Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför installeras Viafree?

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Häromdagen installerade jag Tvos 13. Och nu på morgonen upptäcker jag att både Viafree och Viaplay laddas ned med statusen ”Väntar...”.
Jag vill återigen betona att jag inte har apparna installerade någonstans och har automatiska nedladdningar avstängt överallt.

  • Superhjälte
  • 2019-09-30 10:10

Själv återställde jag min Apple TV 4K helt nu när tvOS 13 släpptes. Jag loggade in på mitt iCloud-konto och SVT Play, Viafree och Viaplay installerades automatiskt. Förstår inte varför just de apparna installeras varje gång. Om det var någon form av synkronisering borde jag även få Amazon Prime, C More, Dplay, HBO Nordic, Netflix m.fl.

Det är Viaplay och Viafree som betalat en slant för att apparna ska laddas ned. Vad skulle det annars vara? Annars skulle ju Netflix, Prime och alla andra appar laddas ned också.

Ursprungligen av Zop:

Själv återställde jag min Apple TV 4K helt nu när tvOS 13 släpptes. Jag loggade in på mitt iCloud-konto och SVT Play, Viafree och Viaplay installerades automatiskt. Förstår inte varför just de apparna installeras varje gång. Om det var någon form av synkronisering borde jag även få Amazon Prime, C More, Dplay, HBO Nordic, Netflix m.fl.

Jag gjorde samma (fast jag har en Apple TV 4 HD). SVT play hann jag kanske installera själv innan det hade laddats ned ändå. Nej, synkronisering är det knappast. Jag återställde visserligen enheten via Iphone men där har jag inte heller Viaplay eller Viafree. Inte automatiska hämtningar heller. Det enda är att jag en gång i tiden har haft dessa appar på Apple TV.

Ursprungligen av SweSG:

Det är Viaplay och Viafree som betalat en slant för att apparna ska laddas ned. Vad skulle det annars vara? Annars skulle ju Netflix, Prime och alla andra appar laddas ned också.

Jag vågar inte spekulera i det, och när jag ringde kunde Apple inte svara på det. Men att de laddas ned utom min kontroll är helt säkert för min del.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-02 19:26

Idag när jag startade min Apple TV så hade både Viaplay och Viafree hoppat in igen efter att ha varit raderade sedan minst ett halvår tillbaka. Man är ju verkligen nyfiken på vad som triggar den automatiska nedladdningen.

  • Medlem
  • 2021-03-02 19:32
Ursprungligen av Gäddnos:

Idag när jag startade min Apple TV så hade både Viaplay och Viafree hoppat in igen efter att ha varit raderade sedan minst ett halvår tillbaka. Man är ju verkligen nyfiken på vad som triggar den automatiska nedladdningen.

Hände mig också härommånaden. Obegripligt. Jag har inte automatisk installation, et cetera, har aldrig haft.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-06-01 18:50

Under uppsättning av min nya ATV 4K nyss valde jag att ha samma hemskärm som på den gamla i annat rum, trots det så installerades nu Viafree som inte finns installerat på den gamla. Dom måste verkligen ha betalat bra till Apple för att få in denna app.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-02 08:48

Ni som får dessa appar. Har ni kollat med viaplay/free om varför det blir så? Kolla om ni har ett konto.

Även om ni är säkra på att ni inte har konto hos dem kan de ha köpt någon annan tjänst där ni är kund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordic_Entertai...

  • Medlem
  • 2021-06-02 08:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Ni som får dessa appar. Har ni kollat med viaplay/free om varför det blir så? Kolla om ni har ett konto.

Även om ni är säkra på att ni inte har konto hos dem kan de ha köpt någon annan tjänst där ni är kund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordic_Entertai...

Ja, visst har jag konto, liksom att jag en gång prenumererade på Viaplay. Men det var länge sedan jag hade någon av apparna installerade någonstans. De laddas ned ändå. De ska de inte göra enligt Apples supportdokument, vad jag förstår. Vilket väl är grejen, annars är de inte svåra att bara ta bort, så att kontakta Viaplay känns overkill för min del.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-06-02 09:03

Jag har inget konto, har aldrig haft, aldrig köpt någon tjänst av dom.

Ett långskott men på ATVn, gå in på Inställningar/Appar/Appinställningar-TV och kolla TV-anslutningar. Kolla om det står Viafree - På där. Testa att ta bort och se om Appen försvinner. Kanske måste ta bort appen fysiskt en gång till, men kopplingen till ”appen ATV” borde försvinna och då finns inget beroende kvar till Viafree.

  • Medlem
  • 2021-06-05 12:09
Ursprungligen av Sai-tam:

Ett långskott men på ATVn, gå in på Inställningar/Appar/Appinställningar-TV och kolla TV-anslutningar. Kolla om det står Viafree - På där. Testa att ta bort och se om Appen försvinner. Kanske måste ta bort appen fysiskt en gång till, men kopplingen till ”appen ATV” borde försvinna och då finns inget beroende kvar till Viafree.

Viaplay stod i av-läge nu när jag kollade. Frågan är varför den alls finns där. Den behålls alltså även efter att appen har raderats. Det verkar inte finnas något sätt att radera inställningen. Kanske kommer den tillbaka om man återställer inställningarna efter att man har installerat om TVOS.

Bevaka tråden