Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4, modell nr A1138: Behöver hjälp med ändring av språk samt hitta Word för Mac.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2019-03-26 11:50

jag har en dator Powerbook G4, modell nr A1138 som ni säkert minns att jag skrivit här om.
Den kraschade ju tidigare ofta. Det tidigare problemet löste jag ju genom att köpa en ny dator vilket var nödvändigt för att jag använde den till min bokföring.
Men jag gillar inte att ha en dator liggande obrukbar och dessutom gillar jag att den har 15 tums skärm. Därför försökte jag att få igång den på olika sätt. Via Firewire har jag nu från en annan dator raderat hårddisken.
Eftersom det inte går att ladda ner system 10.4 genom datorns DVD ingång så försökte jag installera från värddatorn som går med 10.4.11 Det gick utmärkt att installera. Stängde av på båda ställena och försökte starta PB igen. ICKE! Den hänger sig.
I vilket fall har nu Troy i Jönköping fixat den. Han har formaterat om hårddisken och installerat 10.5.8
Och Hurra, nu funkar den igen.

Nu återstår att ändra datorns språk till svenska.
Fixa en större pekare på musen.
Sedan vill jag hitta macworld, jag gillar att skriva i det programmet, var hittar jag det+
3 Var hittar jag mac-word. Vill helst skriva i det programmet.

Senast redigerat 2019-03-26 22:24
  1. Öppna System Preferences

  2. Klicka på International (FN-flaggan).

  3. I vänstra spalten Languages drar du Svenska överst på listan.

Logga ut och logga in igen (eller starta om).

Verkligen glädjande att höra att du äntligen valde att anlita någon att hjälpa dig med installationen. Det funkar om man gör rätt.

1. Ändra språk:
System Preferences --> Language & Text
(guide finns här)

2. Ändra pekaren:
System Preferences --> Universal Access --> Mouse & trackpad
(guide finns här)

3. När du skriver "macworld" och "mac-word" så antar jag att du menar Microsoft Word för Mac. Lämplig version för OS X 10.5 bör vara Office 2008. Men det kan nog bli lite svårt att köpa en så gammal version idag.
Ett alternativ är att välja Open Office. Den påminner mycket om Microsoft Office, men den är gratis. Version 3.0 verkar vara sista versionen som funkar med PowerPC-Macar. Kan laddas ned här: http://archive.apache.org/dist/incubator/ooo/...

Senast redigerat 2019-03-26 20:43

Är det inte Microsoft Word 5 du frågar efter? Har för mig att du vurmat för det tidigare. Installationsskivavbilder för Word 3-4-5 finns tydligen här: http://macintoshgarden.org/apps/microsoft-wor... Läs i kommentarsfältet där för tips och tricks.

Men. 10.5 stöder väl inte Classic? Så om din G4 inte kan boota in i OS9 så blir det nog minst sagt knöligt att få igång det... Korta versionen: Nej.

Det finns ju andra, modernare ordbehandlare som ser ut och funkar ungefär som Word 5. Det gäller bara att hitta någon halvny som rullar under 10.5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-27 12:06

Jag föredrar LibreOffice framför vanliga OpenOffice (uppdateras oftare och verkar supportas bättre, min personliga åsikt).

1
Bevaka tråden