Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder "håll mig inloggad" i webbläsaren med BankID?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom det talas om i tråden att mobilt bank id är säker så tänkte jag passa på och fråga om någon kan förklara om vad det kan innebära när man sätter bock på "håll mig inloggad"?

Ursprungligen av calinou:

Eftersom det talas om i tråden att mobilt bank id är säker så tänkte jag passa på och fråga om någon kan förklara om vad det kan innebära när man sätter bock på "håll mig inloggad"?

Så att den kommer ihåg dig. Vanligtvis med en cookie eller motsvarande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-27 14:07
Ursprungligen av calinou:

Eftersom det talas om i tråden att mobilt bank id är säker så tänkte jag passa på och fråga om någon kan förklara om vad det kan innebära när man sätter bock på "håll mig inloggad"?

Det där är inte (Mobilt) BankID, utan någon annan tillämpning typ Internetbank eller liknande som du har gjort en skärmdump på. I andra trådar har vi uppmanat dig att inte beskära bilderna, så även här. Vi förlorar sammanhang och kan därmed inte ge dig ett bra svar.
Men som det sägs så sparar tillämpningen troligen ditt personnummer till nästa gång. Att däremot spara en cookie för att slippa inloggning igen motverkar ju hela funktionen med säker inloggning som BankID ger.

  • Medlem
  • 2018-12-27 14:13
Ursprungligen av frazze:

Men som det sägs så sparar tillämpningen troligen ditt personnummer till nästa gång. Att däremot spara en cookie för att slippa inloggning igen motverkar ju hela funktionen med säker inloggning som BankID ger.

Men formuleringen "Håll mig inloggad" tyder ju på en cookie. Att bara spara personnumret och visa det vid nästa besök och då kräva inloggning via BankID är inte "Håll mig inloggad" enligt mig. Men för all del, korkade webbsajter finns det gott om.

Ursprungligen av frazze:

Det där är inte (Mobilt) BankID, utan någon annan tillämpning typ Internetbank eller liknande som du har gjort en skärmdump på. I andra trådar har vi uppmanat dig att inte beskära bilderna, så även här. Vi förlorar sammanhang och kan därmed inte ge dig ett bra svar.
Men som det sägs så sparar tillämpningen troligen ditt personnummer till nästa gång. Att däremot spara en cookie för att slippa inloggning igen motverkar ju hela funktionen med säker inloggning som BankID ger.

Ok! det vara det jag ville veta eftersom det finns ju en koppling till mobilbank ID. Den är från comhem inloggningsruta och är automatiskt ibockat när man väljer mobilbank.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-27 15:26
Ursprungligen av calinou:

Ok! det vara det jag ville veta eftersom det finns ju en koppling till mobilbank ID. Den är från comhem inloggningsruta och är automatiskt ibockat när man väljer mobilbank.

Tänk vad bra det hade varit om du bifogade hela fönstret/rutan i ursprungsinlägget - då hade du fått rätt svar direkt och vi andra sluppit gissa.

God Fortsättning!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-27 15:30
Ursprungligen av Ljung:

Men formuleringen "Håll mig inloggad" tyder ju på en cookie. Att bara spara personnumret och visa det vid nästa besök och då kräva inloggning via BankID är inte "Håll mig inloggad" enligt mig. Men för all del, korkade webbsajter finns det gott om.

Ja, nu när vi vet att det är Comhem som det gäller blir man lite rädd. Dessutom är CIOn en kursare till mig från högskoletiden... Ajaj, det här måste vara ett misstag, hoppas jag. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-27 21:27
Ursprungligen av frazze:

Ja, nu när vi vet att det är Comhem som det gäller blir man lite rädd. Dessutom är CIOn en kursare till mig från högskoletiden... Ajaj, det här måste vara ett misstag, hoppas jag. ?

Comhem lånar bara identifiering via Bank-ID som ett alternativ till att logga in med sitt vanliga comhem-konto. Tror de vinner på det, eftersom många kunder nog inte vet sitt inloggnings-id när man verkligen vill ha det. De använder samma system på comhemplay.se. Det är en tjänst som funkar smidigt om man till exempel är utomlands och vill se på svensk tv via en webläsare. Då minns man kanske inte en inloggning man sällan använder hemma.

Det är en inloggningscookie som sätts. Den är giltig i ett dygn och innehåller ingen personligt identifierbar information. Tror vi kan sova lugnt. Även din gamla kursare.

