Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora filer på iCloud eller annan molntjänst

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det något sätt att ladda in stora filer via webben till iClod Drive utan att dom senare hamnar på min lokala iCloud Drive på datorn/datorerna?
Om inte vilken annan typ och molnlagring finns det som inte kostar skjortan, INTE hamnar på datorn som iCloude Drive eller DropBox mfl.
Kravet är minst enTB, och att det går att dela ut länkar till andra som antingen kan kolla på det via länken eller med en annan länk kan ladda ner till sig själva.

Det gäller i stort sätt bara filmer på mellan 1-10 GB och är så jävla trött på att man som nu senast gjorde en film inifrån bilen och spelade in omgivningarna plus allt ljud inifrån, dvs billjud, navigator ljud, mig själv som låter ibland och framför allt musik från min iPhone. Det är där skon klämmer, varken YouTube eller FB gillar inte att det hörs några låtar med halvtaskig kvalitet pga av allt annat ljud som också existerar och FB tar sonika bort copyrightade låtar och därmed annat ljud också, YouTube vägrar ladda upp om det finns låtar bland ljuden som är copyright på och föreslår deras egna copyright-fria låtar, men dom är rätt kassa. Flickr bryr sig inte, men max 10 minutersklipp tillåts så dom kapar helt enkelt bort resten, trots att man är Pro-medlem och har obegränsat med utrymme.

Så, vad finns det för andra val?

Senast redigerat 2019-06-17 06:59
Ursprungligen av CekariYH:

Så, vad finns det för andra val?

Finns ju t.ex. tjänster som www.filemail.com, det krävs dock PRO för att filerna skall ligga kvar i mer än 7 dagar..

Något sådant du tänker dig?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-17 09:01

OneDrive ger väl 1 TB om man prenumerarar på Office365.

Brukar det inte gå att ställa in att de lokala klienterna inte ska hämta ner filer över en viss storlek? Har inga molnklienter här på jobbet och kan kolla.

Om du har en NAS så kan man köra ett eget moln. Det kräver dock lite mer pillande. Jag kör själv Synologys Cloudstation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-17 13:47

Du kan ju köra de stora (Google, Dropbox, m.fl.) utan att använda deras app för synkning. Endast gå in via webbläsare.

Annars om det gäller att enbart dela filer så finns det ju ändlöst med sajter för detta. Firefox släppte nyligen en egen: https://send.firefox.com/

Men det finns också mellanlägen. Ex. chat-klienten Telegram där du kan skicka filer upp till 1,5 GB. Och du kan skapa en separat kanal för dina filer, sedan forwardar du bara från den till personen eller personerna du vill dela med, eller så bjuder du in dem till kanalen.

https://d.tube/ ?

Ursprungligen av rosen888:

Finns ju t.ex. tjänster som www.filemail.com, det krävs dock PRO för att filerna skall ligga kvar i mer än 7 dagar..

Något sådant du tänker dig?

Filemail Pro va rätt dyr $15/månad.

Ursprungligen av chrme109:

OneDrive ger väl 1 TB om man prenumerarar på Office365.

Brukar det inte gå att ställa in att de lokala klienterna inte ska hämta ner filer över en viss storlek? Har inga molnklienter här på jobbet och kan kolla.

Om du har en NAS så kan man köra ett eget moln. Det kräver dock lite mer pillande. Jag kör själv Synologys Cloudstation.

Yup, men behöver inte Office? dessutom är det hopplöst att radera filer där om man har flera enheter, även om jag raderar på em dator och på Wwebsidans och tömmer papperskorgen på webbsidan så är dom raderade tillbaka efter nån dag :-/
Ingen NAS / eget cloud då det funkar sådär när man inte har fast ip.

Ursprungligen av iSweden:

Du kan ju köra de stora (Google, Dropbox, m.fl.) utan att använda deras app för synkning. Endast gå in via webbläsare.

Annars om det gäller att enbart dela filer så finns det ju ändlöst med sajter för detta. Firefox släppte nyligen en egen: https://send.firefox.com/

Men det finns också mellanlägen. Ex. chat-klienten Telegram där du kan skicka filer upp till 1,5 GB. Och du kan skapa en separat kanal för dina filer, sedan forwardar du bara från den till personen eller personerna du vill dela med, eller så bjuder du in dem till kanalen.

https://d.tube/ ?

Ska läsa på mer om Google Drive som jag har 15GB (gratisversionen) hos redan, Billigare än Apples för 2 TB med några kronor.

Svarar mig själv då jag har provat iCloud Drive, verkar inte finnas möjligheten att endast lagra på molnet, så den faller bort. Rätt dumt att ha 2TB när SSD på datorn är 500GB och inte kan man flytta/byta lagringsenhet till en extern drive som tex OneDrive kan.

