Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi behöver din hjälp för att hålla 99mac igång

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni som läser nyheter, kikar på recensioner, pratar med varandra i forumet har alla en sak gemensamt - ni älskar Apple.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-26 11:54

Tyvärr kommer jag inte under några omständigheter starta ett konto på Patreon igen.
Snälla hitta en alternativ lösning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-26 11:58

Vad hände?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-06-26 12:37

Dom stänger ner folk som tycker annorlunda.

Ursprungligen av Gäddnos:

Dom stänger ner folk som tycker annorlunda.

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

  • Superhjälte
  • 2019-06-26 13:44
Ursprungligen av iTiger:

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

De enda som har blivit avstängda här sedan det blev 99mac igen har varit spambotar.

Ursprungligen av iTiger:

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

Skulle vara toppen om du kan utveckla det där lite, vi har inte stängt av några användare? På vilket sätt är stämningen sämre, och ännu viktigare hur kan vi tillsammans göra den bättre?

Ursprungligen av iller:

Tyvärr kommer jag inte under några omständigheter starta ett konto på Patreon igen.
Snälla hitta en alternativ lösning.

Ska kolla vad som finns!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-26 14:18

Någon form av supportmedlemskap var ju efterfrågat i "Ajöss och tack för fisken"-tråden när Geeks skulle lägga ner forumet. Blir intressant att se utfallet nu

Det har också prövats tidigare. 2004 kunde man för 25 kr i månaden bli Plus medlem. Bland annat ingick egen Plus-lounge i forumet och möjlighet att ha en helt egen avatar i förmånerna! Sedan kunde man också bli Pro-medlem för en lite högre summa. Förutom Plus-medlemskap ingick det för den tiden eftertraktade tjänster som epost, egen hemsida och lagringsutrymme på server, kalender och framför allt en riktigt snygg adress med någon av de apple-relaterade domännamn som Björnström hade lagt beslag på. Tror det fanns bland annat ipod.se, imac.se och några andra att välja på. Jag valde det enkla mittfö[email protected], en adress jag fortfarande använder!

Men utfallet blev inte riktigt så stort som 99mac-grundarna hoppades på:
https://www.99mac.se/forum/t/58081-kronika-se...

Citat:

Vårt interna mål var att minst 10% skulle bidra genom att teckna ett Plus eller Pro konto innan året är slut - tyvärr har det inte gått så bra som vi önskat och det innebär att vi kommer uppdatera Plustjänsterna och marknadsför dessa medlemskonton bättre. Som jämförelse kan jag säga att 5% av medlemmarna med medlemsnummer under 1000 har valt Plus/Pro och färre än 1% av medlemmar med medlemsnummer över 6000. Något måste göras!

På Patreon-sidan syns ju en indikation vilken nivå Teknikveckan hoppas få in. Troligen är det tydligare om ett ekonomiskt bidrag är just det och inte kopplas till diverse tjänster eller förmåner. Det har efterfrågats av många som ville ha kvar forumet. Hur blir utfallet i verkligheten, 2019?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-26 14:19
Ursprungligen av iTiger:

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

Det var inte bättre före omstarten. Samma andel surkartar, i de flesta fall samma surkartar.

Ursprungligen av IngoX:

Någon form av supportmedlemskap var ju efterfrågat i "Ajöss och tack för fisken"-tråden när Geeks skulle lägga ner forumet. Blir intressant att se utfallet nu

Det har också prövats tidigare. 2004 kunde man för 25 kr i månaden bli Plus medlem. Bland annat ingick egen Plus-lounge i forumet och möjlighet att ha en helt egen avatar i förmånerna! Sedan kunde man också bli Pro-medlem för en lite högre summa. Förutom Plus-medlemskap ingick det för den tiden eftertraktade tjänster som epost, egen hemsida och lagringsutrymme på server, kalender och framför allt en riktigt snygg adress med någon av de apple-relaterade domännamn som Björnström hade lagt beslag på. Tror det fanns bland annat ipod.se, imac.se och några andra att välja på. Jag valde det enkla mittfö[email protected], en adress jag fortfarande använder!

Men utfallet blev inte riktigt så stort som 99mac-grundarna hoppades på:
https://www.99mac.se/forum/t/58081-kronika-se...
Troligen är det tydligare om en ekonomisk support är bara ett stöd och inte kopplas till diverse tjänster eller förmåner. Det har efterfrågats av många som ville ha kvar forumet. Hur blir utfallet i verkligheten, 2019?

Ja det är inget snack om att den här branschen är tuff. Ska bli intressant att se vad detta ger, vi har ju en dröm om att kunna modernisera forumet och sidan på sikt som minst sagt är lite gammalmodig.

