Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sänkta priser på Apples bärbara

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacBook Air sänks med 700 kronor och får True Tone när Apple uppdaterar de bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Fint. Synd bara att det fortfarande inte går att lita på tangentbordet och att det därför inte går att uppgradera.

MacBook verkar ha utgått helt.

Intressant att när priset sänks $100 blir det 700 kr, men höjer de med samma summa blir det 1300 kronor upp.

Har MacBook Air med magsafe utgått helt nu?

Ursprungligen av Chaosstar:

Har MacBook Air med magsafe utgått helt nu?

Ja.

Ursprungligen av sextontio:

Ja.

Så det finns ingen bärbar Mac för under 11 tusen längre?

Billigaste bärbara Macen jag hittar ligger på 13417 kr. Kan det verkligen stämma? Hur ska skolor ha råd med en ökning på drygt 3000 kr per enhet?

  • Medlem
  • 2019-07-09 23:39
Ursprungligen av Chaosstar:

Billigaste bärbara Macen jag hittar ligger på 13417 kr. Kan det verkligen stämma? Hur ska skolor ha råd med en ökning på drygt 3000 kr per enhet?

Det gör de inte... I alla fall inte där jag bor, allt fler byter till ChromeOS. Finns en rabatt för skolor, studenter, och lärare, men priset är fortfarande väldigt saftigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-09 23:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Så det finns ingen bärbar Mac för under 11 tusen längre?

Katastrof.
Enklaste modellerna brukade ligga kring 10 000 kr.

Make Mac Great Again

Ursprungligen av WiFi:

Det gör de inte... I alla fall inte där jag bor, allt fler byter till ChromeOS. Finns en rabatt för skolor, studenter, och lärare, men priset är fortfarande väldigt saftigt.

Sjukt, blir svårt att motiver en höjning med 3000 kr st!
Kanske en iPad Pro 11' med tangentbord för 11449 kr kan va en ide nu när iPadOS kommer.
Eller en ännu billigare, iPad Air kanske. 7830 kr med tangentbord.

Frågan är om det fungerar på gymnasiet med iPads så, de skriver mycket.

ChromeOS är inget alternativ, men det finns ju okej Windowsdatorer för runt 4-5 tusen.
?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-09 23:57
Ursprungligen av Chaosstar:

Sjukt, blir svårt att motiver en höjning med 3000 kr st!
Kanske en iPad Pro 11' med tangentbord för 11449 kr kan va en ide nu när iPadOS kommer.
Eller en ännu billigare, iPad Air kanske. 7830 kr med tangentbord.

Frågan är om det fungerar på gymnasiet med iPads så, de skriver mycket.

ChromeOS är inget alternativ, men det finns ju okej Windowsdatorer för runt 4-5 tusen.
?

Det är glasklart att Apple sedan införandet av iPad Pro vill tvinga över vanliga användare från MacBook och MacBook Air till iPad.
Och till en början så kommer de att skapa ett ekonomiskt incitament genom att lägga priserna för iPad Pro (som är avsedda att jobba med) precis under deras bärbara datorer. Sedan är frågan om de successivt kommer att höja priset på iPad när en stor del av kundbasen gått över till plattorna och vant sig att plattorna kostar lika mycket som forna tiders bärbara datorer.
Den stora frågan är: vad händer sedan? Säljer Apple sin datorutvecklig (i alla fall de enklare modellerna) till något annat företag eller lägger de ned dem?

iPad Pro 11' med Logitechs tangentbord (slim folio pro) landar på 10700 kr då är vi nästan på MacBook Air MagSafe-pris igen.

Men skulle det fungera på gymnasiet...

Ursprungligen av Chaosstar:

Billigaste bärbara Macen jag hittar ligger på 13417 kr. Kan det verkligen stämma? Hur ska skolor ha råd med en ökning på drygt 3000 kr per enhet?

Jag tror inte att det är ett problem för flertalet skolor.

De skolor som redan idag har valt att lösa behovet med Apples produkter skulle få en allt för hög kostnad för att gå över till Microsoft. Det skulle troligtvis behövas en större utbildningsinsats och det skulle behöva köpas in nytt över hela linjen. Därtill så skulle kostnaderna för support och teknisk kompetens öka eftersom en Windowsplattform generellt ger fler risker och problem. Möjligtvis så kan det bli som du är inne på senare i denna tråd; de börjar använda sig av iPad. Det är inte så jättedyrt att köpa in iPad med tillhörande originaltangentbord. Och det fungerar för de allra flesta. Speciellt i och med kommande iOS 13 som ger fler möjligheter.

