Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme har gått sönder, vilken ersättare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i många år kört med en AirPort Extreme router och en Time Capsule. Efter ett åsknedslag så dog det mesta. Jag har fått liv i Time Capsulen men den kopplar ned och håller på hela tiden och hårddisken i den är kass.

Tidigare uppsättning har varit en Airport Extreme som fungerat som router med wifi avstängt. Från den har jag två stycken Ubiquiti Unifi enheter trådat kopplade som sen sänder ut wifi. Har fungerat riktigt bra! De var ett helvete att ställa in första gången, men efter det så har de bara rullat på!

Nu till min fråga: Vilken router ska man köpa? Jag tänker mig, max 1500 kronor. Den behöver inte ha någon wifi då mina två trådlösa Unifi tar hand om det. Behöver inte någon PoE.

Kolla prisjakt. I och med att du inte använde wi-fi från den så behöver du inget avancerat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-06 17:48

Det kan finnas andra finesser som kan vara bra att ha.
Jag har en Dovado ProAC pga möjligheten att ha ett 3G/4G-modem som backup ifall fibern går ner. Den har förstås också USButtag för hårddisk om du vill använda dej av det för lagring av filer. Även stöd för Telldus-sticka.
Eftersom du har börjat med Ubiquiti ligger det nära till hans med en USG från det företaget, eller en EdgeRouter. Den första är enkel att administrera, den andra har fler finesser.

  • Medlem
  • 2019-07-06 18:28

Jag håller med @kenjon, fortsätt på Ubiquiti-spåret.
En Edgerouter Lite får du för en lusentapp och då får du mycket för pengarna. Inte lika simpel att konfigurera som en Airport, men det finns bra videos på Youtube om man kör fast. Dessutom kan den göra så mycket mer än en Airport.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-07-06 22:32

Du skulle ju möjligen vilja ha en Edgerouter PoE.

  • Medlem
  • 2019-07-06 22:40
Ursprungligen av korthoga:

Behöver inte någon PoE.

Ursprungligen av frazze:

Du skulle ju möjligen vilja ha en Edgerouter PoE.

Misstänker att @korthoga kör med medföljande powerinjector (eller vad dom kallas?) Men visst, PoE är smidigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-07-06 23:13

USG, så sköter du allt i samma Interface sen.
Tänk bara på att du behöver en switch också för att kunna koppla in trådade eller om du inte redan har en.

1
Bevaka tråden