Funkar inte detta så får vi helt enkelt prova andra lösningar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-26 14:30

En annan fråga jag är nyfiken på, hur stort är 99mac egentligen? Det kanske är er företagshemlighet som ni vill hålla på, men det skulle vara intressant att höra hur många besökare Teknikveckan har till sina olika nyhetssidor, bubblor och forum.

Ursprungligen av IngoX:

En annan fråga jag är nyfiken på, hur stort är 99mac egentligen? Det kanske är er företagshemlighet som ni vill hålla på, men det skulle vara intressant att höra hur många besökare Teknikveckan har till sina olika nyhetssidor, bubblor och forum.

99mac är faktiskt ungefär lika stort som Teknikveckan idag. Det har ju hänt mycket på TV senaste året med forum och allt som har gjort att vi har växt där

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-26 14:52
Ursprungligen av Marcus Attefors:

99mac är faktiskt ungefär lika stort som Teknikveckan idag. Det har ju hänt mycket på TV senaste året med forum och allt som har gjort att vi har växt där

Mm, svaret "lika stort som" säger ju inte så mycket. Men det är ok om ni inte vill, eller vet.

Antalet foruminlägg behöver ju inte alls avspegla hur många som läser nyheterna och i forumet. Jag antar att det är det redaktionella som driver den stora mängden sidläsningar. Forum som 99mac är lite mossigt och det har säkert krymt, både sett i ett längre perspektiv och nu senast efter nedläggning/omstart. Teknikveckans forum känns fortfarande ganska familjärt (facebookaktigt), trevligt men lite väl pladdrigt med många trebokstavsinlägg från ett fåtal medlemmar. Det kan vara ett val att ha mycket offtopic, även om ni gör ett bra jobb med att rensa ur det rent ofyffsade till skamvrån. Men den diskussionen borde jag kanske ta där istället...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-26 15:12
Ursprungligen av Redaktionen:

Ni som läser nyheter, kikar på recensioner, pratar med varandra i forumet har alla en sak gemensamt - ni älskar Apple.

Läs hela artikeln här

Tyvärr vet jag varken vad Patreon eller tiers är, vore fint med en förklaring?

  • Superhjälte
  • 2019-06-26 15:15
Ursprungligen av Gnulia:

Tyvärr vet jag varken vad Patreon eller tiers är, vore fint med en förklaring?

”Patreon (/ˈpeɪtriɒn/) är en plattform som tillhandahåller en möjlighet för innehållsskapare att erbjuda prenumerations- eller donationstjänster samt bygga relationer med, och tillhandahålla exklusivt material, till sina följare eller mecenater.” – https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Patreon

Tiers är de olika nivåerna som man kan välja att donera i på månadsbasis, varav den lägsta är 5 dollar.

Jag stöder ett par sajter via Patreon el likn, men då brukar första "tier" ligga på 1-3 USD, dvs motsvarande icloud (9 kr) och upp mot 30 kr i månaden. Rent spontant tycker jag att nästan 50 kr i månaden plus moms som första steg känns lite högt. Bättre då att starta på exvis 1 USD men uppmuntra att "plussa på" lite. (Det har jag faktiskt gjort i flera fall - upp till iaf 4 USD).

Men det är klart - även på 99macs Patreonsida kan man ju själv sätta ett lägre belopp - "custom pledge". (Tillägg: och det gjorde jag just nu för att testa).

Jag tror att tröskeleffekten gör att man förlorar på ett högt startpris i slutändan. Bättre fler som börjar med ett mindre belopp per skalle, och att några av dessa höjer efter hand. har man väl gått med på ett lågt månadsbelopp är det inte så svårt att övertalas att gå upp några kronor till. Iaf inte jämfört med att locka helt nya sponsorer.

Mina 2¢...

Tillägg 2: Jag har dessutom redan sedan tidigare vitlistat 99mac i Adblock Plus...

Senast redigerat 2019-06-26 17:17
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 16:50
Ursprungligen av iTiger:

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

Du är gubbsur bara för att du inte får posta vad du vill. Väx upp

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 16:51

Jag undrar var alla är som skrek när 99.se skulle läggas ner. Kommer dom att kliva fram nu och gräva lite i börsen

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Ja det är inget snack om att den här branschen är tuff. Ska bli intressant att se vad detta ger, vi har ju en dröm om att kunna modernisera forumet och sidan på sikt som minst sagt är lite gammalmodig.

Funkar inte detta så får vi helt enkelt prova andra lösningar

Vet ej vad du menar med gammalmodig men föredrar gränsnittet på 99mac.se jämfört med teknikveckan. Men ni kanske menar att det är mer invecklat underhållsmässigt? Varför ska det vara Patreon på 99mac.se och inte på teknikveckan? Har inget emot att betala men räcker det inte med reklam?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 16:53
Ursprungligen av calinou:

Vet ej vad du menar med gammalmodig men föredrar gränsnittet på 99mac.se jämfört med teknikveckan. Men ni kanske menar att det är mer invecklat underhållsmässigt? Varför ska det vara Patreon på 99mac.se och inte på teknikveckan? Har inget emot att betala men räcker det inte med reklam?

