Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpes: 10.6.8 Server (Japp, det stämmer)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-02-21 15:51

Jag är på jakt efter en gammal serverinstallations-DVD av Mac OS X Server 10.6.8. Den jag har är 10.6, men jag skulle behöva en med sista versionen av systemet då jag behöver installera om en gammal server som står på kontoret. Tyvärr kan man inte installera om systemet med en äldre version, varför jag nu gärna köper din gamla installationsskiva.

Gräv i lådorna om du vet att en gammal skiva ligger och samlar damm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-21 19:12

Tror du verkligen det gavs ut någon retail-DVD med senare server-version än 10.6? När det gäller klientversionen gavs den bara ut som 10.6 och 10.6.3 (den version som fortfarande kan köpas av apple).
Senare klientversioner fanns bara som nedladdningsbara uppdateringar eller ibland på grå DVD-skiva som medföljde datorn om den krävde senare version för stt kunna boota (exempel 10.6.7 till MBP early 2011)

Kan du inte göra nyinstallation av Server 10.6, uppdatera med Mac OS X Server v10.6.8 Update Combo och sedan föra över användarkonton?

Vad är det för dator du kör servern på?

Ursprungligen av IngoX:

Tror du verkligen det gavs ut någon retail-DVD med senare server-version än 10.6?

Jag tror att det är som IngoX säger – det finns nog tyvärr inga utgivna 10.6.8-skivor. Skivan jag har köptes rätt sent vill jag minnas, men är den första versionen från augusti 2009.

Om man äger 10.6 skivan är det då olagligt att ladda ner en torrent med 10.6.8 och bränna en skiva?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-22 00:53
Ursprungligen av jurassic579:

Om man äger 10.6 skivan är det då olagligt att ladda ner en torrent med 10.6.8 och bränna en skiva?

Varför ladda ner en torrent när du kan hämta 10.6.8 direkt från Apple? Jag testade länken i inlägg #2 och den hämtar combo-uppdateringen för 10.6.8 Server som är på 1.27 GB.

Jag tror som sagt var inte det finns någon installations-DVD med nyare version än 10.6. Och för att bränna ut den på plastskiva behövs nog en Dual-layer DVD större än 4.7 GB. Ser du någon torrent med installations-DVD för 10.6.8 är det nog något hemmaknåpat.

Om det är lagligt? Tja,för att använda OS X Server behöver du väl en licens med fungerande serienummer. Vad som är tillåtet enligt licensen från Apple kan du läsa här, men i överenskommelsen ingår inte att distribuera kopior av programvaran. Vad som är lagligt enligt nationell straffrätt när det gäller nedladdning av torrent-filer är en annan fråga som diskuterats livligt i andra trådar på detta forum, på den tiden det var en brännande fråga.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2019-03-11 13:17
Ursprungligen av IngoX:

Kan du inte göra nyinstallation av Server 10.6, uppdatera med Mac OS X Server v10.6.8 Update Combo och sedan föra över användarkonton?

Vad är det för dator du kör servern på?

Jo, det är såklart möjligt, men då jag har en massa konfat så hade det varit enklare om man kunde ha bara installerat ett nytt system ovanpå den befintliga installationen. Jag får väl krypa till korset och lägga en dag på att försöka få över allt från den gamla till en ny.

Datorn är en mac mini från 2012

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-11 14:41
Ursprungligen av Kalle W:

Jo, det är såklart möjligt, men då jag har en massa konfat så hade det varit enklare om man kunde ha bara installerat ett nytt system ovanpå den befintliga installationen. Jag får väl krypa till korset och lägga en dag på att försöka få över allt från den gamla till en ny.

Datorn är en mac mini från 2012

En Mac Mini 2012 kan ju köras med allt från 10.8 till nuvarande 10.14 (med servertillägg). Men antar att en sådan uppgradering inte är aktuell för kompatibilitet med annan äldre mjukvara?

Om ni installerat Mac OS X 10.6.8 Server på en 2012 Mac Mini har ni verkligen ansträngt er för att behålla äldre programvaror på så ny hårdvara som möjligt.

Du kommer nog inte kunna göra någon vanlig ominstallation av 10.6 alls på den maskinen. Inte utan att använda en äldre mac (med core2duo-processor) som kan boota 10.6, installera 10.6 på MacMini2012 ansluten i target-läge och sedan hacka in de drivrutiner för i5/i7-processor mm som saknas i 10.6 men krävs för att boota MacMini2012.

Alternativet kan väl vara att köra 10.6.8 virtuellt.

1
Bevaka tråden