Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefonkontakternas batalj

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99podden är äntligen tillbaka och tre redaktörer intar studion. Det pratas om att Apple borde behålla Lightning eller byta till USB-C i nästa Iphone bland annat. Missa inte detta!

Läs hela artikeln här

I och med att plattorna har fått USB-C tror jag slaget är förlorat för lighting kontakten.
EU är i gång också med att försöka standardisera på det här området:
https://www.computing.co.uk/ctg/news/3037235/...

Så jag har svårt att se att Apple kan behålla lightning på sina kommande mobiler.

  • Medlem
  • 2018-12-01 08:55
Ursprungligen av johnh3:

I och med att plattorna har fått USB-C tror jag slaget är förlorat för lighting kontakten.
EU är i gång också med att försöka standardisera på det här området:
https://www.computing.co.uk/ctg/news/3037235/...

Så jag har svårt att se att Apple kan behålla lightning på sina kommande mobiler.

Håller med dig om det
Apple vill väl bli av med alla miljoner lightning lurar de har på lager. När de är slut införs USB C och då följer varken adapter eller lurar med en ny iPhone ?

Ursprungligen av johnh3:

I och med att plattorna har fått USB-C tror jag slaget är förlorat för lighting kontakten.
EU är i gång också med att försöka standardisera på det här området:
https://www.computing.co.uk/ctg/news/3037235/...

Så jag har svårt att se att Apple kan behålla lightning på sina kommande mobiler.

Det har ju i alla fall tidigare räckt med att Apple säljer en adapter Lightning till micro-USB för att leva upp till EU-krav. Så eftersom de har sladden Lightning till USB-C tror jag de har gjort mycket på standard-fronten redan. Men jag har inte läst på så djupt här.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 13:01

Det som kanske talar för USB-C, som jag inte tänkte på under avsnittet, är att de skulle få tillgång till USB-PD och kunna få tillgång till riktig snabbladdning både med de egna kablarna och Ipad Pro-kablarna. Men jag är ändå skeptisk, som Ida skriver kommer de runt problemet genom att erbjuda adaptrar för Lightning till USB-C, och då slipper de allt besvär med att tvinga kunder att överge Lightning-kablar och tillbehör, och de behöver inte göra det för att gå över till en port som är större än vad Lightning är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-01 19:46

Som nämnts tidigare: Lightning-kontakten är utav mycket högre kvalitet än UBS-C, men det finns naturligtvis fördelar av att alla enas kring en kontakt. Sedan får man väl hoppas att även denna utvalada kontakt utvecklas till det bättre.

Kan vi inte gå tillbaka till SCSI 1?
Asbra!
Glöm inte termineringen bara.
?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 22:53
Ursprungligen av carlsson:

Kan vi inte gå tillbaka till SCSI 1?
Asbra!
Glöm inte termineringen bara.
?

Ja det vore väl en klar förbättring över till och med 30-pinnarskontakten, sladden skulle sitta ordentligt om inget annat

OBS: min tveksamma bildredigering är ansvarig här, skyll inte denna på internet.

Ursprungligen av ekloev:

Ja det vore väl en klar förbättring över till och med 30-pinnarskontakten, sladden skulle sitta ordentligt om inget annat

OBS: min tveksamma bildredigering är ansvarig här, skyll inte denna på internet.

Bra försök, men det där är ingen äkta SCSI, den är minst dubbelt så tjock som en iPhone!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-12-01 23:03
Ursprungligen av carlsson:

Bra försök, men det där är ingen äkta SCSI, den är minst dubbelt så tjock som en iPhone!

Haha, ja jo förvisso, men ingen Iphone har varit tjock nog för att hysa en riktig SCSI-port

Ursprungligen av ekloev:

Haha, ja jo förvisso, men ingen Iphone har varit tjock nog för att hysa en riktig SCSI-port

De får såklart göra en kontakt-bump.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-12-02 08:55
Ursprungligen av jakobnilsson:

De får såklart göra en kontakt-bump.

En adapter givetvis, det nya Apples ledstjärna ’There’s a dongle for that!’..

iPhone kommer aldrig få USB c. Lightning kommer finnas tills de tillslut tar bort den kontakten helt.
Tror iPhone kommer bli kontaktlös.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-02 15:04
Ursprungligen av Tjosansa:

iPhone kommer aldrig få USB c. Lightning kommer finnas tills de tillslut tar bort den kontakten helt.
Tror iPhone kommer bli kontaktlös.

Det är definitivt det ideala målet. Som en klasskiva, utan knappar och kontakter. När det är genomförbart i praktiken är svårt att säga. Trådlös laddning måste bli bättre, mycket bättre, tills dess.

1
Bevaka tråden