Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När använder ni Siri?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle själv vilja använda Siri mycket mer men har inte fått rutinerna än.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-27 17:57
Ursprungligen av calinou:

Skulle själv vilja använda Siri mycket mer men har inte fått rutinerna än.

Tyder på att hon är inte så lättillgänglig som hon skulle kunna vara.
När hon kommer till HomePod kommer jag använda Siri mer för mikrofonerna känsligare än på någon annan enhet så hon hör bättre.

Testade lite med kalkylatorn.......100 000 x 10 000 blir 0 enligt Siri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 17:32
Ursprungligen av calinou:

Testade lite med kalkylatorn.......100 000 x 10 000 blir 0 enligt Siri.

Faktiskt. Siri hör rätt, skriver det jag sagt rätt, men läser sedan det hon själv skrivit fel...
Kalkylatorn klarar inte riktigt av att tolka hårda mellanslag.

Ursprungligen av IngoX:

Faktiskt. Siri hör rätt, skriver det jag sagt rätt, men läser sedan det hon själv skrivit fel...
Kalkylatorn klarar inte riktigt av att tolka hårda mellanslag.

Fick samma resultat. Vad ska man säga i stället så att hon räknar rätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-15 19:06
Ursprungligen av calinou:

Vad ska man säga i stället så att hon räknar rätt?

Skicka bugrapport
https://www.apple.com/feedback/iphone.html

Ursprungligen av IngoX:

Har skickat...blev lite osäker om jag har el kapitan på mobilen. jag har i alla fall 12.4

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-15 19:51
Ursprungligen av calinou:

Har skickat...blev lite osäker om jag har el kapitan på mobilen. jag har i alla fall 12.4

El Captitan är OS för datorn och inte telefonen.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-08-16 15:07

- Väder varje dag
- Påminnelser flera gånger i veckan
- Timers/alarm flera gånger i veckan
- Navigation då och då
- Spela musik i bilden då och då

Min fru använder Siri för att kolla sitt blodsocker (från en Dexcom och en app) och för att hitta sin telefon hemma i lägenheten.

Inser också att jag svarar på frågan när jag använder "Hej Siri", tekniskt sett använder jag ju Siri i webbförslag och vid sökningar på telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-16 16:29
Ursprungligen av calinou:

Har skickat...blev lite osäker om jag har el kapitan på mobilen. jag har i alla fall 12.4

Grymt om du har El Capitan på luren, berätta gärna hur du lyckades i så fall

Ursprungligen av zinned:

Grymt om du har El Capitan på luren, berätta gärna hur du lyckades i så fall

Hu, vad jag skäms......var lite trött.....missade översta val med pilen. Den nedersta hade inte så många alternativ och då blev det totalt förvirring......

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-19 15:19

Inte mycket, men till att ringa/skicka meddelanden när jag kör bilen.
Sen har lärt mig att använda när jag ska skriva vanlig text, Diktering.
Sök upp diktering i inställningar så har du en knapp till vänster om tangentbordet. Bra mycket snabbare än att skriva tangentbordet.

Diktering.
Ringa.
Timer.

Det är nog allt. Varje gång jag försöker få henne att göra något annat blir jag bara förbannad.

Typexempel är navigering. Jag glömmer alltid bort vilket kommando som gäller, så det slutar ändå med att jag tar fram telefonhelvetet, öppnar appen och slår in adressen! Säger jag t ex "Navigera till Nisse Nilsson" så säger hon "Jag hittar detta på webben om det ämnet, Andreas". Vad fan ska man säga? Navigera/Kör/Ta mig till/Visa vägen till!?!? För i h*e, hon borde fatta alla de fraserna! Märker att jag blir förbannad bara jag skriver om det. ??

Det finns OERHÖRT mycket att göra på denna fronten innan den är "smart".

PS. Hade gärna använt Siri mer, men eftersom jag har ett par Bluetooth-lurar inkopplade så funkar inte "Hej Siri"... ? DS.

Ursprungligen av carlsson:

Diktering.
Ringa.
Timer.

