Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia stödjer nu e-sim för iPhone XS/XR

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svårt att hitta information om det på deras webbsida men om du frågar via DM på twitter så hjälper de dig igång

Nu har jag kombinerat jobbnumret och mitt privata på min XS Max

Senast redigerat 2019-06-17 07:01
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-14 14:14

Så bra!

De har ju lite info på denna sida
https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...

Citat:

I samma veva som vi släpper e-sim till Samsungs Watch öppnar vi även upp för e-sim till iPhones modeller XS, XS Max och XR. Det innebär att du som har abonnemanget Telia Mobil (från 4 juni 2019) hos oss kan aktivera e-sim och således slippa krångla med ett sim-kort i din mobiltelefon.

Men hur var manövern, är det nåt man kan göra själv / via app, eller måste supporten dra i någon spak?

Då kan vi väl förvänta att det droppar ner till oss med Halebop om några månader...

Ursprungligen av BlackSmp:

Svårt att hitta information om det på deras webbsida men om du frågar via DM på twitter så hjälper de dig igång

Nu har jag kombinerat jobbnumret och mitt privata på min XS Max

Berätta gärna hur du upplever kombinationen jobb/privat på en telefon. ? Funderar på att göra samma, men vill gärna se hur det blir med sms/samtalslistor innan.

  • Superhjälte
  • 2019-06-14 23:56

En nackdel är att inte båda numren går att använda för FaceTime och iMessage. Var det första jag märkte när jag gick från två iPhone till en iPhone.

Ursprungligen av Zop:

En nackdel är att inte båda numren går att använda för FaceTime och iMessage. Var det första jag märkte när jag gick från två iPhone till en iPhone.

Facetime struntar jag i, men iMessage??? Går det iaf att SMS:a?

Ursprungligen av IngoX:

Så bra!

De har ju lite info på denna sida
https://www.telia.se/privat/telefoni/abonnema...
Men hur var manövern, är det nåt man kan göra själv / via app, eller måste supporten dra i någon spak?

Då kan vi väl förvänta att det droppar ner till oss med Halebop om några månader...

Jag var tvungen att kontakta kundtjänst. Jag gjorde allt via twitter och DM

Ange kundnummer eller personnummer.
Telefonnummer och namn

Sedan så måste de konvertera abonnemanget till de nya som kommer nu

När allt var klart så kom ett mejl med en qr kod som jag använder vid aktiveringen som görs direkt i telefonen.

Fungerade smidigt

Senast redigerat 2019-06-15 07:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-15 07:23
Ursprungligen av Zop:

En nackdel är att inte båda numren går att använda för FaceTime och iMessage. Var det första jag märkte när jag gick från två iPhone till en iPhone.

När iOS 13 släpps i höst kommer det gå att använda båda numren för FaceTime och iMessage.

  • Superhjälte
  • 2019-06-15 09:27
Ursprungligen av CekariYH:

Facetime struntar jag i, men iMessage??? Går det iaf att SMS:a?

Ja, det blir gröna bubblor från det numret. I iOS 13 ska det tydligen fungera med iMessage från båda numren.

Ursprungligen av johnh3:

Telenor har väl eSIM?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Telenor har väl eSIM?

Ja ser ut som de har kommit igång.
Vet dock inte hur det ser ut på Tre?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-16 14:11
Ursprungligen av johnh3:

Vet dock inte hur det ser ut på Tre?

Tre var först
https://www.99mac.se/artikel/12136-tre-blir-f...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-19 00:19

Skaffat e-sim via telia till iPhone

Idag skaffade jag e-sim till min XS. Satan i gatan vad krångligt första upp velsen är. Det kommer säkert räta ut sig efter ett tag. Men detta är inte för en lekman... Ett stort, STORT plus, och som jag inte visste är att man kan ha flera e-sim Jag kan alltså ha jobbets fysiska sin, mitt privata e-som, och ett tillfälligt e-sim från det land där jag vistas när jag reser. Galet bra Apple! Hoppas det blir populärt så de lägger lite tid på utveckling av funktioner och användarvänlighet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-06-19 06:25

Telia är inte så kundanpassade på denna sida dock.
Jag frågade första gången om jag kan flytta mitt kontantkort till E-sim: Nej, måste ha abonnemang.
Kollade sedan om mitt företagskort kunde flyttas: Nej, men kanske senare i år.

