Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Air 128 eller 256 Gb med onedrive

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta ut min åtta år gamla Imac till en bärbar MacBook air. Har bestämt mig för att abonnera på onedrive 5 TB och funderar nu på om jag behöver större hårddisk än 128 Gb eller om jag bör satsa på 256 Gb? Ni som jobbar via molnet hur resonerar ni?

Senast redigerat 2018-11-05 18:43

Använder mest OneDrive etc som backup. Har ändå det mesta lagrat på disken och skulle gärna behöva mer än 512 som jag har idag.
Mitt tips är att du siktar in dig på nära det utrymme du har kommit upp i på din iMac.

Jag kör Apple iCloud Drive med optimerad lagring. Då sparas dokument som man inte använder (antar att de bestämmer det på senaste öppningsdatumet) på iCloud, medan allt som får plats på hårddisken ligger där. Alla dokument ligger fortfarande där man lagt dem, och om man då vill öppna ett gammalt dokument som enbart ligger på iCloud så tankar datorn helt enkelt ner det.

Med tanke på hur tillgången till internet är idag så skulle antagligen 128 GB fungera, även om det tar emot att köra så lite lokal lagring...

Så tänker jag.

Med 128 GB blir det ju nästan omöjligt att köra någonting lokalt. Bara att tanka ner ett minneskort från kameran kan ju ställa till det... Glöm bort att redigera ens kortare videosnuttar i iMovie/FCPX eller knappt ens att plocka med en film eller några serie-avsnitt till helgen i den wifi-fria stugan.

De gånger som jag kört lite mer intensivt på vår backup-maskin (en äldre MBA) med just 128 GB SSD har det varit ett evigt pusslande med vilka filer som kan kastas eller flyttas till andra media/dropbox.

Ursprungligen av Allanmac:

Funderar på att byta ut min åtta år gamla Imac till en bärbar MacBook air. Har bestämt mig för att abonnera på onedrive 5 TB och funderar nu på om jag behöver större hårddisk än 128 Gb eller om jag bör satsa på 256 Gb? Ni som jobbar via molnet hur resonerar ni?

Du vet att Onedrive har allt på din egen SSD såväl som på molnet?
Jag kör alltid med 512GB och externa HDD/SSD till det. Har tex Onedrive på en av dom externa vilket funkar kalas förutom när du drar iväg utan den externa då Onedrive alltid klagar/frågar och sen avslutar sig själv. Inga problem när man kopplar ihop dom igen, bara peka på den platsen igen, men Onedrive gör då en totalsynkningskoll vilket kan ta en stund om man har mycket på Onedrive.

  • Medlem
  • 2018-11-05 22:27
Ursprungligen av CekariYH:

Du vet att Onedrive har allt på din egen SSD såväl som på molnet?

Nu var det ett tag sedan jag använde Onedrive, men visst kan man ställa in det så att vissa kataloger bara finns i molnet och inte lokalt?

Ursprungligen av Ljung:

Nu var det ett tag sedan jag använde Onedrive, men visst kan man ställa in det så att vissa kataloger bara finns i molnet och inte lokalt?

Hmmm, kanske har missat det, men har inga problem med lokalt utrymme så kanske därför... ska kolla om det är så.

Ursprungligen av Ljung:

Nu var det ett tag sedan jag använde Onedrive, men visst kan man ställa in det så att vissa kataloger bara finns i molnet och inte lokalt?

Jovisst är det så, den funktionen kom visst i våras... smart.

Men i likhet med Dropbox måste man väl välja vilka mappar som skall/inte skall lagras lokalt? I Dropbox sparas allt nytt lokalt tills man gått in i inställningarna och kryssat ur. När man sedan byter till exvis ett annat jobbprojekt måste man in igen och kryssa i och ur för att lagra "rätt" filer och mappar lokalt.

Ett jämrans meck. Bättre att gråta bara en gång och skaffa rejäl disk från början.

1
Bevaka tråden