Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se gif-animation på mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-10-28 19:15

Det finns gott om gif-filer på nätet. Korta animationer. Men väl nerladdade är de flesta helt hopplösa att se på macen. Efter några bilder hakar allt upp sig och man får vänta ... vänta .... vänta. Förhandsvisning är uppenbart inte gjort för dessa filer. Finns det någon bra app, något bra knep? Hur gör du?

Ursprungligen av per s:

Det finns gott om gif-filer på nätet. Korta animationer. Men väl nerladdade är de flesta helt hopplösa att se på macen. Efter några bilder hakar allt upp sig och man får vänta ... vänta .... vänta. Förhandsvisning är uppenbart inte gjort för dessa filer. Finns det någon bra app, något bra knep? Hur gör du?

Xee3 funkar me gifar, finns på Mac App Store och kostar inget och klarar väldigt många bildfiler, sök på xee.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-28 20:10
  1. Använder QuickLook direkt i Finder

  2. Drar in giffen i adressfältet i Chrome eller Safari

  • Medlem
  • 2018-10-28 21:51

Tackar för svar.
CekariYH: Xee kostar numera 40kr. Kan säkert vara värt det men visar inte så mycket i appstore hur det fungerar.

Ska vara enkelt och snabbt. Nu markerar jag filen och väljer överblicka "xxxxxxx".gif. Sen får man välja hel skärm. Blir lite tjatigt om man ska se många. Vill kunna reglera storleken på bilden då somliga är väldigt små från början. Helst bara dubbelklicka på filen.

Johan: Vad är/hittar jag QuickLook? OK Safaris adressfält är ju en lösning men bilden blir väldigt liten och lite omständigt. Eller?

Ursprungligen av per s:

Tackar för svar.
CekariYH: Xee kostar numera 40kr. Kan säkert vara värt det men visar inte så mycket i appstore hur det fungerar.

Ska vara enkelt och snabbt. Nu markerar jag filen och väljer överblicka "xxxxxxx".gif. Sen får man välja hel skärm. Blir lite tjatigt om man ska se många. Vill kunna reglera storleken på bilden då somliga är väldigt små från början. Helst bara dubbelklicka på filen.

Johan: Vad är/hittar jag QuickLook? OK Safaris adressfält är ju en lösning men bilden blir väldigt liten och lite omständigt. Eller?

Ok, det såg jag inte... har för mig den var gratis för en 15-20 år sen med fria uppdateringar

Den är väldigt enkel att använda men det finns lite inställningar för att få den som man vill, tex att alltid visa i skärmstorlek utan en massa onödigt tjafs runt om etc,och kan zooma etc. Väl värt pengarna enligt mig om man vill ha en bildvisare som klarar det mesta.
Det går i macOS att associera vilken filtyp som ska starta vilken app, så om det inte redan är föreställt så gör man det och sen är det bara att dubbelklicka på filer av den typen, kan också göras i inställningar i Xee där det finns en lång lista på filer den kan visa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-28 22:50
Ursprungligen av per s:

Vad är/hittar jag QuickLook?

Quick Look är samma sak som Överblick som du redan hittat med högerklick. Du kan markera flera genom att kommando-klicka och sedan Överblick av alla markerade med mellanslag. Zooma med kommando+/-.
Visa och redigera filer med Överblick

Senast redigerat 2018-10-28 23:04
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-28 23:26

Quicklook på 10.13.6 beter sig liter underligt om man markerar flera giffar, quicklookar och förstorar fönstret. Bläddrar man fram/tillbaka så fyller inte alla giffar ut hela fönstret. Men ibland gör de det.
Hur som helst, man kan quicklooka alla giffar i normal storlek flyter på smidigt för mig.

  • Medlem
  • 2018-10-28 23:43
Ursprungligen av IngoX:

Quick Look är samma sak som Överblick som du redan hittat med högerklick. Du kan markera flera genom att kommando-klicka och sedan Överblick av alla markerade med mellanslag. Zooma med kommando+/-.
Visa och redigera filer med Överblick

Tack IngoX, det förklarar saken. Ser att det är dags att uppdatera systemet så jag kan göra det senaste.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-10-29 02:45

Tillägg

Jag testade med att ladda ner 2 GimpGiffar i Postimage för att få länkar som jag klistrar in här i tråden så får vi se om Giffarna fungerar.

Bling bling Gif.

BlingBling Gif 2

1
Bevaka tråden