Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analysfirman IDC: Apple hade sämsta kvartalet i Europa på fem år

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Analysfirman IDC har släppt en ny rapport där de har granskat telefonleveranser i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika) för första kvartalet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-06-13 18:21

Undra om XS orna blir kvar till ett lägre pris i höst. Att öka priset på höstens lineup är nog att skjuta sig ännu en gång i foten.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-13 18:27

Samma sak gäller för Samsung. Dom har höjt priserna och tappat marknadsandelar

Ursprungligen av Innis:

Samma sak gäller för Samsung. Dom har höjt priserna och tappat marknadsandelar

Det kommer bli intressant att se nästa kvartal med tanke på att Huawei sitter i en jobbig sits nu. Min gissning är att Xiaomi kommer bli gigantiska.

  • Medlem
  • 2019-06-13 19:46
Ursprungligen av Innis:

Samma sak gäller för Samsung. Dom har höjt priserna och tappat marknadsandelar

S10 orna kostar ungefär samma som S9 orna gjorde
Eller vilka modeller tänkte du på. Ingen annan tillverkare höjde så mycket som Apple gjorde i höstas

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-13 20:18
Ursprungligen av PaO:

S10 orna kostar ungefär samma som S9 orna gjorde
Eller vilka modeller tänkte du på. Ingen annan tillverkare höjde så mycket som Apple gjorde i höstas

Om det inte är priserna som fått Samsung att tappa marknadsandelar som i Apples fall måste det vara att produkterna är undermålig

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det kommer bli intressant att se nästa kvartal med tanke på att Huawei sitter i en jobbig sits nu. Min gissning är att Xiaomi kommer bli gigantiska.

Nya K20 Pro höjs till skyarna. Premium for pennies...

Jag tror det var oundvikligt att ”Peak iPhone” skulle komma. Apple har alltid kunna ta ett steg längre förut och expandera eftersom. De fanns inte ens i alla ställen i USA, T-Mobile tog in iPhone för inte så många åt sedan. Men nu finns de i princip överallt och marknaden börjar bli mättad. Inte bara för Apple utan för Android tillverkarna också.

Lite samma scenario för hemdator marknaden för runt 7 eller 8 år sen. Inte så att iPhonen i sig försvinner. Men jag tror att försäljningen kommer vara på en lägre nivå än förut för alla tillverkare av smartmobiler.

Den enda marknaden kvar för Apple att ”erövra” med telefoner är troligen Indien. Där finns nog stor potential om de vill.

Ursprungligen av PaO:

S10 orna kostar ungefär samma som S9 orna gjorde
Eller vilka modeller tänkte du på. Ingen annan tillverkare höjde så mycket som Apple gjorde i höstas

iPhone XS kostade samma som iPhone X gjorde ($999) och iPhone XR la sig mittemellan iPhone 8/Plus med $749.
Apple kommer inte höja priserna mer för just nu är det viktigare att sälja tjänster till de 1.4 miljarder användarna som hellre behåller än uppgraderar.

Samsung tvingas istället hitta vinst i mellanklassen när folk uppgraderar mindre.
Får väl se hur de närmsta åren ser ut i hårdvaru-branschen.
Jag hoppas på ännu mer satsningar i mjukvara iaf, en tre-fyra år gammal smartphone är lika bra nu och används på EXAKT samma sätt idag som då.

  • Medlem
  • 2019-06-14 04:59
Ursprungligen av Innis:

Om det inte är priserna som fått Samsung att tappa marknadsandelar som i Apples fall måste det vara att produkterna är undermålig

Bara undrar ?
Trodde du ville diskutera Apple och inget annat
Här skriver du ditt andra inlägg om ett annat företag

  • Medlem
  • 2019-06-14 05:01
Ursprungligen av Mackan1984:

iPhone XS kostade samma som iPhone X gjorde ($999) och iPhone XR la sig mittemellan iPhone 8/Plus med $749.
Apple kommer inte höja priserna mer för just nu är det viktigare att sälja tjänster till de 1.4 miljarder användarna som hellre behåller än uppgraderar.

Samsung tvingas istället hitta vinst i mellanklassen när folk uppgraderar mindre.
Får väl se hur de närmsta åren ser ut i hårdvaru-branschen.
Jag hoppas på ännu mer satsningar i mjukvara iaf, en tre-fyra år gammal smartphone är lika bra nu och används på EXAKT samma sätt idag som då.

Helt rätt men XS kostar som flaggskepp från ledande tillverkare och XS Max ett snäpp upp. Helt rätt och därför så ser vi saker som att Apple öppnar upp sig mer och mer vilket är glädjande bara de inte blir en i mängden.

