Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt 260: "Vad är det för fel på er Apple-användare?"

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I denna veckas poddavsnitt försöker vi bena ut varför internet har exploderat med upprörda människor och en hel del memes på grund av Apples nya Mac Pro.

Läs hela artikeln här

Eftersom jag aldrig någonsin kommer behöva kraften som finns i kommande Mac Pro så låter jag bli att kommentera dess pris ?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-10 09:19
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Eftersom jag aldrig någonsin kommer behöva kraften som finns i kommande Mac Pro så låter jag bli att kommentera dess pris ?

Inte jag heller, MEN DESIGNEN!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 09:26
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Eftersom jag aldrig någonsin kommer behöva kraften som finns i kommande Mac Pro så låter jag bli att kommentera dess pris ?

Plex server med +1000 användare ?

Ursprungligen av Innis:

Plex server med +1000 användare ?

Haha ska vara det då ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 09:34

Jag behöver den. Jag vill ha den. Både dator, skärm och stativ.

Detta är väl precis vad vi proffs väntat på så länge. Apple levererar och "proffs"tyckarna går i taket.

Priset ser jag som helt OK. Visst är det mycket pengar men jag känner de som lägger fem tusen i månaden, på en bil för att flytta röven ett par tusen mil om året. Och då måste du fylla bränsle också.
Denna maskin genererar pengar. Om du sparar in 30 minuter per dag blir det en redig peng tillbaka. Lägg där till att en bra skärm kan reducera problem längre fram i kedjan.

Snacket om stativet förstår jag inte alls. Om du vill ha det köp det, annars kan du köpa ett fäste för Vesa eller tillverka ett själv av något material du gillar bättre, OSB kanske? När du designar ditt stativ kan du använd det nya designhjälpmedlet, C.A.D (Cardboard Aided Design)

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-10 09:38
Ursprungligen av Mrkhaglund:

Eftersom jag aldrig någonsin kommer behöva kraften som finns i kommande Mac Pro så låter jag bli att kommentera dess pris ?

Det är ju just det som är grejen med kritiken. Det sitter en massa finniga hemmapulare bakom sina Alienware-gamingriggar med RGB-fläktar och är förbannade över ett tusendollars-ställ, men missar att

  1. De flesta av användarna i målgruppen antagligen redan har (VESA-kompatibla) skärmstativ de hellre använder och

  2. om stället hade varit inkluderat i priset hade antagligen skärmen kostat tusen dollar mer, och det hade funnits en massa onödiga ställ liggandes i förråd.

Ursprungligen av Esse:

Inte jag heller, MEN DESIGNEN!

Inspirerad av trädskydd i Skåne
Mac Pro inspiration

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-10 10:45
Ursprungligen av Mikael_A:

Inspirerad av trädskydd i Skåne
Mac Pro inspiration

haha ja så coolt!

Priset på dom högre specade MacPro är det inget större fel på, men dom enklare varianterna är väldigt dyra. Men dom flesta som klagar känner inte till prissättning på workstations. Man kan dock undra varför Apple ens gjorde dom enklare varianterna, om inte för att lura hardcore fans som inte har stor nog plånbok för att köpa en vettigt specad variant.
Designen sticker ut. Det är dock få som blir imponerade vid första ögonkastet, något apple brukar vara bra på. Men i längden får vi se om det blir cheese-grader mac, som den förra blev dustbin mac. Designen har i mina ögon större potential att stå sig i längden.

När det kommer till stativet så har Apple gjort sig själa till åtlöje. Dom hade kunnat visa ett intrgrerat VESA fäste, för att det är så proffs kommer använda den, och sen visat en snygg fot för dom som vill köpa. Men den har inget integrerat VESA fäste trots massa hål där dom hade kunnat "gömma" det. Så fot eller VESA fäste är tillbehör som måste köpas för att ens kunna nyttja skärmen, och även VESA fästet är för dyrt, om än mycket billigare än foten.
Skärmen, om den levererar verkar dock bra. Men apple brukar hype'a saker, så det finns en risk att den inte är fullt så bra som dom vill ge sken av, och då kan det visa sig bara vara en väldigt dyr skärm. Men levererar dom på sina löften så är skärmen inte dyr i förhållande till konkurrerande lösningar, men dom brukar leveras med fot och inbyggt VESA fäste, och därmed inget krav på att lägga till tillbehör för att ens kunna använda produkten.

Ursprungligen av jonasn:

Det är ju just det som är grejen med kritiken. Det sitter en massa finniga hemmapulare bakom sina Alienware-gamingriggar med RGB-fläktar och är förbannade över ett tusendollars-ställ, men missar att

  1. De flesta av användarna i målgruppen antagligen redan har (VESA-kompatibla) skärmstativ de hellre använder och

  2. om stället hade varit inkluderat i priset hade antagligen skärmen kostat tusen dollar mer, och det hade funnits en massa onödiga ställ liggandes i förråd.

