hela tiden skylla ifrån sig och aldrig erkänna sina fel och brister (jämför i synnerhet med de flesta diskussion på sociala medier, och i synnerhet Facebook).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-09 10:30
Ursprungligen av carlsson:

Det absolut snyggaste Samsung hade kunnat göra, hade varit att i samband med lanseringen säga "Ibland så inser man inte själv det som konkurrenterna har insett. Nu har även vi valt att ta bort hörlursuttaget. Framtiden är här!". Typ.

Dvs; Erkänna din konkurrens, berömma den och inte försöka vara "bättre". DET ger cred!

Tyvärr ligger det i tiden att hela tiden skylla ifrån sig och aldrig erkänna sina fel och brister (jämför i synnerhet med de flesta diskussion på sociala medier, och i synnerhet Facebook).

Det är ju en förmåga som finns inom delar av Samsung. Tycker de skötte återkallelse och hela affären efter batterifiaskot i Galaxy Note 7 bra. Deras PR avdelning eller reklambyrå får ta till sig den ödmjukhetens kompetens.

  • Medlem
  • 2019-08-09 17:00
Ursprungligen av carlsson:

Hur f*n man kan stödja ett sånt här företag är ledsamt. Trump och Samsung leker i samma sandlåda, helt klart.

Du menar som ex. https://www.youtube.com/watch?v=I6RJfk60PrM ?

Jag vill definitivt inte ha någon Samsungmobil men allmänt sett förstår jag inte hätskheten mot företaget. Finns det någon enda Applepryl utan en Samsungdel? Är det någon som på allvar rekommenderar något annat än Samsungs SSD vid uppgradering av en mac? ?

Ursprungligen av Fnys:

Den avgörande skillnaden är att på den tiden var Apple en - mer eller mindre - obetydlig spelare i datorsegmentet. Idag är Samsung & Apple de två stora drakarna på mobilmarknaden. Det är liksom inte David mot Goliat längre... Humor funkar bra mycket bättre när den slår uppåt än åt sidan.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-08-10 02:50
Ursprungligen av Fnys:

Det var ju ändå med en viss charm och kärlek

Louis Rossmann har gjort en video på det här ämnet:
https://m.youtube.com/watch?v=-4dNo6ASqbM

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-08-10 14:47
Ursprungligen av johnh3:

Louis Rossmann har gjort en video på det här ämnet:
https://m.youtube.com/watch?v=-4dNo6ASqbM

Han har fina videos men hemska thumbnails och rubriker!

Ursprungligen av Esse:

Han har fina videos men hemska thumbnails och rubriker!

Så är det. Bortsett från reklamfilmerna och hörlursuttaget så är det intressanta enheter.
Dex funktionen, pennan, Samsung Knox som är Samsungs säkerhetsfunktion för företag.
Samt samarbetet med Microsoft.
Nämnde de alls något om Google/Android på eventet?

Jag tror de kommer pusha dem till företag/myndigheter snarare än till konsumenter.
Lite Microsofts bakväg tillbaka till det mobila utan att göra egna mobiler.
Så på det sättet tror jag de blir konkurrenter till iPhones som nästan har varit ett slags standarval för arbetstelefoner.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-29 01:03
Ursprungligen av johnh3:

Negativ anti-reklam mot andra företag funkar sällan. Särskilt inte när det är så stora företag som Samsung som gör dem. Bättre prata om sin egen produkt i reklamkampanjer. Påminner lite om Microsofts kampanjer mot Google Chromebooks för några år sedan, kontraproduktivt och snarare eldade på Chromebooks försäljningen.

Jag hoppas det blir en läxa för Samsung så de inte låter sina reklammakare vara för kreativa/roliga utan tyglar. Kan slå tillbaka till dem själva som nu när de tog bort hörlursuttaget.

Körde inte Apple med liknande negativ reklam/kampanjande emot PC- och Microsoft-användare för en 10-15 år sedan (om mitt minne stämmer)?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-29 01:08
Ursprungligen av HåkanE:

Den avgörande skillnaden är att på den tiden var Apple en - mer eller mindre - obetydlig spelare i datorsegmentet. Idag är Samsung & Apple de två stora drakarna på mobilmarknaden. Det är liksom inte David mot Goliat längre... Humor funkar bra mycket bättre när den slår uppåt än åt sidan.

Där var det som jag tänkte på innan (då är mitt minne inte riktigt så dåligt ☺).

Håller inte med. Apple har varit stora föregångare och spelare på persondatorsidan allt sedan Apple ][ på 70-talet och framåt.

Vad är skillnaden? En marknadsandel på 10-14% på iPhone, och en marknadsandel på 5-10% för Mac? Varför en sådan "konstlad" gräns och skillnad?

