Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad bryts ut från iOS

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPad får sin egen version av iOS och döps till iPadOS.

Läs hela artikeln här

Kommer det stöd för mus samt stöd för extern skärm så blir det en farlig konkurrent till MacBook.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-03 21:14
Ursprungligen av biffenrydberg:

Kommer det stöd för mus samt stöd för extern skärm så blir det en farlig konkurrent till MacBook.

Du menar "kollegor i branschen" ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-06-03 21:36

Nu verkade det handla om lagringsmedia och användning av iPad som extern skärm.
Lägger de till stöd för exempelvis Bluetooth-mus kan man snart skrota MBPr hemma, det skulle också ge (mig) en anledning att köpa en ny iPad till hösten (för det lär väl komma en ny modell då).

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2019-06-03 22:15
Ursprungligen av biffenrydberg:

Kommer det stöd för mus samt stöd för extern skärm så blir det en farlig konkurrent till MacBook.

Apple verkar se iPad som ett komplement till MacBook inte en ersättare och så kommer det nog förbli ett par år framöver.

  • Superhjälte
  • 2019-06-03 22:21
Ursprungligen av Spooky:

Apple verkar se iPad som ett komplement till MacBook inte en ersättare och så kommer det nog förbli ett par år framöver.

Trist att degradera den till ett komplement. Jag och många andra har använt iPad som primär dator helt fristående från Mac i flera år. Ser det snarare som att Mac riktar sig till en annan målgrupp.

Ursprungligen av biffenrydberg:

Kommer det stöd för mus samt stöd för extern skärm så blir det en farlig konkurrent till MacBook.

Kanske inte som du hade hoppats på ?
Tydligen blåtandsmöss också och inte bara trådat.
Men vad hände med desktop Photoshop?

Jag har aldrig förstått varför Mac behöver ersättas. Använd en Mac om du vill ha en dator; iPad om du vill ha en tablet. Sen bör de funka sömlöst tillsammans.

Ursprungligen av Mackan1984:

Kanske inte som du hade hoppats på ?
Tydligen blåtandsmöss också och inte bara trådat.
Men vad hände med desktop Photoshop?

Ohh, det närmar sig.

Anledningen att man vill ha mus-stöd är för att slippa släpa på datorn när man ändå har med sig iPad.

Riktigt trevligt, alltid skönt att slösurfa med mus och inte sitta och peka!

Ursprungligen av hunden:

Riktigt trevligt, alltid skönt att slösurfa med mus och inte sitta och peka!

Ja det är det som jag känner att jag behöver mus till min iPad för.
Att kunna slappa med lite avstånd och styra paddan med lite enkla handledsrörelser ?
Mus-scrollning ska tyvärr inte fungera än dock.

Ge mig iOS 13 nu! ?

Jag tycker Apple går rätt väg och är lite försiktiga. Microsoft försökte med att Windows 10 ska vara ett universal OS till allt. Surface plattorna känns som hyfsat bra datorer men ska man enbart använda dem som surfplattor, så funkar det inte så bra enligt min åsikt.
Windows 10 Mobile var rena katastrofen jämfört med det tidigare Windows Phone 8.1

Rätt verktyg för olika saker är bättre. Sen ska de funka sömlöst med varandra förstås, och att funktioner över tid kommer över.

Ursprungligen av johnh3:

Jag tycker Apple går rätt väg och är lite försiktiga. Microsoft försökte med att Windows 10 ska vara ett universal OS till allt. Surface plattorna känns som hyfsat bra datorer men ska man enbart använda dem som surfplattor, så funkar det inte så bra enligt min åsikt.
Windows 10 Mobile var rena katastrofen jämfört med det tidigare Windows Phone 8.1

Rätt verktyg för olika saker är bättre. Sen ska de funka sömlöst med varandra förstås, och att funktioner över tid kommer över.

Håller med.
Låt mjukvaran/verktygen komma till iPadOS istället för att ta iPadOS till mjukvaran/verktygen.

När de riktiga iPadOS släpps, kommer de som en uppdatering som vanligt då, eller måste de gå via datorn då med som med betan?
Vad rekommenderas när man installerar nytt OS? Att man återställer hela iPad eller går de lika bra arr bara uppdatera?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-06-07 12:41
Ursprungligen av ibeardtech:

När de riktiga iPadOS släpps, kommer de som en uppdatering som vanligt då, eller måste de gå via datorn då med som med betan?
Vad rekommenderas när man installerar nytt OS? Att man återställer hela iPad eller går de lika bra arr bara uppdatera?

Det ska gå att uppdatera som vanligt.
Det är ju fortfarande iOS13 även om man lägger till lite ipad-specifika funktioner och kallar det iPadOS.

1
Bevaka tråden