Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiering mot moln

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Undrar om Time Machine kan styras så att det säkerhetskopierar till iCloud- eller Dropboxmoln? Har båda men vet i så fall inte hur man gör.

Senast redigerat 2019-06-24 08:31
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-23 16:15
Ursprungligen av calinou:

Undrar om Time Machine kan styras så att det säkerhetskopierar till iCloud moln eller Dropbox? Har båda men vet inte i så fall inte hur man gör.

Nej det går inte är det korta svaret.

Men har man en NAS så kan man med tredjepartslösningar fixa det ändå.
Dock blir det ej någon snygg eller för den delen en bra lösning.

Har du iCloud kan du istället använda iCloud Drive.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 16:30

Nej du kan inte styra TM mot DropBox.
Men du kan länka in de mappar och filer som ligger utanför din Dropbox-mapp, till DropBox med mjuklänk/symlink. Detta måste göras via terminalen eller med hjälpmedelsprogram. Detta är ett trick som jag själv ofta använder.

Exempel

$ ln -s ~/Desktop/MinMapp ~/Dropbox/MinMapp

eller

$ ln -s ~/Desktop/Min_fil.pdf ~/Dropbox/Min_fil.pdf
Ursprungligen av iSweden:

Nej du kan inte styra TM mot DropBox.
Men du kan länka in de mappar och filer som ligger utanför din Dropbox-mapp, till DropBox med mjuklänk/symlink. Detta måste göras via terminalen eller med hjälpmedelsprogram. Detta är ett trick som jag själv ofta använder.

Exempel

$ ln -s ~/Desktop/MinMapp ~/Dropbox/MinMapp

eller

$ ln -s ~/Desktop/Min_fil.pdf ~/Dropbox/Min_fil.pdf

Har hittat terminalen....Vet inte riktigt hur det ser ut en säkerhetskopia som görs via TM och vad den hamnar på hårddisken.....Kan man göra detta i terminalen med hela säkerhetskopia från TM? alternativ ta mappen med säkerhetskopian och dra den till Dropbox?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 17:52
Ursprungligen av calinou:

Har hittat terminalen....Vet inte riktigt hur det ser ut en säkerhetskopia som görs via TM och vad den hamnar på hårddisken.....Kan man göra detta i terminalen med hela säkerhetskopia från TM? alternativ ta mappen med säkerhetskopian och dra den till Dropbox?

Blanda inte in TM i detta och mitt råd är att inte röra till det med TMs backup-filer. Jag ser ingen anledning att kopiera själva TM-backupen till Dropbox.
Länka istället in de filer och mappar som du vill har säkerhetskopiera till Dropbox.

Ursprungligen av iSweden:

Blanda inte in TM i detta och mitt råd är att inte röra till det med TMs backup-filer. Jag ser ingen anledning att kopiera själva TM-backupen till Dropbox.
Länka istället in de filer och mappar som du vill har säkerhetskopiera till Dropbox.

Klart att det kan vara bra att veta för enstaka filer och mappar men eftersom det går
att lägga kopia på hela LR katalog i Dropbox då hade jag hoppas att det fungerar för allt annat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-23 18:11
Ursprungligen av calinou:

Klart att det kan vara bra att veta för enstaka filer och mappar men eftersom det går
att lägga kopia på hela LR katalog i Dropbox då hade jag hoppas att det fungerar för allt annat?

Metoden att länka in till DB-mappen funkar för allt. Men jag ser ingen poäng att ha en extra kopia av TM där. Och hur ska du göra för att använda TM-kopian som ligger på DB? Rörigt.

Ursprungligen av iSweden:

Metoden att länka in till DB-mappen funkar för allt. Men jag ser ingen poäng att ha en extra kopia av TM där. Och hur ska du göra för att använda TM-kopian som ligger på DB? Rörigt.

Det kan jag tänka mig att ha som extra kopia i DB mappen pga min TC börjar bli gammal samt min dator också. Varför ska de bli rörigt där fast det är väl om en extra hårddisk?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 19:58
Ursprungligen av calinou:

Det kan jag tänka mig att ha som extra kopia i DB mappen pga min TC börjar bli gammal samt min dator också. Varför ska de bli rörigt där fast det är väl om en extra hårddisk?

Hur ska du göra för att återställa din dator med en TM backup från Dropbox?

Ursprungligen av Innis:

Hur ska du göra för att återställa din dator med en TM backup från Dropbox?

Vad är det som gör att det inte skulle fungera? Ska man inte säkerhetskopiera på en hårddisk? vad är det för skillnad mot en virtuell hårddisk?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 22:27
Ursprungligen av calinou:

Vad är det som gör att det inte skulle fungera? Ska man inte säkerhetskopiera på en hårddisk? vad är det för skillnad mot en virtuell hårddisk?