Ursprungligen av IngoX:

Comhem lånar bara identifiering via Bank-ID som ett alternativ till att logga in med sitt vanliga comhem-konto. Tror de vinner på det, eftersom många kunder nog inte vet sitt inloggnings-id när man verkligen vill ha det. De använder samma system på comhemplay.se. Det är en tjänst som funkar smidigt om man till exempel är utomlands och vill se på svensk tv via en webläsare. Då minns man kanske inte en inloggning man sällan använder hemma.

Det är en inloggningscookie som sätts. Den är giltig i ett dygn och innehåller ingen personligt identifierbar information. Tror vi kan sova lugnt. Även din gamla kursare.

Det är ju ens personnummer som det föreslås.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-12-27 22:40
Ursprungligen av calinou:

Det är ju ens personnummer som det föreslås.

Som den vill ha eller föreslår? Det är två olika saker. Och som @IngoX säger så finns det inget person-unikt i cookien som Comhem skickar.

Som jag förstår det lagrar man inställningen att man vill logga in med Bank-ID. Eller har jag fel?

Ursprungligen av IngoX:

Comhem lånar bara identifiering via Bank-ID som ett alternativ till att logga in med sitt vanliga comhem-konto. Tror de vinner på det, eftersom många kunder nog inte vet sitt inloggnings-id när man verkligen vill ha det. De använder samma system på comhemplay.se. Det är en tjänst som funkar smidigt om man till exempel är utomlands och vill se på svensk tv via en webläsare. Då minns man kanske inte en inloggning man sällan använder hemma.

Det är en inloggningscookie som sätts. Den är giltig i ett dygn och innehåller ingen personligt identifierbar information. Tror vi kan sova lugnt. Även din gamla kursare.

Och BankID tjänar 17 öre varje gång någon använder BankID inloggningen i ställer för Comhems egna.

Vi diskuterade lite om eID under jobbets julfest i år och jag fick lära mig vad BankID tjänar pengar på... och de tjänar mycket på detta

Ursprungligen av frazze:

Som den vill ha eller föreslår? Det är två olika saker. Och som @IngoX säger så finns det inget person-unikt i cookien som Comhem skickar.

Så ser det ut när man klickar sig vidare till bank ID och där ska man ange personnummer. Den sparas antar jag. Fast jag klickade bort håll mig inloggad så sparades det i alla fall.

Ursprungligen av calinou:

...Fast jag klickade bort håll mig inloggad så sparades det i alla fall.

1. Att formulärinnehåll (i det här fallet personnumret) sparas är en inställning i din webbläsare, och har ingenting med "Håll mig inloggad" att göra.
2. "Håll mig inloggad" eller "Kom ihåg mig" används på väldigt många sajter, t.ex. 99.se.
3. Det blir allt vanligare att Bank-id används i stället för lösenord vid inloggningar.

På en publik dator bör man vara lite försiktigare, åtminstone gällande punkt 1 och 2. Men annars är det inget konstigt eller farligt med någon av de här sakerna.

Vad är det egentligen som du är orolig för här?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-12-28 14:01

Jag använder Touch ID med min telefon med Nordeas App(ar). Finska Nordea ska jag förtydliga vårt bankliv är aningen lättare, trevligare och inte så stramt. Säkerheten är dock fullgod. Även med våra lappar som jag annars använder om jag inte har tillgång till iphonen eller ipaden.

Senast redigerat 2018-12-28 15:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Att formulärinnehåll (i det här fallet personnumret) sparas är en inställning i din webbläsare, och har ingenting med "Håll mig inloggad" att göra.
2. "Håll mig inloggad" eller "Kom ihåg mig" används på väldigt många sajter, t.ex. 99.se.
3. Det blir allt vanligare att Bank-id används i stället för lösenord vid inloggningar.

På en publik dator bör man vara lite försiktigare, åtminstone gällande punkt 1 och 2. Men annars är det inget konstigt eller farligt med någon av de här sakerna.
Vad är det egentligen som du är orolig för här?

Tack för förklaringen. Jag är inte direkt orolig. Bara frågar om det är en normal företeelse i synnerhet att en tjänst som bank ID kopplas även ihop med saker som inte har med betalningar att göra.

Ursprungligen av calinou:

Bara frågar om det är en normal företeelse i synnerhet att en tjänst som bank ID kopplas även ihop med saker som inte har med betalningar att göra.

Bevisligen

1
Bevaka tråden