Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Meater+ är kompisen som hjälper dig vid grillen

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att stå vid grillen en varm sommarkväll och grilla en fin bit kött och lite somriga primörer är svårslaget, men ibland förstörs allt när maten väl ska avnjutas då det har grillats för länge. Detta vill gänget på Meater råda bot på så de har lanserat en termometer som assisterar dig hela vägen fram till en perfekt köttbit

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-07-17 18:59

Fullständigt meningslöst. Har kunnat grilla med mycket bra och ofta perfekt resultat under 30+ år utan några konstiga och kostbara hjälpmedel.

Men för all del. Generationen som växer upp nu vill väl ha något digitalt stöd i allt de gör.

“There’s an app for that".

Hur är det frugan? Visar appen att vi kan mysa lite tillsammans i kväll?

Ursprungligen av Ljung:

Fullständigt meningslöst. Har kunnat grilla med mycket bra och ofta perfekt resultat under 30+ år utan några konstiga och kostbara hjälpmedel.

Men för all del. Generationen som växer upp nu vill väl ha något digitalt stöd i allt de gör.

“There’s an app for that".

Hur är det frugan? Visar appen att vi kan mysa lite tillsammans i kväll?

Du är duktig du! Men alla ligger inte på samma höga nivå som dig, ett perfekt redskap för alla som är osäkra på hur länge och till vilken temperatur köttet ska ha.

Ursprungligen av Ljung:

Fullständigt meningslöst. Har kunnat grilla med mycket bra och ofta perfekt resultat under 30+ år utan några konstiga och kostbara hjälpmedel.

Men för all del. Generationen som växer upp nu vill väl ha något digitalt stöd i allt de gör.

“There’s an app for that".

Hur är det frugan? Visar appen att vi kan mysa lite tillsammans i kväll?

Visst funkar det ok om enbart ska grilla tex en karre, entrecote och annat kött i skivor eller vegetariskt. Men ska du helgrilla större bitar, varmröka ribs eller liknande så är det nästan ett måste med termometer. Så att påstå att det är meningslöst är lite trångsynt. Att det inte är något som tilltalar alla är helt ok, men det finns ju en anledning till att majoriteten av kockar, konditorer, bagare mm använder termometer i sitt yrke för olika ändamål ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-17 19:59
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Du är duktig du! Men alla ligger inte på samma höga nivå som dig, ett perfekt redskap för alla som är osäkra på hur länge och till vilken temperatur köttet ska ha.

Dom som är duktiga på att grilla utan termometer hur har dom blivit duktiga? Inte med termometer alla fall utan träning och åter träning.
Jag förstår Ljungs reaktion för snart klarar vi inte av att dom mest enkla sakerna utan ett hjälpmedel.
Som exempel. Hur många kommer ihåg sina vänners mobilnummer nu för tiden. Tidigare kunde man alla.

  • Medlem
  • 2019-07-17 20:04
Ursprungligen av joje20:

Visst funkar det ok om enbart ska grilla tex en karre, entrecote och annat kött i skivor eller vegetariskt. Men ska du helgrilla större bitar, varmröka ribs eller liknande så är det nästan ett måste med termometer. Så att påstå att det är meningslöst är lite trångsynt. Att det inte är något som tilltalar alla är helt ok, men det finns ju en anledning till att majoriteten av kockar, konditorer, bagare mm använder termometer i sitt yrke för olika ändamål ?

Ja, men var i mitt inlägg skrev jag att en termometer inte behövs?

Ursprungligen av Innis:

Dom som är duktiga på att grilla utan termometer hur har dom blivit duktiga? Inte med termometer alla fall utan träning och åter träning.
Jag förstår Ljungs reaktion för snart klarar vi inte av att dom mest enkla sakerna utan ett hjälpmedel.
Som exempel. Hur många kommer ihåg sina vänners mobilnummer nu för tiden. Tidigare kunde man alla.

Påminn mig varför min hjärna behöver vara fylld med massor av mobilnummer nu igen?