Tack för förslagen grabbar....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-17 17:55
Ursprungligen av CekariYH:

Ingen NAS / eget cloud då det funkar sådär när man inte har fast ip.

Det är det man har dynamisk DNS till. Ställ in på router eller NAS.

Citat:

Rätt dumt att ha 2TB när SSD på datorn är 500GB och inte kan man flytta/byta lagringsenhet till en extern drive som tex OneDrive kan.

?
Det går väl bra att lagra på extern enhet (HDD, SSD, DAS eller NAS) hemma?

Ursprungligen av iSweden:

Det är det man har dynamisk DNS till. Ställ in på router eller NAS.

?
Det går väl bra att lagra på extern enhet (HDD, SSD, DAS eller NAS) hemma?

Jag menade iCloud Drive, går väl inte att lagra externt?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-17 18:16
Ursprungligen av CekariYH:

Filemail Pro va rätt dyr $15/månad.

Yup, men behöver inte Office? dessutom är det hopplöst att radera filer där om man har flera enheter, även om jag raderar på em dator och på Wwebsidans och tömmer papperskorgen på webbsidan så är dom raderade tillbaka efter nån dag :-/
Ingen NAS / eget cloud då det funkar sådär när man inte har fast ip.

Ska läsa på mer om Google Drive som jag har 15GB (gratisversionen) hos redan, Billigare än Apples för 2 TB med några kronor.

Svarar mig själv då jag har provat iCloud Drive, verkar inte finnas möjligheten att endast lagra på molnet, så den faller bort. Rätt dumt att ha 2TB när SSD på datorn är 500GB och inte kan man flytta/byta lagringsenhet till en extern drive som tex OneDrive kan.

Tack för förslagen grabbar....

Går alldeles utmärkt att ha fler filer i iCloud än storleken på interna hårddisken.
Men iCloud drive är ingen backup tjänst utan primärt en synktjänst.

Ok, downgraded mitt iCloud Drive från 2TB till 200GB och utökade mitt Goggle Drive från 15GB till 2TB, med årsprenumeration blev det några få spänn billigare / år än med iCloud Drive.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-17 18:20
Ursprungligen av CekariYH:

Jag menade iCloud Drive, går väl inte att lagra externt?

iCD är ju redan externt, fast med total integrering i systemet. Enbart extern lagring är nog svårt med iCD i sin nuvarande form.

Ursprungligen av Innis:

Går alldeles utmärkt att ha fler filer i iCloud än storleken på interna hårddisken.
Men iCloud drive är ingen backup tjänst utan primärt en synktjänst.

Yup, jag vet.
Det var inte backup-tjänst jag sökte, inte heller sync-tjänst utan ren lagring för fildelning av stora filer (1GB och större, typ filmer) där inte original-ljudet ändras av tjänsten eller att tjänsten tvingar en att byta ljud, dvs musik etc.

Ursprungligen av iSweden:

iCD är ju redan externt, fast med total integrering i systemet. Enbart extern lagring är nog svårt med iCD i sin nuvarande form.

Jag menar alltså på en extern HDD/SSD i hemmet, lokalt etc.

Ursprungligen av Innis:

Går alldeles utmärkt att ha fler filer i iCloud än storleken på interna hårddisken.
Men iCloud drive är ingen backup tjänst utan primärt en synktjänst.

Jo, jag vet men du bestämmer inte själv vilka filer sas.

Ok, tog 2TB på Google Drive, laddade upp preliminärt mina 2D 180°/3D 360° bara för att upptäcka att Google Drive inte stöder dessa som det var tänkt, filerna laddas upp men blir inte dessa specialare som tex som på YouTube tex (som väl ägs av Google?) det suger att behöva sprida allt en här en där istf att ha ett ställe för allt :-/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-06-18 08:20

Varför inte ha ett eget "moln", typ Synology eller annat?

Ursprungligen av kenjon:

Varför inte ha ett eget "moln", typ Synology eller annat?

Du menar en liten cloudserver som typ WD etc har? Men på dessa finns väl sällan 2D/3D eller AR på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-18 18:25
Ursprungligen av CekariYH:

Du menar en liten cloudserver som typ WD etc har? Men på dessa finns väl sällan 2D/3D eller AR på?

Ehh va?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-18 18:30
Ursprungligen av kenjon:

Varför inte ha ett eget "moln", typ Synology eller annat?

Precis, äg din data och dina tjänster. Resilio Synk är en synktjänst där du kan göra det mesta. Hastighetsbegränsningen blir din egen linas, och vill du kan du sätta upp en spegel/cacheserver på valfritt ställe. Tex om du har 10/10 hemma och 100/100 på jobbet så kan din dator ladda upp med 10 till jobbets dator som sedan när du delar länkar till dina feta filer till vänner, använder 100Mbit till att sprida dina filer.
Funkar på Mas, dator, R-Pi younameit. Snabbare fildelning går inte att få. Säkert och stabilt.

