Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte formatera SSD som APFS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-11-29 18:56

Sitter här med min nyss anlända Samsung T5 Portable SSD 1TB. Denna är inkopplad till min MBA med MacOS 10.14.1.
Jag gick in i Skivverktyg, tanken var att formatera disken som APFS, (krypterad) men det alternativet finns inte ens att välja? Vad har jag missat?
Alternativen som finns att välja på är:
Mac OS Extended (Journalförd)
Mac OS Extended (Skiftlägeskänslig, Journalförd)
FAT
ExFAT

  • Medlem
  • 2018-11-29 19:08

Ser nu att om jag högerklickar med musen på hårddiskens namn så är "konvertera till APFS" gråmarkerat. Vad beror detta på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-29 20:07

Är det har till hjälp?
https://discussions.apple.com/thread/8222266

Problemet låter bekant, har för mig att jag tvingades formattera en SSD som NTFS/NFS först, innan APFS var valbart.

  • Medlem
  • 2018-11-29 21:13
Ursprungligen av reboot81:

Är det har till hjälp?
https://discussions.apple.com/thread/8222266

Problemet låter bekant, har för mig att jag tvingades formattera en SSD som NTFS/NFS först, innan APFS var valbart.

Det fungerade tyvärr inte.
Jo jag har också lyckats formatera en annan SSD i Mojave, det var därför jag blev så konfunderad när APFS inte ens är valbart. Nu har jag provat att formatera den (enligt länken ovan) som FAT, ExFAT samt Extended journalförd. Ingenting fungerar tyvärr.

Disken skall fyllas med musik och bilder för att kunna användas på resor. Så jag vill gärna ha den krypterad, men jag är inte intresserad av en krypterad skivavbild.

  • Medlem
  • 2018-11-29 21:22

Ok, nu hittade jag.
Disken måste alltså först formateras som Mac OS Extended. (Journalförd) Men man måste även kryssa i att den ska ha GUID partitionskarta! Nu funkar det som det ska.

Tack @reboot81

1
Bevaka tråden