Kan inte ansluta till IKEA Gateway

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-07-27 17:06

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc. Jag har min ATV4 som hemmahub. Men jag kan inte logga in på gatewayen för att kolla om det finns några uppdateringar till enheterna. Tänker att det kan vara bra att underhålla så länge det finns uppdateringar?
Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet och jag drar mig in i det längsta för att trycka på "koppla från gatewayen" eftersom jag antar att jag då måste konfigurera om allt från början?
Och ja, alla tre lampor på enheten lyser.

Tacksam för hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-27 17:18

Kör du olika namn på 2,4 och 5GHz nätverken hemma?

  • Medlem
  • 2019-07-27 17:20

@reboot81 Nope. Jag kör endast 5GHz.
Edit: Det går utmärkt att pinga enheten i fråga.

Senast redigerat 2019-07-27 17:36
Ursprungligen av Dalle:

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc.

När jag får ditt problem brukar jag dra ur strömkontakten 10 sek och vänta på en omstart ca 1 min. Därefter hittar appen Trådfri gatewayen. Har du testat denna lilla åtgärd?

  • Medlem
  • 2019-07-27 20:29
Ursprungligen av Lars Einarsson:

När jag får ditt problem brukar jag dra ur strömkontakten 10 sek och vänta på en omstart ca 1 min. Därefter hittar appen Trådfri gatewayen. Har du testat denna lilla åtgärd?

Har testat detta redan, tyvärr fungerade det inte i detta fall.

Citat:

Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet

Ursprungligen av Dalle:

Har testat detta redan, tyvärr fungerade det inte i detta fall.

Aha, var det det du kallade detta, ha. Dock tråkigt att det inte funkar. Den är ju lite svajig Ikeas gateway tyvärr och något annat knep har inte jag (utan ominstallation).

  • Medlem
  • Falun
  • 2019-07-28 11:39

Det är inte gatewayen som lagrar inställningarna utan den agerar bara som en mellanhand mellan enheterna och homekit.
Inställningarna är lagrade i Home appen. Som jag förstår det

  • Medlem
  • 2019-07-28 12:28
Ursprungligen av Innis:

Det är inte gatewayen som lagrar inställningarna utan den agerar bara som en mellanhand mellan enheterna och homekit.
Inställningarna är lagrade i Home appen. Som jag förstår det

Så du menar att jag borde kunna göra en reset av gatewayen och ändå ha inställningarna kvar?
Enligt Ikeas FAQ så måste alla inställningar göras om ifall man återställer enheten. Men av förklarliga skäl står det inget om HomeKit.
Vet inte om jag orkar/vågar chansa. Det blir en del jobb om det inte fungerar.

Senast redigerat 2019-07-28 12:43
  • Medlem
  • Falun
  • 2019-07-28 12:44
Ursprungligen av Dalle:

Så du menar att jag borde kunna göra en reset av gatewayen och ändå ha inställningarna kvar?

Ja med största säkerhet. Se hur din gateway är nu, helt onåbar men du kan fortfarande se inställningarna i Home appen

Nu verkar ju inte det hjälpa dig men jag har satt en EVE Energy "Smart Plugg" på strömförsörjningen till den jäkla IKEA-hubben och lagt in en schemalagd omstart varje dygn. Sedan dess så har jag haft färre problem med IKEA. Så bra var den... skulle ha slantat upp för Philips lampor istället. Har deras brygga också och den behöver man aldrig fundera på... bara funkar.

Ursprungligen av Dalle:

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc. Jag har min ATV4 som hemmahub. Men jag kan inte logga in på gatewayen för att kolla om det finns några uppdateringar till enheterna. Tänker att det kan vara bra att underhålla så länge det finns uppdateringar?
Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet och jag drar mig in i det längsta för att trycka på "koppla från gatewayen" eftersom jag antar att jag då måste konfigurera om allt från början?
Och ja, alla tre lampor på enheten lyser.

Tacksam för hjälp!

Jag hade också liknande problem tills för ett halvår sen, läste någonstans att det kanske hjälpte med att ta bort alla svenska bokstäver från benämningarna på grejorna i Ikeas app, t ex kök blev kok osv, hjälpte tydligen, har några sådana i HomeKit men det påverkar inte negativt.
Efter det inga konstigheter, alla uppdateringar från Ikea läggs in automatiskt på enheterna, brukar bara kolla så det görs.
Sedan har jag kopplat bort alla timers i Ikeas app utan kör allt i HomeKit. Skulle HomeKit skita sig kopplar jag på timers i Ikeas app istället.