Men så tala om för mig hur det skulle fungera på för sätt.
Du söker efter en funktion men förstår inte att det aldrig kommer att fungera.
Hur ska du kunna komma åt Dropbox när du bootar upp datorn och inget OS finns på den?
Hur ska du kunna komma åt filerna i Dropbox när programvaran till Dropbox inte är installerar?

Vitsen med att ha en TM-backup i Dropbox är att du kan komma åt den när din TC har gått sönder.

Det bästa är att du manuellt för över dom filer du vill ta backup på till Dropbox och släppa tanken med TM mot Dropbox.

Låter ju lite som kaka på kaka att backa upp med Time machine till samma dator och sen synka till Dropbox. Du kommer ha alla dina filer plus TM-backupen på disk samtidigt. Dubbelt upp.

Det finns ju andra tjänster som backar upp direkt till molnet.

TM är väl för övrigt mest i vägen, speciellt i samband med nätverk. Jag körde själv TM mot mitt Synology-NAS, men fick med jämna mellanrum veta att backupen var korrupt och behövde göras om. Funderar på att börja med Crashplan eller nåt liknande.

Ursprungligen av Innis:

Men så tala om för mig hur det skulle fungera på för sätt.
Du söker efter en funktion men förstår inte att det aldrig kommer att fungera.
Hur ska du kunna komma åt Dropbox när du bootar upp datorn och inget OS finns på den?
Hur ska du kunna komma åt filerna i Dropbox när programvaran till Dropbox inte är installerar?

Vitsen med att ha en TM-backup i Dropbox är att du kan komma åt den när din TC har gått sönder.

Det bästa är att du manuellt för över dom filer du vill ta backup på till Dropbox och släppa tanken med TM mot Dropbox.

Man kanske kan dra hårddisken "macintosh HD" till dropbox mappen i så fall? Då sparas allting där. Har ganska bra med utrymme så det är inte ett problem. Men eftersom alla påstår att det inte går så får man väl hitta på en annan lösning på sikt.
Har man bilderna på ett moln så förstår jag inte varför man inte kan lägga hela hårddisken där också.
Detta med boota förstår jag inte riktigt vad det är. Antar att man installerar en ny OS och överför allting där på nytt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 22:47
Ursprungligen av calinou:

Man kanske kan dra hårddisken "macintosh HD" till dropbox mappen i så fall?

Och vad ska du göra med den sen när du har behov av den?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 22:58

Vitsen men en TM-backup är att när som helst med ett lättförståeligt gränssnitt kan återskapa enskilda filer som man råkat kasta av misstag. Eller att när man byter dator/byter hårddisk kan starta datorn och återskapa den från sin TM-backup. Det är möjligt eftersom du har tillgång till den med det inbyggda programmet Time Machine.

Time Machine har ingen möjlighet att ansluta till en mapp som i sin tur är ansluten till internet. Time Machine kan bara ansluta till enheter som är tänkta att fungera med Time Machine

Ursprungligen av Innis:

Och vad ska du göra med den sen när du har behov av den?

Tänkte att den fortsätter göra som den ska fast från dropbox. Det går ju att flytta mappar och filer dit så varför inte själva hela innehållet dvs hårddiken? Det blir som en genväg.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Låter ju lite som kaka på kaka att backa upp med Time machine till samma dator och sen synka till Dropbox. Du kommer ha alla dina filer plus TM-backupen på disk samtidigt. Dubbelt upp.

Det finns ju andra tjänster som backar upp direkt till molnet.

TM är väl för övrigt mest i vägen, speciellt i samband med nätverk. Jag körde själv TM mot mitt Synology-NAS, men fick med jämna mellanrum veta att backupen var korrupt och behövde göras om. Funderar på att börja med Crashplan eller nåt liknande.

Det är väl bra att ha 2 st ifall det händer någonting? I synnerhet har jag ingen aning om mina backuper är ev. korrupta eller ev. ofullständiga.
Vilka tjänster menar du som backar upp till molnet?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 23:14
Ursprungligen av calinou:

Tänkte att den fortsätter göra som den ska fast från dropbox. Det går ju att flytta mappar och filer dit så varför inte själva hela innehållet dvs hårddiken? Det blir som en genväg.

Nej jag förstår inte vad du menar. Tror inte att du själv gör det heller.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-23 23:15
Ursprungligen av calinou:

Det är väl bra att ha 2 st ifall det händer någonting? I synnerhet har jag ingen aning om mina backuper är ev. korrupta eller ev. ofullständiga.
Vilka tjänster menar du som backar upp till molnet?

https://www.imore.com/how-back-up-mac-cloud-s...

Ursprungligen av Innis:

Nej jag förstår inte vad du menar. Tror inte att du själv gör det heller.