Ursprungligen av Ljung:

Ja, men var i mitt inlägg skrev jag att en termometer inte behövs?

Tja, hela ditt inlägg andas att det är totalt menlöst med en termometer och att det går utmärkt utan det..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-07-17 20:54
Ursprungligen av Ljung:

Fullständigt meningslöst. Har kunnat grilla med mycket bra och ofta perfekt resultat under 30+ år utan några konstiga och kostbara hjälpmedel.

Men för all del. Generationen som växer upp nu vill väl ha något digitalt stöd i allt de gör.

“There’s an app for that".

Hur är det frugan? Visar appen att vi kan mysa lite tillsammans i kväll?

Ursprungligen av Innis:

Dom som är duktiga på att grilla utan termometer hur har dom blivit duktiga? Inte med termometer alla fall utan träning och åter träning.
Jag förstår Ljungs reaktion för snart klarar vi inte av att dom mest enkla sakerna utan ett hjälpmedel.
Som exempel. Hur många kommer ihåg sina vänners mobilnummer nu för tiden. Tidigare kunde man alla.

Kör ni en brisket, pulled pork eller liknande utan termometer om ni vill.
Tillagningstiden kan skilja på ett par timmar beroende på köttbiten, vind, utetemp osv trots samma storlek på köttbiten.
Lite skillnad mot att bränna ett par tändvätskemarinerade kotletter.

Och de flesta som är duktiga utan termometer har tränat med termometer

Ursprungligen av Innis:

Dom som är duktiga på att grilla utan termometer hur har dom blivit duktiga? Inte med termometer alla fall utan träning och åter träning.
Jag förstår Ljungs reaktion för snart klarar vi inte av att dom mest enkla sakerna utan ett hjälpmedel.
Som exempel. Hur många kommer ihåg sina vänners mobilnummer nu för tiden. Tidigare kunde man alla.

Jag kan garantera att dom flesta använder termometer för att skapa ett jämnt resultat där det är möjligt. Det handlar om att leverera ett jämt resultat med minimalt svinn. Och dom som tror att man kan köra på "känn" och uppnå det skulle jag säga att man behöverr tänka om. Titta bara tex kockarnas kamp, där i princip alla kockar (och då pratar vi faktisk om en hel drös ruggigt duktiga kockar genom åren) missat grovt på momentet att bedöma stekgrad på känn..

  • Medlem
  • 2019-07-17 21:02
Ursprungligen av joje20:

Tja, hela ditt inlägg andas att det är totalt menlöst med en termometer och att det går utmärkt utan det..

Jag skrev "utan några konstiga och kostbara hjälpmedel."

Vad är det du inte förstår? Självklart har man en termometer när man grillar men den behöver inte vara uppkopplad och kopplad till en app i telefonen.

Ursprungligen av Ljung:

Jag skrev "utan några konstiga och kostbara hjälpmedel."

Vad är det du inte förstår? Självklart har man en termometer när man grillar men den behöver inte vara uppkopplad och kopplad till en app i telefonen.

Klart den inte måste vara det, men det underlättar grillningen. Speciellt om du kör något som ska vara i grillen i många timmar och inte får gå över en viss nivå. Men det är helt okej att inte tycka det är nödvändigt Allt är inte för alla.

Ursprungligen av Ljung:

Jag skrev "utan några konstiga och kostbara hjälpmedel."

Vad är det du inte förstår? Självklart har man en termometer när man grillar men den behöver inte vara uppkopplad och kopplad till en app i telefonen.

Du har en mycket otrevlig attityd och ton tycker jag... DU tycker att det är onödigt, det innebär inte att andra tycker det..

Om du läser ditt egna inlägg och reflekterar över hur det uppfattas så kanske kan du själv se hur det kan uppfattas. Jag är inte intresserad av att tjafsa med någon som har din attityd. Och om det passar dig att köra utan termometern eller med en analog så är det helt ok. Det är upp till var och en, men dumpa din attityd..

Senast redigerat 2019-07-17 22:12
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-17 22:27
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Påminn mig varför min hjärna behöver vara fylld med massor av mobilnummer nu igen?