Vad hjälper det när folk använder reklamblockerare. Dom som betalar för reklamen vill få något i utbyte.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 16:57

Jag har vitlistat denna sida ifall det skulle dyka upp reklam och är beredd med att klicka som en galning

Ursprungligen av iTiger:

99mac är ju farligt nära samma princip. Jag tycker stämningen här försämrats påtagligt sedan omstarten.

Har själv inte märkt av att det är dålig stämning....det är ju man själv som bidrar till hur stämningen blir. Vad grundar du ditt påstående på?

  • Superhjälte
  • 2019-06-26 17:25
Ursprungligen av calinou:

Varför ska det vara Patreon på 99mac.se och inte på teknikveckan?

Det finns Patreon även på Teknikveckan. Den hittar du här: https://www.patreon.com/teknikveckan

Ursprungligen av calinou:

Vet ej vad du menar med gammalmodig men föredrar gränsnittet på 99mac.se jämfört med teknikveckan. Men ni kanske menar att det är mer invecklat underhållsmässigt? Varför ska det vara Patreon på 99mac.se och inte på teknikveckan? Har inget emot att betala men räcker det inte med reklam?

Tänker främst på det bakomliggande, både när det kommer till att skriva artiklar (är extremt omständigt idag) och själva forumet. Finns utrymme för att modernisera så det blir effektivare för både användare och oss. Vi har en Patreon på Teknikveckan också!

https://www.patreon.com/teknikveckan

Ursprungligen av IngoX:

Någon form av supportmedlemskap var ju efterfrågat i "Ajöss och tack för fisken"-tråden när Geeks skulle lägga ner forumet. Blir intressant att se utfallet

Ursprungligen av Innis:

Jag undrar var alla är som skrek när 99.se skulle läggas ner. Kommer dom att kliva fram nu och gräva lite i börsen

Men det där är ju inte relevant. Bara för att någon var beredd att betala för gamla 99 så betyder det inte att detsamma gäller för nya 99.

Jag, till exempel, tyckte att den största behållningen med 99 var medarbetarna. Jakob, Ida, Andreas och Amanda. Podden var det som gav mig mest på 99 och det som skulle kunnat få mig att vilja stötta ekonomiskt.

Numera har 99 ingen podd och Teknikveckans podd är i min mening alldeles för flamsig och stökig och oredigerad.

Som det ser ut nu är jag en av dom som inte skulle vara beredd att stötta ekonomiskt, eftersom det jag uppskattade mest med 99 inte finns kvar. Det kan mycket väl förändras i framtiden.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-26 19:48
Ursprungligen av Sperious:

Men det där är ju inte relevant. Bara för att någon var beredd att betala för gamla 99 så betyder det inte att detsamma gäller för nya 99.

Jag, till exempel, tyckte att den största behållningen med 99 var medarbetarna. Jakob, Ida, Andreas och Amanda. Podden var det som gav mig mest på 99 och det som skulle kunnat få mig att vilja stötta ekonomiskt.

Numera har 99 ingen podd och Teknikveckans podd är i min mening alldeles för flamsig och stökig och oredigerad.

Som det ser ut nu är jag en av dom som inte skulle vara beredd att stötta ekonomiskt, eftersom det jag uppskattade mest med 99 inte finns kvar. Det kan mycket väl förändras i framtiden.

Som jag kommer ihåg det var det största snacket om att betala för att få behålla forumet och inget annat.
Intrycket jag får är att det är väldigt väldigt enkelt att snacka men sen när det kommer till kritan så smiter man undan.

  • Superhjälte
  • 2019-06-26 19:49
Ursprungligen av Sperious:

Teknikveckans podd är i min mening alldeles för flamsig och stökig.

Har du lyssnat på den nyligen? Den har blivit mycket bättre.

Ursprungligen av Zop:

Har du lyssnat på den nyligen? Den har blivit mycket bättre.

Nej, jag har gett upp. Gillade dock väldigt mkt den som enbart Marcus och Thor hade, om WWDC. Men jag får väl kanske ge den en chans till. Sjukt trångt i min kö över ospelade poddavsnitt just nu dock. ?

Ursprungligen av Innis:

Som jag kommer ihåg det var det största snacket om att betala för att få behålla forumet och inget annat.
Intrycket jag får är att det är väldigt väldigt enkelt att snacka men sen när det kommer till kritan så smiter man undan.

Så var det säkert för många. Men nu är det ju inte i första hand forumet man ber om pengar för. Det är väl journalistiken som kostar och då är det i första hand den jag skulle betala för.

Bevaka tråden