Så var är det inbyggda VESA fästet som gör att man kan använda skärmen med sina befintliga stativ?
Det fästet är ett alternativt och också rätt dyrt tillbehör, helt utan anledningen.

På grund av alla hål som skärm och dator har, så är det inte en strömlinjeformad design. Fötterna och hantaget på datorn matchar heller inte resten. Så designen är lika objektiv som alienware och rgb fläktar.
Instegsmodellerna är dyra och inte speciellt kraftfulla. Däremot dom topp-specade modellerna har i alla fall ok priser. Processorn är inte släppt, så inga konkurrenter har ännu inte börjat leverera några datorer med samma specar, så priserna kan till och med visa sig vara bra.
Instegsmodellerna borde Apple struntat i att lansera. Dom är inte "pro" , heller. Det blir svårt att se något annat syfte än att dom ska säljas till Apple fans som inte har råd med något bättre. Och dom fansen blir ju i så fall rejält lurade, då prestandan dom får inte ens kommer i närheten av prislappen.

Det är fullkomligt legitimt även för proffs-användare att kritisera dessa släpp.
Om man låtsas som att kritik bara kommer från folk som inte har koll, då är man en inbiten fanboy, eller så har man inte alls speciellt bra koll, och troligtvis låtit sig luras av argument som man hört från någon fanboy.

Jag som inte lever på det datorn får ur sig skulle ändå vilja ha den kraften då det jag har idag segar rätt bra när man kör 2-3 olika video renderings appar plus PS CC med Bridge + mail , Safari och annat smått och gott. Nu får jag dela upp det på flera datorer med hög risk att man förvirrar bort sig med vad och var på man gör något, och det gör man...

Men det kommer inte en russin-klubbare som jag aldrig ha råd med, sen fattar jag inre hur stativet kan kosta 9 papp, lite löjligt högt tycker iaf jag. För det priset ska det komma och torka en i ändan när man ber om det...

Vill ha faktorn är ju hög trots det

Är det ”Man får ju en bra skärm för 2500 spänn på siba”-folket?

Designen är nog inspirerad av den äldre Macen som benämndes" Cheese Grater Mac". Många proffs älskade den.
Fast man ser många yngre tech journalister som tror inspirationen kommer från ett rivjärn.

Men de var väl så unga då så de har inget minne av ursprungsmodellen.

Ursprungligen av johnh3:

Men de var väl så unga då så de har inget minne av ursprungsmodellen.

Nä de flesta var väl knappt födda då.

Ursprungligen av johnh3:

Designen är nog inspirerad av den äldre Macen som benämndes" Cheese Grater Mac". Många proffs älskade den.
Fast man ser många yngre tech journalister som tror inspirationen kommer från ett rivjärn.

Men de var väl så unga då så de har inget minne av ursprungsmodellen.

Har en sån ståendes från 2008, men när den pajade för andra gången så köpte jag soptunnan ist, moderkortet första gången och andra vet jag inte.

Ibland undrar jag om Apple vill bli virala och en meme efter ett event.
De kunde sålt skärmen med fot för $5999 och utan fot med VESA för $5199.
Hade inte varit alls lika mycket tjöt.

Men men det är väl sånt här som ger Apple så mycket gratis reklam tillsammans med fler älskar-att-hatare...

Även om foten är lite tuff ?(click to GIF)

Ursprungligen av johnh3:

Designen är nog inspirerad av den äldre Macen som benämndes" Cheese Grater Mac". Många proffs älskade den.
Fast man ser många yngre tech journalister som tror inspirationen kommer från ett rivjärn.

Men de var väl så unga då så de har inget minne av ursprungsmodellen.

Denna var det första jag tänkte på, att de återgått till den designen (i ny tappning) efter ”soptunnan” (som oxå var en fräck design).

Ursprungligen av Mackan1984:

Ibland undrar jag om Apple vill bli virala och en meme efter ett event.
De kunde sålt skärmen med fot för $5999 och utan fot med VESA för $5199.
Hade inte varit alls lika mycket tjöt.

Men men det är väl sånt här som ger Apple så mycket gratis reklam tillsammans med fler älskar-att-hatare...

Även om foten är lite tuff ?(click to GIF)

Inget nytt med roterbar skärm och i landskapsläge ser den ut sitta för högt i nedersta läget, men det kanske är bättre i verkligheten?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-11 08:34
Ursprungligen av JonHolstein:

Så var är det inbyggda VESA fästet som gör att man kan använda skärmen med sina befintliga stativ?
Det fästet är ett alternativt och också rätt dyrt tillbehör, helt utan anledningen.

Jag håller med att det verkar konstigt, de hade ju kunnat bygga både skärmen och foten kompatibel med VESA-fästen. Jag antar att det finns någon teknisk eller marknadsmässig anledning till att de har gjort som de gjort.