Men du vet inte till vem ??

Ursprungligen av Innis:

Men du vet inte till vem ??

Hahaha!

  • Medlem
  • 2019-07-17 22:30
Ursprungligen av joje20:

Du har en mycket otrevlig attityd och ton tycker jag... DU tycker att det är onödigt, det innebär inte att andra tycker det..

Nej. Men det är väl det som är meningen med ett sådant här forum. Att kunna diskutera och argumentera. Alla tycker inte som jag. Det är helt okej. Men att kalla mig otrevlig tycker jag är lite sådär.

Ursprungligen av Ljung:

Nej. Men det är väl det som är meningen med ett sådant här forum. Att kunna diskutera och argumentera. Alla tycker inte som jag. Det är helt okej. Men att kalla mig otrevlig tycker jag är lite sådär.

Så du tycker att "Vad är det du inte förstår?" i sammanhanget där du starkt uttryckt motstånd mot nyttan och antytt att sådant är onödigt är en kommentar som ska tolkas mjukt och trevligt.. ? Du skriver ett svar på nyheten som i ärlighetens namn inte lämnar mycket öppet för en diskussion, utan du gör mer ett påstående om hur dåligt och onödigt det är med en smart termometer...

  • Medlem
  • 2019-07-17 23:14
Ursprungligen av Ljung:

Nej. Men det är väl det som är meningen med ett sådant här forum. Att kunna diskutera och argumentera. Alla tycker inte som jag. Det är helt okej. Men att kalla mig otrevlig tycker jag är lite sådär.

Kan bara säga att han är inte den enda som tycker att du framstår som otrevlig när du skriver. Du är säkert jättesnäll men skriva i ett forum och ”diskutera” som du skriver är du nog inte bäst på. Du kanske skall hålla dig till din grill utan en teknisk termometer ;).

  • Medlem
  • 2019-07-17 23:25
Ursprungligen av Fnys:

Kan bara säga att han är inte den enda som tycker att du framstår som otrevlig när du skriver. Du är säkert jättesnäll men skriva i ett forum och ”diskutera” som du skriver är du nog inte bäst på. Du kanske skall hålla dig till din grill utan en teknisk termometer ;).

Ja, jag är väl otrevlig. Periodiskt aktiv med 800+ inlägg under 14 år till skillnad från vissa andra nybörjare här.

Men jag ska inte störa mer. Och nu är ju det här väldigt mycket off-topic.

Ursprungligen av Ljung:

Ja, jag är väl otrevlig. Periodiskt aktiv med 800+ inlägg under 14 år till skillnad från vissa andra nybörjare här.

Men jag ska inte störa mer. Och nu är ju det här väldigt mycket off-topic.

Så mängden inlägg avgör om du har en otrevlig attityd i denna fråga? ?

Jag tror seriöst att du själv nog förstår vad vi menar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-17 23:51
Ursprungligen av Ljung:

Ja, men var i mitt inlägg skrev jag att en termometer inte behövs?

Det finns en herrans massa områden där teknik och digital teknik inte behövs. Dock verkar ju mycket i världen bli bättre när man använder teknik, inte minst digital teknik.

Till sist kanske man kan reflektera över om det är så konstigt att man på en sida som denna testar och gillar denna typ av produkt. Det är ju inte direkt sidan som argumenterar för att vi borde stannat vid hjulets uppfinnande. Även om det finns sådana förespråkare...

För övrigt kan jag meddela att jag kan bedöma de flesta köttbitars tillstånd på grillen via att känna på dem. Ändå har jag köpt denna digitala pryl..?

  • Medlem
  • 2019-07-21 11:29

Jag har haft min meater ett par år nu (sen kickstarter) och är mycket nöjd. Den är lite tjock men inte så det stör. Lite dålig räckvidd, jag får ha telefonen nära ugnen/grillen. Finns en med bättre räckvidd nu.

Men för att ingen ska bli upprörd så använder jag bara termometer när köttbiten är typ > 1kg

1
Bevaka tråden