Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går inte längre att se batterihälsa om du byter ditt batteri själv eller hos tredjepart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har i den senaste iOS 12 och iOS 13 betan lagt in en mjukvaruspärr som gör att batterihälsa inte går att se om batteriet är bytt av dig själv eller någon tredjepart.

Läs hela artikeln här

Lite som när Panasonic uppmuntrade till att ladda ner och installera en firmware-uppdatering till sina FX580-kompaktkameror vars enda syfte var att förhindra användandet av tredjepartsbatterier. Som ju inte ens är fast monterade utan utbytbara bakom lucka på sedvanligt manér. Snåljåpar är dom allihopa!

(Nu var ju FX580 en riktig skitkamera rent optiskt, men ändå).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-08 20:36

Antar att telefonen inte kommer klocka ned sig för att undvika omstarter heller då när batteriet börjar bli dåligt.
Men man kan ju byta 3-4 gånger istället för att låta Apple göra det istället för samma pengar.

iPhone 7. Dags att byta batteri.

Var i kontakt med Apples support i veckan för att se om min iPhone7 möjligen var inom tiden för fritt batteribyte. Det var den inte. Då ingen Apple-auktoriserad batteribytare finns i närheten, och de är betydligt dyrare än om jag själv byter batteri, så tänkte jag beställa batteri och byta själv. Totalt två iPhones 7 behöver nya batteri i hemmet då de båda är nere på 80% batterihälsa och ingen av dom håller en hel dag trots sparsamt användande.

Förstår, efter bland annat läst denna tråd, att jag inte kommer kunna se batterihälsan om jag byter själv. Men då jag inte kände till att den funktionen/uppgiften fanns innan batteriet visade svaghetstecken så kan jag nog överleva utan med den.

Hittade inte speciellt många iPhonebatteribytarinlägg här på forumet, men det gissar jag beror på att jag är sent ute. Alternativt är jag bara dålig på att söka forumsinlägg. Hur som helst, med hjälp av de nedanstående trådarna så tänkte jag nu beställa två batterier och byta själv.

Mina frågor:
1. Är det teknikdelar.se som gäller när man ska beställa nytt batteri?
2. Har vi på 99mac fortfarande 10% i rabatt?
3. Någon som har erfarenheter av teknikdelars "IPhone 7 Högkapacitetsbatteri - 2200mAh" för 199 kr? Värt extra 70 kronor styck jämfört med "IPhone 7 Batteri - 1960mAh" för 129kr? Dumsnålt att inte köpa det största? Eller helt onödigt att köpa det större då nytt batteri oavsett antalet mAh håller en hel dag i tre år till, då det ändå behöver bytas igen.

Har själv tidigare bytt display på en iPad och demonterat ett svullet batteri i en iPhone 3GS så innan jag beställer ska jag se över hur min verktygslåda ser ut och om jag behöver beställa verktygen också. Behöver totalt fyra tejpremsor, så det får jag ta med i beräkningen av totalkostnaden.

IPhone 7 Högkapacitetsbatteri - 2200mAh
https://www.teknikdelar.se/iphone-7-hogkapaci...

IPhone 7 Batteri - 1960 mAh
https://www.teknikdelar.se/iphone-7-batteri

Apple bekräftar att iPhones med äldre batterier kan tappa prestanda
https://www.99mac.se/forum/t/323773-apple-bek...

Så lätt byter du batteri på Iphone 6
https://www.99mac.se/forum/t/324097-sa-latt-b...

Apple bekräftar att iPhones med äldre batterier kan tappa prestanda
https://www.99mac.se/forum/t/323773-apple-bek...

Är man händig kan man nog byta själv. Idealiskt är väl en officiell Apple butik.
Men alla har ju inte en sånt runt hörnet. Apple har väl också nyligen satt i gång ett program som ska tillåta tredjepartsverkstäder byta batterier m.m?

Ett slags certifiering.

En fördel med iPhone gentemot andra mobilmärken. Finns ofta många alternativ för batteribyte och reparationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-26 17:37
Ursprungligen av Tomten2010:

iPhone 7. Dags att byta batteri.
...
Förstår, efter bland annat läst denna tråd, att jag inte kommer kunna se batterihälsan om jag byter själv.
...
1. Är det teknikdelar.se som gäller när man ska beställa nytt batteri?
2. Har vi på 99mac fortfarande 10% i rabatt?
3. Någon som har erfarenheter av teknikdelars "IPhone 7 Högkapacitetsbatteri - 2200mAh" för 199 kr?

Om du läser artikeln till denna tråd igen så ser du att det bara är från iPhone XS/XR och senare som batteriet har ett chip som paras ihop med telefonen.

