Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar nya Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Tja, som jag ser det så är första nyheten just en rapport om presentationen. Det djuplodande kommer senare när de fått prova produkterna mer ingående. Inget konstigt med det - så kör Gruber et al också.

Men om all distans saknas vid ”presentationen” kommer inte det journalistiska att betraktas seriöst.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men om all distans saknas vid ”presentationen” kommer inte det journalistiska att betraktas seriöst.

Varför citattecken runt ”presentationen”? Vill du antyda nögot?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Funderade som hastigast på om den kommer gå att ladda med airpower (om den nånsin kommer). Annars har du ju helt rätt, Apple tenderar att välja att bryta med gammal kompatibilitet till förmån för nya, smidigare lösningar.

Jag tvivlar mycket på det baserat på vad jag sett och hört om pennan nu.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men om all distans saknas vid ”presentationen” kommer inte det journalistiska att betraktas seriöst.

”All distans” tycker jag är hårt av dig. Just där och då vid presentationen är det kul att försöka supa in de tekniska framstegen och nyheterna sen tidigare saker. När allt lugnat ner sig är det dags att analysera, jämföra och gärna testa själv.

Ursprungligen av submariner:

Fungerar en ipad 2 fortfarande nu 2018/19 för den måste ju lagga i sönder helt med ios9. Min iphone 5 i byrålådan fungerar fortfarande rätt bra med ios 10 men då är den nästan 2år nyare än ipad 2an. Har en ipad 4 och den fungerar fortfarande snabbt men vill ha all ny teknik då alla gamla produkter är skit med andra ord efter man använt en X telefon i 1år nu. Gillar heller inte priserna apple tar, sjukt överprisade men måste uppdatera min 4a då den är 6år gammal och med nya 11 tum så lär den hålla i minst 10år tanke på vad finns innan för väggarna. Ett monster med andra ord

Oj menade Ipad Air 2. Ja Ipad 2 är nog lite väl slö idag med tanke på alla uppdateringar och nya program

Ojoj…

New iPad Pro Has Comparable Performance to 2018 15" MacBook Pro in Benchmarks
https://www.macrumors.com/2018/11/01/2018-ipa...

Ursprungligen av star-affinity:

Ojoj…

New iPad Pro Has Comparable Performance to 2018 15" MacBook Pro in Benchmarks
https://www.macrumors.com/2018/11/01/2018-ipa...

Inte illa pinkat

  • Medlem
  • 2018-11-01 18:55
Ursprungligen av CekariYH:

Inte illa pinkat

Imponerande helt klart ?

Men fortfarande 4 x 5 ikoner på 12.9 tum?

Ursprungligen av PaO:

Imponerande helt klart ?

Men fortfarande 4 x 5 ikoner på 12.9 tum?

Troligen men vet ej, men vet att man kan ha fler på Dock.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-01 19:16
Ursprungligen av PaO:

Imponerande helt klart ?

Men fortfarande 4 x 5 ikoner på 12.9 tum?

Ja det är mycket märkligt när skärmarna och upplösningarna har blivit så stora. Min gissning är att det kommer ändras till IOS 13, nu när IOS 12 fokuserade på prestanda och stabilitet är det hög tid för nya funktioner och kapaciteter som utnyttjar den nya hårdvaran.

Ursprungligen av PaO:

Imponerande helt klart ?

Men fortfarande 4 x 5 ikoner på 12.9 tum?

Snarare 15 i dock plus moms ?

Kände att jag blev sugen på en sån här layout till min iPad nu när vi prata hemskärm ?
0 appar på hemskärmen är riktigt snyggt.

Ursprungligen av Mackan1984:

Kände att jag blev sugen på en sån här layout till min iPad nu när vi prata hemskärm ?
0 appar på hemskärmen är riktigt snyggt.

Snyggt, har egentligen bara en önskan och det är mappar i mappar så man kan organisera lite smartare och lättsammare att hitta.

  • Medlem
  • 2018-11-01 20:30
Ursprungligen av Mackan1984:

Kände att jag blev sugen på en sån här layout till min iPad nu när vi prata hemskärm ?
0 appar på hemskärmen är riktigt snyggt.

Börjat ju likna Android ju ?

Snygg bakgrund

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:26
Ursprungligen av PaO:

Börjat ju likna Android ju ?

Snygg bakgrund

Hmm.. vad har val av bakgrundsbild med OS att göra (hängde inte riktigt med där)?

  • Medlem
  • 2018-11-01 22:32
Ursprungligen av omartint:

Hmm.. vad har val av bakgrundsbild med OS att göra (hängde inte riktigt med där)?

Det var två helt separata synpunkter
Ursäkta otydligheten ?

Ursprungligen av omartint:

Hmm.. vad har val av bakgrundsbild med OS att göra (hängde inte riktigt med där)?

Det är det enda som går att bestämma själv på sin iPad så det är väl ganska relevant?
En snygg bakgrund är alltid en snygg bakgrund.

Ursprungligen av star-affinity:

Ojoj…

New iPad Pro Has Comparable Performance to 2018 15" MacBook Pro in Benchmarks
https://www.macrumors.com/2018/11/01/2018-ipa...

Men efter intensiva processer i en halvtimma så klarar väll ipaden inte alls lika som en thermal throtling CPU (stavning)?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:49
Ursprungligen av keptang:

Det är det enda som går att bestämma själv på sin iPad så det är väl ganska relevant?
En snygg bakgrund är alltid en snygg bakgrund.

Är nog mycket en "smaksak" vad som är snyggt - så håller inte med direkt! ?