Det är nog allt. Varje gång jag försöker få henne att göra något annat blir jag bara förbannad.

Typexempel är navigering. Jag glömmer alltid bort vilket kommando som gäller, så det slutar ändå med att jag tar fram telefonhelvetet, öppnar appen och slår in adressen! Säger jag t ex "Navigera till Nisse Nilsson" så säger hon "Jag hittar detta på webben om det ämnet, Andreas". Vad fan ska man säga? Navigera/Kör/Ta mig till/Visa vägen till!?!? För i h*e, hon borde fatta alla de fraserna! Märker att jag blir förbannad bara jag skriver om det. ??

Det finns OERHÖRT mycket att göra på denna fronten innan den är "smart".

PS. Hade gärna använt Siri mer, men eftersom jag har ett par Bluetooth-lurar inkopplade så funkar inte "Hej Siri"... ? DS.

Ungefär som för mig då. Jag kan heller inte ringa med hjälp av ”henne”, hon upprepar namnet som är helt åt helv… eller säger att namnet inte finns i telefonboken, provar med engelskt uttal liksom med svenskt, med samma resultat, så det blir till att parkera bilen och plocka fram mobilen.
Hon har fått sparken hos mig, har annat att irritera mig över än en AI som är mer som en AD (Artificiell Dumskalle)…

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-19 17:55

Lär Siri hur man uttalar namnen då. Det är inte svårt.

Ursprungligen av iller:

Lär Siri hur man uttalar namnen då. Det är inte svårt.

Jaha, det visste jag inte att man kunde göra, så får nog läsa på lite... Annars va det på skämt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-20 02:16

Jag ringer frun dagligen, ändå tror hon att jag vill ringa en man som jag ringer en gång om året. Tror Siri jävlas med mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 14:01

Personligen använder jag ALDRIG siri, dock gör frugan det "ring mamma" etc etc

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-08-20 14:24

Jag undrar hur mycket av en generationsgrej det är?!? Jag (44 år gammal) känner mig inte bekväm med att prata med min telefon ute bland folk, men är man uppväxt med Siri, Alexa och Google Assistant överallt kanske det inte kommer kännas konstigt.

Jag gillar verkligen idén med röststyrning och vi har funderat på en HomePod men min fru är inte speciellt förtjust i designen och prislappen är ju rätt rejäl för att bara prova.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-20 14:32
Ursprungligen av Gurra:

Jag undrar hur mycket av en generationsgrej det är?!? Jag (44 år gammal) känner mig inte bekväm med att prata med min telefon ute bland folk, men är man uppväxt med Siri, Alexa och Google Assistant överallt kanske det inte kommer kännas konstigt.

Jag gillar verkligen idén med röststyrning och vi har funderat på en HomePod men min fru är inte speciellt förtjust i designen och prislappen är ju rätt rejäl för att bara prova.

Jag kan delvis hålla med och är i samma ålder.

Jag känner mer att mitt samtal är mitt och inte nödvändigtvis något jag vill att andra ska ta del av. Som när man ser andra människor hålla luren som en macka i handen och tala med högtalartelefon...for fasen, håll luren till örat som en normal människa, jag vill inte lyssna på ditt samtal

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-08-20 15:35
Ursprungligen av zinned:

Jag kan delvis hålla med och är i samma ålder.

Jag känner mer att mitt samtal är mitt och inte nödvändigtvis något jag vill att andra ska ta del av. Som när man ser andra människor hålla luren som en macka i handen och tala med högtalartelefon...for fasen, håll luren till örat som en normal människa, jag vill inte lyssna på ditt samtal

Håller helt med *avdelningen griniga gubbar*

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-20 15:41
Ursprungligen av Gurra:

Håller helt med *avdelningen griniga gubbar*

Nja, det kan man ju tycka men jag anser att det handlar om ömsesidig respekt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-20 21:08
Ursprungligen av zinned:

Nja, det kan man ju tycka men jag anser att det handlar om ömsesidig respekt

Ja tänk om dagens ungdomar till fullo anammat röststyrning. Då hade jag inte lämnat huset.

Bevaka tråden