  • Medlem
  • 2019-07-30 22:08

Update: Efter ett längre strömavbrott >1 timma så fungerar nu Ikeas gateway igen.
Tidigare ryckte jag bara ur sladden i drygt 30 sekunder vilket tydligen inte var tillräckligt.

  • Medlem
  • Falun
  • 2019-07-30 22:33
Ursprungligen av Hjopekk:

Jag hade också liknande problem tills för ett halvår sen, läste någonstans att det kanske hjälpte med att ta bort alla svenska bokstäver från benämningarna på grejorna i Ikeas app, t ex kök blev kok osv, hjälpte tydligen, har några sådana i HomeKit men det påverkar inte negativt.
Efter det inga konstigheter, alla uppdateringar från Ikea läggs in automatiskt på enheterna, brukar bara kolla så det görs.
Sedan har jag kopplat bort alla timers i Ikeas app utan kör allt i HomeKit. Skulle HomeKit skita sig kopplar jag på timers i Ikeas app istället.

Jag tror du syftar på att den hade svårt med äåö i nätverksnamn men det är löst

Ursprungligen av Innis:

Jag tror du syftar på att den hade svårt med äåö i nätverksnamn men det är löst

Har inga specialtecken i nätverksnamn, man kan ju läsa i den här tråden, funkar för en del...som mig.

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/80l...

”I have been plagued by this problem, but I have not used any "special" characters in the Trådfri iOS app. However, this post prompted me to try some more tests. I have now solved the "No Response" problem in Apple's Home app by removing all apostrophe (single quote characters) from the Trådfri app.

Yes, this problem is triggered not only by special characters, i.e., æøå, but also by using the single quote character. Here are some details that I have discovered by my own testing:

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "group" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "remote control" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters must not be used in Trådfri app "lightbulb" names. If I do this, then Apple's Home app cannot connect to the Trådfri gateway after the power is cycled on the Trådfri gateway, although everything does work OK until the power is cycled. For example, do not name a lightbulb (as I did):

Jeff's bedroom light

The apostrophe character after "Jeff" triggers the problem.

After I removed all apostrophe characters from the names of all lightbulbs and then cycled the power on the Trådfri gateway, Apple's Home app could connect just fine with the Trådfri gateway. There is no need to reset the gateway, reset IKEA's Trådfri app or reset Apple's Home app. Just remove the offending characters in the Trådfri app and then restart the Trådfri gateway,

I encourage the Trådfri team to deliver a fix to this problem as quickly as possible.

Followup: I have tried adding back an apostrophe character to a lightbulb name (and then restarting the gateway). This re-triggered the "No response" problem in Apple's Home app. Then I removed the apostrophe character and the problem disappeared (after restarting the gateway). So this problem is repeatable, at least for Me”

Senast redigerat 2019-07-31 17:15
  • Medlem
  • Falun
  • 2019-07-31 10:42
Ursprungligen av Hjopekk:

Har inga specialtecken i nätverksnamn, man kan ju läsa i den här tråden, funkar för en del...som mig.

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/80l...

”I have been plagued by this problem, but I have not used any "special" characters in the Trådfri iOS app. However, this post prompted me to try some more tests. I have now solved the "No Response" problem in Apple's Home app by removing all apostrophe (single quote characters) from the Trådfri app.

Yes, this problem is triggered not only by special characters, i.e., æøå, but also by using the single quote character. Here are some details that I have discovered by my own testing:

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "group" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "remote control" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters must not be used in Trådfri app "lightbulb" names. If I do this, then Apple's Home app cannot connect to the Trådfri gateway after the power is cycled on the Trådfri gateway, although everything does work OK until the power is cycled. For example, do not name a lightbulb (as I did):

Jeff's bedroom light

The apostrophe character after "Jeff" triggers the problem.

After I removed all apostrophe characters from the names of all lightbulbs and then cycled the power on the Trådfri gateway, Apple's Home app could connect just fine with the Trådfri gateway. There is no need to reset the gateway, reset IKEA's Trådfri app or reset Apple's Home app. Just remove the offending characters in the Trådfri app and then restart the Trådfri gateway,

I encourage the Trådfri team to deliver a fix to this problem as quickly as possible.

Followup: I have tried adding back an apostrophe character to a lightbulb name (and then restarting the gateway). This re-triggered the "No response" problem in Apple's Home app. Then I removed the apostrophe character and the problem disappeared (after restarting the gateway). So this problem is repeatable, at least for Me”

Som sagt var tråden är 1år gammal och problemet var lika gammalt.

Ursprungligen av Innis:

Som sagt var tråden är 1år gammal och problemet var lika gammalt.

Skönt att problemet är borta nu då...;D

1
Bevaka tråden