Generellt sett så tror jag att Apple vill "tvinga" utbildningssektorn mot iPad. Jag tror inte att Apple ser ett behov för ungdomar i skolorna att använda klassiska datorer. Som universitetsstudent så skulle jag klara mig utmärkt med att bara ha senaste iPad med iOS 13 och det tror jag gäller för de allra flesta både i universitetsvärlden och inom lägre utbildning. Möjligtvis så är det vissa som läser olika medieutbildningar och vissa tekniska utbildningar som skulle ha problem med det men där har nog inte skolorna några bekymmer ändå eftersom de redan tidigare behövde kraftfullare maskiner så som iMac och Mac Pro.

De skolor som måste upphandla sina datorer (när rådande avtal går ut) kommer knappast att få nya Mac Book Air för 3000 kr mer. Sveriges skolor går redan på knäna och 14 tusen-kronors-datorer går helt enkelt inte att motivera.
Många upplevde redan Mac Book Air (mag safe) som dyr och svår att sälja in.
Byta till iPads är kanske inte ens aktuellt, kanske inte ens kan finnas med som ett alternativ i en upphandling.
Kommunen/skolan kommer att se:
HP Windows Book: 4000 kr
Acer Crome Book: 3000 kr
Apple Mac Book Air: 14000 kr

Ursprungligen av sextontio:

De skolor som redan idag har valt att lösa behovet med Apples produkter skulle få en allt för hög kostnad för att gå över till Microsoft. Det skulle troligtvis behövas en större utbildningsinsats och det skulle behöva köpas in nytt över hela linjen. Därtill så skulle kostnaderna för support och teknisk kompetens öka eftersom en Windowsplattform generellt ger fler risker och problem.

Nja, de flesta skolor har fått undantag för att köra Mac. Mest troliga är att de är undantag i en kommun helt baserad på Windows med en IT-avdelning som egentligen inte gillar Mac eller ser Windows som något som inte fungerar.

  • Medlem
  • 2019-07-12 00:18
Ursprungligen av Chaosstar:

Sjukt, blir svårt att motiver en höjning med 3000 kr st!
Kanske en iPad Pro 11' med tangentbord för 11449 kr kan va en ide nu när iPadOS kommer.
Eller en ännu billigare, iPad Air kanske. 7830 kr med tangentbord.

Frågan är om det fungerar på gymnasiet med iPads så, de skriver mycket.

ChromeOS är inget alternativ, men det finns ju okej Windowsdatorer för runt 4-5 tusen.
?

På högstadiet går det säkert, men inte för mig i alla fall när jag läste på gymnasiet. Testade på en tidigare generation iPad Pro 9,7 tum, med ett lite mindre tangentbord. Blev tungt att skriva längre rapporter och att infoga fotnoter var en ren kamp. Och hur många fotnoter har man i en rapport? Förstår att många kan använda iPad Pro och dess tangentbord, men för längre texter håller det inte.

Kommer köpa en ny iPad Pro inom kort då jag börjar på läkarprogrammet i vår (VT20), kommer bli spännande att se hur det blir att skriva med pennan och rita anteckningar. Men för att skriva går iPad Pro bort tyvärr.

Senast redigerat 2019-07-12 00:47
Ursprungligen av WiFi:

På högstadiet går det säkert, men inte för mig i alla fall när jag läste på gymnasiet. Testade på en tidigare generation iPad Pro 9,7 tum, med ett lite mindre tangentbord. Blev tungt att skriva längre rapporter och att infoga fotnoter var en ren kamp. Och hur många fotnoter har man i en rapport? Förstår att många kan använda iPad Pro och dess tangentbord, men för längre texter håller det inte.

Kommer köpa en ny iPad Pro inom kort då jag börjar på läkarprogrammet i vår (VT20), kommer bli spännande att se hur det blir att skriva med pennan och rita anteckningar. Men för att skriva går iPad Pro bort tyvärr.

Detta med fotnoter trodde jag att det hängde på vilka appar/ordbehandlingsprogram som används. Är det själva tangentbordet som var bristfällig? Men det kanske är en kombination?

Någon som kör iPad Pro 11” med Logitechs tangentbord (slim folio pro) och iPad OS 13 (betan)?
Verkar tillräckligt bra på papperet, men verkligheten kanske är en annan?

  • Medlem
  • 2019-07-12 12:48
Ursprungligen av calinou:

Detta med fotnoter trodde jag att det hängde på vilka appar/ordbehandlingsprogram som används. Är det själva tangentbordet som var bristfällig? Men det kanske är en kombination?

Jag vet inte, jag använde Drive och det funkade inte för mig. Ska ge det ett nytt försök när jag inhandlar en ny iPad Pro!

1
Bevaka tråden