Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia och Telenor stödjer Apple Watch LTE... i Norge...

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

https://9to5mac.com/2018/11/29/apple-watch-series-4-cellular-norway-launch/

Skulle Telia kunna skaka loss här i Sverige också?

Ursprungligen av BlackSmp:

https://9to5mac.com/2018/11/29/apple-watch-series-4-cellular-norway-launch/

Skulle Telia kunna skaka loss här i Sverige också?

Det kan man ju tycka! Telenor skulle börja idag här? Hittar inget på deras webb just nu men det kommer kanske under dagen då?

Ursprungligen av Ida Blix:

Det kan man ju tycka! Telenor skulle börja idag här? Hittar inget på deras webb just nu men det kommer kanske under dagen då?

Testar lite då och då under dagen, fortfarande samma besked i Watch appen att Telenor saknar stöd... Är det en uppdatering från Apple som krävs kan det nog dröja lite till, är ju fortfarande natt därborta.

Telia svarade mig (via twitter) på en direkt fråga och med hänvisning till Telia i Norge att de kommer med e-Sim under 2019. Det är väl iofs samma svar som andra fått tidigare?

Citat:

Vi kommer lansera e-sim under 2019 så det är på gång

Ursprungligen av andlin76:

Testar lite då och då under dagen, fortfarande samma besked i Watch appen att Telenor saknar stöd... Är det en uppdatering från Apple som krävs kan det nog dröja lite till, är ju fortfarande natt därborta.

Det kommer inte att fungera idag, utan de som förbeställer en klocka hos Telenor idag ska få det aktiverat vid leveransen. 1–3 veckor bort står det på deras webbsida.

  • Medlem
  • 2018-11-30 11:23

Telenor:

"För att använda klockan utan din mobil i närheten kommer du inom kort kunna koppla klocka och mobil i appen Watch på din iPhone.

Kopplingen innebär att vi aktiverar tjänsten Mobiluppkoppling klocka för dig.

De första 6 månaderna är fria, sen kostar den 49 kr/mån. Den kostnaden läggs också på din vanliga faktura."

Ursprungligen av Ida Blix:

Det kommer inte att fungera idag, utan de som förbeställer en klocka hos Telenor idag ska få det aktiverat vid leveransen. 1–3 veckor bort står det på deras webbsida.

Kommer säkert med iOS 12.1.1 och en ny operatörsintällning i samband med det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-11-30 11:46

Står på apples hemsida att Telia & Telenor släpps den 7e december i Norge.

Står fortfarande bara 3 på Sverige

FYI
https://www.telenor.se/handla/tjanster/mobilu...

Senast redigerat 2018-11-30 14:08

Det är för sorgligt! Jag har kört AW med LTE sen maj med Tre:s e-sim. I min robotklippare sitter e-sim men jag vet inte från vem. I Ford Focus finns nu e-sim från Telenor. Hur svårt kan det vara? Svaret är att det inte är alls svårt utan dom vill helt enkelt inte. Antagligen är det fråga om kostsamma uppgraderingar av deras datasystem för att kunna hantera e-sim på bred front. Jag byter jobb om en månad och vill bara ha en mobil så jag väntar tålmodigt på att Tre eller Telenor ska släppa e-sim även till mobiltelefonen. Står ju faktiskt att läsa om det på Telenors hemsida som att det kommer men inget om när.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-01 02:14
Ursprungligen av Ljung:

Telenor:

"För att använda klockan utan din mobil i närheten kommer du inom kort kunna koppla klocka och mobil i appen Watch på din iPhone.

Kopplingen innebär att vi aktiverar tjänsten Mobiluppkoppling klocka för dig.

De första 6 månaderna är fria, sen kostar den 49 kr/mån. Den kostnaden läggs också på din vanliga faktura."

Låter helt perfekt! Ser fram emot detta!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-05 19:05

Står nu på Telenors hemsida att Apple Watch säljstart är den 7e December

Sen om man går in på Apples hemsida så börjar Telia och Tele(s)nor rulla ut LTE i Norge den 7e December.

Så förhoppningsvis på fredag så får vi stöd för det i Sverige också

Ursprungligen av Neap:

Står nu på Telenors hemsida att Apple Watch säljstart är den 7e December

Sen om man går in på Apples hemsida så börjar Telia och Tele(s)nor rulla ut LTE i Norge den 7e December.

Så förhoppningsvis på fredag så får vi stöd för det i Sverige också

Skulle sätta en peng att det är idag istället.

Känns som vi bara väntar på nya programvaran för klockan nu...

Efter iOS 12.1.1 och Telenor 35.1 står det att klockan måste uppdateras då man försöker slå på Mobilnät i Watch appen.

Pratar om Telenor.

  • Medlem
  • 2018-12-05 20:45
Ursprungligen av andlin76:

Känns som vi bara väntar på nya programvaran för klockan nu...

Efter iOS 12.1.1 och Telenor 35.1 står det att klockan måste uppdateras då man försöker slå på Mobilnät i Watch appen.

