Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importer och exportera bilder till Imac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat om min gamla iMac och håller nu på att att lägga in bilderna igen.

Har precis lagt in bilder från både en Cd-rom skiva och en extern hårddisk.

När jag har lagt in bilderna från Cd-rom skivan i Bilder så står det att "Kan inte hitta volymen" för och sedan filnamnet. Vidare står det "Anslut skivan eller lägg servervolymen som behövs på skrivbordet. Försök sedan igen". Vidare är det ingen skräpa i bilderna.

När jag öppnar bilderna jag lagt in från externa hårddisk står det "Fil saknas" och det står även att bilden saknar orginalfil.

Jag drar bilderna från hårddisken till den mapp jag vill ha de i Bilder. Vad gör jag för fel och hur ska jag göra?

Sen har jag även en fråga kring det omvända. Hur säkerhetskopierar jag bilderna från Bilder till en extern hårddisk? Jag vill helst säkerhetskopiera mapp för mapp eftersom jag har sorterat upp alla bilderna i mappar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-30 08:24

Du måste ha denna ruta ikryssad för att bilderna måste kopieras till bildbiblioteket.
Annars så måste du ansluta dina externa enheter såsom hårddisk eller cd-skiva varje gång du tittar på en bild.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-30 08:27

Vad du hade för mappstruktur innan är helt ointressant för Bilder sorterar efter datum när bilden togs.
Så när du ska säkerhetskopiera bilder biblioteket är det allt eller inget.

[quote name="Innis" postid="2367448"]Du måste ha denna ruta ikryssad för att bilderna måste kopieras till bildbiblioteket.
Annars så måste du ansluta dina externa enheter såsom hårddisk eller cd-skiva varje gång du tittar på en bild.[/quote

Kryssade i rutan och nu går det bättre! Tack!

Senast redigerat 2019-04-01 17:46
Ursprungligen av Innis:

Vad du hade för mappstruktur innan är helt ointressant för Bilder sorterar efter datum när bilden togs.
Så när du ska säkerhetskopiera bilder biblioteket är det allt eller inget.

Går det inte att markera bilderna i en mapp och säkerhetskopiera dem till externa hårddisken eller måste hela bildbilioteket säkerhetskopieras på en gång. Om så är fallet har jag ett gigantiskt jobb om datorn kraschar och jag måste sortera upp mina 15 000 bilder...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-01 18:26
Ursprungligen av Allanmac:

Går det inte att markera bilderna i en mapp och säkerhetskopiera dem till externa hårddisken eller måste hela bildbilioteket säkerhetskopieras på en gång. Om så är fallet har jag ett gigantiskt jobb om datorn kraschar och jag måste sortera upp mina 15 000 bilder...

Säkerhetskopierar du hela bilderbiblioteket bibehålls redigering,sortering,kommentarer mm på bilderna.
Det absolut bästa är att säkerhetskopiera hela biblioteket istället för att hålla på med individuella enstaka filer.

Ursprungligen av Innis:

Säkerhetskopierar du hela bilderbiblioteket bibehålls redigering,sortering,kommentarer mm på bilderna.
Det absolut bästa är att säkerhetskopiera hela biblioteket istället för att hålla på med individuella enstaka filer.

Ok, visste inte att sorteingen blev säkerhetskopierad påmdet sättet. Tusen tack för ditt svar!

1
Bevaka tråden