Ursprungligen av PaO:

Helt rätt men XS kostar som flaggskepp från ledande tillverkare och XS Max ett snäpp upp. Helt rätt och därför så ser vi saker som att Apple öppnar upp sig mer och mer vilket är glädjande bara de inte blir en i mängden.

iPhone XS är ett flaggskepp från en ledande tillverkare.
Samsung försökte släppa ett flaggskepp för $1980 och har släppt ett annat för $1300 och är således den dyraste flaggskepps-tillverkaren hittills.

Nej Apple lägger upp grunder för att fler ska ta sig an deras OS och tjänster.
iPad börjar bli ”bästa” bärbara dator du kan hitta.

Med de nya kits de släpper till Mac med kommer övergången för en arm-baserad laptop bli enklare.
Apple Watch gör sig sakta men säkert helt självständig och kommer säkert kunna lira med vilken lur som helst sen.

AirPods får funktions-uppdateringar.
Det är skillnaden med Apple när till och med dina 2 år gamla hörlurar får en uppdatering.
Kan inte komma på någon annan tillverkare som gör det. ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-14 11:53
Ursprungligen av PaO:

Bara undrar ?
Trodde du ville diskutera Apple och inget annat
Här skriver du ditt andra inlägg om ett annat företag

Artikeln handlar om Samsuck och andra märken så jag håller mig till ämnet. Frågor på det?
Personligen kunde man skippa sådana nyheter också men svår gräns att dra.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-06-14 12:42

Man kunde ju önska att svenska Apple inte nödvändigtvis behövde anpassa sig så hårt mot vår risiga valuta. Visst tappar de lite vinst, men det kunde kanske kompenseras med fler sålda enheter istället. Sverige är ju ändå en liten marknad globalt sett.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-06-15 10:23
Ursprungligen av chrme109:

Man kunde ju önska att svenska Apple inte nödvändigtvis behövde anpassa sig så hårt mot vår risiga valuta. Visst tappar de lite vinst, men det kunde kanske kompenseras med fler sålda enheter istället. Sverige är ju ändå en liten marknad globalt sett.

Offtopic men:
Euro?

Nåja ni har en bra ekonomi, men för många svenskar lever över sina tillgångar. Helt idiotiskt att inte amortera, nå det blev en lag ändring på

Vi finnar höjer lönerma som vi ännu hade mark i stället för euro. Förr devalverade vi vår valuta ca vart tionde år, för att kompensera löne utvecklingen. Nu höjs priserna i takt med lönerna och konkurrens kraften lider.

I företaget jag jobbar har lönerna höjts för samma årskull som mig (examens år) med mer än 1000€ på mindre än 5 år. Sjukt är det. Visst bra för dem, men i längden resulterar det i arbetslöshet. Blir för dyrt.

Så en tillfälligt svag krona är inget att jämra sig över, hi har haft en stark krona i många år. Finns fördelar med bägge. Exportera när den är svag, importera när den är stark. Dessutom har ni invandring som hjälper er ekonomi. Att ni sedan inte tar vara på den möjligheten på bästa sätt är ju iofs galet.

Tillbaka till topic:

Apple är nog största boven i dramat när det gäller prissättningen. Jag är
glad för att de har nu riktiga pro maskiner på gång, priser på dem är helt ok.
Men konsument produkterna är för dyra. Minin är 300€ för dyr.
Jag vill ha en mini som är byggd som en 2011 modell. Man kan sätta in en extra lagringsenhet och man kan uppgradera minnen.
Egentligen vill jag också ha en pci kortpats för grafik kort.

Vad gäller telefonerna, så är priserna galna. Det är inga pro produkter, de är konsument produkter.

Senast redigerat 2019-06-15 10:49

Blir spännande vad iPhone 11 kommer att erbjuda. Är särskilt intresserad av vad uppföljaren till XR blir. I och med att Google med sina Pixel mobiler nu har fått ett slags genombrott i massmarknaden med Pixel 3a och 3a XL, med många telefonoperatörer med på tåget (vilket de inte har haft med tidigare Pixel mobiler).
Så Apple borde om möjligt svara på den utmaningen på något sätt.

Av konkurrenterna är Xiaomi naturligtvis intressanta. Men jag tror inte de får samma genombrott i Europa som i exempelvis Indien.
På grund av att de har ett väldigt bloatat gränssnitt med reklam och allt i sin android version. Vilket amerikanska och europeiska kunder inte gillar och är vana med. De får i så fall göra en 180 graders svängs som Asus gjorde med sitt senaste flaggskepp (Asus Zenfone 6) och ta bort allt onödigt bloatware, och bara lämna kvar det som är av någon nytta för användaren.

Men vill de ta det steget?

Jag skulle ändå tro att HMD Global/Nokia har större potential på sikt i Europa och USA med sitt avskalade android.
Men Apple har säkert gjort marknadsundersökningar och vet vad folk är beredda att betala för en telefon, så det lär ändå inte bli några dramatiska prishöjningar med iPhone 11 serien.

1
Bevaka tråden