Pratar om Telenor.

Med tanke på att den senaste uppdateringen av watchOS förstörde många klockor så vill man nog göra en extra koll innan man skjuter ut denna uppdatering

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-05 20:51
Ursprungligen av Ljung:

Med tanke på att den senaste uppdateringen av watchOS förstörde många klockor så vill man nog göra en extra koll innan man skjuter ut denna uppdatering

Japp! Ser verkligen fram emot detta (har både Telenor och LTE-versionen av AW4), men kommer nog att vara försiktig.

Enligt Apple själva så beror problemen på att de (till skillnad från alla deras andra prylar) inte kör någon riktig test och QA-process på mjukvaran för AW. Tydligen struntar det också i att göra pilotutrullningar/betatest i begränsat omfång innan de generella släppen.

Helt enkelt så använder de alla oss vanliga kunder som testare/försökskaniner. Så smart att avvakta de första veckornas rapporter innan man vågar uppdatera!

Ursprungligen av omartint:

Japp! Ser verkligen fram emot detta (har både Telenor och LTE-versionen av AW4), men kommer nog att vara försiktig.

Enligt Apple själva så beror problemen på att de (till skillnad från alla deras andra prylar) inte kör någon riktig test och QA-process på mjukvaran för AW. Tydligen struntar det också i att göra pilotutrullningar/betatest i begränsat omfång innan de generella släppen.

Helt enkelt så använder de alla oss vanliga kunder som testare/försökskaniner. Så smart att avvakta de första veckornas rapporter innan man vågar uppdatera!

Vänta flera veckor, inte en chans!

  • Medlem
  • 2018-12-05 21:03
Ursprungligen av omartint:

Enligt Apple själva så beror problemen på att de (till skillnad från alla deras andra prylar) inte kör någon riktig test och QA-process på mjukvaran för AW. Tydligen struntar det också i att göra pilotutrullningar/betatest i begränsat omfång innan de generella släppen.

Självklart har de en riktig test och QA-process och betaversioner för utvecklare. Skillnaden mot de andra prylarna är att Apple inte släpper publika betaversioner för watchOS. Anledningen är att det inte finns något sätt att backa till en tidigare version, utan klockan måste lämnas in till Apple för det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-05 21:41

Så nu väntar vi alltså på 5.1.2 för att kunna använda mobiltnätverk?

Ursprungligen av Neap:

Så nu väntar vi alltså på 5.1.2 för att kunna använda mobiltnätverk?

Ja

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-05 21:45

Dagens antiklimax

Aktiverade precis e-sim hos Telenor

Grattis - före hemsidan

Ursprungligen av iceman11:

Aktiverade precis e-sim hos Telenor

Grattis!

Kollade precis hemsidan för både Apple och Telenor...inget på Apple och inom kort på Telenors.

Funkar det då?

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Grattis!

Kollade precis hemsidan för både Apple och Telenor...inget på Apple och inom kort på Telenors.

Funkar det då?

Nånn som kan bekräfta att eSim + Telenor fungerar på iPad Pro?

Med Telenors frisurf abonnemang som jag redan har blir köpsuget på en iPad Pro mycket högt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-06 14:25

Några uppenbara nackdelar med att ändra region till US?

Ursprungligen av andlin76:

Nånn som kan bekräfta att eSim + Telenor fungerar på iPad Pro?

Med Telenors frisurf abonnemang som jag redan har blir köpsuget på en iPad Pro mycket högt.

Telenor funkar bara med Apple Watch vad jag förstått? Det är Tre som funkar med Iphone-modellerna nu, så ingen svensk operatör har löst e-SIM för Ipad vad jag vet.

Från Tre:s hemsida:

Citat:

Fungerar nya iPad Pro med eSIM?
Inte i dagsläget men vi jobbar på det. Dessvärre har vi inget datum på när det blir klart.

Telenor börjar sälja e-sim för Apple Watch imorgon. Inte ett ord om några andra enheter.

Senast redigerat 2018-12-06 15:58
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-06 16:34
Ursprungligen av grytfot:

Några uppenbara nackdelar med att ändra region till US?

Om du använder Träningsappen så kommer km ändras till miles (detta går att ändra tillbaka till km inne i appen)

Om du frågar Siri om Valutan så kommer hon jämföra med USD istället för SEK

Ursprungligen av grytfot:

Några uppenbara nackdelar med att ändra region till US?

App Store och Apple Music är två grejer jag spontant kommer på kan bli lite krångliga. Man måste säga upp sitt AM-abonnemang innan man byter region.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-12-06 17:33
Ursprungligen av Ida Blix:

App Store och Apple Music är två grejer jag spontant kommer på kan bli lite krångliga. Man måste säga upp sitt AM-abonnemang innan man byter region.

Jag bytte region på min Apple Watch (ej mobilen) och jag har inte märkt någon skillnad på Apple Music och App Store

Äntligen, nu kör vi!

Bevaka tråden