Du kanske tar för givet att allting är solklart för mig som det är för dig vilket är mycket långt ifrån.

Tack för länken!. Synd då att en stor molntjänst som Dropbox eller iCloud inte erbjuder samma också....Det hade varit enklare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-24 09:18
Ursprungligen av calinou:

Du kanske tar för givet att allting är solklart för mig som det är för dig vilket är mycket långt ifrån.

Och vi försöker förklara men budskapet går visst inte fram.

  • Superhjälte
  • 2019-06-24 09:28

Återgå till ämnet, tack.

  • Dropbox är en synktjänst, inte en backuptjänst. SÅ om något raderas eller blir korrupt på en plats/enhet, blir samtliga andra kopior på andra platser/enheter detsamma.

  • Är inte de "synliga" delarna av TM-backupen på hårddisken ganska stora? Då kommer ju Dropbox bara att "se" att en gigantisk fil blivit ändrad, och få ladda upp gigantiska filer så fort ett enda futtigt litet Word-dokument blivit ändrat.

  • Även om det skulle funka, måste man ju ladda hem den kompletta TM-backupen vid ev krasch. Och sedan att få den att fungera! Jag skulle inte alls lita på att all nödvändig info som TM kräver verkligen finns kvar efter en sådan procedur. Dropbox har ju till att börja med ett antal osynliga filtyper och diverse systemfiler som aldrig synkas. Kanske även i och runt TM-filerna?

Enda sättet att veta är väl att prova, men i slutändan är det nog betydligt bättre och enklare att satsa på en helt fristående molnbackup som Crashplan. En dylik är ju gjord för att göra just backup mot molnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-24 12:29

En egen NAS.

Ursprungligen av johan_tanying:
  • Dropbox är en synktjänst, inte en backuptjänst. SÅ om något raderas eller blir korrupt på en plats/enhet, blir samtliga andra kopior på andra platser/enheter detsamma.

  • Är inte de "synliga" delarna av TM-backupen på hårddisken ganska stora? Då kommer ju Dropbox bara att "se" att en gigantisk fil blivit ändrad, och få ladda upp gigantiska filer så fort ett enda futtigt litet Word-dokument blivit ändrat.

  • Även om det skulle funka, måste man ju ladda hem den kompletta TM-backupen vid ev krasch. Och sedan att få den att fungera! Jag skulle inte alls lita på att all nödvändig info som TM kräver verkligen finns kvar efter en sådan procedur. Dropbox har ju till att börja med ett antal osynliga filtyper och diverse systemfiler som aldrig synkas. Kanske även i och runt TM-filerna?

Enda sättet att veta är väl att prova, men i slutändan är det nog betydligt bättre och enklare att satsa på en helt fristående molnbackup som Crashplan. En dylik är ju gjord för att göra just backup mot molnet.

Verkar vara intressant. Då har jag en fråga.....
Eftersom jag har dessutom 2 moln jag betalar för som synkar bilderna så skulle jag då vilja även lägga över bilderna som är i Dropbox till denna Crashplan. Kan man även se bilderna samt filerna på normalt sett på denna?

Ursprungligen av kenjon:

En egen NAS.

Är en NAS motsvarande en Time Capsule dvs att man bryggar med bredbandsmodemet?

  • Medlem
  • 2019-06-24 16:05
Ursprungligen av calinou:

Är en NAS motsvarande en Time Capsule dvs att man bryggar med bredbandsmodemet?

En NAS är en "Network Attached Storage". Alltså en lagringsenhet i ett nätverk, i det här fallet ditt lokala nätverk. Så svaret på din fråga är ja.

Ursprungligen av calinou:

Verkar vara intressant. Då har jag en fråga.....
Eftersom jag har dessutom 2 moln jag betalar för som synkar bilderna så skulle jag då vilja även lägga över bilderna som är i Dropbox till denna Crashplan. Kan man även se bilderna samt filerna på normalt sett på denna?

I Crashplan och liknande tjänster kan man välja vilka mappar på datorn (i Crashplans fall även inkopplade lösa hårddiskar och nätverksdiskar/NAS) som det skall göras backup på. Inklusive Dropbox-mappen om så önskas. Dock vill man normalt inte vilja göra backup på systemmappen (kopian lär inte bli bootbar ändå) eller Dropbox-mappen då man normalt sett vill synka tillbaka absolut senaste versionen (=Dropbox eget moln) i händelse av krash. Beroende på inställningar så gör inte Crashplan et al backupper varje minut, utan väntar en stund tills datorn används mindre/inte alls.

Mer om Crashplan och dess (understundom brist på) konkurrenter: https://www.99mac.se/forum/t/322585-code42-sl...

Bevaka tråden