Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänk på detta innan du installerar betan av iOS 13 eller iPadOS

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iOS 13 och iPadOS kommer fullpackat med nyheter och nya funktioner men det kan vara bra att tänka två gånger innan du installerar betan.

Läs hela artikeln här

Betan är relativt stabil på IPad och jag gillar verkligen förbättringarna.

Swish och BankID får jag köra på telefonen istället

Ursprungligen av BlackSmp:

Betan är relativt stabil på IPad och jag gillar verkligen förbättringarna.

Swish och BankID får jag köra på telefonen istället

Gör tvärtom här, kör bankid ocg swish på ipaden.

Ursprungligen av severyd:

Gör tvärtom här, kör bankid ocg swish på ipaden.

Eftersom jag har en Pro så ville jag främst prova Apple Pencil förbättringarna och den är "smooth" för att låna ett uttryck från Klarna som kräver BankID

Funderar på att installera betan på jobbtelefonen för att kunna prova CarPlay. Jag kanske vågar ta risken eftersom jag har e-Sim på min privata telefon så jag kör nu jobbnumret och privata numret på min privata telefon.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-19 10:55

En annan grej: Om man har kört betan ett tag och vill "nedgradera" till skarpa igen så går det oftast inte att återställa en backup som är skapad med ett högre versionnummer. Du kommer alltså att få återgå till den backup du skapade innan du installerade betan och allt på telefonen som är ändrat efter det kommer att försvinna.

Har inte kört denna beta så jag ska inte svära på att det funkar så nu, men det har varit så förut.

Ursprungligen av jonasn:

En annan grej: Om man har kört betan ett tag och vill "nedgradera" till skarpa igen så går det oftast inte att återställa en backup som är skapad med ett högre versionnummer. Du kommer alltså att få återgå till den backup du skapade innan du installerade betan och allt på telefonen som är ändrat efter det kommer att försvinna.

Har inte kört denna beta så jag ska inte svära på att det funkar så nu, men det har varit så förut.

Exakt! Därav göra en ordentlig uppdatering innan

Har själv fått problem med det där ett par gånger haha.

Ursprungligen av Redaktionen:

iOS 13 och iPadOS kommer fullpackat med nyheter och nya funktioner men det kan vara bra att tänka två gånger innan du installerar betan.

Läs hela artikeln här

Ingen minns en fegis som man brukar säga... haha

Vill verkligen testa iOS13 men BankID är ett måste för min del

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-06-19 13:07

Kör nog in public beta på ipaden, men telefonen får vänta tills bankid och swish fungerar.

Om jag varit ansvarig för BankID hade jag sett till att det inte fungerar på en betaversion av OS:et. Det är en säkerhetsrisk att köra viktiga program på system som man inte vet om det funkar med. Nu tror jag inte Apple med avsikt lägger in saker som kan minska säkerheten. Dock bör man komma ihåg om du hämtar nya versioner från Apple är du troligen säker men det har hänt att folk fulladdat program eller OS och fått med sig skadlig kod.

Laddade in frejaid och tänkte att dom kanske funkar med ios13, men icke sa nicke! Är det någon mer som har provat?
Surt att det alltid är BankID som strular.

Ursprungligen av hummel:

Om jag varit ansvarig för BankID hade jag sett till att det inte fungerar på en betaversion av OS:et. Det är en säkerhetsrisk att köra viktiga program på system som man inte vet om det funkar med. Nu tror jag inte Apple med avsikt lägger in saker som kan minska säkerheten. Dock bör man komma ihåg om du hämtar nya versioner från Apple är du troligen säker men det har hänt att folk fulladdat program eller OS och fått med sig skadlig kod.

Det är ju redan så som det här. BankID har aldrig fungerar med betor för major uppdatering. Det brukar fungera för betor vid minor uppdateringar.

Btw. OTA uppdateringar av IOS beta är inte direkt fulladdning. Har du något exempel på någon som drabbats av skadlig kod när de laddat ner en iOS beta? Vare sig det var via en fulladdning eller inte?

Jag har inget exempel på skadlig kod vad gäller iOS vid fultanknig men ser att möjligheten finns, själv laddade jag ner restore image av iPadOS direkt från Apple och inte med OTA.

Det har förekommit skadlig kod vid fulladdning av Xcode vilket resulterade i appar på App Store med skadlig kod.
Även om det inte redan skett kan det vara dumt att exponera sig för risker genom att ”fuska” till sig betor.

Kan vara kul att testa beta versioner ibland. Fast man får ju räkna med lite strul.
Det skulle vara om man har två telefoner. En riktigt som man använder hela tiden.
Samt en extra lekmobil som man testar mer instabila mjukvaror på.

Men rent generellt föredrar jag att vänta in de riktiga versionerna.

Väntar åtminstone till den publika betan i juli.

Det känns som att om det är betydligt enklare att installera en beta på en iPad än en telefon. Särskilt om man använder en telefon där man ska betala räkningar, Swish o.s.v. Då är man ju körd verkar det som eftersom inte bank-id inte fungerar.

Har fått kontakt med mobilt bank-id avdelning som säger att:
Vi har inget publikt betatestprogram för iOS, men vi hoppas kunna släppa en iOS 13-kompatibel version av BankID-appen i början av juli.

Vänliga hälsningar

BankID / Teknikinfo

Ursprungligen av westerlu77:

Har fått kontakt med mobilt bank-id avdelning som säger att:
Vi har inget publikt betatestprogram för iOS, men vi hoppas kunna släppa en iOS 13-kompatibel version av BankID-appen i början av juli.

Vänliga hälsningar

BankID / Teknikinfo

Intressant. Hoppas att det stämmer.. tack för ditt grävande!

Nu funkar det, tjihoo!!

Ursprungligen av westerlu77:

Nu funkar det, tjihoo!!

Kör du utvecklarbeta eller publik? Funkar inte för mig i PB1.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-04 00:58
Ursprungligen av pmarriott:

Kör du utvecklarbeta eller publik? Funkar inte för mig i PB1.

PB3 har kommit

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-07-04 09:19
Ursprungligen av Innis:

PB3 har kommit

Har de skippat PB2? ?

Hittar ingen sådan för iPadOS..

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-04 09:23
Ursprungligen av mattiL:

Har de skippat PB2? ?

Hittar ingen sådan för iPadOS..

Ingen aning men PB och DevB följer inte alltid samma uppdateringsfrekvens.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-07-04 09:35
Ursprungligen av Innis:

Ingen aning men PB och DevB följer inte alltid samma uppdateringsfrekvens.

iOS PB2 ska vara släppt men inte ännu för iPadOS.

1
Bevaka tråden