Men annars så håller jag med om att "ikongridden" i iOS är rätt utdaterad och utnyttjar dåligt dagens större och högupplösta skärmar. Hoppas på att Apple någon gång kommer med något nytt här.

Ursprungligen av omartint:

Är nog mycket en "smaksak" vad som är snyggt - så håller inte med direkt! ?

Men annars så håller jag med om att "ikongridden" i iOS är rätt utdaterad och utnyttjar dåligt dagens större och högupplösta skärmar. Hoppas på att Apple någon gång kommer med något nytt här.

Jo man kan ju ha olika bakgrundsbilder såklart.
Definitivt dåligt unyttjande av skärmyta. Hoppas vi ser något bättre i iOS 13.

Ursprungligen av keptang:

Jo man kan ju ha olika bakgrundsbilder såklart.
Definitivt dåligt unyttjande av skärmyta. Hoppas vi ser något bättre i iOS 13.

Åtminstone så skulle jag vilja att det gick att ”vända på” det hela så att jag kan lägga ikonerna längst ner och lämna toppen tom. Det skulle underlätta hanteringen av Xs Max med flera

Ursprungligen av D_Odell:

Men efter intensiva processer i en halvtimma så klarar väll ipaden inte alls lika som en thermal throtling CPU (stavning)?

Ingen aning. Men kan tänka mig att Apples A12 inte kräver lika mycket kylning som Intel-processorerna i MBP 2018.

  • Medlem
  • 2018-11-02 14:35
Ursprungligen av star-affinity:

Ingen aning. Men kan tänka mig att Apples A12 inte kräver lika mycket kylning som Intel-processorerna i MBP 2018.

Precis. Med en 7 nm tillverkningsprocess så blir det mycket energieffektivare än Intels efterblivna 14 nm.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 14:41
Ursprungligen av Ljung:

Precis. Med en 7 nm tillverkningsprocess så blir det mycket energieffektivare än Intels efterblivna 14 nm.

Det är mycket annat som spelar in också. Intels arkitekturer och x86-grund är mer komplex än Apples implementation av ARMv8, och Apple har kunnat utforma sina kretsuppsättningar från grunden till att vara potenta och energieffektiva medan Intel fortfarande förnyar arkitekturer som är årtionden gamla i grunden. Det och att Apple värvat grymt kompetenta ingenjörer gör att de lyckas ta fram moderna marknadsledande designer, har inte bara med tillverkningsprocessen att göra. Intels 14 nm skiljer sig väldigt mycket från TSMC:s 7 nm, Intels process har faktiskt vissa fördelar trots att den är större på pappret.

  • Medlem
  • 2018-11-02 14:57
Ursprungligen av ekloev:

Det är mycket annat som spelar in också. Intels arkitekturer och x86-grund är mer komplex än Apples implementation av ARMv8, och Apple har kunnat utforma sina kretsuppsättningar från grunden till att vara potenta och energieffektiva medan Intel fortfarande förnyar arkitekturer som är årtionden gamla i grunden. Det och att Apple värvat grymt kompetenta ingenjörer gör att de lyckas ta fram moderna marknadsledande designer, har inte bara med tillverkningsprocessen att göra. Intels 14 nm skiljer sig väldigt mycket från TSMC:s 7 nm, Intels process har faktiskt vissa fördelar trots att den är större på pappret.

Visst är det så. Nanometrar är inte det viktigaste här i livet. Apple har ju haft fördelen att börja från noll medan Intel har sitt historiska bagage att bära på. Men det är ju deras val. Faktum kvarstår. 7 nm är energieffektivare än 14 nm. Det är två faktorer som spelar in här; dels Apples team med Johny Srouji i ledningen och dels TSMC:s förmåga att kunna leverera. Jag tror att Intels ledning vissa nätter sover lite dåligt

Ursprungligen av BlackSmp:

Åtminstone så skulle jag vilja att det gick att ”vända på” det hela så att jag kan lägga ikonerna längst ner och lämna toppen tom. Det skulle underlätta hanteringen av Xs Max med flera

Körde denna ”mindre appar-mer mappar”-hemskärm.
I mapparna längst ner har jag de appar jag utnyttjar främst, hittade en bakgrundsbild med en snygg lysande kant längs skärmen.

Ursprungligen av Mackan1984:

Körde denna ”mindre appar-mer mappar”-hemskärm.
I mapparna längst ner har jag de appar jag utnyttjar främst, hittade en bakgrundsbild med en snygg lysande kant längs skärmen.

Det är ett sätt men jag vill reservera dockan i telefonen för direkt åtkomst av de appar som jag använder mest. På ipaden så kör jag med ett liknande upplägg men jag vill inte ha det på telefonen.

EDIT. glömde att tråden handlar om iPad Pro... pinsamt

Ursprungligen av tmjonasson:

9695kr börjar 11” på och 11995kr börjar 12,9” på ?

En höjning på 3000 kr för 12,9” är inte försvarbart. Behåller min köpt i maj i år.

Ursprungligen av adress@mac:

En höjning på 3000 kr för 12,9” är inte försvarbart. Behåller min köpt i maj i år.

Håller med.
Min iPad Pro 10,5” kostar exakt lika mycket som för ett år sen

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ett sätt men jag vill reservera dockan i telefonen för direkt åtkomst av de appar som jag använder mest. På ipaden så kör jag med ett liknande upplägg men jag vill inte ha det på telefonen.

EDIT. glömde att tråden handlar om iPad Pro... pinsamt

Äh, va väl inte helt urspårat, skärm som skärm

Bevaka tråden