Ursprungligen av JonHolstein:

På grund av alla hål som skärm och dator har, så är det inte en strömlinjeformad design. Fötterna och hantaget på datorn matchar heller inte resten. Så designen är lika objektiv som alienware och rgb fläktar.

Jag kommenterar inte designen varken hos Mac Pro eller gamingriggar. Gillar man tuffa plast-towers med många lysdioder så är det såklart okej, men den designen brukar tilltala yngre gamers och det var därför jag använde det som beskrivning. Personligen tycker jag att handtaget och fötterna matchar övrig design bra, men det är ju som du säger (menar?) subjektivt.

Ursprungligen av JonHolstein:

Instegsmodellerna är dyra och inte speciellt kraftfulla. Däremot dom topp-specade modellerna har i alla fall ok priser. Processorn är inte släppt, så inga konkurrenter har ännu inte börjat leverera några datorer med samma specar, så priserna kan till och med visa sig vara bra.
Instegsmodellerna borde Apple struntat i att lansera. Dom är inte "pro" , heller. Det blir svårt att se något annat syfte än att dom ska säljas till Apple fans som inte har råd med något bättre. Och dom fansen blir ju i så fall rejält lurade, då prestandan dom får inte ens kommer i närheten av prislappen.

Mjo, du har redan skrivit det.
Prestandan i toppmodellerna är som du säger svår att bedöma och priset är ju inte heller lanserat. När det gäller prisvärdheten i basmodellen så tror jag säkert att konkurrenterna har bra alternativ, men Apple brukar hitta nischer som gör att det är svårt att jämföra rakt av.

Ursprungligen av JonHolstein:

Det är fullkomligt legitimt även för proffs-användare att kritisera dessa släpp.
Om man låtsas som att kritik bara kommer från folk som inte har koll, då är man en inbiten fanboy, eller så har man inte alls speciellt bra koll, och troligtvis låtit sig luras av argument som man hört från någon fanboy.

Jag menar inte att all kritik kommer från finniga småpojkar. Jag har bara väldigt svårt att tänka mig att de som är i målgruppen för nya Mac Pro och Pro Display XDR - en rigg där baskonfigurationen börjar en bra bit över 100kkr - sitter och laddar upp memes på reddit/imgur för att sprida sin kritik.

Senast redigerat 2019-06-11 12:27

Anledningen att instegsmodellen är så dyr är för att Apple inte kommer att se några pengar från uppgraderingar.

Citat från ZDNET:

Citat:

Almost everyone who buys the base Mac Pro will buy it with the intention of upgrading it using parts bought from companies other than Apple. As such, Apple isn't going to share in the profits of those upgrades.

So, no. Apple didn't build a mid-level Mac Pro priced so that individual developers and media creation professionals could have access to a pro machine. Apple built a high-end, enterprise-level machine for top-tier media producers willing to spend the cash.

To make sure that Apple was able to generate substantial profits even -- especially -- from those buyers who intended to upgrade using aftermarket products, Apple blasted the base price of the unit into the stratosphere.

https://www.zdnet.com/article/deconstructing-...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-06-11 12:34
Ursprungligen av JonHolstein:

Instegsmodellerna är dyra och inte speciellt kraftfulla. Däremot dom topp-specade modellerna har i alla fall ok priser. Processorn är inte släppt, så inga konkurrenter har ännu inte börjat leverera några datorer med samma specar, så priserna kan till och med visa sig vara bra.

Var har du hittat priser för toppmodellerna?

Läste nånstans att Apple har specar på processorerna som skiljer sig ifrån de officiella vilket är ett exempel på det jag tidigare skrev att de nischar sig så att det blir svårt att jämföra rakt av. Nu vet jag inte hur mycket mängden cache spelar in, men även här måste det ju finnas någon anledning att de har gjort som de gjort.
Jämför https://www.apple.com/mac-pro/specs/ med https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/p...

Ursprungligen av jonasn:

Var har du hittat priser för toppmodellerna?

Läste nånstans att Apple har specar på processorerna som skiljer sig ifrån de officiella vilket är ett exempel på det jag tidigare skrev att de nischar sig så att det blir svårt att jämföra rakt av. Nu vet jag inte hur mycket mängden cache spelar in, men även här måste det ju finnas någon anledning att de har gjort som de gjort.
Jämför https://www.apple.com/mac-pro/specs/ med https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/p...

Apple kör Cascade lake serien. Den kommer till hösten. De har inget nischat

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-14 14:00
Ursprungligen av jonasn:

Nu vet jag inte hur mycket mängden cache spelar in, men även här måste det ju finnas någon anledning att de har gjort som de gjort.
Jämför https://www.apple.com/mac-pro/specs/ med https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/p...

Det är samma mängd cache, bara det att Apple i sin spec summerat ihop processorns L2 och L3 cache medan Intels spec bara listar L3 cache.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-15 19:50

"Fel på användare", det låter som politiker. Innan valet älskar de väljarna, men efter så vill de inte kännas vid dem.

1
Bevaka tråden