1. Är väl alltid ett lotteri att köpa batteri, vilken shop man än väljer. Även om det är en seriös handlare med bra produkter och kundtjänst för returer så finns det alltid en viss procent måndagsexemplar.

2. Verkar faktiskt som att 99se-koden fortfarande funkar, fastän dealen gjordes med forumets tidigare ägare.

3. Nej, men återkoppla gärna vad det blev sen. Har själv en trött 7:a som dessutom behöver ny hörlurshögtalare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-27 10:32
Ursprungligen av Tomten2010:

iPhone 7. Dags att byta batteri.
Mina frågor:
1. Är det teknikdelar.se som gäller när man ska beställa nytt batteri?
2. Har vi på 99mac fortfarande 10% i rabatt?
3. Någon som har erfarenheter av teknikdelars "IPhone 7 Högkapacitetsbatteri - 2200mAh" för 199 kr? Värt extra 70 kronor styck jämfört med "IPhone 7 Batteri - 1960mAh" för 129kr? Dumsnålt att inte köpa det största? Eller helt onödigt att köpa det större då nytt batteri oavsett antalet mAh håller en hel dag i tre år till, då det ändå behöver bytas igen.

1: Finns säkert fler bra sidor, men jag och flera jag vet om har beställt därifrån med bra resultat.
2. Pass
3. Rent generellt ska man vara skeptisk när det står högkapacitetsbatteri, det har inte skett några tekniska genombrott som tillåter att man trycker in någon nämnvärt högre kapacitet i en given volym. Nu rör det sig om en ganska blygsam ökning så det kanske stämmer, bästa vore om du kan hitta tester som bekräftar det.

Tack för input!

Det här att iPhone 7 inte förlorar kapacitetsvisaren hade jag missat. Läste tidigare artikeln denna tråden är till och där står ju mycket riktigt inte 7:an med. Tror tyvärr att jag läst för många artiklar där artikelförfattarna medvetet utelämnat vilka av Apples modeller som berörs då de hoppas på fler klick.

1. Blir att beställa från teknikdelar. Många verkar nöjda och dessutom så är priserna och fraktkostnaderna humana.

2. Jag provar och ser om rabatten fungerar.

3. Bestämt mig för vanliga 1960mAh batteriet. Mer Ah på samma volym kan innebära tunnare separator med allt vad det innebär.

Återstår nu bara att försöka hitta verktygen från när jag bytte skärmen på min iPad. Ger det några timmars letande i eftermiddag. Hittar jag inte verktygen så köper jag ett batterikit med medföljande verktyg, ett batteri utan verktygskit och en uppsättning batteritejp. Återkommer när batteri bytts.

Uppdatering:
Då det inte skiljde mer än 9 kr (om jag räknat rätt) mellan dyraste och billigaste alternativet så slog jag på stort och beställde nu två "SiGN Komplett Kit för Batteribyte - iPhone 7" för 351 kr inklusive frakt. Fick 10% i rabatt som 99mac:are. Slipper nu dessutom leta efter mina gamla iPad-verktyg.

Mina alternativ. Priser inklusive vår rabatt:
Två kompletta batteri-kit + frakt = 351 kr
Två batterier + två batteritejp-kit + frakt = 342 kr
Ett komplett batteri-kit + ett batteri + batteritejp + frakt = 347 kr

Senast redigerat 2020-01-27 13:44

Beställde förra måndagen och paketet låg i brevlådan redan på onsdagen. På torsdagen skulle jag byta batteri men blev lite osäker på en sak när jag tittade på deras instruktionsvideos. I ena videon monterades en ny LCD-tätning och sådan ingår inte i batteri-kittet. Skickade fråga till teknikdelar som svarade igår att ny LCD-tätning oftast inte är nödvändigt. Idag bytte jag batteriet i min iPhone 7 och då jag skriver detta inlägg på den så antar jag att telefonen fungerar som den ska.

Två saker att tänka på:
1. Beställ LCD-tätningen också. Better safe than sorry.
2. Rakbladet som är första verktyget som används i deras video ingår inte i kittet. Jag tog några ”rader” från en brytkniv istället.

Var inga större svårigheter under batteribytet. Blandade lite från deras två videos. Finns en på produktsidan för batteriet till iPhone7 och en på produktsidan för kompletta batteri-kittet till iPhone7. Lossade skärmen men inte dess flatkablar. Skruvade loss metallbrickan över batterikontakten men inte tactil-enheten. Monterade ny tejp men inte ny LCD-tätning. (Blir kanske senare.)

Enligt instruktionshäftet som medföljde ska batteriet laddas ut till under 15% de fem första gångerna. Min visar 18% nu så det blir laddning om en liten stund.

1
Bevaka tråden