Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prioritera WiFi i iOS?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-31 15:33

I MacOS kan man ju prioritera WiFi. Finns det någon liknande funktion i iOS? Eller om man gör det i MacOS så styr det även iOS i denna funktion?

Ursprungligen av xms67:

I MacOS kan man ju prioritera WiFi. Finns det någon liknande funktion i iOS? Eller om man gör det i MacOS så styr det även iOS i denna funktion?

Det omvända finns. Wi-Fi-assistans under Mobilnät som då kopplar bort svag WiFi.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-31 15:42

Vad vill du åstadkomma? Redan idag prioriteras Wi-Fi över mobildata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-31 15:44
Ursprungligen av frazze:

Vad vill du åstadkomma? Redan idag prioriteras Wi-Fi över mobildata.

Menade mellan olika WiFi-nät. Det fungerar i MacOS, men har aldrig hittat den funktionen i iOS.

Edit:Syftet är att "tvinga" fram användning av ett specifikt nät. Vi har två hemma och två på jobbet. På båda ställen vill jag oftast att ett av dem ska användas. Nu kan den hänga kvar i ett med lägre hastighet istället för att hopa över till det med högre. Och att plocka bort ett av dem är inget alternativ då det ibland, på vissa ställen har högre fart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-31 15:52
Ursprungligen av xms67:

Menade mellan olika WiFi-nät. Det fungerar i MacOS, men har aldrig hittat den funktionen i iOS.

Edit:Syftet är att "tvinga" fram användning av ett specifikt nät. Vi har två hemma och två på jobbet. På båda ställen vill jag oftast att ett av dem ska användas. Nu kan den hänga kvar i ett med lägre hastighet istället för att hopa över till det med högre. Och att plocka bort ett av dem är inget alternativ då det ibland, på vissa ställen har högre fart.

MAn kan ju Googla också(men då skulle vi ju inte ha något forum..?). https://support.apple.com/sv-se/HT202831
Apple använder alltså en "smart" teknik för att välja WiFi bland olika WiFi. Men troligen finns inget där man själv kan prioritera.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-31 15:54

Prioritering går bara göra vid den initiala anslutningen. Är du redan ansluten ligger det på accesspunkten att släppa kontakten så att du kan ansluta dig till den med starkast sändning. Det kallas roaming och inget som sköts på klientnivå.
Så det du frågar efter går inte att göra med befintlig utrustning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-31 16:15
Ursprungligen av xms67:

MAn kan ju Googla också(men då skulle vi ju inte ha något forum..?). https://support.apple.com/sv-se/HT202831
Apple använder alltså en "smart" teknik för att välja WiFi bland olika WiFi. Men troligen finns inget där man själv kan prioritera.

Aha, intressant länk!

Jag har (kanske felaktigt) trott att den prioriteringsordning mellan wifi-nät man kan ställa in på macOS också användes på iOS, men att man bara kunde redigera ordningen på macOS
Välja primära Wi-Fi-nätverk på datorn
(lånar min bild från en annan tråd)

Wifi-nätverk man bara anslutit till via iOS dyker nämligen upp i listan på macOS också. Tror kravet för det är att man aktiverat iCloud nyckelring. Man kan på macOS redigera även de nätverk som man endast anslutit till via iOS-enheter. Men kanske de inställningarna inte speglas åter till iOS, enligt din länk. Lite svårt att testa, eftersom det inte finns något liknande gränssnitt för iOS.

Senast redigerat 2019-07-31 18:28
Ursprungligen av xms67:

MAn kan ju Googla också(men då skulle vi ju inte ha något forum..?). https://support.apple.com/sv-se/HT202831
Apple använder alltså en "smart" teknik för att välja WiFi bland olika WiFi. Men troligen finns inget där man själv kan prioritera.

Man kan ändra säkerheten i sina nät för att passa ordningen. Kanske väl drastiskt...

Jag har knackat bort valet för att ansluta automatiskt på några wifi-nät. Knacka på i:et i nätverksinställningarna och tryck bort att den ska ansluta automatiskt bara.
Alla andra inställningar är sparade så det gör att jag manuellt kan gå in och ansluta utan att fylla i lösenordet på nytt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-31 23:39
Ursprungligen av IngoX:

Aha, intressant länk!

Jag har (kanske felaktigt) trott att den prioriteringsordning mellan wifi-nät man kan ställa in på macOS också användes på iOS, men att man bara kunde redigera ordningen på macOS
Välja primära Wi-Fi-nätverk på datorn
(lånar min bild från en annan tråd)
Wifi-nätverk man bara anslutit till via iOS dyker nämligen upp i listan på macOS också. Tror kravet för det är att man aktiverat iCloud nyckelring. Man kan på macOS redigera även de nätverk som man endast anslutit till via iOS-enheter. Men kanske de inställningarna inte speglas åter till iOS, enligt din länk. Lite svårt att testa, eftersom det inte finns något liknande gränssnitt för iOS.

Jag tror vi trott lika. Jag har fyra platser jag oftast sitter på i vårat hur. Två av dom står på sommaren för 80% av datatiden och där fungerar ett av våra nätverk bäst. 20% på det där det andra fungerar bättre. Jag trodde iOS och MacOS pratade med varandra, men har märkt att min Mac är bättre på att agera så som jag vill. Det beror såklart på att i den har jag prioriterat de nätverk som är bäst där jag är 80%. iOS har varit trögare på att fatta hur jag vill ha det. Så idagbörjade jag fördjupa mig i detta. Och jag hittar inget sätt att "tvinga" iOS likt MacOS att prioritera. Och som sagt, MacOS funktion fungerar bättre för mig. Men iOS är ju byggt för att inte ge användaren så många val.

Ursprungligen av Zeugma:

Man kan ändra säkerheten i sina nät för att passa ordningen. Kanske väl drastiskt...

Hehe... Kanske lite drastiskt..?

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har knackat bort valet för att ansluta automatiskt på några wifi-nät. Knacka på i:et i nätverksinställningarna och tryck bort att den ska ansluta automatiskt bara.
Alla andra inställningar är sparade så det gör att jag manuellt kan gå in och ansluta utan att fylla i lösenordet på nytt

Det där är ju ett alternativ såklart, men ändå en liten omväg.

1
Bevaka tråden