Billigare än en traditionell Nas, R-pi ett par hundra och därefter kostar det hårddisk. Resilio sync är en engångskostnad ~50usd.

Ursprungligen av reboot81:

Ehh va?

Eh va vadå?

Western Digital har "små" My Cloud servrar på upp till 8TB.

När man fotar och filmar i 2D 180° eller 3D 360° så funkar det bara att se på dom på rätt sätt genom att ladda upp dem på tex YouTube eller liknande webbsidor. Dom blir antingen i stereo där man kan titta runt med typ stereoglasögon/headset eller så med 3D så kan man titta runt genom att dra med musen i bilden åt sidorna eller upp eller ner sas eller använda headset där man bara vrider på huvudet för att titta åt olika håll.

Finns inga "egna" servrar som har den funktionaliteten vad jag vet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-18 18:42
Ursprungligen av CekariYH:

Eh va vadå?

Western Digital har "små" My Cloud servrar på upp till 8TB.

När man fotar och filmar i 2D 180° eller 3D 360° så funkar det bara att se på dom på rätt sätt genom att ladda upp dem på tex YouTube eller liknande webbsidor. Dom blir antingen i stereo där man kan titta runt med typ stereoglasögon/headset eller så med 3D så kan man titta runt genom att dra med musen i bilden åt sidorna eller upp eller ner sas eller använda headset där man bara vrider på huvudet för att titta åt olika håll.

Finns inga "egna" servrar som har den funktionaliteten vad jag vet.

Ser inte i ditt första inlägg att kravet är 2D 180° och 3D 360° också

Ursprungligen av Innis:

Ser inte i ditt första inlägg att kravet är 2D 180° och 3D 360° också

Helt rätt och det glömde jag nämna... slarvigt av mig då hela vitsen var just det.... dumma mig!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-18 18:55
Ursprungligen av CekariYH:

Helt rätt och det glömde jag nämna... slarvigt av mig då hela vitsen var just det.... dumma mig!

Tror inte att du glömde det

Ursprungligen av Innis:

Tror inte att du glömde det

Jo, faktiskt hade jobbat i flera timmar med att flytta filer etc och testa dom på olika ställen med frustrerad resultat dvs misslyckanden... så skrev mitt första inlägg "lätt" irriterad vid 3-tiden på natten

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-06-19 19:42
Ursprungligen av CekariYH:

Eh va vadå?

Western Digital har "små" My Cloud servrar på upp till 8TB.

När man fotar och filmar i 2D 180° eller 3D 360° så funkar det bara att se på dom på rätt sätt genom att ladda upp dem på tex YouTube eller liknande webbsidor. Dom blir antingen i stereo där man kan titta runt med typ stereoglasögon/headset eller så med 3D så kan man titta runt genom att dra med musen i bilden åt sidorna eller upp eller ner sas eller använda headset där man bara vrider på huvudet för att titta åt olika håll.

Finns inga "egna" servrar som har den funktionaliteten vad jag vet.

Funktionen att visa 2/3D ligger väl på uppspelaren och inte på servern?

Ursprungligen av reboot81:

Funktionen att visa 2/3D ligger väl på uppspelaren och inte på servern?

Troligen, men var får man tag i sådan programvara som man kan lägga på en egen server typ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-19 20:50
Ursprungligen av CekariYH:

Troligen, men var får man tag i sådan programvara som man kan lägga på en egen server typ?

Backup program brukar följa med den NAS man köper

Ursprungligen av Innis:

Backup program brukar följa med den NAS man köper

Backup? Jag menade som kan visa 2D/3D bilder & filmer på rätt sätt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-20 00:06

Som nämnts ovan. Detta har inget med var filerna lagras att göra. Det är själva programmet som spelar upp dem som måste ha funktionen. Sök på ex ”3D video player” i App Store. Jag fick upp flera träffar. Testa några. Du hittar nog någon som funkar för dig.

Ursprungligen av iSweden:

Som nämnts ovan. Detta har inget med var filerna lagras att göra. Det är själva programmet som spelar upp dem som måste ha funktionen. Sök på ex ”3D video player” i App Store. Jag fick upp flera träffar. Testa några. Du hittar nog någon som funkar för dig.

Jo, har players för 3D men det är inte jag som ska titta på dom sas utan besökare på sidan på en typ server som på YouTube tex fast en egen (problemet med YouTube att man måste nästan alltid byta ut hela ljudbilden om något med copyright hörs oavsett kvalitet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-20 00:27

Om det är en sluten krets så kan du dela med endast dem via ex Google Drive och sedan får de ladda hem uppspelare till mob/platta.

Bevaka tråden