Delas kostnaden upp beroende vilken man använder? undrar hur det går till?

  • Medlem
  • 2019-06-19 12:09
Ursprungligen av calinou:

Delas kostnaden upp beroende vilken man använder? undrar hur det går till?

Det är två helt olika abonnemang. Varje abonnemang har sina egna kostnader precis som om du haft två telefoner med två olika abonnemang. Surfar du med det ena så belastas inte det andras surfpott för att nämna ett exempel.

Enligt "Veronika" hos Halebop så har även det företaget (ett dotterbolag till Telia) infört e-SIM för en vecka sedan.

Ursprungligen av sextontio:

Enligt "Veronika" hos Halebop så har även det företaget (ett dotterbolag till Telia) infört e-SIM för en vecka sedan.

Halebop vill även ha 69kr/mån för detta utöver vanliga abonnemangskostnaden. Trodde att man skulle få slippa simkortet, utan massa extra kostnader men det kanske är jag som missuppfattat nåt.

Edit: Dålig koll hos supporten vid första kontakt. Löste sig med esim till iPhone.

Senast redigerat 2019-06-20 10:22
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-19 20:42
Ursprungligen av N_Micke:

Halebop vill även ha 69kr/mån för detta utöver vanliga abonnemangskostnaden. Trodde att man skulle få slippa simkortet, utan massa extra kostnader men det kanske är jag som missuppfattat nåt.

69 kr/månad är väl för Halebop Extend, det vill säga Halebops abonnemang för Apple Watch där klockan delar telefonnummer med ditt vanliga mobilabonnemang.
https://www.halebop.se/extend

Jag hittar ingen info på Halebops websida om vanlig e-sim till iphone, än.

Har inte heller någon iPhone X/S/R (än) så det är inte bråttom för mig. Men bra om Halebop redan fått möjligheten, de delar ju all teknik med pappa Telia som bestämmer.

Ursprungligen av IngoX:

69 kr/månad är väl för Halebop Extend, det vill säga Halebops abonnemang för Apple Watch där klockan delar telefonnummer med ditt vanliga mobilabonnemang.
https://www.halebop.se/extend

Jag hittar ingen info på Halebops websida om vanlig e-sim till iphone, än.

Har inte heller någon iPhone X/S/R (än) så det är inte bråttom för mig. Men bra om Halebop redan har möjligheten, de delar ju all teknik med Telia.

Ja, det var enda sättet att få e-sim hos dem än verkade det som. Kan ju hoppas att de löser det snart..

Ursprungligen av N_Micke:

Halebop vill även ha 69kr/mån för detta utöver vanliga abonnemangskostnaden. Trodde att man skulle få slippa simkortet, utan massa extra kostnader men det kanske är jag som missuppfattat nåt.

E-SIM för iPhone är kostnadsfritt och kan enklast beställas genom att kontakta deras kundtjänst. Informationen är för ny så de har enligt egen uppgift inte hunnit publicera den.

Jag använder min e-sim-funktion nu.

Ursprungligen av sextontio:

E-SIM för iPhone är kostnadsfritt och kan enklast beställas genom att kontakta deras kundtjänst. Informationen är för ny så de har enligt egen uppgift inte hunnit publicera den.

Jag använder min e-sim-funktion nu.

Skrev ju med dem igår kväll och de hävdade fortsatt att det skulle kosta 69kr. Får se om någon vet mer idag då...

Update: Skrev till dem nu igen och nu hade de bättre koll på läget. Precis som du säger att det är gratis för iphone, e-sim apple watch kostar dock 69kr/mån. Smidigt att aktiver esim, använder det nu!

Senast redigerat 2019-06-20 08:22
Ursprungligen av N_Micke:

Skrev ju med dem igår kväll och de hävdade fortsatt att det skulle kosta 69kr. Får se om någon vet mer idag då...

Update: Skrev till dem nu igen och nu hade de bättre koll på läget. Precis som du säger att det är gratis för iphone, e-sim apple watch kostar dock 69kr/mån. Smidigt att aktiver esim, använder det nu!

Dvs ett vanligt missförstånd...

Ursprungligen av BlackSmp:

Dvs ett vanligt missförstånd...

Skulle nog snarare hävda okunskap denna gång. Förklarade tydligt att det gällde till iphone endast och inte klockan. Men men, alla kan göra fel. Löste sig ju smärtfritt ändå.

1
Bevaka tråden