Känns för mig som det är mer av en efterhandskonstruktion av dig.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-29 01:10
Ursprungligen av Esse:

Det var ju ändå med en viss charm och kärlek

Tja, jag tyckte Samsungs reklam var rätt söt och kul.

(Då är jag varken fan eller användare av varken Android eller Samsung - Apple och iOS är det som gäller för mig.)

Ursprungligen av omartint:

Där var det som jag tänkte på innan (då är mitt minne inte riktigt så dåligt ☺).

Håller inte med. Apple har varit stora föregångare och spelare på persondatorsidan allt sedan Apple ][ på 70-talet och framåt.

Vad är skillnaden? En marknadsandel på 10-14% på iPhone, och en marknadsandel på 5-10% för Mac? Varför en sådan "konstlad" gräns och skillnad?

Känns för mig som det är mer av en efterhandskonstruktion av dig.

Eeeehhh, det är nog mest i ditt eget sinne som man kan anse att Apple var en stor spelare på persondatorsidan när dessa filmer gavs ut (2006 - 2009). Enligt sidan nedan hade de en marknadsandel på 2-4% under den tidsperioden. Dock med en klart positiv trend, vilket kanske är ett resultat av reklamen?https://www.reddit.com/r/mac/comments/9v31s7/apples_worldwide_pc_market_share_19802014/
Om Mac hade 2-4% hade PC följaktligen 96-98%. så mycket mer David mot Goliat blir det väl knappast, eller?

Men jag ska passa på att korrigera mitt förra inlägg. Enligt denna sidan finns det fler stora spelare än Samsung & Apple idag på smartphone marknaden. https://www.statista.com/statistics/271496/global-market-share-held-by-smartphone-vendors-since-4th-quarter-2009/ Dock hjälper det knappt Samsungs case då de idag är nästan dubbelt så stora som Apple på smartphones. Humor där Goliat slår mot David håller jag fast vid är ganska tveksam.

Känns för mig att ditt inlägg är mer av typen som man kanske inte borde skriva på småtimmarna utan vänta med tills man vaknat till igen...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-09-29 14:00
Ursprungligen av HåkanE:

Eeeehhh, det är nog mest i ditt eget sinne som man kan anse att Apple var en stor spelare på persondatorsidan när dessa filmer gavs ut (2006 - 2009). Enligt sidan nedan hade de en marknadsandel på 2-4% under den tidsperioden. Dock med en klart positiv trend, vilket kanske är ett resultat av reklamen?https://www.reddit.com/r/mac/comments/9v31s7/apples_worldwide_pc_market_share_19802014/
Om Mac hade 2-4% hade PC följaktligen 96-98%. så mycket mer David mot Goliat blir det väl knappast, eller?

Men jag ska passa på att korrigera mitt förra inlägg. Enligt denna sidan finns det fler stora spelare än Samsung & Apple idag på smartphone marknaden. https://www.statista.com/statistics/271496/global-market-share-held-by-smartphone-vendors-since-4th-quarter-2009/ Dock hjälper det knappt Samsungs case då de idag är nästan dubbelt så stora som Apple på smartphones. Humor där Goliat slår mot David håller jag fast vid är ganska tveksam.

Känns för mig att ditt inlägg är mer av typen som man kanske inte borde skriva på småtimmarna utan vänta med tills man vaknat till igen...

Nja, jag håller inte med helt, även om du säkert har bättre koll på exakta marknadsandelar (småtimmar eller inte).

1.

Det är nog mest att jag alltid sett Apple som ledande och som en stark frontaktör i de branscher som de verkar. De är inte ens i dag dominerande på telefonsidan med iOS (oavsett exakt marknadsandel, så är de bra mycket mindre än Android-marknaden), men ändå så tenderar de till att vara de som går i framkant med saker, och som alla (även många icke-Apple-användare) bevakar och fokuserar på.

Min första riktiga dator var en Apple ][+ runt 82, och sedan dess så tycker jag nog att de (oavsett marknadsandelar) alltid varit en av nyckelaktörerna som varit med och format utvecklingen och marknaden. Knappast något litet anonymt okänt bolag.

2.

Olika moraliska värderingar (det var inte jag som klagade på att ironi över konkurrenter är fel) tycker jag borde gälla alla aktörer på marknaden, oavsett små eller stora. Dv. lika värde och moraliska kompasser för alla. Vänder mig mot att olika regler börjar gälla vid väldigt speciella %-andelar av marknaden (vilket är det du träter om och hänger upp dig på, men som jag tycker är rätt ointressant exakt vad de är).

1
Bevaka tråden